Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 463
ХуЛитери: 5
Всичко: 468

Онлайн сега:
:: rhymefan
:: hunterszone
:: haboob
:: ivliter
:: Mitko19

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКоледа, Зимата и Буквите 7
раздел: Приказки
автор: azzurro

Котката пъргаво скочи на преваза и погледна.
- О, да, - обади се къщата, - връщат се! - и отвори широко врата.
Първа влезе „Ъ”, запляска с ръце и завика :
- Каква изненада, каква изненада, вижте кой е тук!
След нея напираха останалите, а най- отзад запристъпваха щъркелите. Изведнъж къщата се изпълни с радостна глъч. Замириса на вкусни меденки, които „К” предложи на всички да се почерпят.
- Моля за малко тишина! - затропа „Г”. - Тази вечер сме щастливи, но ни чака още много работа! Нека оставим щъркелите да си почиват, защото са уморени, - каза грижовно той, - а ние ще съставим план.
До сутринта се чуваха гласове, възклицания, одобрения и от време на време леки спорове и потропвания, а мъглата до прозореца се опитваше да разбере. Трудничко й беше, заради глухотата, но този път се напрегна и чу повечето неща. На разсъмване, всичко беше решено. "Ще пътуват всички и то къде - толкова се вълнуваха, - ми до голямата пустиня". Толкова много знаеха за нея, но не я бяха виждали. Бяха готови, бяха развълнувани и много нетърпеливи. Слънцето се бе измъкнало зад гората и ги гледаше все още сънливо, примигващо през клоните на дърветата. Буквите бяха разказали всичко на щъркелите за своето решение и не оставаше нищо друго, освен да потеглят. Свраката подскачаше наразбрала, искаше да знае.
- Оставаш тук, - казаха буквите, - и ще чакаш! - Имаме проблем, - обърнаха се към мъглата, - ще ни помогнеш ли?
Никой до сега не беше искал нищо от нея. От радост тя се разреди като раздърпан облак и пак се събра на кълбо.
- Да, искам! - каза глухо. Нямаше как да изрази радостта си, пък и такъв й беше гласът.
- Нашият план е следният: отиваме на летището, там ще се качим на първия полет за Египет, но щъркелите трябва да дойдат с нас. Трябва да ги скрием. Ти, мъгла, ще имаш грижата за това.
Мъглата ги обви изведнъж и те изчезнаха.
- Не сега, не сега! - завикаха буквите. - Ние ще ти кажем кога.
Не след дълго, осем щъркела, цялата азбука и мъглата потеглиха. На летището се разбраха, че птиците ще чакат отстрани на пистата, докато не им дадат знак.
- Нямаме билети, - каза „Н" - какво ще правим? Не сме латински букви, с нашето изписване няма да стане. Само някой от нас са същите като тях, а другите....
Настана мълчание, не се бяха сетили за това.
- Добре де, - каза „Д" - ние сме добронамерени, смятам че ще се разберем. Добър ден! - пристъпи към тях „Д".
Латинските букви се намръщиха, нищо не им говореше тази буква. Започнаха да въртят очи и да се подбутват важно. Мълчаха и не отговаряха. "А" разбра какво става и се намеси, защото „Д" започна да се чуства неловко. „А" извика:
- Всички букви, които си приличат с латинските да изскочат напред и да дойдат при мен!
- Вие на какви се правите? - се изпъчи важно „В" и се изду колкото може повече.
- Какво все не разбирате? - завика „К".
- Само вас трябва да ви разбират! - сви юмруци „С".
„И" се промъкна е застана до латинското „N" и започна да го обикаля в кръг, а то взе да примигва с очи и да се чуди, защото виждаше уж себе си, а не беше тя. Получаваше се нещо като огледален образ. Тогава тихо попита:
- Ти коя си?
- Аз съм „И", - весело извика буквата. - А ти?
- Аз съм латинкото „N", донякъде си приличаме но сме много различни като звучене. Но ми харесваш! - добави тихо.
В това време врявата се увеличаваше, а кавгата набъбваше като за бой.
- Говорите за естетика, - се чуваше да казва „Е" - и какво, само вие ли имате естетически вид?
- Кой ви наби това в главите, не ви ли е СРАМ! - се разкрещя „С".
- Толкова сте САМОДОВОЛНИ и запечатани като консерви! - крещеше „К".
- Каквито сте вие, такива сме и ние - беше се включила „Р" - РАЗБИРАТЕ ли? - и размахваше показалец пред носовете им. - Азбуки, ние сме всички едни азбуки, с които си служат хората - дали сте на тези и ли на онези няма значение.
Латиницата още се дуеше, изтъкваше като причина кои букви били по- стари.
- О-о-о, я стига сте се перчили! - много ядосано ги разблъска „Я". - Всички сме стари и си имаме история, няма какво да си мерим!
„Щ" се разположи важно и вече всички се смесиха.
