Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 735
ХуЛитери: 3
Всичко: 738

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: Marisiema
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаДвете Неди
раздел: Разкази
автор: zebaitel

Ади де, кое време стана, какво са туткате още! Дадохме ви п...а като пеперудка, не мойте да и...е! Тъй рекла Устайванска Дона на сватовете, като дошли да носят блага ракия и обагрената с кръв венчална риза на дъщеря И, Неда, чак призори срещу понеделника, а Донин Петко
пристъпял от крак на крак и се опитвал да замаже неловкото положение, създадено от голямата уста на жена му, като шумно канел гостите да влизат. Всеки знаел, че Устайванска Дона не си поплюва, ама да речеш тъй на сватовете и то на СултанЯта, дето земята им била почти колкото на останалите селяни взети заедно, си било прекалено. Но нали дъщерята, Неда, булката де, била хубавица-бяла, та бяла и гърдеста, и излязла честна, та сватовете носели ризата И в едно сито, покрита с жълтици, направили се, че не са чули, влезли у Донини, гайдата писнала пак и веселбата продължила докато всички изпокапят.
Тъй както Устайванска Дона беше петимна за много-много работа, много любов, много земя,тя затуй беше дала дъщеря си, заради земята-тъй и СултанЯта бяха петимни за деца. На всичкото Имане дето го имаха, един син само им беше отредил господ и той сух и черен, като външната страна на калайдисан тиган. И въпреки туй, всяка би го взела, защото беше имотен, а и не беше лош по характер, но майка му избра Неда-заради хубостта и заради нещо друго. Устайванска Дона, Недината майка, не стига че беше много работна и скопосна, ами и всяка година раждаше! Селяните се будалкаха, че докато Донин Петко посегне да си свали потурите и Дона зачевала! Султановица се надаше и Неда да е тъй.
Неда не го искаше Султанов Цоньо, но знаеше, че ще му стане жена. Тя виждаше.
Започна да вижда, когато беше около шестгодишна. Седеше една юлска сутрин на най-ниския и дебел клон на старата слива пред къщи, провесила боси крака и гледаше право в слънцето през гъстите си мигли. Изведнъж видя майка си, разкрачена грозно върху сламата в плевнята, гърчи се, главата И се мята насам, натам, а между краката И се подава нещо, после тя го хваща, издърпва го, цялата е потна и кървава, завива нещото в престилката си и го носи вкъщи. Неда отвори широко очи и всичко изчезна. Не се уплаши. Когато на другия ден се роди поредното И братче, тя разбра. Не каза на никого.
Беше видяла сватбата си, беше видяла и живота на Велчов Руси-момъка, когото си беше харесала, и сватбата му с дребната Ружа с големия глас, и как щяха да му се родят две деца, а Ружа да ги изостави и тримата, да тръгне да пее с разни групи и да се запилее по София, а Руси кротко да си отгледа децата и да няма очи за друга жена, цял живот да чака и да не дочака своята Ружа.
Видяла беше и какво И е отредено на нея самата-безкрайна върволица от бременности, мъртвородени деца, болка, още болка, най-после едно хилаво момченце, за което едва като стана на пет годинки се разбра, че не е с ума си. Неда и Цоньо си го гледаха, обграждаха го с цялата си любов, водиха го по достори и на нея сърце не и даваше да каже на мъжа си, че като навърши петнайсет, ще го загубят.
Неда не се оплакваше. Тази сила, която я караше да вижда, не И даваше да разказва на никого и да се оплаква. Казваше И да чака, да чака, рано било още. Болката не се отразяваше на лицето и тялото И. Кожата И беше все така млечно бяла, очите И пъстри-понякога светло-кафяви, понякога светло-зелени, не потъмняха, а гъстата И рижава коса, сплетена поне на четири плитки и никога неподстригвана, стигаше до белките на сукмана И.
Една надеждичка си имаше тя-виждаше едно момиченце, също такова рижавичко като нея, със същите зелени очи, даже още по-светли, почти прозрачни, тя го прегръща, а то се сгушва в нея...
Един по един измряха старите-и Устайванските, и СултанЯта. Земя със себе си не взеха, всичката отиде в ТКЗСето. Когато и човекът И се помина, Неда вече знаеше, че няма какво да чака. Живееше сама в станалата И много широка къща, много много не излизаше, облече се изцяло в черно. Защо я караше силата да чака? Какво да чака? Малко ли изстрада, малко ли видя и не сподели с никой?! Поне да можеше да каже на хората, като ще им се случи нещо, да помогне...
Като не я видяха на фурната два дни, съседки отидоха у тях да я търсят. Намериха я до кладенеца-както вадела вода и паднала до коритото. Жива беше, но само очите И го издаваха. Затюхкаха се родата-братята и сестрите И- кой да я гледа, всеки си имаше работа. Питаха тук, там, най-сетне се разбра, че жената на кантонера, една млада кадънка, ще се наеме. Младото семейство бяха първите турци, заселили се тъдява,дошли от балкана в равнината поминък да търсят и се озовали на близкия кантон-на петнайсет, двайсет минути път от крайните къщи. Кадънката се оказа скопосница, вършеше всичко около болната и докато шеташе, непрекъснато бъбреше нещо, къде на турски, къде на български...
Неда умря в една слънчева юлска утрин. Двете най-възрастни съседки дойдоха да я изкъпят и да я облекат, докато е още топла. Кадънката отиде до магазина да купи каквото И бяха поръчали , а момиченцето И остана да си играе на двора. Детето беше шестгодишно, всеки ден идваше тук с майка си и не се страхуваше от лежащата неподвижно жена.Понякога даже сядаше до главата И, докато майка му шеташе, и И говореше, и тогава очите И ставаха красиви, призрачно красиви. Докато играеше му се припи вода, изтича до вратата на къщата и спря. Никога не беше виждало лежащата жена гола, нито пък разбрадена. Жените, които я къпеха, не го забелязаха. Бяха разплели едната от многото И плитки и я миеха, после я сплетоха и тогава разплетоха втората. Детето не можеше да откъсне очи от бялото и гладко тяло, и от дългата и тежка рижава коса. Втренчи се в пръстите на дясната И ръка и изведнъж усети някой да го гали по рамото. Обърна се, нямаше никой зад гърба му. Пак се обърна към мъртвата жена и се загледа в устните И-сякаш казваха нещо, сякаш искаха да го целунат по челото. Детето не се уплаши, бавно отиде до кладенеца, седна на хладното корито, премрежи гъстите си мигли и се загледа право в слънцето, а пръстчето му бавно навиваше една от рижавите му къдрици.
Небие, Небие-е-е, къде си...?




