Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 651
ХуЛитери: 0
Всичко: 651

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаНовите очи
раздел: Разкази
автор: boliarkabg

Минавах вече моста и усещах, нещо необичайно ме пресреща в махалата. Мислех си,че е както винаги когато си отивам - носталгията и радостта от новата среща с родното място. Не, не беше това, нещо друго имаше. Боже мой, какво ново може да има в едно място, чийто жители отдавна си бяха отишли от света. Само опустели къщи с тъжни очи гледат от буренясалите дворове.
Тогава я видях. Къщата на Велчойца Петровата. Гледаше ме в упор почти, с огромни гримирани в кафяво очи. Изписани върху изкъртената й стена гледаха важно като очите на стара похабена проститутка, често сменяла покровителите си. Бях разбрала от баща ми, че някакви англичани я купили. Малкото обитатели на запустялата ни махала се радваха на новите си комшии. „Ех, нищо,че дума не отбират от нашия език, но пък е живинка. Ще се научат. Нали една къща ще се оживи отново!” - така си думаха когато минеха оттам. Вървях право към нея, къщата с новите сайбии. Какво става, кого виждам? Дядо Петър ли е това подпрян на портата? Висок, едър, потурите му опънати върху стройната старческа снага, кафявата вълнена жилетка закопчана догоре. Достолепен и мълчалив, сложил ръка над веждите си гледа през клонака отсреща, къмто запад. Облак ли трещи, буря ли се задава? Не, не просто ми се е привидяло, от портата излиза млад, бледичък, русоляв мъж, слаб и хилав. Пръв ме поздравява като ми махва с ръка. Стреснато му махвам и аз, а едното ново око на къщата ме гледа през погледа на възрастна руса чужденка. Над покрива се подава гордата корона на стария бор, който помня още от детството си. Изкъртената стена на къщата важно се кипри с новите си ПВЦ прозорци в кафяво. Спор няма, постарали се бяха новите стопани. Прозорците са изработени в стила на старата българска балканска къща. Вече отминавах когато едното око на долния етаж хрисимо, но любопитно ме погледна с очите на баба Петровица. Тихичка, дребничка, винаги на крачка подир дядо Петър, но уважавана не само от него. Докато отмина погледа й, от горния етаж вече ме гледаше снаха им - Рада Велчойца. Сигурно пак тъчеше килим скришом от жените в махалата, никоя да няма като нейния. Дори ми се счуха да бухат ваталата на стана й.
Отминах, вече баирчето свършваше и се вървеше по-леко. До завоя към бащината ми къща усещах забодения в гърба си горделив поглед на къщата. Разбирах радостта й, че пак е прогледала, че не е сама, че портата й пак се отваря и приютява някого в топлите соби. Прави са старите жители на махалата ни - все живинка е, поне няма да растат бурени из двора и да се обажда кукумявката от празните стаи.
Все е нещо,нищо,че новите стопани не знаят български. Ще го научат.

Милка Маркова


Публикувано от Administrator на 04.01.2012 @ 12:37:41 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   boliarkabg

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 4


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 01:09:13 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Новите очи" | Вход | 3 коментара (8 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Новите очи
от secret_rose на 04.01.2012 @ 13:47:31
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Знаят чужденците къде е хубавото :)
Тези дни ще дойдат едни приятели, дето трябва да купуват тук в Турция един имот обаче преди време видяха мъничко от България и по тлф ми викат "да беше там, да беше..., ама там вече Е".

:)



Re: Новите очи
от mariniki на 04.01.2012 @ 15:54:35
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
стопли ме твоят вълнуващ разказ, мила Милка...
животът се е върнал в тази къща, а това е най-хубавото...
топло и вълуващо пишеш...сърдечно те, поздравявам..


Re: Новите очи
от galiakara на 04.01.2012 @ 19:07:27
(Профил | Изпрати бележка)
Тиха носталгия, преплетена с една надежда... Много ми хареса, Миле! Поздрав!