Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 853
ХуЛитери: 5
Всичко: 858

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LATINKA-ZLATNA
:: pc_indi
:: rosi45
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЙордановден
раздел: Разкази
автор: dedenze

Събрах достатъчно парици за път, стегнах малък багаж, прогнозата за времето ме уплаши малко, затова добавих и патронче с джин. Даньо го обича от малък, закъсам ли ще го изпия по пътя, ако не, ще му го подаря. Той е любим братовчед и името му е Йордан.
Родом сме от дунавската равнина с. Сломер, където вирее всичко и си имат свой чудесен, уникален диалект и украса на речта. Там името се променя на Вирдан и галеното Даньо, както и да го назовеш, на 6 януари има имен ден. Преди повечеот 40 години, една балканжийка си го хареса като верен, честен и работлив човек, взе си го за мъж и го подмами в малко село край Габрово с двадесетина къщи – с .Пецевци. Всички в селото я знаеха, защото и беше поверен общинския магазин, т.е. общински, единствен, платен работник на 4 часа със символична заплата. Край нея и той получи известност като „Даньо мъжът на магазинерката”. С много, къртовски труд от гола, наклонена, глинеста и камениста поляна направи модерна къща и ферма за чудо и приказ. Господ го дари с добър син, снаха и внучка – хубавица, те живееха в Габрово. Та така в отговор на десетки покани с братска, роднинска обич взех автобуса, навлечен с дебели дрехи и неизменният пакет с лекарства.
Пътя беше сух, само на Витиня мъгла и дъжд със снежинки, леко намекна за перспективата. Бях намислил да си тръгна обратно след два дни в неделя, но Даньо ме придума да отложа поне за понеделник. Какво пък, пенсионер съм, не бързам за никъде, още повече имаше достатъчно ракия, вино и чудесни мезета. Докъто ме караше към с. Пецевци си припомнихме за един старец в сломерския хоремаг, който пийваше мента с приятели и се оплакваше:
- Миналата година град ни би, тази година Миньо си дойде! – Миньо беше внука му известен гуляйджия, върнал се от гурбет. Даньо ме успокои, че всичко има в изобилие и не го е страх от „Миньо”. Вече навлизахме в селото и паркирахме колата. Дъждът премина в сняг и наоколо почна да побелява.Първи ни посрещна Джако голямо, расово куче, обикаляше радостно, скачаше по мен и приветствуваше. Позна ме, помнеше че съм свой човек, беше куче пазач и недопускаше непознати. На вратата имаше нарисуван пес и надпис „Не влизай, тук командвам аз !” Стефка – магазинерката и съпруга на Даньо беше сложила богата маса, явно два дни не беше излизала от кухнята и беше надминала себе си. „Бойните действия” започнаха с радостни тостове и тежка веселба. Към полунощ спря токът. Тогава видяхме, че навън вече бе натрупало половин метър, продължихме на свещи с много вино, но настроението поспадна. Внучката утре също имаше имен ден и трябваше да стигне до Габрово при нейните приятели. Акумулатора можеше да захранва помпата на парното 4 -5 часа, след което цялата къща остава без отопление. Газта за резервното котлонче беше на привършване. Фризера започна да се размразява. Единият асмалък се потроши, клони на овошните дръвчета скърцаха заплашително и се чупеха. Легнахме си на свещи с надеждата, че утре ще е по- добре.
Сутринта Даньо скочи в ранни зори и хукна нанякъде, след него Джако. Закусвахме специалитети с кафенце на газ, когато се появи целия мокър и в сняг, беше спасил няколко дръвчета от счупване. По дългата козина на Джако висяха десетки топки и ледени висулки, но това не го спираше да скача и играе в дълбокия сняг. Мобилния телефон на Стефка звънеше постоянно, хората се допитваха, ще има ли хляб и какво да правят. Магазина отдавна не работеше и беше празен, само една фирма доставяше хляб за десетината останали в селото баби и дядовци. Днес не можеха да доставят, пътя беше покрит с дълбок сняг, никой не чистеше и снегът не спираше да вали. Водата от водопровода беше мътна и кафява. Близкото село