Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 781
ХуЛитери: 0
Всичко: 781

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКатината нива
раздел: Разкази
автор: ina_krein

Лятото покриваше златните ниви с коси. Облаците се оплитаха в къдриците му, а птиците кацаха като панделки върху тях. Земята потръпваше влюбено под стъпките на галещото слънце. Целувките пареха кожата ú, но тя обичаше да усеща силата им. Това я караше да се чувства жива.
До една нива край извора лятото се завъртя на пръсти. Разпери ръце и погали класовете на житата. Красавица бе Катината нива. Любимката на лятото потръпна от милувката на слънчевото докосване. Всеки, който минаваше по пътечката за вода, спираше и гледаше жадно изобилното злато на едрите класове. Дали защото водата бе близо, или защото нивата бе като в прегръдка между хълмовете и опираше устни в пътя, водещ към големия град и пазарите, но Катината нива бе като хубава ябълка, която много селяни искаха да откъснат. Тя се предаваше като зестра за дъщерите на прочутия род и много ергени вземаха моми от там, само и само нивата да бъде тяхна.

Дълго стоя на извора Аргир. Дълго пи от ледената вода и гледа класовете на нивата. Сърцето му се обръщаше в сладост, желание и някаква страст, която го караше да настръхва. Искаше тази нива, искаше я безумно, като любима, на която да остане верен до края на живота си. Ала цената бе също така безумна. Той, красавецът на цялата долина, трябваше да се ожени за грозната дъщеря на собственика, да ú бъде верен до гроб.

Слънцето протегна ръце между клоните на ореховото дърво. Попи капките пот по лицето на момъка. Лятото се обърна и го погледна усмихнато. Катината нива прошумя с тежки класове. Изворът се ослуша. Тишината на онази съдба, която направлява живота, бе завладяла деня. Лятото и нивата искаха Аргир за свой стопанин. Младият мъж искаше нивата като жена. Трябваше само момичето да се съгласи, за да се случи магията.

Цялото село ахна, когато минаха под венчило Аргир и Елена. Ахна, но не се учуди. Поодумаха ги месец – два, пък замълчаха. И всичко тръгна като по вода. Нивата имаше своя всеотдаен стопанин, а той - своята жадувана земя.

И както в приказките царят и царицата живеят щастливо, но се случва някаква беда, така след няколко дълги лета, в разгара на лятото, Елена дари своя съпруг с хубава дъщеря. Облаци забулиха сърцето на бащата, мъката пусна бурени в мъжката му душа. Нивата трябваше да бъде зестра на малката Елица, когато порасне. По-скоро би продал на Дявола своята мъжка душа.

И всяко лято тревогата на бащата растеше. Малката разцъфваше като цвете в някаква безбожна красота. Все по-тъмно ставаше челото му по време на жътва. А земята притихваше под ръцете на своя стопанин, а лятото целуваше до огън сърцата на всички жита. Катината нива пътуваше щастлива във времето. До лятото, което отне половината ú душа.

Аргир се връщаше от нивата в разгара на жътвата. Бягаха пред очите му още златните снопи, когато на прага пред къщата видя красивата дъщеря. Говореше със сина на Манол, човекът на новата власт.

- Влизай вкъщи и да не съм те видял повече с него! – през зъби прошепна бащата и влезе, без да се обръща назад.

Момичето го погледна ядосано.

- Остави го – погали лицето ú с длани младият мъж. – Скоро всички ниви ще станат една. Като влезе в ТКЗС – то, баща ти ще престане да се държи така.

Отново погали косите ú.

- А ние с теб ще идем в града. Татко ще уреди всичко. Ще живееш като принцеса с мен. Не искам никакви ниви, само да се обичаме двамата.

Лятото сви косите си мълчешком. Идваха бури, които не можеше да спре. Земята се ослуша тревожно. Идваха студове, от които душата ú може би нямаше да оцелее.

Летата се търкаляха като зърната на разпилени жита. Катината нива стана част от общия блок на стопанството. Трактори и комбайни минава върху нейната плът. Стискаше устни земята и чакаше своя Аргир, чакаше своя стопанин, ала усещаше студ. Пътят разтегна алчно своите устни и спря до сърцето на нивата. По-лесно да влизат машините в нейната златна душа. Лятото пак се завръщаше и отново пламтяха косите му, ала изворът под ореха не се усмихваше в утринта. Ще почака земята, ще потърпи. Ще намери своя стопанин отново, своя любим, който да гали житата ú, да я докосва с любов.