Публикувано от aurora на 06.01.2011 @ 10:25:21 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   zebaitel

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 10


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 16:19:37 часа

добави твой текст
"Двете Неди" | Вход | 20 коментара (43 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Двете Неди
от anonimapokrifoff на 10.01.2011 @ 20:51:20
(Профил | Изпрати бележка)
Хубав разказ, браво!


Re: Двете Неди
от mariniki на 10.01.2011 @ 19:20:39
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
ех, каква история само!
и какъв финал!
грабна ме, от първата до последната дума..
сърдечно, zebaitel...


Re: Двете Неди
от joy_angels на 06.01.2011 @ 15:34:02
(Профил | Изпрати бележка)
Каква история само, Зеб!
И този финал...
(може ли един съвет - слагай "й" вместо главно И, защото се спъва четенето)
Хубава новела би излязла от този текст. Поздравления :)))


Re: Двете Неди
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 06.01.2011 @ 19:12:04
(Профил | Изпрати бележка)
Хубав разказ със силен поетичен заряд.
Върна ме в ония времена, в които животът е имал друга стойност и други измерения, ако щеш...на мен ми бе интересно да прочета.
Поздрави, Живе!


Re: Двете Неди
от mamasha на 06.01.2011 @ 19:44:38
(Профил | Изпрати бележка)
Страхотен разказ! Но особено впечатлява финалът! Невероятно силен!

Поздравления!!!


