Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 489
ХуЛитери: 3
Всичко: 492

Онлайн сега:
:: AlexanderKoz
:: VladKo
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаМалък разказ с орли
раздел: Разкази
автор: musketar

на Албена

Това е историята на едно момче, едно момиче и един мост, съществувал много преди да се родят, и който навярно ще съществува дълго след тях.

- Много те обичам! - казало веднъж момчето.
Картоиграчите не спрели играта си. Музиката от близкия ресторант продължила да се лее. През кръстовището на моста рукнали автомобили, които се гонели един друг със светлините си. Момчето разбирало, че думите са твърде бедни, за да предадат багрите на онова, което хората наричат любов, и все пак го казало.
На моста имало каменни орли, които изглеждали така, сякаш всеки миг ще се издигнат в небето. Имало също кафене, в което момчето пиело първото си за деня кафе и палело първата си цигара. Обичало да наблюдава оттам орлите, но след първата цигара идвала втора, а с нея и тягостното чувство, че е невъзможно да полетиш...
Сега, обаче, вечерта се спускала с черния си парашут. Момичето мълчаливо плачело и се притискало в момчето, както това прави всяко влюбено момиче, внезапно останало само. Н е й н и я т ден бил свършил и сега настъпвала
н е г о в а т а нощ. Мостът, осветен в жълто, приличал на магия, носена от орловите криле, които хвърляли носталгична сянка върху тротоара. Луната била сложила своя отпечатък върху момчето, мракът го теглел и нощем то се издигало над притихналия град. От прозореца на неговата мансарда като фойерверк се стрелвали откосите на пишещата машина и потъвали в раздиплената тишина. Понякога луната - /зла вещица, самотен палячо?!/ - се взирала подигравателно с жълтото си око и тогава момчето приличало на каменните орли, а върху листовете оставали сенките от неговите крила.
Момичето летяло денем. Освен това правело чудеса. Неговите пръсти милвали с цветовете на дъгата - нещо, което момчето не посмяло да й признае. Тя всеки ден се устремявала към слънцето, докато сама се превръщала в слънце. Да се лети денем било далеч по-опасно, защото всеки момент можели да я забележат и глъчката на града да я погълне. Но хората, които я срещали, сякаш ослепявали от нейната светлино и се усмихвали така, както се усмихва човек, който след дълга зима вижда за пръв път пролетното слънце.
Момчето освободило момичето от страха и му дало увереност да лети. То имало опита на своите нощни полети. При него нещата идвали бавно и мъчително, но затова пък крилете му станали яки и могъщи.
Момичето се издигало без никакви усилия, устремът му във висините приличал на игра и дори орлите от моста били влюбени в него.

Минали години от онази вечер, когато момичето плакало, защото момчето било сърдито и студено. То искало тя да остане при него, а в къщи я чакала леля й. Момичето плакало, защото й се сторило, че губи завинаги това момче, приятел с каменните орли на моста. Момчето било ядосано. Кой знае защо си припомнило една плачеща върба, надвесена със зелените си коси край реката на детството. Върху челото на момичето падал тъмен кичур. Сълзите мълчаливо се стичали по страните. Необяснима нежност бликнала в момчето. Прегърнал момичето и прошепнал:
- Много те обичам...
И мракът погълнал думите му.


... Тогава трите богини застанали пред Парис.
- Сега е краят на двайсети век - казал той. - И богове не съществуват!
Те сякаш не го чули. Хера пристъпила напред. Носела кафяв хитон.
- Аз - казала тя - ще те даря с успех. Тук, на Земята. Тебеподобните ще те тачат, ти ще бъдеш техният пророк. Ще имаш власт над разума им, защото ще си по-разумен, ще имаш власт над волята им, защото ще си по-волеви човек от тях. И това не е малко, уверявам те, защото животът ти е само един...
Тогава заговорила Атина.
- Ти искаш да знаеш! - казала му тя. - Нещо повече - ти искаш не само да знаеш, но и да създаваш. Е, добре - ти ще имаш своя полет на орел във висините. Ще имаш дарбата не само да знаеш какво правиш, но да го правиш красиво...
- Красивото не винаги е добро! - извикала Афродита. Моля те, избери любовта! Всеки полет е безсмислен без любов, всяка красота - пуста без нея. Любовта е полетът, вдъхновението, творчеството...
- Но някога аз избрах любовта - отвърнал Парис. - И в резултат - водихме десетгодишна война.
- Да - съгласила се смутено Афродита и се изчервила. - Но то е, защото хората винаги са се страхували да полетят истински на крилата на любовта. Тя винаги им е напомняла на бездна или песен на сирена.
- Не! - отвърнал твърдо Парис. - Не искам да повтарям стари грешки!
И той подал ябълката на Атина.


