Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 907
ХуЛитери: 4
Всичко: 911

Онлайн сега:
:: ivliter
:: pastirka
:: Marisiema
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаРедакторе!! Къде си?
раздел: Есета, пътеписи
автор: panbal

Размисли за присъствието и отсъствието на литературния редактор в новите български книги. Кой, защо и как го прогони от традиционните издателски карета!
Къде си, другарю Редактор, от нашите луди-млади, творчески години от миналия век!? Защо те няма, или все по-рядко се срещаш, в издателските карета? Уволниха ли те новите, амбициозни демократи като „тоталитарен елемент”, скопиха ли те, скалпираха ли те тихомълком? И ти ли изчезна във водовъртежа на безумните демократични промени, и ти ли стана излишен и ненужен за мечтаната, неограничена свобода на словото! И ти ли се превърна в най-голямата пречка, в най-нежеланият съветник и коректор на младите грандомани от новата литературна смяна, които превзеха с плакати и подскоци по митингите тъй наречените „литературни” редакции в медиите, за да те прогонват почти редовно от новите български книги?! Като излишен, ненужен, оскъпяващ само книжната продукция!...
А беше време, когато пишещият брат те гледаше с божествено страхопочитание и сънуваше завъртулките на златния ти подпис, без който беше невъзможно отпечатването даже на рекламна брошура; когато влизаше в кабинета ти на пръсти и с шапка в ръце; когато Ти се извисяваше пред погледа му като гранитен паметник пред парадния вход на Институцията, като управител и цербер на Храма на литературното творчество. Да, беше време, когато читателят преди да си купи новата книга, разгръщаше първата страница, за да те види в издателското каре, в този смисъл ти беше сякаш по-важен и от името на младия, непознат автор. Защото ти, другарю Редактор, беше не само постоянното, задължителното присъствие в това представително издателското каре, но и благослов, както за успеха, така също и за провала на книгата. Защото в трудния и продължителен процес на ръкописа от бюрото на автора до печатницата, ти беше баща и майка, вуйчо владика, най-важният човек, който държеше в едната си ръка червения молив, а в другата – голямата ножица за подрязване на разперени, поетични крилца...
Вярно е, в интерес на историческата правда, трябва да признаем, че и ти, другарю Редактор, като всички Папи и Олимпийци, раздаващи по свое убеждение и подобие литературни Индулгенции и фатални черно-бели присъди, имаш много грехове, заради вярната си служба на политически, идеологически и какви ли не човешки пристрастия. Сега, от тази нашенска, балканска, безумна „демократична” позиция, можем да ти бесим чучелото по площадите, да те изгаряме на зрелищни клади, да те погребваме отново и отново, но не можем да отречем, че ти беше Личност! Изявен, утвърден Поет, Писател, Литературен критик с творчески опит и литературна ерудиция; че ни респектираше с многостранните си познания за света, че беше безспорен българист – познавач, радетел и безкомпромисен защитник на свещеното българско слово и книжовния български език. Не можем да отречем и похвалните ти усилия за поддържане на единно, издателско, средностатистическо художествено ниво на литературната продукция; за съхранение и популяризиране на родната и световна литературна класика; за утвърждаване на безспорните християнски и общочовешки морални стойности. Не можем да отречем най-после и голямата ти заслуга, че покрай твоята, малко задкулисна, мистична и фатална личност, са се пръкнали толкова даровити творци, гордост за всяка национална литература. Не съм статистик и протоколчик – нека запознатите с този проблем ме подкрепят с имена от световната и българската литературна история! Изкушавам се тук само да вметна, че крайно време е някой литературен критик да се заеме с „осветяването” и „освещаването” на нашите известни в миналото „класически” литературни редактори, без които може би нямаше да я има и художествената ни класика! Да, това е наистина благородна идея и кауза, заслужаваща достойно читателско и обществено внимание.
Внимание, но не само заради Протокола на литературната ни история! А и като контрапункт към почти тоталното изчезване на Редактора от издателските карета на новите български книги!

