Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 754
ХуЛитери: 6
Всичко: 760

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: Elling
:: Boryana
:: LATINKA-ZLATNA
:: pinkmousy
:: durak

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаОбърнатият модел
раздел: Разкази
автор: stanislav


(Големият брат гледа, но не ни вижда.
Удоволствие за воайори или за ексхибиционисти.
Четете разказа, не за да получите отговори, а за да си зададете още повече въпроси.)


- Големият брат е обърнал модела – с тези думи Делчев се присъедини към нас.
- Кой бе, Ванко ли? – попита го Мето.
- Да не е станал гей? – обади се Крум.
- Изчукал е манекенката от горната Младост – предположих аз.
- Какво се правите на идиоти бе. Говоря ви за шоуто „Големия брат”.
Вечер, след работа, се събираме на една пейка зад блока. Пушим. Пием. Плещим глупости. Стари ергени. Ударили трийсетака. Не се правим – идиоти сме. Делчев чете много, слуша радио, гледа телевизия. Идва и пуска по някой хит от време на време.
- „Големият брат” е тъпня – каза Мето. – Ти като го каза не сложи кавичките.
- Как да ги сложа като си говорим, а? Да кажа: кавички големият брат, затварям кавичките.
Мето обича да се заяжда. Иначе е готин. Или тъкмо затова е готин.
- И какво е обърнал братът в кавички?
- Ами големият брат е метафора от едно произведение на Джордж Оруел – „1984”. Така се казва. Големият брат наблюдава живота на по-малките си „братя” и „сестри”, в кавички – натърти той - и ги контролира.
- Значи са гепили идеята и двайсет години по-късно печелят мангизи без да уредят авторските права – изказа се Крум.
- Всъщност – продължи Делчев, - Оруел го е писал през 1948 година и е обърнал последните две цифри, а идеята я е имало и преди това. Още през 1917 Евгений Замятин е написал подобна антиутопия, „Ние” се казва.
- Абе ти много фантастика четеш – каза Мето. – А хората правят пари.
- Искате ли да чуете как са обърнали модела или не искате – мълчание. – Нас по време на социализма нали точно така ни наблюдаваха. Гледаха ни под лупа как живеем. Записваха какво правим. Подслушваха какво говорим. Отбираха кой да оставят, кой да премахнат. Изпитваха ни. Цял един народ беше участник в шоуто, а зрители оставаха шепа хора. Сега са обърнали просто модела: шепа хора участват, останалите гледат.
- Това ли ти е обръщането на модела – погледна го Мето.
- Това е!
- И ти си направил гениално откритие?! Така ли мислиш.
- Ами… - замисли се Делчев. – Интересно е.
- На кой му пука – прозя се Крум. – Хората печелят мангизи.
- Стига с тия пари бе – обадих се и аз. – И стига с тия обърнати модели. Дайте да обърнем по едно.
Обаче не срещнах съмишленици за идеята. Крум трябваше да става рано. Мето отиде при гаджето си. А Делчев беше обещал да превежда някакви работи на брат си.
Прибрах се вкъщи и поседнах да си поговоря с джина.
- Умислен ми се виждаш – каза той след първата чашка. – Измъчва ли те нещо?
- За обърнатия модел – отговорих му.
- Глупости! Това са глупости! Няма обърнат модел. Моделът е един и същ. Затварят хората в едно пространство. Ограничават свободата им. Наблюдават ги. Искат от тях да се държат естествено, макар да знаят, че всичко което правят се записва.
- Но кой би се съгласил? – попитах го наивно аз.
- Хората са съгласни на това, защото в замяна получават обещания. Обещават им светло бъдеще. Обещават им пари. И какво доказват. Че хората не могат да живеят под наблюдение. Че не могат да се развиват естествено. И защо е интересно. Защото не е. Гледаш го, защото мислиш, че ще ти е интересно, но удоволствието се губи поради това, че те знаят, а ти знаеш, че те знаят. Получава се нещо като изигран воайор – от ексхибиционист. Интересно може да е само на някой като Бог, ама истински, който те гледа без да знаеш. Неговият експеримент е успешен. А знаеш ли какво се получава в крайна сметка с този експеримент, с тези хора? – гласът от бутилката замря.
- Какво се получава в крайна сметка? – повторих като ехо аз, докато си наливах поредната чаша.
- Трайно увреждане на психиката. Това е! – тържествено оповести той.
Спомням си, че измърморих нещо изключително остроумно в отговор, но не помня точно какво.
Моля, ако някъде съхранявате запис на думите ми, да ми го пуснете. Аз си лягам. Приятно гледане!