въобще нямаше, защото водата се подкачваше с помпа. Някой каза, че ток няма да има още два дни. Започнахме да планираме оцеляване в бедствени условия. Трябваше да пренесем един варел, пригоден зе печка и да спим край него в една стая. Вода ще топим от сняг. Едно портативно телевизорче, работещо на 12 волта включихме към почти изтощения акумулатор, новините бяха лоши, както и прогнозата за времето. Оставаше да ни друсне и едно земетресение и картината щеше да стане напълно батална. Внучката даде зор и тръгнаха пеш за Габрово, ако успешно се спуснеха през дълбокия сняг до шосето Севлиево – Габрово нататък е лесно. След час се обадиха, че са успели да се доберат и видели доста скъсани жици по пътя, никъде не са чистили снегорини, само централния път. С Даньо извикахме неволята и двамата нечитави старци грабнахме греблата, ясно беше, че до никъде няма да стигнем, но поне ще направим полезна гимнастика преди следващото пийване. В това време два джипа 4х4, напразно се опитваха да тръгнат, но снега беше бълбок и само го отъпкваха и затъваха още повече. Вечерта свещите бяха готови, масата сложена и пийвайки кротко, крояхме план как да прекараме ток от колата при запален двигател за помпата на парното. Наличната нафта в резервуара щеше да стигне за 15 – 20 часа. Виждайки, че трудно ще ни затрие, Господ смекчи бедствието – тока дойде! Знаехме че няма да е за дълго, веднага включихма акумулатора на бърз заряд, запалихме печката с форс и се отдадохме на т.н. „народно веселие”. Радоста трая 5 часа, тока пак изключи, но бяхме спасени без крайни мерки и решения. В това време Стефка също действуваше на 6, даде на комшийки цигари и някакви продукти, провери самотен дядо жив ли е и има ли храна, опече нещо набързо, нахрани 3 котки, кучето и нас, поддържаше мобилно духа на старците в селото, прати Даньо да провери и превключи фазите на съседите ( едната фаза от селския трафопост въобще я нямаше) ....
На другата сутрин ток пак имаше, макар и често спиран за час – два. Радвах се, че на дърти години бях участник в истински „сървайвър”, станах зрител и актьор в театър, за който билети не се продават и няма снимачни екипи. Ринехме сняг, когато се чу шум от мощен двигател. Голяма фадрома, професионално загребваше снега с ширината на пътя и го изхвърляше настрани. Учудването беше голямо, тъкмо да похваля общината и фадромата зави по стръмнината където нямаше път. Оказа се, че там си е построил вила шеф на строителна фирма и не може да се върне в града. Добре, че бяхме очистили стотина метра на ръка и бързо се добрахме до почистеното. На другия ден ме закараха щастлив до автогарата, в торбичката ми бяха сложили винце, ракия и мезета. Уточнихме, че Йордановден вече ще го правим през лятото, ако сме още читави.
Скъпи братовчеди, да сте живи и здрави ! Благодаря за перфектното посрещане и за това, че ви има !
Прегръщам ви !
Ваш напълно оцелял Огнян.


Публикувано от alfa_c на 14.01.2012 @ 21:08:27 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   dedenze

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 12:41:17 часа

добави твой текст
"Йордановден" | Вход | 4 коментара (8 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Йордановден
от galiakara на 15.01.2012 @ 07:24:43
(Профил | Изпрати бележка)
Много весела история с горчив привкус... Такава е действителността по селата ни, за съжаление... Описал си я много образно и сполучливо, Огняне! Поздравления!


Re: Йордановден
от kalin8 (b.kalinov578@abv.bg) на 15.01.2012 @ 09:00:58
(Профил | Изпрати бележка) http://kalin8.blog.bg/
Поздравления и от мен!
Прочетох с удоволствие!
Б.


Re: Йордановден
от verysmallanimal на 15.01.2012 @ 16:03:13
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрав!


Re: Йордановден
от Danielita на 15.01.2012 @ 21:53:46
(Профил | Изпрати бележка)
Сладкодумник си деденце, а и голямо сърце имаш, не само за роднини и приятели, но и за всички, които те уважават! Поздрави!