Re: Двете Неди
от ASTERI на 07.01.2011 @ 17:38:41
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей, Живе!
Не само те потупвам по гърба :), ами и ти изпращам поздрави и целувки!
Много ми хареса този разказ! Много!
Поздрави!


Re: Двете Неди
от azzurro на 08.01.2011 @ 10:41:43
(Профил | Изпрати бележка)
Много хубав разказ Зеб, много образен пренесе ме назад във времето
с необратимите съдби човешки разказани с топъл глас!!!!! Умееш да го кажеш !!! Браво!!!


Re: Двете Неди
от jezabel на 09.01.2011 @ 17:47:47
(Профил | Изпрати бележка) http://littlejody.wordpress.com/
Майсторски разказваш, Зеб! :) Евалла! :) :)


Re: Двете Неди
от doktora на 10.01.2011 @ 08:13:06
(Профил | Изпрати бележка)
!!!!!!!!! силно Зеб, силно...


Re: Двете Неди
от Markoni55 на 11.01.2011 @ 21:00:32
(Профил | Изпрати бележка)
Малко харт ми дойде и началото и края. със сигурност ще трябва да го осмисля, тежичко е и не можеш го преглътна на веднъж. Странен ми е. Не знам дали бих се върнала отново към него или ще се опитам да се отърся от тежестта му.
Не знам дали съм ти полезна с този коментар, но държа да съм искрена. Знаеш, че се впечатлявам по-вече от внушенията от колкото майсторлъка. В този смисъл е силен, защото ме държа в напрежение през цялото време - останалото е въпрос на нагласа. Днес не ми е ден за сложни послания явно!


Re: Двете Неди
от barona_36 (dendi38abv.bg) на 12.01.2011 @ 18:45:02
(Профил | Изпрати бележка)
Целуната си от Господ...да знаеш.


Re: Двете Неди
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 12.01.2011 @ 23:05:14
(Профил | Изпрати бележка)
Много хубаво разказваш Зеб!


Re: Двете Неди
от Musketar на 14.01.2011 @ 12:26:23
(Профил | Изпрати бележка)
Не е лош разказът, Зеб! Култура на писане ти дал Господ. Но не е моят разказ - по странични причини. Изпитвам известна мнителност към всички разкази ситуирани в полето на селската битност в хипотетичната зона между Освобождението и зората на ТКЗС-тата. Защо? Ами защото това е литературно най -"обговорената" зона. Класиците, с които сме закърмени, почти без изключение са работили толкова върху нея, толкова са я утъпкали, че днес ние се движим оттам като по магистрала. Всъщност пишем върху вече написаното, кодовете за разчитане са станали едва ли не наша втора природа. Ако Америка има своята холивудско-мечтателна реалия, ние имаме своята селска такава. Това са светове в света, но вече направени светове. Получава се малко като в най-добрите времена на вестникарския печат. Ако нещо не е казано във вестника, то не съществува като новина, като факт. Ала ако е - то тогава влиза в цяла една огромна мрежа от отношения на забелязване, осмисляне, репликиране. Същото е и с нашата селска тема. Тя е "осветено" пространство, сцена. От сценичната предпоставка вече е зададен самият код на разчитане - и всеки етюд става възможен за развитие. Ала има нещо неистинско в това. Едно е Хайтов или Радичков да влизат в "кожата" на селското - и двамата не само са расли в него, но и имат доста съзнателен живот там, те са негови съвременници. Да не говорим, че при Радичков - последният голям от селската тематика - вече е налице пропукването на тази тематика, ироничните заигравания с митологичното, които всъщност демитологизират. Поради което всяко втурване в тая посока по един сериозен, неигрови начин, поне мен ме оставя дистанциран и недоверчив. И наистина - изглежда ми крайно необосновано тия, дето през 60-70-те години сме ходели прави под масата, да пишем за контекст, който всъщност познаваме добре най-вече от прочетено, а не от живяно. Какво по дяволите се случи със 70-те и 80-те, началото на 90-те, къде потънаха те в литературен смисъл. А нашите поколения бяха тогава очевидците... Почти не мога да се сетя някой да ми разказа живота оттогава. Бяло петно. Нима толкова ненавиждаме собствения си живот? Разбира се, приемам, че човек може свободно да се движи в простарнството и времето. Антон Дончев, Вера Мутафчиева, Емилиян Станев и маса още народ се връщат назад и в това няма лошо. Но се връщат назад не там, където е утъпкано, а където е мрак и мъгла и добросъвестното историческо проучване е не по-малко важно от въобръжението.
А понеже нашите познания за селската битност са получени най-вече по литературен път, във все новите и нови текстове, завъртяни в този контекст, се промъква една ерозираща ги отвътре наивна идиличност. При кинаджиите това се усеща най-добре. Или по-скоро те инстинктивно усещат, че нещо не е наред. И това се вижда визуално. В резултат на което те изтласкват селското /което все пак си остава неотделимо от българското битие, икономика на бурканите сме все пак/ като маргиналност, като фон, като древногръцки хор някакъв. Така е, например, в Мила от Марс. Лачените обувки на незнайният войн навремето беше голям филм, най-вече защото по честен, тъжен но не идиличен начин ни казваше, че докато караулът пред Бъкингамския дворец вероятно ще се сменя със същото постоянство още векове наред, нашият селски живот, нашите дъхави спомени си отиват със същото естество, с каквото човек се ражда и умира. За сметка на това сами по себе си нелоши инак филми от типа на Селянина с колелото навлизаха в критико-фалшивата жалба от миграцията и оттам в идеализиране на селското - и ставаше каша. Да се усеща някаква идиличност в селата на Костурица? Дума не може да става. Той не ги жали и точно затова неговите села или катуни никога не са периферия, а космополитни средоточия на страсти и случвания.
Разпилях се пак, но идеята ми е да внимаваш с тази тематика - тя увлича, но в действителност е хлъзгава летва. И това не ти го отправям лично, говорил съм го и с други хора оттук, да кажем просто, че сега се получи съвпадение между повод, лично желание да пиша по темата и време... Хубав ден и продължавай с разказите!