- Ще ви разкажа нещо за нас, - каза тя. - Ние сме ГЛАГОЛИЦА - най старата славянска азбука, а глаголица идва от "глагол" означаваща "дума". Такова е и названието на буквата „Г" - и тя я бутна напред, - а ГЛАГОЛАТИ означава говоря - продължи „Г". - Затова глаголицата поетично се е наричала "знаците които говорят".
Всички мълчаха .
- Хайде да играем на една игра, - запляска „Х", - ние ще ви кажем нещо и ако вие имате букви да го изпишете, тогава ние няма да пътуваме, но ако нямате ще направите всичко възможно за да тръгнем.
- Какво правиш? - задърпаха го другите букви.
- Знам какво правя, - каза „Х" - сега ще видите. - Е съгласни ли сте?
ОК – беше отговорът. „ Х” прошепна нещо на буквата „Ц" и не след дълго се появи изречението. " ЦАНКА ЦУНКА ЦОНКО - ЦОНКО ЦУНКА ЦАНКА" Всички зачакаха. Латинските се занареждаха бързо бързо, но нещо не се получаваше - нямаше я буквата „Ц" . „Х" запляска щастливо и завика:
- Ще ви дам още, искате ли?
Латиницата мълчеше. Всички мълчаха и чакаха. Тогава като по даден знак буквите от латиницата подадоха ръка на глаголицата. Всички завикаха и заговориха едновременно.
- Хей спрете, хайде да решим проблема! - замаха „Х". Буквите спряха глъчката. - Надяваме се, че ще ни помогнете, чухте нашата история. Времето отлита, а с него и самолета, - каза „Х".
За кратко всички се събраха накуп, чуваше се само едно шумолене. В същото време, в залата с пътниците, настана суматоха. На гишетата за проверка на документи и попълнени формуляри служителите нещо недоумяваха. Виждаше се само, че размахват бели листи, а опашката ставаше все по-голяма. Причината беше липсата на букви - всички се бяха измъкнали от формулярите и бланките стояха празни. Латиницата се опитваше да направи билети за азбуката и за щъркелите. Не след дълго всичко си дойде на мястото. Изведнъж на бланките отново всичко си беше точно и без грешка. Азбуката цялата сияеше щастлива, всички махаха за сбогом, а латиницата скришом им намигаше. Преминаха без проблем и се запътиха към самолета. Трябваше да се качат на малък автобус. Изведнъж чуха около себе си хората да възклицават и да показват нещо.
- Вижте, вижте, по това време щъркели и то не един, а няколко!
Да, наистина в края на пистата се виждаха да стоят щъркели. Колко необичайно и странно. Но докато всички обръщаха глави, за да ги видят, най- неочаквано се появи гъста мъгла, която ги покри и те изчезнаха. Само там, никъде другаде нямаше мъгла. Освен това тя някак плавно се насочи към самолета. Буквите гледаха тревожно, това беше последният етап, само да успеят да се качат всички.
- Ами чаршафите, взехме ли ги? - започнаха да се питат.
- Да, - каза важно "Щ" - всичко съм взела и приготвила, само чакам подходящия момент.
Вече вървяха към стълбичката на самолета, а мъглата ги чакаше там на първите стъпала. Никой нямаше представа какво става. „Щ" първа потъна в бялата пелена, разтвори сака, извади чаршафите и извика:
- Хайде, крилатковци, сега е ваш ред! Бързо се обличайте и влизайте!
Щъркелите се наметнаха и заприличаха на група араби. Мъглата ги съпровождаше нагоре по стъпалата плътно и неотлъчно. На самия вход стана толкова неясно, че стюардесите успяха да видят едни билети и малко странната арабска група. Стори им се странна заради ръста, нещо дребнички им се видяха. Но „Щ" ги буташе отзад да не се помайват, а и за тях беше странно да се качват в такава машина, пък си беше и страшничко. Как те, които сами могат да летят и преминават големи разстояния, да се оставят на тази голяма, метална птица да ги прибере в търбуха си и да ги върне обратно. Но нямаха избор - магнитните линии вече ги нямаше, слънцето се беше наклонило още повече и пътят за назад беше изтрит. Стюардесите се чудиха каква е тази мъгла и то точно на вратата, толкова влажна и лепкава. Ставаше им судено и затова побързаха да пускат пътниците навътре. Най-после цялата група успешно влезе и се настани по седалките мълчаливо. В същото време мъглата се разсея и се отправи към прозорците на самолета. Долепи лице, за да види за последно своите приятели. Толкова беше щастлива, че успя да им помогне. Те поклащаха мълчаливо глави за да не събуждат любопитни погледи. Хората влизаха шумно, търсеха си местата и наместваха багажи. Не след дълго се чу ревът на моторите и самолетът бавно тръгна по пистата. После отлепи тяло от нея и полетя в небето. Щъркелите гледаха недоумяващо. Често срещаха самолети по време на полетите си, но отдалеч. По принцип пътищата им не се пресичаха, за да не си пречат. Сега гледаха отвътре навън облаците, градовете, планините, а в същото време си почиваха. Това, което изминаваха за дни, сега щяха да изминат за два часа.
