Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 746
ХуЛитери: 3
Всичко: 749

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy
:: pastirka

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаМоите корени /откъс от семейна летопис/
раздел: Други ...
автор: chergligan

...Дядо Костадин, Христакиевия син, беше последен представител в рода, на колоритния образ на българския селянин - хубавия, мъдрия, спокоен и чист селянин.
Отрано свикнал със земеделския труд, този труд като че ли не му тежеше. Каквато и работа да вършеше дядо Костадин, на страничния наблюдател му се струваше, че тук няма усилие и напрежение - всяко негово действие е красиво, спокойно и спорно. Неговите очи виждат работата само от хубавата й страна. Погълнат от полски труд, взорът му ще забележи и красивата небесна дъга, и причудливата форма на облаците в синьото небе, и побягналия изпод косачката заек, след който добродушно ще подвикне и ще се засмее, ще забележи и далечните коне, които сякаш пасат на хоризонта меките лъчи на залязващото слънце.
Черноземът на Тракия за него не е кал, а хранителна среда за никнещата къзълджа /пшеница/. Воловете, овцете, конете, кучетата, магарето - за него не са безсловесни животни, а кротки другари, всеки със свой характер и той познаваше характера им, умееше да "разговаря" с тях. За него е лош човек този, който "в живота си не е помилвал хайванче". Ние, малките негови внуци, обичахме да слушаме разказите му за добитъка, който е имал през живота си. И всяко от тези домашни животни беше индивидуално и неповторимо, със свое име, навици, характер и съдба. Кучетата Караман и Канджа, воловете Челек и Сиврията, кобилата Роза, макар и отдавна изслужили своята служба при дядо, за нас бяха като живи, ние знаехме много случки, в които те бяха главни действащи лица. Преди да сме чели Йовков, ние опознахме и обикнахме тези мълчаливи герои на стария селски бит.
Към нивата дядо Костадин пристъпваше с благоговеене, сякаш влизаше в храм.
В неговите ниви нямаше буренче, не можеше да се намери и малко камъче. Даже докато си почиваше, седнал сред нивата - пръстите му шареха и оплевяваха земята около него. Близките му често шеговито го подкачаха: "Хайде докато си почиваме да оплевим нивата на Сархош Иван /прочут ленивец в село/.
В хубавите летни нощи дядо Костадин жънеше често по месечина и разказваше, че тази жътва е здравословна, че лунните лъчи и Богородица са изцерили язвата, която имал на по-млади години. Богородица му се явявала в тези лунни нощи и той ни я описваше съвсем различна от тази, изрисувана по иконите в черквата. Дядо не ходеше на черква. "Господ ще те чуе и на къра, ако е искрена молитвата ти".
Към учените хора се отнасяше с голямо уважение, той самият едва можеше да срича едро напечатан текст. Уважението му към учеността не стигаше обаче до самоунижение. Той разговаряше мъдро с гостуващите заедно с поета Жеко Христов, негов син, поети и писатели и беше удоволствие да се слуша този разговор. Понякога за неумението ни, ние по-изучените да се справяме с житейски несгоди, дядо казваше: "Учени хора сте, а защо сте толкова серсем?" Той умееше да се справя по-добре от мнозина учени с житейските проблеми.
Неукият селянин беше превъзходен възпитател. Неговата педагогика не включваше бой, типичен за тогавашните педагози и въпреки това - влиза ли той в двора си, спират разправии, врява и белите на малките в къщи.
Силата, която излъчваше дядо Костадин, спираше даже тези, които имаха спорове с него. Малко хора се решаваха да му се противопоставят - даже селските бабаити си мереха думите по негов адрес. Откъде идваше това бих казал страхопочитание към него. Мисля, че авторитета на Дядо Костадин се градеше на неговото умение да прави всичко, за което се залавяше, както трябва.

Дядо Костадин почина на 76 години в ръцете на петимата си сина.

...И синове, прехапали езици,
на рамене понасят бащиното тяло -
широко път отварят ечемици
към оня хълм, където засияло,
сърцето ми разтворено го чака...

Едно щурче не се стърпя
и над село Тракия заплака.

Когато спускаха тялото му в земята, ковчегът се запъна в стените на прясно изкопания гроб...