Re: Двете Неди
от shtura_maimunka на 14.01.2011 @ 20:50:07
(Профил | Изпрати бележка) http://smile999.blog.bg/
И аз като Аноним ще ти кажа, Браво!
Поздрави и прегръдки!:-)


Re: Двете Неди
от verysmallanimal на 17.01.2011 @ 11:42:19
(Профил | Изпрати бележка)
Strashno mi haresa! Poklon!


Re: Двете Неди
от barona_36 (dendi38abv.bg) на 17.01.2011 @ 22:28:49
(Профил | Изпрати бележка)
Живе, поздравления за интересно предложеното произведение. Винаги ще идвам при теб! Ив


Re: Двете Неди
от lenami19 на 18.01.2011 @ 20:42:51
(Профил | Изпрати бележка)
Хубав разказ! Бърз и стегнат и те държи през цялото време. Поздрави!


Re: Двете Неди
от Omaia на 06.03.2011 @ 11:42:11
(Профил | Изпрати бележка)
Няколко пъти го чета този разказ, Зеб!
По неповторим начин си съчетала смешното с трагичното.
Но горчивината и болката надделяват изначалните усмивки.
Много е хубав!


Re: Двете Неди
от Rodenavlotos на 07.07.2014 @ 19:35:47
(Профил | Изпрати бележка)
Прекрасно! Разплака ме.


Re: Двете Неди
от nellnokia на 08.07.2014 @ 10:02:21
(Профил | Изпрати бележка)
Харесах разказа. Аз мисля, че има какво да се пише по селската тематика. И макар че е доста експлоатирана, не преставам да се удивлявам на различните гледни точки, които я пресъздават.

Не мога и да не се съглася и с Раленков, че действителността, в която сме отраснали, годините на 60-те, 70-те, 80-те, остават някак встрани от сюжетната тематика на авторите. Но те (авторите) пишат за това, което им харесва, в крайна сметка и за което имат сюжети.

Така че поздрави за "Двете Неди"!:):) Пожелавам още творческо вдъхновение и смело перо!