Посивяха и косите на Аргир. Като облаците, които топяха душата му. За Катината нива и за Елица сълзите му напираха без звук. Едната му откраднаха насила, а другата сама избяга. Не се обаждаше от града дъщерята, и внучката не пращаше при тях, да не вземе да прихване нещо селско. Виждаха я само на рождени дни, когато с автобуса отиваха в апартамента. Горчилката топеше душата му, а лятото я стягаше в капан. И внучката по жътва се роди, и косите ú имаха цвят като злато. Красива като земята, на която той бе отдаден докрай. А може би тя щеше да бъде различна. А може би тя щеше да изгони студа.

Така си замина по време на жътва Аргир. С отворени очи на извора. Към Катината нива и съдбата...

- Какво ще правим с Катината нива? – обърна се сериозно съпругът към Елица. – Връщат ни я с ореха и извора. Баща ти е бил умен все пак. Поискал е да ги запишат в зестрата.

Машините реваха няколко дни върху нивата. Земята свиваше уплашена черноземните си криле. Орехът тревожно тръпнеше в горещото лято. Катината нива щеше да бъде првърната в механа. Засадиха трева, оградиха с високи дувари – извора, ореха, останалата жива земя. И вместо жътва вечер кючеци виеха бясно. Катината нива умря.

Лятото стъпваше тихо по хладните плочки. Някъде долу, с дъх на сълзи и премала, стенеше златна земя. Малко момиче рисуваше ореха и косите от злато на слънцето в утрото.

- Бабо, тук наистина ли някога е имало нива? – детето погледна старицата изненадано.

- Да, малката ми, тук имаше много красиви жита.

- Затова ли механата се казва „Катина нива”?

- Затова – тихо прегърна детето жената.

Спомените я върнаха някъде в светлото детство. Баща ú Аргир се връщаше от жътва вечерта. Носеше студена вода от извора и няколко стръкчета жито, да се похвали какво е отгледал. Усети като полъх душата на баща си до своята. Механата от известно време не вървеше. Станаха много заведения по главния път. В тях предлагаха на чужденците неща, с които тя не можеше да се съгласи.

- Може би е по-добре да повикаме багери и да насеем отново жито, както си е било. При тези изкупни цени на зърното ще има печалба веднага. Пък и работата не е повече от тази в една механа – внучката на Аргир погледна въпросително Елица.

- За мен да се връщам е късно – бавно отрони Елица и се взря в далечната синева.

- Но за нас още не е – усмихна се слънчево дъщерята и погледна рисунката на детето – там лятото танцуваше босо сред усмихнатите жита.

__________
* Разказът е отличен с Второ място в Летния фейсбук конкурс "По стъпките на лятото" 2012 г., раздел Проза


Публикувано от Administrator на 25.10.2012 @ 19:03:16 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   ina_krein

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 05:38:08 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Катината нива" | Вход | 16 коментара (32 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Катината нива
от Narwal на 03.12.2014 @ 22:14:54
(Профил | Изпрати бележка)
Едната му откраднаха насила, а другата сама избяга.

Напипваш най-чувствителните струни начовешката душа! Прекрасен разказ! Поздравления!


Re: Катината нива
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 04.12.2014 @ 12:14:53
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Като селско момиче проблемите, свързани със земята, винаги са ме вълнували. Поздрави!

]


Re: Катината нива
от suleimo на 27.11.2014 @ 12:10:22
(Профил | Изпрати бележка)
Заслужена награда за прекрасен разказ!
Истинска наслада на сетивата!


Re: Катината нива
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 27.11.2014 @ 15:40:26
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря ти! Дано не те разочаровам в определен момент.:)

]


Re: Катината нива
от mariq-desislava на 25.10.2012 @ 19:28:14
(Профил | Изпрати бележка)
Това се казва разказ с много поезия в него.


Re: Катината нива
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 25.10.2012 @ 19:40:15
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Много благодаря за определението. Радвам се, че си го усетила. Поздрави!

]


Re: Катината нива
от rajsun на 25.10.2012 @ 20:00:30
(Профил | Изпрати бележка)
Живот...)))


Re: Катината нива
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 25.10.2012 @ 20:16:49
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря ти!

