Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 803
ХуЛитери: 5
Всичко: 808

Онлайн сега:
:: Mitko19
:: pinkmousy
:: mariq-desislava
:: Heel
:: pastirka

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЛюдмил
раздел: Разкази
автор: zebaitel

Фунията на режещия мартенски вятър го блъсна в гърдите, когато излезе на пресечката и за малко да го запрати до кофите за отпадъци, заедно с другите боклуци. Людмил се олюля, стисна по-здраво дръжките на двете мърляви кауфландски торбички в лявата си ръка, дясната се опита да мушне в пазвата на шинела за малко топлинка, каквато
кльощавото му тяло едва ли можеше да излъчи и затътри тежките, развързани кубинки покрай блока. Само два блока, само още два блока и щеше да стигне до топлия капак на шахтата! Беше открил топлинката съвсем случайно в една ледена утрин, дали не беше още нощ, когато адските болки в ставите го бяха принудили да изпълзи изпод балкона, под който спеше завит в кашони и да се опита да се движи, за да се стопли. Нямаше представа колко време е вървял из тъмния комплекс, помъкнал торбичките с имуществото си, навел мръсната си къдрава брада надолу, за да спре ледения вятър да ближе гърдите му, когато изведнъж видя в сумрака три котки, застанали съвсем близо една до друга. Тогава му просветна. Те стояха на капака на шахтата на мръсния канал и се топлеха. Людмил седна до тях и стана едва когато хората тръгнаха на работа и започнаха да го гледат подозрително, защото шахтата беше по средата на градинките между два блока.
Людмил Христов Ватев беше изключително умно и красиво дете. Обожаваше историята и математиката, четеше много и каквото му попадне, и в предкомпютърните времена беше смятан от приятелите си за ходеща енциклопедия. Влизането му в езикова гимназия въобще не беше проблем, но завършването му се оказа такъв. Две неща само не умееше Людмил: да лъже или да понася лъжа и да прави компромиси. Липсата на тези две умения направи възможно дипломирането му само като частен ученик. В университета беше по-лесно: колегите го обичаха заради изключителния му ум и страхотното чувство за хумор, момичетата го гледаха с благоговение, пък той си беше и хубав, висок, къдрав, весел; преподавателите с удоволствие спореха с него като с равен. Асистентското място просто си беше запазено за него. Ожени се за красивото момиче, в което се беше влюбил от пръв поглед, родиха им се две дъщерички, една след друга и тогава се стовари първият удар: Людмил се влюби в Яна, асистент по психология във Философския факултет. Нямаше начин той, точно той да лъже жена си. Разказа и всичко, не поиска прошка, разведоха се и той прехвърли апартамента, който родителите му с толкова пестене му бяха осигурили в София на нея и на децата, а те, с Яна, заживяха на квартира. Любовта им беше толкова стихийна, толкова гореща, че и двамата изгоряха в нея за година и се разделиха. Людмил не можеше да си намери място от мъка и презрение към себе си и напусна университета. Нещо го стягаше там, всяко стъпало на изтърканото, каменно стълбище, всяка шарка по мозайката на пода, всеки закътан ъгъл, където обичаха да се целуват, крещеше нейното име. Той отиде в едно издателство. Незарасналата рана от загубата на любимата и неспособността му да прави компромиси, обаче, му изиграха лоша шега и той се принуди да търси работа другаде. Той знаеше толкова неща, можеше да даде толкова много, а го занимаваха с разни досадни дреболии, които не му носеха никакво удовлетворение. Започна да сменя работите си-директор на училище, сценарист в комедийно предаване, редактор на списание, журналист на свободна практика...Все търсеше и търсеше онова, голямото, което ще го извиси, което ще го накара да живее пълноценно! Острият му ум не го оставяше на мира, караше го да пише гневни, антиправителствени статии, памфлети, пародии. Вечно се оказваше замесен в нещо анти...Стигна дотам, че вече никъде не можеше да си намери работа, свърши всички пари, привиждаше му се само дъното адово, когато срещна Лили. Тя, тази дребничка, русокоса и синеока, като извадена от илюстрация на „Снежанка” Лили, го изтегли от батака, прибра го при себе си и детето, даде му капчица животворна обич, накара го да осъзнае какво е съчувствие. Той започна отново да пише, започна да диша по-спокойно, но някъде в дъното на съзнанието му една малка черна въпросителна наедряваше като тумор: това ли е? Това ли искам? Докога?
Докато му се обади кметът на малкия градец, където беше родната му къща, останала безпризорна след смъртта на родителите му. Ела, каза му, има един, който иска да я купи. Ако няма да си идваш тук, продай я овреме, защото циганите вече оглозгаха половината двор и оградите! Людмил замина един четвъртък. Каза на Лили, че ще оправи нещата и до една седмица ще се върне. Тя, естествено, не му повярва. Познаваше го вече достатъчно добре и знаеше, че той отново бяга. Събра му малко бельо, сложи няколко сандвича, навлече си най-невинната усмивка на лицето и го изпрати с целувка, а после се затвори в банята, да не я чува детето и ви като на умряло.
Людмил не се пазари въобще за цената. Страх го беше да остане повече в бащиния дом, за да не го връхлетят спомените и да се откаже от продажбата. Толкова много обичаше тази едноетажна, кипра, уханна къща, че ако нещо можеше да го задържи на едно място, това беше тя! Людмил не искаше да бъде задържан на едно място! Раздаде малкото здрави мебели на съседите, остана само ореховият гардероб със скърцащата дясна вратичка. Людмил се страхуваше да го отвори, сякаш отвътре щеше да изскочи детството му и да го хване за гърлото. Когато най-сетне го направи, осъзна, че е бил прав. Вътре, на една единствена закачалка, висеше нов и нафталиран последният униформен шинел на баща му- на единия пеш, зашита с черен конец накръст, белееше разписката от интендантството, на раменете блестяха чисто-новите пагони на бившите Строителни войски. Под шинела, в една широка кутия лежаха чифт тежки, нови кубинки...
Вървя пеш до морския град, вечер, да не го познаят и когато стигна крайния квартал, краката му бяха целите в рани от кубинките. Издържа на глад три дни. Не можеше да проси, просто не можеше да протегне ръка. Представяше си един документален филм за сектите, където едно момче, по някаква случайност успяло да се изплъзне от пипалата им, разказваше как първото нещо, което трябвало задължително да направят, било да се научат да пренебрегват достойнството си, като ходят по къщите и подаряват карамфили и ако някой не ги иска, те отиват отново и отново, звънят по десетина пъти, пъдят ги, те пак звънят, докато накрая подарят карамфила! За това предпочете казаните – рано сутрин, преди да ги изпразнят и преди да дойдат другите клошари. Със спането свикна най-трудно, защото беше зима, а в морския град тя беше влажна и се налагаше да става посред нощ и да върви, да върви...Беше изкарал едва три месеца, а му се струваше цяла година. Трябваше да оцелее поне шест месеца, така беше решил и тогава ще се върне при Лили, ако още го иска и ще напише всичките онези стихове, които измисля вечер, докато успее да заспи и един голям,много голям и много истински роман за това, какво всъщност търси човек...Само да стигне до топлата шахта, само още малко...