Когато фиксирам поглед и внимание към съвременното книгопечатане в България, риторичният ми въпрос придобива малко по-различна ориентация: „Кой те прогони, господин Редакторе, защо те няма в 90 процента от книгите на новите издателски фирмички и печатници, които се пръкнаха като печурки след плодородния дъждец на Демокрацията в литературната ни нива?” Сега тези достъпни за всеки печалбар печатарски машинки бълват на конвейера книга след книга на млади и стари, на знайни и незнайни писатели и поети, на куцо и сакато, грамотно и неграмотно в езиково-творческата сфера. Такъв книжен берекет у нас никога не е имало! Сякаш е ответна реакция на кризата и борбата за оцеляване! Така се преобрази, промени и деформира книгопечатането в милата ни Родина, че всеки, който има парички, спонсор или заможни приятели, може да печата всякакви книжни ръкописи, оформени не лошо, като книги. Защо му е да плаща излишни пари на редактор, да му оправя сюжетни, композиционни, логически и други слабости, на и коректор, да му оправя правописните и пунктуационните грешки, на професионален оформител – в Интернета всичко може безплатно да се намери! На тази тема имам една доста сполучлива епиграма, по мотив на Ст. Михайловски, печатана и препечатвана няколко пъти по вестниците, ще я цитирам и тук, където най-подхожда:
Писател днеска става
и книги всякакви издава,
всекий в нашата държава,
който носи сутиен и гащи,
и може някак си да дращи!
Моля да бъда правилно разбран: не пиша за сериозните издателски фирми, които наследиха най-добрите традиции на книгоиздаването от минало време и се утвърдиха като сериозни, водещи институции в страната и чужбина, чиято продукция се търси, чете и преиздава! Става дума за другите, за останалите ...Print-ове! Аз наистина недоумявам, защо тези регионални, та и национални!, хилави, мижави, недостойни за професията си издателчета, умишлено игнорират личността на Редактора? И продължават, заради спестени стотина лева, да затлачват книжния пазар с чудовищно слаби, езиково и стилно неграмотни, а често и пошли, дълбоко лични писания, наречени стихосбирки, повести и романи!? И забележете: напълно законно, художествено безконтролно и неограничено, защото в тази сфера все още няма Правила, Нормативи и Морален кодекс! Със своята егоистична, печалбарска, пазарна, „издателска” политика, тези наричащи себе си „книгоиздатели”, всъщност загробват не само първата слаба книга на младия автор, но и творческото бъдеще на човека. Дали разбират същността на поразията, която вършат? Че и те, редом с другите обективни и субективни фактори, участват активно в подклаждане на нихилизма и отчуждението от българската книга, в разрухата на Литературния дом, изграждан столетия от нашите възрожденци, класици и майстори на художественото слово!?...
Пази Боже, сакън, някой да ме обвини сега, че пледирам за „възкресението” на „другаря Редактор” от онова време, който много често, трудно и болезнено балансираше между „художествените” си принципи и понятия и постулатите на Системата! Но съм твърдо убеден, че Личността, Институцията, Печата и Подписа на художествения Редактор и в най-малката печатница трябва да се възстанови. Рано или късно. Така или иначе – с убеждения, препоръки, единни нормативи или силово, по законен ред. Защото присъствието на Редактора в процеса на подготовката на ръкописа за печат, е абсолютно необходима и поради простата причина, че два чифта очи могат да бъдат много по-надеждна застраховка против всякакви езикови, стилни, композиционни, сюжетни и логически отклонения и недомислия в повествованието. В това отношение литературната история изобилства от примери, как до всяка велика литературна творба, се мярка и силуетът на големия Редактор, който е превърнал ръкописа в шедьовър.
В заключението на тези мои непретенциозни размишления, иска ми се да по-мечтая за онова бъдеще време, което сигурно няма да доживея, когато проблемите на книгопечатането и книгоразпространението ще влязат в дневния ред на някое поредно Народно събрание; когато този „демократичен”, издателски хаос ще бъде някак си овладян; когато хилядите печатници в мазета, гаражи и тавани ще изчезнат и ще останат само сериозните, отговорните, европейските лицензирани издателства. И когато годишната книгоиздателска литературна продукция ще се оценява не от кулинарни технолози, фирмени мениджъри, „звезди” от всякакъв социално-житейски ранг, а само от литературни критици, утвърдени творци и с активното участие на Негово величество Читателя. Вярвам, че тогава и ти ще заемеш своето достойно място, господин Редакторе, редом с автора, както е било от времето на първата печатарска машина!

