Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 854
ХуЛитери: 0
Всичко: 854

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПесента на цветовете: Зелено
раздел: Разкази
автор: cataphractus

- Knock-knock.
- Who’s there?
- Bob Dylan.

Замисляли ли сте се някога колко врати отваряте дневно? Аз да. Веднъж реших да броя, но се отказах на кота 18 – още беше девет сутринта и даже не бях излязъл от къщи, а все пак не живея във Версай.
Излиза, че съм отворил десетки хиляди врати през живота си – дървени, блиндирани, от стъкло или талашит, с тройно заключване и без брава, скърцащи и безшумни; чукал съм на райските врата, отварял съм дверите на възприятието, портите на Ефимерия и крехките препятствия пред кенефа, а понякога се е случвало и да ги затварям... невинаги внимателно, признавам си. Извинения към всички таксиметрови шофьори, чийто живот съм скъсил по този начин.
Когато обаче помисля за врата, в съзнанието ми изниква една-единствена. Огромна (поне така ми изглеждаше на мен, дребосъка), двукрила и от ковано желязо, боядисана в зелено. Защо точно в този цвят е една от големите загадки на френологията, но се предполага, че отговорът е съвсем прозаичен: или останала боя от друго някакво боядисване, или зеленото е било най-евтиния цвят в магазина, или нещо пак толкова делнично. Да питаш относно цвета на тази врата е все едно да се интересуваш защо тревата е зелена – така е наредено и точка.
Както и да е, вратата винаги, във всички свои пребоядисани самсари е била зелена като онази от разказа на О.Хенри, и явно ще бъде такава, докато времето не я стрие на прах. Ако сте чели внимателно редовете в бяло, вече знаете и къде се намира.
Всъщност нея съм отварял най-рядко - за да се сметне истински разтворена, трябва да се разкачат двете крила, а това става веднъж-два пъти годишно. В ежедневието се ползва малката вратичка отляво, звукът на която безпогрешно мога да извикам в ушите си даже когато съм на хиляди километри оттам.
Не съм стопроцентово сигурен, но се предполага това да е първата врата, която съм отворил лично, както и първата, която съм заключил. Едно време вратите не се заключваха, говоря самата истина. Просто нямаше защо, обаче в детските ми години всички придобиха този навик учудващо бързо. Времената се меняха, а хората се меняха заедно с тях.
Никога не съм обичал промените – идва от зодията ми, но също от нея идва и съзнанието, че са неизбежни. На почтената възраст от шест и половина години оставих зелената порта зад гърба си, за да я сменя с триумфалната арка на Знанието, а като екстра получих нов дом, чиято врата беше боядисана във физиологично кафяво и чийто обитатели почти не познавах, макар да бяха другите ми баба и дядо.
Помня как трудно свиквах с новото си жилище. Всичко беше непривично, но най-силно усещах разликата, когато влизах вкъщи. Вратата не беше зелена, мамка му, отваряше се плавно, без онзи непогрешим звук, с една дума просто не беше моята врата. Чувствах се като крадец, и единствено зеленината в двора ми помагаше да се адаптирам.
За да превъзмогна това усещане, започнах да си представям, че дървената и онеправдана откъм цвят врата е зелена - натискайки дръжката й, извиквах в ума си нюанса на боята или краткия писък на пантите, и понеже Ефимерия бе развила вътрешното ми зрение, с времето свикнах да лъжа себе си. Някъде към Нова година първолачето, което бях тогава, можеше да превъплъти зелената металност на онази врата почти съвършено и най-сетне да се почувства вкъщи.
През зимната ваканция отидох на село за празниците и се озовах пред зелената врата, за пръв път от няколко месеца. Беше навалял сняг, имаше висулки от лед по декоративните елементи в горната й част и студеният въздух попи скърцането й, но в малко мигове от живота си съм бил така щастлив, както тогава. Не се налагаше да се преструвам. Отново бях у дома.

Азбучна истина е, че всичко тече и всичко (като изключим цвета на една врата) се променя. Истина е също, че когато мразиш нещо, то ти се случва особено често, и това важи в пълна степен за промените в моя живот. Местил съм се десетина пъти в общо три града, и всеки път трябва да свиквам с нови врати, с нови обиталища и съседи. Едно обаче остава неизменно: за да си бъда у дома, трябва да се насиля и да видя зеленото във всяка входна врата. Тогава и само тогава жилището може да се смята за дом... а по-интересното е, че зависимостта ми явно си има обратна страна: започнах да се чувствам далеч по-уютно в парка, отколкото в някой от тези тъпи апартаменти. Понякога дори ми е кофти да се прибера.
Освен на едно място, разбира се.
Можеш да имаш десет къщи, но винаги имаш само един дом, така стоят нещата.


Публикувано от alfa_c на 25.10.2010 @ 22:16:21 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   cataphractus

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Стрелката
автор: nickyqouo
317 четения | оценка няма

показвания 8946
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Песента на цветовете: Зелено" | Вход | 8 коментара (22 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Песента на цветовете: Зелено
от regina (radost.daskal@gmail.com) на 26.10.2010 @ 02:13:24
(Профил | Изпрати бележка)
много готин стил на разказване!
авторефлексия някаква, а тъкмо бях замислила една Вангелица - разколеба ме!
искам и аз да пробвам в този стил...:))


Re: Песента на цветовете: Зелено
от cataphractus на 26.10.2010 @ 11:14:12
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
Не се сещам за хабцелютно нищо, което да Ви спира, Ваша уважаемост. И чакам резултата!