... Тогава тримата богове застанали пред Момичето. Бронзът на телата им, изгарял очите й.
... - и ти ще си съпруга на най-овластения, най-осигурения мъж, когото славата ще следва като кученце - завършил предложението си първият от тях.
- Но това значи да се обезлича! - възразило Момичето и поклатило глава.
- Ще летим във висините с гордостта на орли! - предложил вторият, който много приличал на Парис, само че Парис никога не е бил бог. - Ще бъдем високо над земните страсти, защото духът ни ще бъде свободен! Ще творим, защото, както вашият марксизъм учи, само творецът може качествено да преобразува своята свобода...
- Започвам да се уморявам - отвърнало Момичето. - Аз отдавна вече мога да летя и сама, но започнах да се уморявам...
- Предлагам ти най-човешкото - казал третият. - Дом и семейство. Три деца, от които двете близнаци и след първата брачна година, няколко пъти годишно, изневери без последствия. Повярвай, това е нормалния човешки живот и не бива да му се противопоставяме!
- Имам мигрена - оплакало се Момичето като героиня на роман от 19-ти век. - Ще се прибера в къщи и ще помисля.

Касиерката в кафенето на моста се пенсионирала. Момчето и момичето се дипломирали. Хазяйката на момчето умряла от старост. Напечатали му първите разкази. Една цяла година луната подигравателно се взирала в замлъкналата мансарда. През тази година момичето си отишло и се омъжило за Онзи, който имал широко и луксозно гнездо, където момичето си отдъхвало след изнурителните полети и не деляло вече нощите си с луната.
Момчето пиело и се опитвало да лети, но луната се смеела в лицето му - жестока, унищожителна, страшна. Веднъж, когато седяло пред чаша златист коняк, към масата му приближил старец. Момчето го почерпило и му разказало за орлите. Старещът го изслушал внимателно, после рекъл:
- Орлите живеят по триста години. Но колко всъщност оцеляват до края? Май само твоите каменни орли ще доживеят...

И все пак момчето полетяло. Излязла първата му книга, после втората...
Момчето все още се издигало нощем, но някак тежко, виело се в мрака, не поглеждало към луната. Голям бил мракът, а не се знаело ще плисне ли слънчева светлина на утрото. В неговите нощи липсвал блясъкът на дните и тъмнината сякаш нямала край.
Някъде далеч, дните на момичето били също така безкрайни и все по-ниско летяло то, а понякога кацало с уморени криле, за да си почине. В неговите дни липсвал мракът.
Когато отпечатали четвъртата му книга, момчето вече не летяло и някои критици нарекли това професионализъм. Момчето се изсмяло горчиво и излязло навън. Седнало в старото кафене и изведнъж забелязало две други момчета. Едното лежало на земята пред него, цялото тъмно, защото било сянка, която напомняла каменен орел.
Другото момче било съвсем реално. То пиело кафе и пушело първата си за деня цигара. Наблюдавало орлите. В очите му имало небе.
Старото момче станало, отбило се през близката аптека и се качило в мансардата. Изпушило кутия цигари, после отворило прозорците. Сякаш момичето било отново тук и момчето се връщало от полета си към луната, а тя го чакала с разпуснати коси, за да го прегърне с всичките седем цвята на дъгата...
... Когато вечерта наистина дошла и луната се провряла в стаята, момчето изпило чаша вода и оставило празната кутийка от хапчета на леглото до себе си. Затворило очи. Тогава каменните орли от моста внезапно се вдигнали и то полетяло след тях, понесено от вихъра на крилата им...