Септември, 2012 г. Панчо Недев

(Бел. Панчо Недев, член на Съюза на българските писатели, журналист, дългогодишен редактор в Радио Варна и други печатни издания.)


Публикувано от alfa_c на 20.10.2012 @ 20:04:11 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   panbal

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 4


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 08:31:35 часа

добави твой текст
"Редакторе!! Къде си?" | Вход | 10 коментара (54 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Редакторе!! Къде си?
от angar на 23.10.2012 @ 11:10:15
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
На добрия автор не му е нужен редактор.

“- По какво се различават издателят и редакторът?
- По това, че редакторът подбира авторите, а издателят подбира редакторите.”

Редакторите преценяват кое ще се продава и кое не. Но за автора да му сложат редактор е обидно, а по отношение на читателя е и нечестно.
В крайните случаи явлението най-добре се разкрива. Възможностите са две: първата е Салиери да е редактор на Моцарт, а втората - Моцарт да е редактор на Салиери. Има ли смисъл?
Можем ли да си представим Ботев, или Вапцаров, или Смирненски, или Николай Хайтов да са били издавани с редактори? Ако трябваше редактори да ги одобряват и разрешават, книгите на много всепризнати днес автори нямаше да са видели бял свят.
Може редактор да ти е Левчев, или Надежда Захариева, или Недялко Йорданов. Книжката ти да е от трийсетина стихотворения. И като те ги пипнат - ще светнат. Но това ти ли ще бъдеш?
При социализма редакторите са били нужни, за да следят да не се изкривява линията. Изисквала ги е Партията и ДС.Такива са били редакторите на “Тютюн” например. Днес може да ги налага и да им плаща СЕМ (с нашите пари, разбира се), пак за да не се кривне от позволеното.

Голямо достижение на демокрацията е, че освободи авторите от зависимоста им от редакторите. От редакторите, които решаваха кое е литература и кое не. И че допусна съществуването на гаражните издателства. А те съществуват, защото удовлетворяват насъщна обществена потребност.
Нищо против – на когото редактори му трябват, да си ги назначава и да им плаща.
Ще вметна само, че освен редактор, авторът може да има и коректор и рецензент. Но от коректори вече също няма нужда, а на рецензента, ако е известен творец и не ти е приятел, за да прочете книгата ти и да напише нещо, също се плаща. Като “който плаща, той поръчва и музиката”.
Разбира се, редактори са необходими на партийните величия - да обработват статиите им и мемоарите им, а може би и за обработване на спомените на някои неграмотни и полуграмотни хора.
Но добрият автор сам може и трябва да си бъде и редактор, и коректор, и рецензент.


Re: Редакторе!! Къде си?
от Albatros (valerist@abv.bg) на 23.10.2012 @ 09:28:45
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/profile.php?id=100001222017028
Познавам Панчо Недев и неговото творчество. Романът му "Луда Камчия" е велик. Един от най-добрите български романи на ХХ век, сигурен съм, че ще се чете и занапред. Познавам и редактора, без когото тази книга не би била така добра. Ролята на редактора е да "преведе" автора през, дори и неподозирани от самия него, мисловни пространства - и да "накара" писателя да повярва в собствените си сили. При Панчо Недев това се случи.
Безкрайно ми е мъчно, че времената, в които работиха такива невероятни редактори като Вл. Василев, Н. Фурнаджиев, Д. Жотев, Гр. Ленков, Ат. Мочуров и др., няма да се върне.
Панчо, радвам се, че сподели своя текст тук!
Благодаря.
Алби


Re: Редакторе!! Къде си?
от anonimapokrifoff на 22.10.2012 @ 13:26:47
(Профил | Изпрати бележка)
Роси Димова от Шумен, добрият редактор никога не променя смисъла на творбата и стила на автора, а само подсилва достойнствата на твореца. В този смисъл се съгласявам с Гинко Прим, макар тя леко да смесва редакторския и коректорския труд, но това си има практически основания - обикновено свестният коректор прави по някоя и друга редакция: когато има повторения, неточни изрази, логически грешки и пр. Без да се заяждам с теб, няма как да не отбележа, че ти например спешно се нуждаеш от коректор, както и повечето от нас. А без редактор не може да мине и най-големият талант.


