Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 860
ХуЛитери: 3
Всичко: 863

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: LioCasablanca
:: Lombardi

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаДетска количка
раздел: Разкази
автор: stefka_galeva

Количката весело подскача по тротоара, бурканите ми вътре в чувала странно звънят. Есен е. Обичам го този сезон. Просто го обичам. Притихнал, спокоен, ухаещ. Като знак за вечност. Боготворя го. Защо плача? Есен е, а аз плача. Количката и бурканите пеят, аз плача. Слънцето ми се усмихва, усмихва, гали ме , аз мажа сълзите по лицето си ...с длани. Мъжът до мен бута количката и ми говори.
Поглеждам го. Един - единствен зъб, отгоре вдясно, е побягнал неестествено навън. И още по неестествено е пожълтял. Човекът непрекьснато ми говори и тоя зъб непрекъснато се показва странично. И още по- неестествено блести на обедното, топло, септемврийско слънце. Аз също нямам зъби...усмихвам се. Есенното слънце е изсушило току- що сълзите ми. Слушам го. „ И кой, на ония години, на оная работа, на ония пари е вярвал, че ще стигна до тук. По 500 лева само, аванс съм вземал!” Отстрани от устата му излиза бяла пяна и странно полепва по устните му. Той дори не я облизва. Тя също блесва на лицето му в пълен контраст с неизбръснатото му, почерняло лице. Количката силно скрибуца. Умирам от страх да не се счупи някой буркан. Мъжът усеща и завива към булеварда. Внимателно слиза на асфалта. Точно са пуснали светофарите и колите летят една след друга. Гледат ни. Не, не ме е срам. Не ме е срам, само още ме е страх да не се счупи някой от бурканите. Бързо смятам: големите по 5 стотинки, малките по 4, най- малките по 3 и 2 стотинки, зависи от капачките им. Към лев и петдесет трябва да взема. Защо не усещам, че е есен? Любимата ми есен. И мъжът до мен е тъжен. И детето ми тръгна на училище, без мен. Май пак се разплаках. Опитвам се да гледам дърветата. Не виждам цветовете и паднали листа няма. Помели са ги. Странно. Есен ли е? Слушам те, слушам те. Дори много внимателно те слушам, но все имам чувството , че разказваш почти моя живот. И то в сбит преразказ. Поглеждаме се едновременно и с огромна, тягостна тъга си доразказваме животите. " - Сега къде живееш? – Във виетнамското общежитие. При едни приятели. Оставих всичко на жената и децата. " Става ми два пъти по- безнадеждно. Чувалът се накланя надолу , бързо го хващам и подпирам хубаво в количката. Боже, умирам от страх и един буркан да не се счупи. Някъде към обяд е, не съм яла от вчера, завчера, трети или четвърти ден. Само, само по малко хляб. Затова ли есента я няма? Човекът ме пита нещо. Отзад ни свирят клаксони. Обърквам се. " - Да се качим на тротоара. Далече е. - Още един светофар. " И пак продължава да ми разказва. В далечината виждам светофара. Придържам бурканите, докато той повдига количката на тротоара. Тя е от тия детските, само без кошчето. На мястото му - пластмасова касетка. Лесно върви, но не сме завързали чувала и внимаваме и двамата. Замирисва ми на есенни хризантеми. Обръщам глава. Търся ги. Те са ми любими в есента. Винаги съм ги откривала, а сега не. Може би си ги представям само. Както и живота на човека с мен. Работил, строил, кофражи правил по цяла България... по най- големите и трудни обекти, язовири, заводи, панели, цели блокове. Ден и нощ, и пари изкарвал, и кой е вярвал. Да, наистина, кой е вярвал? В кое? - го питам аз. Той ми предлага цигара. Вървим и пушим. И мълчим. Вървим и пушим. И е есен. Един есенен, слънчев лъч влиза в очите ми. Кихам шумно. Усещам, че раменете ми са топли и напечени, а не се радвам. Коя, поредна есен си ти, kоято не ме радва? А най те обичах! - " -- Ако не бях ти помогнал, с какво щеше да ги пренесеш? – С автобуса. " От ъгловата градинка до кръстовището ято врабчета политат нагоре – едновременно. От слънцето стават сребърни птички. Повдигам глава. Небето е в светло, светлосиньо, тук- таме , само мазнато с топло и спокойно бяло. " – На 53 съм. И кой е вярвал, че ще стигна ...до... " Поспира и си повдига евтините, разкривени, слънчеви очила. Уж да ги намести, а май бърше нещо, под тях ...и на пресекулки се доизказва: до детска количка. Боже мили. Този мъж изглежда на 70. Нишо не му отговарям, защото виждам,че от всички улици и улички, кръстовища, от всеки ъгъл, тротоар, от всеки вход, от всички страни,от всякъде се задават хора със същите колички, като нашата. Всички се познават и започват да си говорят. Само си казвам: близо сме. Пристигаме. Открит двор и мeжду две дървета опънато дълго въже. И на въжето завързани всички видове стъклени бутилки и буркани. От бира, ракия, джин, коняк, вино, мастика, мента, водка, ром. Стоя и гледам. Малки, големи,кафяви, бели, зелени с капачки, без капачки, с етикети и без, правилно и неправилно завързани... висят. Стари, мръсни, прашни. Светят в прозрачно. Блестят. Цветовете се преплитат на отпуснатия септемврийски въздух, паяжинките се показват и се получава – чудна, есенна дъга. Става есен. Есен става. Не мислех на какво ми приличат, просто усещах, че се съживяват. И ми говорят, и ми се усмихват есенно, и искат да ме докоснат. Протягам ръка – 1.44. Мъжът ми се усмихва. Обръща се , готов да тръгне. " – Чакай, не те попитах, как се казваш? ...и в ума ми...Строил по цяла България, кофражи правил. Той маха с ръка. – Карай. " После хвана с двете си ръце детската количка... и я подкара. Човекът, построил България! Запяха колелата. Есен е.