]


Re: Катината нива
от Vesan (proarh92@abv.bg) на 25.10.2012 @ 20:49:19
(Профил | Изпрати бележка)
Красиво написано и мъдро... дано доживеем и да е истина!


Re: Катината нива
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 25.10.2012 @ 20:54:19
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Истината е по-близо до нас, отколкото предполагаме. Идеята за разказа е една истинска история, разказана ми от приятел. Благодаря за начина, по който е прочетен разказа.

]


Re: Катината нива
от kasiana на 25.10.2012 @ 20:56:56
(Профил | Изпрати бележка)
Вълнуващо повествование, преплетено с красива поетична образност!!!!!

Поздрави:)))


Re: Катината нива
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 25.10.2012 @ 21:09:47
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря, че прочете и хареса! :) Това ме стопли!

]


Re: Катината нива
от agripina на 25.10.2012 @ 21:05:04
(Профил | Изпрати бележка)
Чудесен разказ, така хубаво за засегати толкова проблеми и човешки болки и съдби.


Re: Катината нива
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 25.10.2012 @ 21:11:16
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Исках да бъде близко, простичко, човешко и красиво. Тъгата също може да бъде красавица. Като лятото. Поздрав!

]


Re: Катината нива
от anonimapokrifoff на 25.10.2012 @ 21:21:16
(Профил | Изпрати бележка)
Хубав разказ.


Re: Катината нива
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 25.10.2012 @ 21:22:28
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря!

]


Re: Катината нива
от nellnokia на 25.10.2012 @ 21:29:18
(Профил | Изпрати бележка)
Честита награда, Ина! Разказът ти ме впечатли.


Re: Катината нива
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 25.10.2012 @ 21:32:15
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря, Нели! Радвам се, че ти е харесал!:)

]


Re: Катината нива
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 25.10.2012 @ 22:20:55
(Профил | Изпрати бележка)
Красива поетична картина, нищо че отличието е в раздел проза:)

Честито, Ина!


Re: Катината нива
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 25.10.2012 @ 22:25:48
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря!:)

]


Re: Катината нива
от secret_rose на 25.10.2012 @ 23:23:18
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Красив и нежен изказ... Много ми хареса как е написано...


Re: Катината нива
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 25.10.2012 @ 23:25:49
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря ти много!:)

]


Re: Катината нива
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 26.10.2012 @ 00:43:22
(Профил | Изпрати бележка)
Много хубав разказ,гали душата!
Сърдечни поздрави!


Re: Катината нива
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 26.10.2012 @ 13:05:36
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря, радва ме, че точно такова е усещането от разказа. Поздрави!

]


Re: Катината нива
от Kanegan на 26.10.2012 @ 09:25:11
(Профил | Изпрати бележка)
...интересна тема, увлекателно предадена в прозаична форма.Цяла родова история съзрях отвъд редовете!Поздрави!:)


Re: Катината нива
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 26.10.2012 @ 13:07:50
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря! Радвам се, че отвъд редовете има какво да бъде съзряно. Поздрави!

]


Re: Катината нива
от Mariq_Vergova на 26.10.2012 @ 12:19:03
(Профил | Изпрати бележка)
Затрогващо и както винаги, талантливо написано! Поздравления!


Re: Катината нива
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 26.10.2012 @ 13:11:39
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря, че си прочела, че си позволила историята да те докосне. Поздрави, морско слънчице!

]


Re: Катината нива
от daro на 26.10.2012 @ 14:44:48
(Профил | Изпрати бележка)
Ако окрупняването одребни душите ни,
какво ли ще се случи с тях в глобализацията!?
Едното бе само репетиция на отрепетиран живот...
и едва ли си струва живеенето.

Айде да изчезвам, че разкалях нивата.;)
И аз като адаша - живот...

Поздравявам те, Ина!

(.)


Re: Катината нива
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 27.10.2012 @ 20:11:20
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря, че си го помислил. Поздрав!

]


Re: Катината нива
от Omaia на 27.10.2012 @ 21:22:19
(Профил | Изпрати бележка)
Това наистина е нива само за танцуване.
Обичам да чета разказите ти, Ина.
Здравей! :)


Re: Катината нива
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 29.10.2012 @ 18:32:00
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря ти! Зарадва ме! Надявам се на скорошни срещи!:) Поздрав!

]