***
Баба Злата, жената на дядо Костадин, почти 70 години създаваше топлината и уюта в селския дом на Христакиевия род. В кратко време след сватбата й през1919г., основната домакинска работа премина от свекървата Груда на нейните ръце, както се полага в тогавашните селски семейства, та чак до 1986 година. Един дълъг живот, изпълнен единствено с най-голямото предназначение на жената - да създава хора и да се грижи за тях.Родила пет сина и една дъщеря /починала като бебе/, отгледала след туй и повечето от децата на синовете си, тази добра и кротка селска жена като че ли най пълно олицетворяваше образа на майката.
На старини лицето й напомняше лика на някоя светица от църковна икона. Умните й очи гледаха до сетния й дъх ласкаво и с любов всекиго от нас - нейните потомци. Думите й звучаха напевно, мелодично и умиротворяващо. Никой от нас не я помни някога ядосана или сърдита за нещо. Никак не се вързват с нея, не й отиват думите кавга, викове, сръдни.
През целия си живот баба Злата беше напускала село Тракия само десетина пъти, за да гостува на синовете си в Стара Загора и пет-шест пъти, за да отиде на курорт с дядо Костадин в Нареченски минерални бани. В този малък тесен кръг са протекли нейните 85 години, изпълнени с постоянни грижи за всички в голямото семейство.
Ограничения хоризонт на нейното битие не беше я лишил от духовност, от усет за красивото в живота. Баба Злата обичаше сладкодумно да разказва стари предания и легенди през дългите зимни вечери. В тези сказания злото винаги идваше от тъмни сили, извън човека, а хората...те бяха винаги добри. Като тебе, мила бабо!

--------------------------------------------------------------------------------


Публикувано от aurora на 14.11.2012 @ 10:43:03 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   chergligan

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 15:37:39 часа

добави твой текст
"Моите корени /откъс от семейна летопис/" | Вход | 4 коментара (8 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Моите корени /откъс от семейна летопис/
от Kanegan на 14.11.2012 @ 10:54:29
(Профил | Изпрати бележка)
...красива родова история...разкриваш добри и силни качества от характера на своите предци, живо и вълнуващо ... търсиш тайната за дълголетието им ...

Харесах!Поздрави!


Re: Моите корени /откъс от семейна летопис/
от chergligan на 14.11.2012 @ 11:01:15
(Профил | Изпрати бележка) http://chergligan.blog.bg
Благодаря, че хареса милите на сърцето ми предци!
Поздрави!

]


Re: Моите корени /откъс от семейна летопис/
от doktora на 14.11.2012 @ 11:13:17
(Профил | Изпрати бележка)
...
!!!

Здравей, Костадин...Глиганов! ;))

И драго ми е да чета твоите прекрасно написани родови истории, приятелю.
Здрав бъди!!!

Доки Кроки )))


Re: Моите корени /откъс от семейна летопис/
от chergligan на 14.11.2012 @ 11:27:12
(Профил | Изпрати бележка) http://chergligan.blog.bg
Здравей, Док! Толкова се радвам да те "видя" отново!
Благодаря ти, че се яви, приятелю! Здрав да си и ти!:)

]


Re: Моите корени /откъс от семейна летопис/
от agripina на 14.11.2012 @ 16:11:52
(Профил | Изпрати бележка)
Хареса ми! Поздрави!


Re: Моите корени /откъс от семейна летопис/
от chergligan на 14.11.2012 @ 16:53:31
(Профил | Изпрати бележка) http://chergligan.blog.bg
Благодаря! Поздрав и от мен!

]


Re: Моите корени /откъс от семейна летопис/
от zinka на 16.11.2012 @ 11:07:56
(Профил | Изпрати бележка)
Оживяха за миг и моите предци...
Много ярка и красива следа за живота на един достоен човек - да се чете и да се почита от поколенията - и кръвни, и просто български!

Браво ти!!!


Re: Моите корени /откъс от семейна летопис/
от chergligan на 16.11.2012 @ 12:09:23
(Профил | Изпрати бележка) http://chergligan.blog.bg
Благодаря ти , Зинка! Радвам се, че ти припомних и твоите предци!
"Който не помни откъде идва, не знае накъде отива."
Поздрав!

]