Стефка Галева
Гр. Сандански


Публикувано от valka на 08.11.2010 @ 13:32:53 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   stefka_galeva

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 4


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Стрелката
автор: nickyqouo
318 четения | оценка няма

показвания 23983
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Детска количка" | Вход | 5 коментара (10 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Детска количка
от zebaitel на 09.11.2010 @ 09:56:04
(Профил | Изпрати бележка)
Не мога да напиша нищо по-подходящо от коментара на Астери за "крещящите парченца душа"! Това е най-точната характеристика на разказа ти! Поздрави!


Re: Детска количка
от stefka_galeva на 10.11.2010 @ 10:35:01
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря! Току-що прочетох твоите произведения и много мe впечетлиха. Хареса ми! Поздрави:):)

]


Re: Детска количка
от ASTERI на 09.11.2010 @ 07:53:37
(Профил | Изпрати бележка)
Да! Може някои от читателите ти да се чудят:* Какво ни говори... *,
но за много, истината е, като тази стъклена есен...

Поздрави, Стеф! Харесвам, твоите крещящи парченца душа! Болка са!
Поздрави!


Re: Детска количка
от stefka_galeva на 09.11.2010 @ 09:20:52
(Профил | Изпрати бележка)
Цялата ми душа се радва...за разбирането и топлите думички. Поздравче:):)

]


Re: Детска количка
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 08.11.2010 @ 18:04:57
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Наистина топли и докосва. Натъжава, но и дава топлина. Поздрав! Хубаво е, че пишеш така светло!


Re: Детска количка
от stefka_galeva на 09.11.2010 @ 09:22:32
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Ина! Прегръдка:):)

]


Re: Детска количка
от dumite (malisia@mail.bg) на 08.11.2010 @ 17:46:33
(Профил | Изпрати бележка)
Пиши, можеш го!!!


Re: Детска количка
от stefka_galeva на 09.11.2010 @ 09:25:52
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за насърчението! И ти можеш! Поздрави:):)

]


Re: Детска количка
от Markoni55 на 08.11.2010 @ 14:07:35
(Профил | Изпрати бележка)
Страшен разказвач си. И все ги улучваш едни теми, дето ти бъркат в най-дълбокото. Поздрави от другия край на България.


Re: Детска количка
от stefka_galeva на 09.11.2010 @ 09:44:52
(Профил | Изпрати бележка)
Варна и Кранево? И Силистра е там! Благодаря ти. Както живеем...така и пишем. В най-дълбокото! Поздрави и прегръдки:):)

]