Публикувано от viatarna на 10.03.2011 @ 16:29:20 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   zebaitel

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 10


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 21:12:05 часа

добави твой текст
"Людмил" | Вход | 20 коментара (44 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Людмил
от Markoni55 на 10.03.2011 @ 17:17:59
(Профил | Изпрати бележка)
Само заради теб го дочетох. Знаеш колко се вживявам в съдържанието. Пишеш толкова истински, че не можеш да прескочиш ред, не можеш просто информативно да видиш за какво става въпрос. Разтърсваш и после не мога да се събера...
Всъщност аз съм за компромиса. има такива хора, които са готови да измизерстват какво ли не заради едната истина, или нещо друго...Никой не знае всичко. Само си мислим, че ....и ги подреждаме в едни калъпи. И кой може да ти каже че точно след толкова месеца и толкова дни ...или на еди кое си число...кога трябва да се усети и това не зависи от нашите прогнози и предварителни планове. Но има такива хора.


Re: Людмил
от mamasha на 10.03.2011 @ 18:20:41
(Профил | Изпрати бележка)
А, не! Това просто не се коментира! Това само се съпреживява!

Поздравления!!!


Re: Людмил
от anonimapokrifoff на 10.03.2011 @ 19:17:15
(Профил | Изпрати бележка)
Поздравления за изпълнението!


