Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 520
ХуЛитери: 6
Всичко: 526

Онлайн сега:
:: Marisiema
:: Heel
:: Albatros
:: Mitko19
:: pastirka
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаДа суровакаме Караман
раздел: Разкази
автор: kasiana

(Из „Преди да ме клъвне петелът”)

          Всички спомени от ситното ми детство са летни. Освен един… Не броя несполучилия ми опит да подложа на тест умствения потенциал на устата комшийка баба Шайковица, която не само че не знаеше любимата ми приказка, ами развали хубавата седянка у дома. Но за това в „Бланка Форт”…

          Думата ми е за Сурваки на първи януари 1951 година, няколко месеца преди да се преместим да живеем в Русе.
          Предния ден сняг валя обилно и превърна къщите и дървесата в дефилето на Черни Лом в бяла приказка. Сякаш не снежинки, а малки ангелчета плавно се спускаха от небето…
          Дядо препусна с шейната до Драганка – скалиста местност, недалеч от нашата махала Крушево, където на воля растяха дрянови и лескови дръвчета. Върна се целият отрупан със сняг, но с няколко напъпили дрянови клонки – три за суровачки (за мен, кака и леля, която още беше ученичка), една за баницата с късмети, една – за пукане в огнището (ако пъпката, която си хвърлил в жарта, подскочи високо – на здраве и късмет ще е през Новата година). Останалите клонки бяха за украса вместо елха…
          Баба и мама се захванаха с приготвянето на новогодишните ястия, татко, заедно с други млади комшии грабнаха лопатите да разчистят снега от пътя, а дядо наглеждаше овцете в яслите, защото няколко от тях скоро трябваше да се обагнят…
          Ние с кака и леля нижехме герданчета с пуканки и сушенки(от ябълки, круши, кайсии, сливи и дренки) и украсявахме суровачките си. След това леля ни препита за стихчетата, с които щяхме да благославяме на другата сутрин родини и близки от махалата и селото.
          Не си спомням да е ставало дума за Дядо Мраз, но след вечеря, след оживлението около баницата с късмети и веселието с пукането на дряновите пъпки, всички си целунахме ръце, поискахме си прошка и взаимно си пожелахме здраве през Новата година. След това баба строи мен, кака и леля, като на сцена, и една след друга се изредихме да пеем и рецитираме, за което получихме подаръци, аз - Палячо, кака - ботушки, а леля – книжка.
          Скоро трите се оттеглихме в детската стая да се порадваме на подаръците си. Не знам какво ми щукна в ума, който след два месеца щеше да навърши три години, но реших да разпоря Палячото, за да видя какво има вътре в него. Дисекцията извърших с една губерка, с която старателно се опитвах да разнищя тънкия шев на коремчето на новата си играчка. След няколко точни попадения на губерката шевът се разтвори и отвътре се изсипа жълта слама… Слисах се при мисълта, че и аз навярно имам слама в коремчето си и без да искам се боднах с иглата. Дали от болката, или от неочакваното откритие, се разхълцах… Кака и леля ме накачулиха и като разбраха защо лея сълзи, прихнаха да се смеят. Леля извади учебник с картинки, показа ми една от тях, на която беше нарисувано вътрешното устройство на човешкото тяло и започна да ми обяснява кое какво е… Докато траеше първият ми урок по анатомия на човека, кака вече беше ме наковладила на мама и татко, че съм разпорила подаръка си. Очаквах да ми се скарат, но татко ме погали по главата и през смях рече: „Ами, може пък докторка да стане детето.”
          Мама проми със силна ракия боднатото пръстче на „докторката” и ни сложи с кака да спим…

          На сутринта тя ни облече топлите кожухчета, които свяко Тодор беше ни ушил, кака си обу новите ботушки, аз – чепичките, сложихме си червените ушати шапки, с които приличахме на големи котенца без мустаци, грабнахме суровачките и излязохме на двора да чакаме мама да се наконти. Леля вече бе тръгнала с нейни връстнички да суровака родата.
          На кака ù хрумна, докато чакаме мама, да суровакаме и Караман за здраве.
          Караман беше красиво, едро, сиво-синкаво на цвят куче – близнак по рождение на кака, поради което тя си го обичаше като човешко същество.
          Наближихме колибката му, пред която той се задяваше с едно наперено шарено петле… И тъкмо кака леко замахна със суровакницата и започна да благославя Караман, когато отнякъде изскочи непознато черно куче. То се нахвърли срещу сурвакарката и задърпа суровакницата от ръчичката ù. Кака му се опъна, черното куче скочи с ръмжене към нея, но в същия миг Караман се метна отгоре му и го сдави, след което двете кучета се затъркаляха по склона към заскрежените край Лома върби…
          Кака не беше си сложила ръкавичките и при дърпането на суровачката от чуждото куче, дряновата клонка бе ожулила нежната кожа на дланта ù, откъдето избликнаха няколко капки кръв…
          Кака писна. Тя, която от нищо не се стряскаше, която бе тарторка на момичетата и момчетата в махалата, пищеше винаги, когато видеше собствената си кръв.
          Мама, баба и татко дотърчаха при нас, стреснати от писъка ù. От обора излезе и дядо, който държеше до гърдите си малко бяло агънце.
          - На Рогуша е – каза той доволен – Да ни е честито първото агне…
После се наведе към кака и я попита какво се е случило. Мама вече бе почистила и превързала ръчичката на кака и тя, като не виждаше вече кръвта си, заразказва как ù хрумнало да суровака Караман за здраве, ама някакъв Черньо, някакво чуждо куче и попречило… В това време дотърча Караман и весело заподскача между нас…
          - Тогава нека първото агънце да е на Гането – рече дядо – хем за Нова година, хем за седми януари, когато ще отпразнуваме рождения ù ден.
          Тръгнахме да суровакаме роднините. Около два часа ги благославяхме и събирахме лакомства в малките си торбички…
          Върнахме се развеселени и поруменели вкъщи и седнахме да обядваме топли гозби около кръглата софра…