]


Re: Песента на цветовете: Зелено
от stefka_galeva на 26.10.2010 @ 10:17:18
(Профил | Изпрати бележка)
Прочетох и харесах! Аз също не обичам промените. Поздрави за "вратите" вътре в нас!:):)


Re: Песента на цветовете: Зелено
от cataphractus на 26.10.2010 @ 11:15:30
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
Обичат промените само твърди оптимисти и млади хора ... което е почти едно и също ;)

Поздрав и от мен!

]


Re: Песента на цветовете: Зелено
от stefka_galeva на 26.10.2010 @ 11:43:03
(Профил | Изпрати бележка)
Аз съм млада! :):)

]


Re: Песента на цветовете: Зелено
от cataphractus на 26.10.2010 @ 17:19:40
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
Че то и аз не мириша на пръст... обаче оптимизмът не ми е от силните черти ;)

]


Re: Песента на цветовете: Зелено
от dona на 26.10.2010 @ 14:49:49
(Профил | Изпрати бележка)
Наистина ме накара да се замисля...интересно...и на моите баба и дядо вратата беше зелена, а зеленото на дърветата ми носи спокойствие...

Поздрави!:)


Re: Песента на цветовете: Зелено
от cataphractus на 26.10.2010 @ 17:16:24
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
Поздрав и на теб! Надявам се и останалите цветове да ти напомнят за хубави неща :)

]


Re: Песента на цветовете: Зелено
от Agaq на 26.10.2010 @ 19:14:39
(Профил | Изпрати бележка)
А не търсим ли цял живот някой с подходящия ключ, докато не ни разбият ключалката с гръм и трясък и не ни се налага да заключваме...
до следващия път :)
Може би и преградите си имат своите хубости - от болката не само боли, тя може да бъде и сладка :)
Поздрави!


Re: Песента на цветовете: Зелено
от cataphractus на 26.10.2010 @ 22:18:10
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
Коментарът е по принцип верен, въпреки че не съм имал предвид точно това в разказчето :)

А начинът ти на изразяване е ... двусмислен. Поне за мръсно съзнание като моето.

Поздрави и от мен!

]


Re: Песента на цветовете: Зелено
от mariq-desislava на 27.10.2010 @ 08:24:53
(Профил | Изпрати бележка)
Ха, Олдъс Хъксли, добре дошъл у дома.:) За мен дом е там, където въображението се чувства уютно, а при теб е точно така.


Re: Песента на цветовете: Зелено
от cataphractus на 27.10.2010 @ 17:27:25
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
Добре заварила ;)

Поласкан съм - за втори път коментираш нещо мое.

]


Re: Песента на цветовете: Зелено
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 27.10.2010 @ 17:52:08
(Профил | Изпрати бележка)
Има неща,които ще останат в едно ъгълче на сърцато ни...
Очаквам червения ,че ми е любим;)))


Re: Песента на цветовете: Зелено
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 27.10.2010 @ 17:52:48
(Профил | Изпрати бележка)
:))) в сърцата ни

]


Re: Песента на цветовете: Зелено
от cataphractus на 27.10.2010 @ 18:49:58
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
По стечение на обстоятелствата следва именно червеното. Нали съм си и малко патриот ;)

По моему обаче ще се влюбиш повече в рижия... като му дойде времето.

]


Re: Песента на цветовете: Зелено
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 27.10.2010 @ 18:53:33
(Профил | Изпрати бележка)
Очаквам с нетърпение:)))

]


Re: Песента на цветовете: Зелено
от PLACEBO (placebo@abv.bg) на 31.10.2010 @ 08:51:37
(Профил | Изпрати бележка)
- Knock-knock.

Право в сърцето!

Без думи, особено, когато те стегне в гърлото, докато четеш...

Наистина се гордея, че ... знаеш!

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Re: Песента на цветовете: Зелено
от cataphractus на 31.10.2010 @ 18:48:22
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
След визитата си в един определен емайл, вече зная :)

Оообаче защо толкова много удивителни? :р

]


Re: Песента на цветовете: Зелено
от PLACEBO (placebo@abv.bg) на 01.11.2010 @ 20:00:14
(Профил | Изпрати бележка)
Понякога пръстът ми засяда в клавиатурата ;-) ;-) ;-)

]


Re: Песента на цветовете: Зелено
от cataphractus на 01.11.2010 @ 20:08:53
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
Хъхъхъ :)

]


Re: Песента на цветовете: Зелено
от doriana-doriana на 05.11.2010 @ 12:15:12
(Профил | Изпрати бележка) http://doriana129.wordpress.com/
Моят Рудолф Стайнър (да, знам къде точно се намира зелената врата!). Важното е, че към днешна дата все пак си имаш едно място, където не ти е кофти да се прибереш!

Добре, добре, персийски боецо! Харесваш ми все повече!
:))


Re: Песента на цветовете: Зелено
от cataphractus на 05.11.2010 @ 22:28:47
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
Ако ще сме точни, по-скоро скитски боец, благодаря :)

]