Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 791
ХуЛитери: 1
Всичко: 792

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПесента на цветовете: Синьо
раздел: Разкази
автор: cataphractus

Две неща не спират да ме удивляват – звездното небе над мен
и моралният закон вътре в мен.
И.Кант

Имам сини очи. И късогледи.

Наистина са сини, макар и не толкова като тези на хъскитата, което някак естествено е предопределило повишения ми интерес към всичко синьо, синкаво, синьозеленикаво и така нататък. Когато възприемаш света през син филтър, всичко с подобна разцветка ти се набива в очи – а Бог е решил много от нещата, които въобще си струва да бъдат гледани, да са сини.
По характер съм земен човек, но това никога не ми е пречило да се вторачвам в небето. Причината вероятно е в “първите седем”, защото израснах до военновъздушна база и прелитащите самолети волю-неволю ме караха да вдигам глава ... а може да има и съвсем други причини. Горе винаги става нещо интересно: ако денят е безоблачен, гледам птиците, ако има облаци, мога да ги наблюдавам до пълно схващане на врата, а прилепите по здрач и звездите вечер просто ме оставят бездиханен. Уче́ните доказаха, че самите ние сме космическа химия и миналото ни намига всяка нощ от Млечния път, и колкото повече съзерцавам звездите, толкова по убеден съм в това. За щастие не съм бяла престилка, което ми позволява да изпъвам врат нагоре с необходимата религиозна боязън, но ако не бях скаран с точните науки, щях да съм астроном. В тази връзка (не)благородно завиждам на Брайън Мей, който с таланта си се превърна от астроном в ... звезда.
Зная какво си мислите сега: че забравям морето. Ни най-малко, просто не го обичам. Морето ме притеснява. Абсурдно е, но е така. Мога да плувам, но не бих скочил да поцапам в океана, например. Ужасявам се от мисълта, че надолу има километри вода – всъщност не ме е страх дори от акули, а от самата всеобемаща маса на хашдвеото. Моите две стихии са Земята и Небето, и те напълно ми стигат, дори понякога ми идват в излишък. Земята ме е научила на твърдост, небесата – на смирение.
Обожавам летенето. Да гледам под крилото на самолета облачните памукови ниви, огрени от слънцето, е едно от преживяванията, които най-много се доближават до ефимерийския екстаз от детството ми. Пък и както винаги съм казвал, само онзи, който хвърчи в облаците, може да пита птиците за посоката.
Като стана дума за облаци, много от хората, с които контактувам, се изумяват от способността ми да кажа ще вали ли, колко продължително и с каква интензивност само след един поглед. Аз, от своя страна, съм искрено изненадан, че те не могат да разчетат писмената на облаците. Всичко в небето е толкова ясно...
Веднъж гледах нестинари. Не ми направи впечатление фактът, че разритваха жарава с боси крака - уче́ните и на това са намерили обяснение. Просветлението, което ме озари, беше свързано с това как движеха иконата – ритмично нагоре и надолу, и с кратките им охкания “въх, въх”. Идеята на танца явно беше да свърже Майката Земя и Бащата Небе в едно посредством болката на човека. Сори, но мисля, че съм намерил по-добър начин.

Идеята за моралното падение ме занимава отдавна. Много ми се иска да съм морално пропаднал, честно. Изключително забавно е как мнозинството хора етикетира някои неща като сигурен белег за духовно разложение, смъртен грях и непоправимо отклонение от задачата да си полезен на обществото, тоест под някаква форма - на тях конкретно. Буаахахаха, на тях конкретно.
Представете си слънчев предиобед в късната пролет, когато и последните капчици роса вече са се изпарили, но тревата все още е мека като детска коса и пази в себе си остатъчна влажност. В идеалния случай по небето пробягват бялосиви облачета, времето не е много горещо, а денят определено е работен. Един мършав субект се настанява удобно под младо дръвче – за да може да вижда по-голям къс небе и все пак да се радва на сянка, пуска в слушалките Локатели и отправя поглед нагоре. Ирисите му са сини като онова, което гледа, а зениците, подвластни на вътрешната си гравитация, гълтат всяка подробност на небосвода като същински черни дупки. До субекта се въргаля книга, която е взел с доброто намерение да почете, и която забравя моментално, вдаден в абзаците на птичите ята. От време на време преминаващ автомобил или камион насича с боботенето си Соната №4, но нищо не може да прекъсне бавния ход на облаците, геометрично правилните спирали на щъркела и надлитането на гълъбите.
Или почти нищо. Субектът се е погрижил да свърже Небето и Земята по един много елементарен способ: с трошички хляб. Птиците знаят. Птиците виждат субекта и когато напишат днешния си благодарствен химн между облаците, идват да го видят ... съвсем безкористно, хи-хи. Тогава той изключва Локатели, за да чуе последните новини от Ефимерия, където крилатите твари могат да ходят свободно, за разлика от него. После, разбира се, ги пита за посоката си. Птиците знаят.
Сърцето на субекта бие равномерно, а душата му е в покой, какъвто не могат да й осигурят нито една молитва и медитационна практика. Наоколо хората бързат по обичайните си маршрути и ако някой се спира, то е за да си завърже обувката, а не за да види себе си от птичи поглед. Част от минаващите, вече завързали връзката/преместили чантата в другата ръка/махнали тополовото пухче, презрително фиксират субекта под дървото и отминават по задачи.

Именно в такива моменти разбирам, че падението не е толкова ужасно, нещо повече – че падението си струва. Иначе не би доставяло такова удоволствие, нали ??