Re: Редакторе!! Къде си?
от ulianka на 22.10.2012 @ 12:59:55
(Профил | Изпрати бележка)
Подкрепям! Толкоз:)


Re: Редакторе!! Къде си?
от rosina на 22.10.2012 @ 08:55:26
(Профил | Изпрати бележка) http://rosibg.dxneurope.eu
Аз не мисля така. Това са отживелици. Не редакторите, а талантът заблестява с времето, ако го има. За първата си издадена книга си позволих лукса- редактор и после съжалих, защото изказът ми стана съвсем друг, не можах да си позная стиховете и затова се отказах от него, не заради нещо друго. Оригиналът е важен, а той идва от мисълта и никой няма правото да го променя, какъвто и да е той. Представяте ли си, ако някой би променил с няколко четки, защото не харесва усмивката на Мона Лиза, или Слънчогледите на Ван Гок, Тайната вечеря също и т.н. Какво, би достигнало до нас, ако някой друг бе променил само няколко ноти в музикалните произведения на Верди, Бетовен, Чайковски и т.н. Във времето кристализира талантът и само най- ценните оригинали остават като реликва и защо това да не може да стане и в литературата, където жребият е най- голям. Ако някой иска да каже нещо, нека да го каже, все някой ще го прочете, а това има смисъл. Аз мечтая да достигна до този ден в живота си, когато светът стане приятелско гнездо на поети, писатели, музиканти, певци и художници. Сага чрез словото във всеки човек сега малко започва се пробужда Божественото слово и светът съвместно започва да твори едно ново начало на един прекрасен свят от мечтатели. Преходът е пред нас и той чука в сърцата ни, за да достигнем онази белота, за която е мечтаел Вапцаров в стихът си Бяла пролет.Аз още нося срамът от застрелването на един велик поет, на една чиста душа с висок идеал. Прости ми, но тези, които имат нужда от редактор те са драскачи, които се нуждаят от гръб за да се скрият. Роси димова от Шумен


Re: Редакторе!! Къде си?
от anonimapokrifoff на 21.10.2012 @ 23:19:40
(Профил | Изпрати бележка)
Бедата ни като народ е, че всеки си мисли, че може всичко. Защо да плащат издателствата на редактори и коректори, като спокойно минават и без тях? Колко са читателите, които ще обърнат внимание на правописа например? Книгите на Елиф Шафак, издадени от "Егмонт", са пълни с грешки, но това не им пречи да струват по 15 лева и да се продават добре.


Re: Редакторе!! Къде си?
от Kanegan на 21.10.2012 @ 18:16:33
(Профил | Изпрати бележка)
Редакторската работа е незаменима, дано се възобнови авторитета и!


Re: Редакторе!! Къде си?
от secret_rose на 21.10.2012 @ 13:24:50
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Една книга е плод на редакторски и авторски труд едновременно. Подкрепям позива да се замислим...


Re: Редакторе!! Къде си?
от krasavitsa на 21.10.2012 @ 13:09:14
(Профил | Изпрати бележка)
Основателен вопъл, който подкрепям почти изцяло. :)
“Почти”, защото ползването на редакторския труд не може да се регламентира със закон. Законът ще трябва да възложи на редактора отговорности, които не могат да звучат по друг начин, освен като цензура. Етика, естетика, морал, художественост – това са абстрактни категории, чиито граници са неуловими и неопределими. Само тоталитарни режими си позволяват да ги опредЕлят.
Издателствата, които държат на реномето си, харчат пари за редактори – и тези пари им се връщат многократно. Добре е на пазара да има всичко, а читателите да се научат сами да оценяват кое колко струва. Представата, че всяко напечатано на хартия слово е много ценно, трябва да замине в историята.
Ако адресатът на този текст бяха издателствата, а не държавата, щях да го подкрепя напълно. :-)


Re: Редакторе!! Къде си?
от voda на 21.10.2012 @ 10:39:54
(Профил | Изпрати бележка)
Компетентно и мотивирано...
Подкрепям!