Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 791
ХуЛитери: 3
Всичко: 794

Онлайн сега:
:: Mitko19
:: LeoBedrosian
:: durak

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаТворецът като шаман
раздел: Есета, пътеписи
автор: iszaard

Приказките – плод на човешките мечти и страхове, се отпечатват дълбоко в съзнанието на детето. Формират неговия свят, наситен впоследствие с най-чудни същества, понякога носещи характеристиките на човек и животно едновременно. Тази образна мисловност е всъщност естествена връзка между всички хора, един символичен език, най-висш сред всички, защото е изначален.
Първо влизащ в детството чрез разказите на по-възрастните, а в съвременността и с книгите, а след това отразяван чрез чувствителността от онези, които посягат към четките и боите, към думите и музиката, за да споделят на свой ред себе си, за да разкажат приказка.
Тъкмо тази връзка, тази първично заложена всеобща символика, ако бъде добре опозната, чрез силата на индивидуалната воля се превръща в способност да се моделират светове. Носител на мъдрост, и всъщото време формиращ нова естетика, този инстинкт за творчество присъства у някои същества в по-голяма степен още от зората на човечеството. Тези по-отворени към същността на дребните наглед неща хора, винаги са се отличавали с особена прозорливост, а оттам и със способността да виждат в миналото, настоящето и бъдещето неща, които за другите остават тайна. През вековете останалите са ги наричали с различни имена – шамани, жреци на племето, знахари, врачове, магове, вещери. Но смисълът е все един и същ – отражението на вътрешното във външното и обратно, защото точно в него се крие тайната на виждането.
Всеки има любима приказка – такава, която се е отпечатала дълбоко в сърцето и впоследствие, макар и на подсъзнателно ниво, продължава да оформя представите му за света, за отношенията със себеподобните, с животните, растенията, минералите, с целия космос. Любопитно е в каква степен страхът от непознатото и фантастичното помагат за себепознанието. Те като в леко размътена вода, показват на човека силите и способностите, които притежава, нашепват му, че е и ще продължава да бъде независимо от превратноститите и изненадите, че може да намира най-неочаквани решения в невъзможни за преодоляване ситуации и накрая да превърне страховете си в смелост, недостатъците в дарби, въглена в диамант.
В тази връзка, а и не само, всеки творец е шаман за своето племе, за онези, които имат нужда от неговите приказки. Но творецът е шаман преди всичко вътре в себе си и за себе си, защото откриващ в празнотата на своята утроба зараждащите се образи на всички бъдещи неща, той грабва колкото може повече от тях, за да ги извае във форма, така както майката храни нероденото си дете, след което ги изважда на бял свят, за да ги покаже и на себе си, и на другите.
От далечни времена народите вярват в изначалната връзка между всички родени същества. Животното често е не само пример за подражание, заради определени свои характеристики, неговата същност и форма, са издигани до пиедестала на величието – онова качество, което винаги дава право на индивида да владее останалите, съчетаващо мъдрост , сила и проникновение, и най-вече с неотрязана пъпна връв към своята майка – природата. Това животно познаваме като тотем - покровител и страшен съдник едновременно. Затова когато някой човек иска да се възвърне към първоначалния език и първоначалната сила, която е изгубил чрез простия акт на отделянето от утробата, той тръгва на дълъг път към своята същност, за да срещне по пътя вълка, мечката, орела или дори дракона, за да познае себе си в тях.


Публикувано от aurora на 16.09.2011 @ 11:30:08 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   iszaard

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 09:11:00 часа

добави твой текст
"Творецът като шаман" | Вход | 4 коментара (8 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Творецът като шаман
от Ufff на 26.09.2011 @ 15:20:00
(Профил | Изпрати бележка)
Хареса ми. Много.


Re: Творецът като шаман
от verysmallanimal на 16.09.2011 @ 12:28:30
(Профил | Изпрати бележка)
Zashto ne go razviesh?
Pozdrav!


Re: Творецът като шаман
от secret_rose на 27.09.2011 @ 17:46:05
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Много хубав труд, и полезен. И аз съм на мнение, че е добре да го развиеш.


Re: Творецът като шаман
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 05.01.2013 @ 17:59:41
(Профил | Изпрати бележка)
Харесва ми връзката, която правиш между творчеството и първоначалния му път за разпространение - мита и легендата. Имаш много интересни идеи.