В това време, зимата я караше в някакво полусънно състояние. Току се пробуждаше и отново заспиваше. Само дето не можеше да замърка. От време на време,през нея преминаваше по някоя мисъл, но тя беше толкова нагрята от жегата, че не можеше да я разбере. Само успяваше да хване НЕ МИ Е МЯСТОТО, после нещо като ТУКА, а друг път ТЪРСИ НЕ МЕ НИКОЙ. Но на последък имаше една мисъл, която нещо не можеше да разбере, само се опитваше да я разгадае, но не успяваше, толкова се беше нагряла и разтопила. Та мисълта беше ИЗЧЕЗНЕШ ЗАВИНАГИ. Зимата не разбираше за кого става въпрос и я заравяше в пясъка, да не й пречи. Дааа, а на пустинята гостенката отдавна й беше не омръзнала, ами досадила. Чудеше се не само как да я изгони, но и на кого да се оплаче. С тези ветрове не се разбираше, не искаше да приказва с тях, знаеше им нрава, все нещо щяха да искат в замяна. Към кого другиго тогава можеше да се обърне, кой друг минаваше през нея. Замисли се, да, камилите, те търпеливо и бавно прекосяваха големите й дюни. Преди им устройваше капани, да ги отклони от пътя, но те винаги се оправяха, нали заедно отраснаха и й знаеха номерата. Сега ги заобича, някак си, станаха й мили, дори си помисли как ли ме търпят, защо не се откажат от мен. После се сепна:
"Ами ако се откажат, кой ще минава, кой ще ми разказва по нещо и хората няма да ги има - не че ги искам всичките де. И какво, ще остана на малките дребосъци дето се ровят из мен, правят си дупки, припълзяват под пясъците ми и се дебнат един друг".
Въздъхна, нищо, нищо не можеше да измисли. През това време самолетът вече кацаше на пистата. Вратите му се отвориха и от там заизлизаха пътниците. Последна се появи малката група от странни араби, която слезе по стълбата и след като всички преминаха покрай тях, най-неочаквано се преобрази в малко ято щъркели. Но тук никой не се учуди, нито им обърна внимание, а и те бързаха да отлетят от летището, за да не пречат. Чакаше ги друга, важна работа.
- Трябва да стигнем до реката! - затракаха птиците.
Предстоеше им още един полет, но по-кратък. Те се издигнаха и буквите видяха жълтия цвят на пустинята, наоколо нямаше нищо освен пясъци. Опитваха се да зърнат нещо, макар и малко, било храстче или дърво - нищо подобно, панорамата беше една и съща, монотонно жълта, а отгоре - само синьото небе. Не след дълго, те забелязаха зеленина, а това означаваше вода. После видяха голямата река Нил, която бавно и спокойно се носеше в своята посока. Само тук имаше живот и зеленина. Кацнаха в близост до водата, но по-скоро до същото това място, което бяха напуснали преди опасния полет и тайното решение. Трябваше да ги видят че са тук .
- Хей, къде се изгубихте? - завикаха първите им приятели - Всички ви търсиха.
Долетя и водачът на ятото - старият щърк. Беше готов да накаже безумието на безрасъдното им пътешествие, но след като ги видя всички заедно затрака щастлив с човка силно и продължително, за да чуят и останалите и да разберат, че бегълците са се завърнали. Доближи се до своята смела дъщеря и тихичко й каза:
- Вече съм спокоен, щом успя да се върнеш, значи си научила много неща от мен, а това означава, че следващият път, ти ще поведеш младото ято към дома.

следва


Публикувано от viatarna на 20.12.2011 @ 09:00:58 



Сродни връзки

» Повече за
   Приказки

» Материали от
   azzurro

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

16.04.2024 год. / 22:34:24 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Коледа, Зимата и Буквите 7" | Вход | 2 коментара (4 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Коледа, Зимата и Буквите 7
от barona_36 (dendi38abv.bg) на 22.12.2011 @ 12:03:12
(Профил | Изпрати бележка)
разказвай ми приказчици, Азуро, додето заспя, ама и аз с децата...


Re: Коледа, Зимата и Буквите 7
от azzurro на 23.12.2011 @ 09:18:27
(Профил | Изпрати бележка)
Не трябва да забравяме детето в нас Бароне !!! Светли и весели празници ти пожелавам!!!

]


Re: Коледа, Зимата и Буквите 7
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 27.12.2011 @ 17:39:49
(Профил | Изпрати бележка)
Сладкодумница:))))))))))


Re: Коледа, Зимата и Буквите 7
от azzurro на 28.12.2011 @ 08:34:56
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти Кате !!!

]