Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 863
ХуЛитери: 1
Всичко: 864

Онлайн сега:
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаНеграмотността днес
раздел: Есета, пътеписи
автор: geostal

„Ти, българино, не се мами, знай своя род и език….”
П. Хилендарски

За да е категоричен човек в отговора си, трябва да се осмисли и какво е грамотността днес. Естествено нейните измерения са различни през 21 век, сравнени с тези от времето на Възраждането.
Съвременността поставя пред всички нас нови предизвикателства, необходимостта човек да е адекватен на бързо променящата се реалност, на изискванията на времето. Хора с висше образование, специалисти в различни области в един момент се оказват вторично неграмотни – необходимостта от компютърни умения, владеенето на чужди езици стават предпоставка за намиране на по-добра работа и реализация.
Трудно ми е да си представя какво означава да си неграмотен днес, но бих определил неграмотността по следния начин.
Неграмотността е бедност – материална, но по-страшната е духовната. Не са блажени духовно бедните хора. Тази бедност принизява човешкото в човека, отнема му възможността за полет, ограничава неговия светоглед, прави живота му еднообразен и скучен.
Неграмотността е нещастие – лично и за тези, които са наоколо. Тя прави човека безполезен, бездеен и безидеен, обикновен ползвател на блага, създадени от някой друг.
Неграмотността е неуспех – личен и социален. Трудно се вписва неграмотният човек в обществото, трудно намира работа, която да му носи материално и морално удовлетворение. Налице е социалната изолация.
Неграмотността е безперспективност – неграмотният човек е по-малко знаещ, по-малко умеещ, пътеката на живота му е еднообразна и монотонна, сив и безцветен е неговият делник и празник.
Неграмотността е мързел – във времето, когато държавата влага толкова средства в образованието, в материалната база, да си неграмотен, означава, че си лентяй, който не мисли нито за себе си, нито за държавата си. Красноречиви са примерите от Възраждането, когато българинът е давал мило и драго, детето му да е грамотно, да се научи на четмо и писмо. Хората сами са строили училища и църкви в името на просвещението и добруването на рода.
Неграмотността е егоизъм – от най-висша степен, защото човек, за да получи нещо от обществото, трябва и да даде. Какво би дал неграмотният човек?! Някак нечестно е да ползваш благата, създадени от друг!
Неграмотността е безродие – неграмотният човек не познава добре нито езика, нито историята си. Той не може да оцени онова, което предците са направили, за да го има българският език, за да я има българската държава на картата на Европа. За него думите на Левски:”За Отечеството си работим, байно…”не означават нищо. „Мила Родино” не вълнува сърцето и душата му…
Колкото една нация е изградена от повече грамотни хора, толкова по-добре за нея и за държавата. Грамотният човек е знаещ, можещ, адаптивен, със самочувствие, достоен и пред себе си, и пред Родината си.
Започнах с призива на Паисий и ще приключа с думите на американския президент Джон Кенеди, който навремето е казал:” Не питай какво Америка е направила за теб, а кажи, ти какво си направил за нея!”
Най-малкото, което можем да направим за България днес, е да бъдем грамотни!


От конкурса -"Неграмотността през 21 век е..."


Публикувано от viatarna на 12.09.2010 @ 20:33:22 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   geostal

Рейтинг за текст

Средна оценка: 1
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 07:18:40 часа

добави твой текст
"Неграмотността днес" | Вход | 3 коментара (14 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Неграмотността днес
от galina (diana610@abv.bg) на 12.09.2010 @ 21:43:11
(Профил | Изпрати бележка) http://galina10.blog.bg
Всичко написано в есето е вярно, но не във всички случаи. Познавам неук музикант, който няма представа от ноти, а свири божествено, познавам човек с основно образование, който строи чешми ей така за благото на хората без да търси възмездие, познавам жена, която едва пише, но тъче най-слънчевите китеници и дарява хората с красотата, която носи в душата си. Мога и други такива примери да посоча, както и да припомня за хора с няколко висши образования и незнам колко езици, които обсебени от собственото си его тровят живота на хората около себе си...Та мисълта ми е, че не само липсата на грамотност прави човека скот, той може да си е такъв и с няколкото си образования, ако му липсва нещо много важно и съществено и то се нарича човечност.


Re: Неграмотността днес
от Danielita на 12.09.2010 @ 22:49:04
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей Гео,
Темата по която пишеш е толкова всеобхватна и толкова актуална, че бихме могли да направим една хубава, но сигурно безполезна дискусия. Цитати много, примери много, но какво можем да направим ние, когато обществото е болно. Всичко, което казваш на теория е вярно, но на практика... колко неграмотни "мутри" са и богати и щастливи. Стигнахме до там, че децата да ни питат:"Ти като си толкова учен(а), защо не си богат?" и иди им обяснявай, че си духовно богат.
А за Джон Кенеди и другите американски президенти, много са силни в приказките, изучават го като предмет в университетите. Само че делата им никакви ги няма, защото грамотният човек е опасен, трудно се държи в подчинение.
И сега... накъде? Ами пак натам, към все повече знания и умения. Това е, което на обикновения човек му остава, в това му е силата.
Поздрави за текста!


Re: Неграмотността днес
от YouNeedLobotomy на 12.09.2010 @ 22:51:21
(Профил | Изпрати бележка)
Нямам никакво желание да съм груб, но текста ти е като написан от шестокласник с родители с особено идиотско/националистически виждания.
Статистически твоя разпален патриотизъм се среща много повече при по-малко грамотните хора.
Цитата на Кенеди е изключително гнусен. Държавата съществува, за да направи нещо за теб и не е нищо по-изключително от орган, който се грижи за доброто на гражданите си. Ако държавата не ти дава нищо, не трябва да се питаш какво и даваш ти, а да си сигурен, че е вредна.
Искрено се надявам Левски да не е бил толкова разпалено грамар наци колкото си ти .
По селата е тъпкано с неграмотни хора, които са доста по-полезни от всичките начетени паразитиращи, интелектуалци.