Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 758
ХуЛитери: 3
Всичко: 761

Онлайн сега:
:: LATINKA-ZLATNA
:: pinkmousy
:: Marisiema

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаНазад към кладите
раздел: Есета, пътеписи
автор: iszaard

В своя „класически” труд „Чукът на вещиците”, станал настолно четиво на католически инквизитори и изумяли протестантски свещеници в продължение на четири века Якоб Шпренгер и Хенрих Крамер доста умело обрисуват една картина на духовния свят, която показва не само пълното безхаберие на своите автори, но сочи по един категоричен начин, че
същите са били със сериозни психични заболявания. Само една болна душевност може да роди толкова грозни образи и незачитайки правото на живот и свобода на другите, да настоява те да станат част от ежедневието.
Макар че от години съм силно пристрастна към темата, никога не бях предполагала, че тя ще стане актуална отново в началото на 21 век, и то в България. Пикът на лова на вещици е бил в далечното Средновековие – 15-16 век. Доста вода е изтекла оттогава и като че ли през последните векове просвещенската мисъл и достиженията на науката успяха да сложат някакви рамки на човешкото безумие.
Но ето че на фона на духовното израждане на българската нация, на което ставаме свидетели през последните 20 години, се роди атавистичното желание за клади. България между впрочем също има своя принос към гоненията на истината (визирам убийствата на богомили). И ако доскоро бяхме горди, че народът ни е дал на света хора като пророчицата Ванга и учителя Петър Дънов, познат отдавна в целия цивилизован свят като мировия учител Беинса Дуно, сега нещата май не седят така. Милиони хора на планетата уважават огромния духовен принос и на двамата, но както става ясно в последние дни, ние не.
Че двама малограмотни свещеници от Сливен са си позволили да използват, преследвайки някакви свои цели, клеймо, което не им принадлежи, не е толкова страшно. В крайна сметка във всяко стадо има мърша. Проблемът е, че тези хора бяха чути, а чутото разнесено от безумно незапознати с материята, се превърна в истинска лавина от глупост. И така наречената интелигенция, която иначе съвсем нехае и за духовността и за проблемите на църквата, че и за това трябва ли да имаме култура или не, сега също се ангажира. Обаче по един толкова абсурден начин, че щеше да е по-добре изобщо да нямахме образовани хора у нас. Защото и образованието ни в последните години е такова, че ограбва, вместо да дава. Всъщност винаги е било факт, че най-опасни са полуграмотните. Няма нищо по-страшно от образованата слепота, от онези, които размахват половинчати знания и претендират, че помагат някому.
Още не са заглъхнали в паметта на народите писъците на хилядите невинни жертви, изгорени на кладите. Още не са изчезнали напълно следите от тези безумни жертвоприношения на злото. И ако тогава причините за гоненията са били корестни – конфискация на имущество в полза на църквата и поддържане на страх и неграмотност у населението, нека се замислим какви са сега. Дано си отговорим навреме!


Публикувано от alfa_c на 17.03.2011 @ 18:27:30 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   iszaard

Рейтинг за текст

Средна оценка: 0
Оценки: 0

Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 10:43:15 часа

добави твой текст
"Назад към кладите" | Вход | 1 коментар | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Назад към кладите
от phifo на 17.03.2011 @ 22:06:46
(Профил | Изпрати бележка)
Изумително! В това кратко текстче сте успели да поставите на мястото им и свещениците - "мърша", и образованието ни, което ограбвало, и "така наречената интелигенция", която нехаела за духовността и за това "да имаме ли култура или не"... След този словесен миш-маш, съвсем естествено, към края читателят е възнаграден и с прозрението: "...по-добре изобщо да нямахме образовани хора у нас." Е, бравос!