          Кака отиде да се любува на новия си подарък – бялото агънце…
          А аз – гушната в благоуханната топла гръд на мама, лека-полека заспивах. Пръстчетата на едната ми ръчичка, както винаги, си играеха с дългите извити черни мигли на мама, през които знаех, че ме наблюдават две красиви, дълбоки, кестеняви очи… И продължавах наум да си тананикам сурвакарска песничка… И някак, не знам как, вмъкнах и две стихчета от мен:

          Сурва, весела година!
          Караман е юначина
          в нашата дружина…

          Бялата домашна котка с трите си котенца предеше своята приказка върху кръгло сламено рогозле до джамала и ме унасяше в сън, който завинаги щеше да запише върху чудната лента на паметта ми спомена за суровакането на Караман…
          За да го разкажа днес на вас, скъпи деца и приятели…

31.12.2010 г.


Публикувано от viatarna на 31.12.2010 @ 11:40:37 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   kasiana

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 6


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

23.04.2024 год. / 09:06:05 часа

добави твой текст
"Да суровакаме Караман" | Вход | 6 коментара (13 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Да суровакаме Караман
от ASTERI на 31.12.2010 @ 13:57:15
(Профил | Изпрати бележка)
Много е хубаво, Каси! Истинско! Детско! Чисто!
Поздрави!
Весели празници!


Re: Да суровакаме Караман
от kasiana на 31.12.2010 @ 15:39:28
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, ASTERI:)))))))))))))))))))))))))

Весела и щастлива Нова 2011 година:)))))))))))))))))))))))))(((

]


Re: Да суровакаме Караман
от voda на 31.12.2010 @ 19:12:28
(Профил | Изпрати бележка)
Богата си с тези спомени, Каси, озарени от чиста и светла романтика, домашен уют, обич и топлота.

Весело Посрещане ти пожелавам.
И красиви сбъдвания, които след време пак да опишеш като незабравими и свидни спомени! :)


Re: Да суровакаме Караман
от kasiana на 31.12.2010 @ 20:21:56
(Профил | Изпрати бележка)
Благадаря, Ели:))))))))))))))))))))))))))

Щастие, здраве, любов и творчески успехи
през Новата 2011 година ти желая, Всепречистваща:)))))))))))))))))))

]


Re: Да суровакаме Караман
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 31.12.2010 @ 19:54:07
(Профил | Изпрати бележка)
Весела новогодишна вечер, Каси!:)))


Re: Да суровакаме Караман
от kasiana на 31.12.2010 @ 20:23:08
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Влади:)))))))))))))))))

Щаслива и весела Нова година:))))))))))))))))

]


Re: Да суровакаме Караман
от Narwal на 31.12.2010 @ 22:37:19
(Профил | Изпрати бележка)
Имаш толкова красиви спомени, Каси, разказани приказно! Поздравления!


Re: Да суровакаме Караман
от kasiana на 01.01.2011 @ 00:08:40
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Капитане:)))))))))))))))))))

Щастлива Нова 2011 година:))))))))))))

]


Re: Да суровакаме Караман
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 02.01.2011 @ 15:36:00
(Профил | Изпрати бележка)
Честита Нова 2011 година Кас!
Да си жива и здрава, и да продължаваш да разказваш тези чудесни истории!
С обич:)))


Re: Да суровакаме Караман
от kasiana на 03.01.2011 @ 14:49:52
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Кати:))))))))))))))))

Щастие, здраве и любов да те следват през всеки миг на 2011 година:)))))))))))))))

]


Re: Да суровакаме Караман
от delfinivoda на 03.01.2011 @ 22:04:36
(Профил | Изпрати бележка)
Хубав, образен и увлекателен разказ,
описващ народни обичаи и бащиното огнище!
Написан с обич, топлина и детска чистота!
Поздравления, Каси!
Честита Нова Година!
И нека тя ти донесе много здраве, Любов,
късмет и желания подарък!
:))))))


Re: Да суровакаме Караман
от kasiana на 03.01.2011 @ 23:28:52
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Сашо:)))))))))))))))))

Честита и щастлива да е Новата година за теб и вкички, които обичаш и те обичат:))))))))))))))))))))

]