Публикувано от alfa_c на 28.10.2010 @ 22:09:23 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   cataphractus

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 18:18:48 часа

добави твой текст
"Песента на цветовете: Синьо" | Вход | 7 коментара (14 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Песента на цветовете: Синьо
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 28.10.2010 @ 22:51:15
(Профил | Изпрати бележка)
С тези разкази ме размисляш...
Аз не се научих да плувам,въпреки че обичам морето,но се надявам някой ден да подкарам самолет;)))
Поздрав и хубава вечер!


Re: Песента на цветовете: Синьо
от cataphractus на 28.10.2010 @ 23:01:35
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
Нямам амбициите да карам самолет, но виж, хеликоптер с удоволствие бих възседнал :)

Следва рижото...

]


Re: Песента на цветовете: Синьо
от mariq-desislava на 28.10.2010 @ 22:55:00
(Профил | Изпрати бележка)
Изключително ме кефиш и веднага ще ти кажа защо - в толкова различни състояния изпадам като те чета, а дали пък не е от тридиоптъровото ми късогледство, кафяво на цвят...:)


Re: Песента на цветовете: Синьо
от cataphractus на 28.10.2010 @ 23:03:06
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
Може, може ...

Кафяво, казваш. Тъмните очи крият тайни ;)

]


Re: Песента на цветовете: Синьо
от dumite (malisia@mail.bg) на 29.10.2010 @ 21:30:13
(Профил | Изпрати бележка)
Именно в такива моменти разбирам, че падението не е толкова ужасно, нещо повече – че падението си струва. Иначе не би доставяло такова удоволствие, нали ??

Замисля


Re: Песента на цветовете: Синьо
от cataphractus на 29.10.2010 @ 23:23:55
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
Радвам се :)

Това, в крайна сметка, е целта на всеки мой текст ... с изключение на фентъзитата, те са просто упражнения по стил.

Поздрав!

]


Re: Песента на цветовете: Синьо
от Srqda (sredina@abv.bg) на 29.10.2010 @ 22:09:24
(Профил | Изпрати бележка)
Много ми хареса. Не ми стана ясно къде е моралното падение, защото твоят субект не е нито вреден, нито безполезен... :)
Поздрави!!!


Re: Песента на цветовете: Синьо
от Srqda (sredina@abv.bg) на 29.10.2010 @ 22:09:25
(Профил | Изпрати бележка)
Много ми хареса. Не ми стана ясно къде е моралното падение, защото твоят субект не е нито вреден, нито безполезен... :)
Поздрави!!!


Re: Песента на цветовете: Синьо
от Srqda (sredina@abv.bg) на 29.10.2010 @ 22:09:33
(Профил | Изпрати бележка)
Много ми хареса. Не ми стана ясно къде е моралното падение, защото твоят субект не е нито вреден, нито безполезен... :)
Поздрави!!!


Re: Песента на цветовете: Синьо
от cataphractus на 29.10.2010 @ 23:29:22
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
Благодаря :)

Нямаше нужда да го постваш три пъти, и на първия щях да отговоря :))

Значи, никъде в текста не е казано, че всъщност съм морално пропаднал.Доколкото изразът се използва, той е насочен срещу, хм, обществените дамги от рода на "вредно" и "/без/полезно", с които през вековете са заклеймявани всички различни - от саманите до битниците, от мечтателите до светците.

А без тях още щяхме да точим кремъци нейде из саваната и да носим полички от листа...

]


Re: Песента на цветовете: Синьо
от Srqda (sredina@abv.bg) на 30.10.2010 @ 00:55:18
(Профил | Изпрати бележка)
Извинение за трите пъти!:) Нетът ми "тактуваше" и нямах представа... А героят ти с трохичките и птичките така добре се вписва в интонационната ми среда, че се почуствах лично засегната на темата морал ;)!
Все пак последната дума ме дразни - като я чуя, все си мисля за морала на политиците, за военните действия, за демагогията, за обобществяването на лъжи и дамги(:))... Всъщност се досещам какво си търсил. Хареса ми.
Браво ти!!! :)

]


Re: Песента на цветовете: Синьо
от cataphractus на 30.10.2010 @ 01:17:10
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
Случва се, при мен от скапаната Виста повече ;)

Моралът на политиците? Това е същото като плавателните ципи на камилата, с извинение.

Поздрави и хубава вечер,

cataphractus

]


Re: Песента на цветовете: Синьо
от PLACEBO (placebo@abv.bg) на 31.10.2010 @ 09:27:51
(Профил | Изпрати бележка)
Първо, да кажа, че споменаването на Брайън Мей, ме хвърли в ужасно див възторг!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(къ тъй дося не сме си говорили на таз тема?!)
(в таз връзка, ви поздравлявам с
http://www.youtube.com/watch?v=JYabmM-uxdE&feature=related)

Второ, синьото е любимият ми цвят!!!

Трето - оттам нататък съм особено пристрастна към "синьото" ви излияние и го оценявам много високо!!!

Колкото до падението, струва си, откакто го разбрах, съм щастлив човек!

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Re: Песента на цветовете: Синьо
от cataphractus на 31.10.2010 @ 18:56:46
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
Ами не сте споменавали за него специално, иначе знаете за пристрастията ми към островната музика от Пърсел насетне :)

Забелязах за синьото, което се прокрадва във Вашите разкази, аз съм си гледателен-синьосъзерцателен...

Поздрави,

А.В.

]