Но краят на тази история е измислен. Навярно защото авторът е закъснял романтик, който се мъчи да бъде реалист. Краят на тази история е измислен, навярно защото е измислен не само той. Защото орлите на моста не са каменни, а железни, и защото кой изобщо би могъл да каже какво ще се случи с едно момче и едно момиче, които се опитват да полетят.


Публикувано от alfa_c на 07.09.2010 @ 11:22:07 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   musketar

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 12


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

23.04.2024 год. / 10:36:25 часа

добави твой текст
"Малък разказ с орли" | Вход | 17 коментара (55 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Малък разказ с орли
от anonimapokrifoff на 07.09.2010 @ 13:20:17
(Профил | Изпрати бележка)
Този разказ е едно от доказателствата, че Поезията и Прозата са сестри.


Re: Малък разказ с орли
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 07.09.2010 @ 13:30:21
(Профил | Изпрати бележка)
Как ме стопли с тая история, Кръстьо - първите кафета и цигари, момиче и момче, летене или поне опити, първа, втора и т.н. книги, дори финала, макар и само като хипотеза, слава Богу неосъществена...Вместо орли - тепета, които живеят хилядолетия, ако междувременно не ги превърнем в баластра...И още нещо - поет си и ти го пише на челото - такъв разказ само изпод перото на заклет поет може да се роди...Когато чета текстове на Кенет Уайт в превод на Николай Кънчев, си мисля същото, както и сега, прочитайки романтичния ти опус...Харесва ми, естествено!


Re: Малък разказ с орли
от shtura_maimunka на 07.09.2010 @ 13:54:14
(Профил | Изпрати бележка) http://smile999.blog.bg/
Тази сутрин едно старо момче ми махаше с криле, но не бяха метални, бяха здрави, мъжки криле.Сти ми се, че полета на изток, към изгрева.
Онова...ако има ред!
И в прозата си от първите!


Re: Малък разказ с орли
от Omaia на 07.09.2010 @ 14:20:36
(Профил | Изпрати бележка)
"Но краят на тази история е измислен. Навярно защото авторът е закъснял романтик, който се мъчи да бъде реалист. Краят на тази история е измислен, навярно защото е измислен не само той. Защото орлите на моста не са каменни, а железни, и защото кой изобщо би могъл да каже какво ще се случи с едно момче и едно момиче, които се опитват да полетят."
!!!
Финал- който прелита през читателя-мечтател, скъсява дистанцията му с автора и произведението, очарова със своята неподправеност и оставя четящия с приятното усещане, че не е единственият луд, който обича да подменя реалното, дори да го игнорира, за сметка на въображаемото.
Това е един разказ за избора в живота и за съзерцанието като форма на живот. За способността да търсиш и създаваш красота в невидимите пластове на съзнанието си.
Допада ми това миксиране на времето, което дава възможност за по-голямо богатство на изживяванията, шанс на един дъх да изпиеш зашеметяващия му триизмерен коктеил.
Така прочетох разказа ти... И го харесах, разбира се.


Re: Малък разказ с орли
от RockAround_theCock (tintiri_mintiri@yahoo.pliok) на 07.09.2010 @ 14:36:25
(Профил | Изпрати бележка)
Авторът е по-скоро тъжен романтик, една от причините да са му тъй хубави стиховете.
Но защо се е о,мускетарил с проза - само той си знае... Най-вероятно е започнал *кариерата* с нея...

;-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))



Re: Малък разказ с орли
от dumite (malisia@mail.bg) на 07.09.2010 @ 15:19:12
(Профил | Изпрати бележка)
Бях тук, харсах рефлексията. Има страхотни попадения. И има нещица за пипване. Последното изречение си го взимам.


Re: Малък разказ с орли
от kamik на 07.09.2010 @ 15:43:23
(Профил | Изпрати бележка)
Голяма мъка пада с тоя реализъм:)) - добре, че не те е надвил. За успокоение какво да ти кажа...късният романтик може не винаги да е адекватен, да е смешен понякога, задължително тъжен, но не може да се превърне в скот - късно му е.
Радвам се, че те познавам!


