Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 462
ХуЛитери: 4
Всичко: 466

Онлайн сега:
:: rajsun
:: LeoBedrosian
:: AlexanderKoz
:: Mitko19

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаНякъде из Българско
раздел: Разкази
автор: mamasha

(всяка прилика с реални събития и факти е преднамерено неслучайна)

Селото осъмна в тишина. Нямаше я сутрешната суетня из дворовете, не притичваха, забързани, жените с гюмчета или цедилки, не гълчаха беззлобно мъжете из кошарите и дамовете, не подвикваше селският пастир подир стадата. Даже петлите и кокошките не
надаваха глас, въпреки че слънцето вече бавно полазваше нагоре. Сякаш и те, уж глупавите птици, бяха разбрали, че няма защо да будят рано-рано стопаните си. Тишината загръщаше селото – зловеща и настръхнала, прихлупила къщите, увиснала над прашните улици, над околните баири, над едва разлистилата се гора, над пресния гроб в селското гробище.

- Ех, отиде си Данчо! - промълвяха жените край комшулуците и плетищата.
А мъжете поклащаха сърдито глави:
- Не от старост и болест, от мъка си замина човекът.
И пускаха някоя пиперлия дума по адрес на “ония горе”.

Никой не знаеше откъде се бе взел Данчо. Скитник – ни дете, ни котè казват за такива като него. Една вечер преди години случайно замръкна в изоставена къща в края на селото. И остана. Постегна къщата, пренареди керемидите на покрива и заживя в нея. Селяните, препатили немалко от набезите на подобни случайни гости, отначало го гледаха подозрително. Ала времето минаваше, а Данчо никому пакост не стори и лоша дума от устата му не излезе. Ходеше из селото, помагаше тук-там за парчето хляб – я ще прекопае градината на някого, дето вече не го държаха краката, я ще нацепи и подреди дървата за огрев на някоя стрина, останала без стопанин вкъщи или ще потегне стълбище, килнала се ограда. Ръце и душа имаше за работа. Ако пък изкараше и една-друга пара, скътваше я в джоба си и се прибираше у дома. Само по празник се отбиваше в кръчмата, дето се събираха мъжете. Ей тъй, да се почувства част от общата радост.

Приеха го селяните лека-полека, свикнаха с него и взеха и те да му помагат. Кой някоя дреха или завивка ще му даде, кой разсад или фиданка ще му отдели, кой ще му покаже как да ашладиса издънките на джанката край оградата. Свъртя Данчо дом и покъщнина и заживя човешки. Кметът къде ходи, на кои врати тропа само той си знаеше. Но на Данчо и нови лични документи му направиха, и пенсийка му дадоха.

Година-две подир туй в двора му заприпкаха козичка с яренце и дребна шарена кравичка с две теленца, пухкави и шарени като майка си. Те му станаха и челяд, и дружинка, те му бяха и за грижа, и за радост. Раздумката с тях сякаш изтриваше горчилката на спомените - сутрин, когато ги изпращаше със стадата на паша, и вечер, докато шеташе около тях, очите му се смееха ли, смееха...

После дойде бедата – влезе в селото и като порой заля всяка къща, зачерни всеки дом. Отнесе де що имаше жива стока. Ветеринарите, властта равнодушно вдигаха рамене, криеха се зад някаква инструкция – не ги болеше тях ни за животните, ни за хората. Пък и защо ли да ги боли – бяха ли хранили и гледали, бяха ли делили от хляба си, за да има за добитъка, бяха ли му се нàдали да поминуват покрай него и тая пролет, и още много пролети занапред?

Слагаха грях на сърце селяните, ама си спомняха за онова, другото, време. И с пресипнали от мъка гласове си говореха как някога като се чуеше за шап, подкарваха животните към реката – течащата вода да отмие заразата, после намазваха копитата им с гъста каша от вар и син камък. А от околийския център пристигаше един стар доктор да ваксинира добичетата. Шапът минаваше и заминаваше. Селото бе преживявало такава беда, че и още много други като нея. И беше оцелявало.

Сега - не можело! Инструкция! И това поголовно и равнодушно унищожение гасеше в многострадалните селяшки сърца всякаква искрица вяра в бъдещето.

След ликвидацията на животните Данчо клюмна, очите му помътняха - такива като че безцветни и невиждащи бяха тогава, когато за пръв път се появи в селото. Гърбът му се преви, крачката му стана тежка и бавна. Седмица-две крета из двора, после се залежа и тихо угасна една сутрин. Мъжете го измиха и го облякоха, жените го оплакаха както си му е редът; на другия ден го проводиха в последния му път и се затвориха по къщите – мълчаливи, угрижени. Сякаш смъртта на довчерашния скитник беше последната капка мъка, която доизпепели душите им и с един замах изключи надеждата.

И щом свалиха карантината и премахнаха загражденията, тръгнаха керваните от коли. Мине-не мине ден, току изпърпори някоя, спре пред някой заглъхнал двор, натоварят в нея багажа и старците и ... далеч оттук.

Кметът ходи, агитира, придумва, че на - държавата ще помогне, ще изплати компенсации, ще си завъдят нова стока. Паратика работа – никой не го чуваше, никой не му вярваше. Един ден и той махна с ръка, хвана пътя към общинския център, отказа кметуването и се прибра при децата си в близкия град.