Публикувано от aurora на 26.10.2004 @ 10:21:01 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   stanislav

Рейтинг за текст

Средна оценка: 4.71
Оценки: 7


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 12:16:35 часа

добави твой текст
"Обърнатият модел" | Вход | 6 коментара (15 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Обърнатият модел
от rainy на 26.10.2004 @ 11:03:51
(Профил | Изпрати бележка) http://www.galya-radeva.co.uk/
А знаеш ли какво се получава в крайна сметка с този експеримент, с тези хора?
Трайно увреждане на психиката.
--------------------------------------
Перфектно точен си. Без коментар на другите “образи”, “обстоятелства” и факти, които си описал - те са пределно ясни и достатъчно добре известни във всяко едно отношение - извън художествения момент, разбира се. А въпросите наистина всеки сам си ги задава. А те са много. Е, ако може, разбира се или го вълнува. Мисля си обаче понякога... колко надминаваме нацистите и техните може би и по-хуманни лаборатории. За експериментите иде реч...


Re: Обърнатият модел
от tristessa на 26.10.2004 @ 11:09:31
(Профил | Изпрати бележка)
и мен ме отвращава.


Re: Обърнатият модел
от jeck на 27.10.2004 @ 23:01:14
(Профил | Изпрати бележка)
Аз не съм гледал "биг брадър"-а, но съпоставката е много удачна. Това, с което са свикнали хората, което е влязло в природата и психиката им, трудно може да се промени за 10 или 20 години. Преди ни гледаха като морски свинчета и това не ни притесняваше особено, поне огромната маса от тоя народ. Сега не ни притеснява, че надзъртаме в личния свят на някого(на някоя). А за жалост и той(или тя) е приел да загуби суверенитета на интимността си.


Re: Обърнатият модел
от Obgru6tane на 28.10.2004 @ 01:05:59
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се да открия този текст. И съм напълно съгласна. Промиват ни мозъците с нещо напълно противоестествено. В момнета обществото се интересува от две неща-секс и насилие. И това е основното, което можеш да видиш при включен телевизор. После защо деца убиват родители и разчленяват други деца... Не че комантарът ми беше в пряка връзка, просто напоследък и това ми се върти в главата... И знаеш ли кое е най-страшното...? И аз гледам братлето, при все многото против. Да се замисли човек... от кога и мен ме направиха зомби с интересите на масата? А дали някой от аудиторията е напълно "за!"
това, което му се поднася, при все, че го "консумира" всяка вечер?


Re: Обърнатият модел
от entusiast (entusiast@mail.bg) на 29.10.2004 @ 21:44:34
(Профил | Изпрати бележка) http://bglog.net/blog/entusiast
Глей някви хора от кво са вдъхновяват. Тц Тц!


Зомбирането
от jeck на 31.10.2004 @ 11:20:01
(Профил | Изпрати бележка)
Зомбирането не е необходимо да бъде целенасочено, то може да се влива в теб от хаоса наоколо, в който липсват ценности и градивност. Добро едва ли можеш да направиш действайки несъзнателно. А злото става и съзнателно, а и несъзнателно. "Хората" дето снимат ужасиите и порното просто си мислят за парите.Ако гледаш продължително нещо, дори и с отвращение, то ангажира мозъка ти и ти въздейства. Преди малко написах един коментар на тема "зомбиране" към "Всички заедно" от noname.