Re: Малък разказ с орли
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 07.09.2010 @ 19:42:11
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Страхотен текст! Искрени аплодисменти! Да знаеш къде ме върна....
Романтикът няма да стане изцяло реалист, ама като че ли и по-добре.


Re: Малък разказ с орли
от Limonka (danist@abv.bg) на 07.09.2010 @ 20:16:25
(Профил | Изпрати бележка) http://danist.blog.bg
Нали съм ти казвала, че историите, които разказваш, съм ги живяла :) Върна ме четвърт век назад. Живеех на ул. Гогол и денят ми започваше и завършваше на Орлов мост...


Re: Малък разказ с орли
от joy_angels на 07.09.2010 @ 20:55:31
(Профил | Изпрати бележка)
Хубава приказка, Мускетарю! Добре завърнал се в прозата :)))
Но ще си призная, че ако не стоеше твоето име отгоре, никога не бих повярвала, че е писано от теб. Прилича ми по-скоро на писане на млад (за да не кажа непораснал) човек.
Иначе разбиваш женските сърца с този текст, защото мнозина се оглеждаме в него. Поздрави :)))


Re: Малък разказ с орли
от elsion (negesta@gmail.com) на 07.09.2010 @ 22:22:39
(Профил | Изпрати бележка)
не знам защо, не можах да се идентифицирам с момичето,
сигурно не ми достига романтизъм :)

--
не бях те чела такъв...
интересно как би звучало това с стих и толкова години по-късно
;)


Re: Малък разказ с орли
от Mia2442 (mia2442@gmail.com) на 07.09.2010 @ 22:27:55
(Профил | Изпрати бележка) http://www.youtube.com/watch?v=NxBTchwLQ3g
ЕЕЕЕЕ, няма да го правя друг път - изчетох коментарите, отговорите и някак възприятието ми се промени...
А всъщност, разказът изчетох още следобяд, остави ми тъжно-тръпчива жилка и си помислих, че приказките задължително трябва да имат хубав край. Помислих си, че момчето е направило грешен избор още когато е избрало мъдростта пред любовта и това вече е било умиране...
Помислих си, че последният абзац е излишен - сякаш авторът се застрахова да не го упрекнат в мелодраматизъм, а това не е лошо в случая - в съзвучие е с цялата мелодия на разказа...И сякаш авторът се е страхувал, че влага личен момент и е побързал да отрече - а то винаги се влага личен момент, дори и в 3то лице.

Тези, и други неща си помислих, макар след коментарите и отговорите, да стават малко не на място, но реших да ги споделя...


Re: Малък разказ с орли
от wingstofly на 07.09.2010 @ 23:11:26
(Профил | Изпрати бележка) http://wingsto.wordpress.com/
Не познавам много хора, които могат да накарат камъка да полети. Здраей, Муск!:)


Re: Малък разказ с орли
от ASTERI на 07.09.2010 @ 23:22:27
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрави и от мен,musketar!

За момчето – В неговите нощи липсвал блясъкът на дните

За момичето –В неговите дни липсвал мракът.

Поздрави!!!


Re: Малък разказ с орли
от Hulia на 08.09.2010 @ 19:07:29
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Снощи прочетох "Малък разказ с орли" - и изгубих и ума, и дума!;))) Смислен коментар надали бих могла да направя:)))
Но поне мога да кажа, че спонтанно заобичах и момичето, и всички момчета, които живеят в лирическия ти герой, даже и тези, които все още не е ОТКРИЛ в себе си! И тук за кой ли път се убеждавам, че всъщност Изкуството съществува, за да ни бъде Лечител, Психоналитик и Духовен Учител по Пътя във Вечността... * * * П. П. Изчетох, разбира си и коментарите, че как иначе:)))


Re: Малък разказ с орли
от secret_rose (secret_rose_@abv.bg) на 08.09.2010 @ 19:12:42
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Красива приказка...
прекрасно е, че все още се раждат приказки, макар и понякога тъжни...


Re: Малък разказ с орли
от mariniki на 13.10.2010 @ 23:32:12
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
тъжно, романтично...сърцето ми замря...
съвременна красива приказка, много красива...
защото е топла и красива душата ти, Мускетарю...
сърдечен поздрав.