А ослепелите прозорци и залостените с катинари и вериги врати все така замръкваха и осъмваха в тишина. Само горе, на зеленеещия се баир, край хлътналия Данчов гроб, от време на време горестно прихлипваше вятърът – тъй, сякаш душата на селото се бе вселила в него и виеше на умряло.


Публикувано от viatarna на 08.04.2011 @ 11:33:23 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   mamasha

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 10


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

16.04.2024 год. / 21:38:16 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Някъде из Българско" | Вход | 17 коментара (36 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Някъде из Българско
от anonimapokrifoff на 08.04.2011 @ 12:00:14
(Профил | Изпрати бележка)
Поздравления за текста!


Re: Някъде из Българско
от kristi на 08.04.2011 @ 12:24:58
(Профил | Изпрати бележка)
Болест за мор и по животните, и по хората...

Поздравления и от мен, mamasha!


Re: Някъде из Българско
от verysmallanimal на 08.04.2011 @ 13:00:43
(Профил | Изпрати бележка)
Strashno...i strashno mi haresa, Pozdrav!


Re: Някъде из Българско
от zebaitel на 08.04.2011 @ 14:28:20
(Профил | Изпрати бележка)
Пророчески е текстът ти, Юле! Много болка има в него, свила се като змия не само в сърцата на героите, но и в това на автора, и отдалеч си личи, че е писан с любов! Останалото е паратика работа, както ще кажат Странджанци! Поздрави за този текст!


Re: Някъде из Българско
от Valens на 08.04.2011 @ 14:55:11
(Профил | Изпрати бележка)
....ослепелите прозорци и залостените с катинари и вериги врати все така замръкваха и осъмваха в тишина...

Ох, да е "някъде", а то "навсякъде"!
Много болка и загриженост има в прекрасно написаната ти творба!
Вярвам, че преди изгрев небето е най-тъмно, но колко още...

Поздрави!


Re: Някъде из Българско
от Markoni55 на 08.04.2011 @ 22:18:44
(Профил | Изпрати бележка)
Жестоко! Нямам думи!


Re: Някъде из Българско
от ASTERI на 08.04.2011 @ 22:22:29
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрави, Мам!


Re: Някъде из Българско
от radi_radev19441944 на 08.04.2011 @ 23:15:36
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Тъжна история, мила. Много тъжна.


Re: Някъде из Българско
от mariq-desislava на 09.04.2011 @ 10:13:37
(Профил | Изпрати бележка)
И разказите ги умееш, да ти се не види.:)


Re: Някъде из Българско
от RockAround_theC_l_ock (bim_bam_bum@tintiri_mintiri_pliass) на 09.04.2011 @ 10:46:56
(Профил | Изпрати бележка)
Ами снощи, един от телевизора, направо го каза:
- Те, живите още, с обещанията - можем ли да ги нахраним?
От глад умират, а на паша не ни разрешават...
Много хубав текст, mamasha! И точно на място, и на време! :)

Поздрав от мен!

;-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))


Re: Някъде из Българско
от angar на 09.04.2011 @ 21:33:15
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Покъртително!
Но и аз си спомням - шап в Странджанските села се е появявал и в миналото, но никога не е бивало такова поголовно унищожение на животните: част са измирали, другите са оставали. То иначе поминъкът, а оттам и населението в Странджа, отдавна да бе изчезнало.
За жалост, днес и без "шап" селата обезлюдяват. И не само в Странджа - това село "Мъртвинка" нали е в Еленския Балкан, и в района шап не е имало.
Браво, Мамаша! Разказът ти е чудесен като разказ, а колко е актуален, колко бързо си реагирала! "Като хрътка си - захапваш във въздуха!" - така би те похвалил Шекспир!
А изразът ти "паратика работа" е толкова странджански!


Re: Някъде из Българско
от Ufff на 09.04.2011 @ 12:33:08
(Профил | Изпрати бележка)
На пръв поглед човек изглежда като писано за друго време. Но това е "пейзаж" от днешна България и ако не се замислим, ще сме хептен дървета без корени. Скоро.


Re: Някъде из Българско
от Narwal на 09.04.2011 @ 19:00:33
(Профил | Изпрати бележка)
Много философски разказ. И много актуален. Поздравления, Мам!


Re: Някъде из Българско
от shtura_maimunka на 10.04.2011 @ 20:24:01
(Профил | Изпрати бележка) http://smile999.blog.bg/
Ух, разплака ме.
Пиши пак, много ми хареса!


Re: Някъде из Българско
от Mia2442 (mia2442@gmail.com) на 12.04.2011 @ 21:29:03
(Профил | Изпрати бележка) http://www.youtube.com/watch?v=NxBTchwLQ3g
Ох, мама6ко, толкова силен текст - браво!
/ прихлипваше - каква дума само - ако е неологизъм - поздравления!/


Re: Някъде из Българско
от secret_rose (secret_rose_@abv.bg) на 16.04.2011 @ 13:01:39
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
много е хубаво...


Re: Някъде из Българско
от azzurro на 16.04.2011 @ 14:25:33
(Профил | Изпрати бележка)
Поздравявам те Мам за хубавия текст - сви ми се сърцето истински до болка казано!!!