Re: Людмил
от joy_angels на 10.03.2011 @ 19:20:53
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, че не го уби, Зеб!
Обичам историите, в които героите имат шанс. Поздравления! :)))


Re: Людмил
от mariq-desislava на 10.03.2011 @ 20:07:30
(Профил | Изпрати бележка)
Като го прочетох се размислих как от една седмица се мъча с "Крадци на лебеди" от Елизабет Костова и от инат я дочетох все пак, въпреки че се раздразних жестоко от това как една хубава идея може да бъде разводнена на цели 630 страници.:) Ти си концентрирала чувствата и собственоличното изпитание на героя, като по този начин постигаш далеч по-голям ефект - направо ти тупнах псевдо-сравнително литературознание, ама ти не ми придиряй.:)))


Re: Людмил
от krasavitsa на 10.03.2011 @ 20:23:31
(Профил | Изпрати бележка)
Много ми хареса.
Така, като си я разказала, историята на този човек подлежи на различни четения. Ценя много такова писане, защото не го мога, аз никога не успявам да скрия отношението си. :)))
Поздрави!


Re: Людмил
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 10.03.2011 @ 21:15:21
(Профил | Изпрати бележка)
Като на лента ми мина пред очите тая история - сякаш не ти, а съдбата е написала разказът ти. Много ми хареса!
Поздрави, Живе!


Re: Людмил
от azzurro на 11.03.2011 @ 10:16:39
(Профил | Изпрати бележка)
Прочетох и накрая исках още ,очаквах продължение ..... Поздрави Зеб !!!!


Re: Людмил
от barona_36 (dendi38abv.bg) на 11.03.2011 @ 13:39:29
(Профил | Изпрати бележка)
Поезия в проза. Разстърсващо е! Благодаря ти, Зеб. Ив


Re: Людмил
от kristi на 11.03.2011 @ 21:48:10
(Профил | Изпрати бележка)
Зеб, пишещите стихове понякога оцеляват точно от топлината над шахтите.
Зеб, пишещите стихове много често са клошари.
Зеб, пишещите стихове понякога се разделят и с най-скъпото си - бащините къщи.
Зеб, невероятна си!!

Поздравления, скъпата ми!


Re: Людмил
от VALCHEBNICA на 11.03.2011 @ 22:42:04
(Профил | Изпрати бележка)
Болезнена истина на реалността или истинска болка чрез силата да даваш сам на себе си уроци по живот? И двата случая раждат сълза.
Умееш да ровичкаш в душата ми, Зеб! Ех, как умееш!!!


Re: Людмил
от ulianka на 11.03.2011 @ 22:43:42
(Профил | Изпрати бележка)
:) 4etwurti put go 4eta... Dano twoqt geroi razbere kakwo tursi - istinskata 4owe6ka toplina se namira nai-trudno:) Haresah razkaza ti, Zeb!:) Pozdraw!


Re: Людмил
от na_de на 12.03.2011 @ 08:59:39
(Профил | Изпрати бележка)
Много силен и докосващ разказ, Зеб! Многопластов !
Ровичка като с пипала на октопод в човешката същност...
Поздрави и хубави почивни дни!


Re: Людмил
от secret_rose (secret_rose_@abv.bg) на 12.03.2011 @ 21:17:44
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
...............!!!!!!!!!!!!!!!!!


Re: Людмил
от lenami19 на 12.03.2011 @ 21:27:26
(Профил | Изпрати бележка)
Зеб, дали Лили ще го иска? А? Много искам да го иска!


Re: Людмил
от Mia2442 (mia2442@gmail.com) на 13.03.2011 @ 08:24:20
(Профил | Изпрати бележка) http://www.youtube.com/watch?v=NxBTchwLQ3g
Силен разказ - браво, Живе!


Re: Людмил
от sonnic на 13.03.2011 @ 09:09:20
(Профил | Изпрати бележка)
Разказът грабва, чете се на един дъх. Впечатлява с дълбокия си психологизъм и многопластовост, поражда размисли... Най-много ми хареса, че така умело си се опазила от мелодрамата. Размисля за смисъла на живеенето ни, за компромиса и цената му, и най-вече за ТЪРСЕНЕТО, независимо от цената...
Поздрави! Слънчев ден!


Re: Людмил
от ASTERI на 16.03.2011 @ 21:48:13
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрави, Зеб!
Прочетох с голямо удоволствие майсторски написан разказ!
Поздрави! Много ми хареса!


Re: Людмил
от zebaitel на 17.03.2011 @ 12:05:46
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за добрите думи, Дани! А ти няма ли начин да се появиш на пролетния бал? Много ще се радвам да се видим! Поздрави най-сърдечни!


Re: Людмил
от lubara на 13.04.2011 @ 18:42:22
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Никой не е застрахован. Поздрави!
" Срещал съм и щастливи клошари"- моя разказ за клошарите.