Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 737
ХуЛитери: 5
Всичко: 742

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy
:: LATINKA-ZLATNA
:: tehnomobi
:: pastirka

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаТатко Сталин
раздел: Разкази
автор: kasiana

( Из “Преди да ме клъвне петелът”)

         15 септември 1952 година. Кака тръгна на училище!
         Изкъпани, румени и ухилени се вмъкваме в изгладените още от вечерта роклички. Мама сресва косите ни и белите помпòни, цъфнали като пуканки, кацват върху черната какина букла и тъмнорусата ми главица.

         Мама се кипри пред огледалото, татко, лъснал обувките ни до блясък, се усмихва щастливо на трите си принцеси и плисва пред кака кана с вода, нарежда благопожелание за ученолюбието, изпраща ни тържествено и тръгва на работа.

         Дворът на гимназия „Христо Ботев”(днешната Математическа гимназия „Баба Тонка”- тогава МГ беше обикновена гимназия и двете училища учеха на смени в една сграда) гъмжи от деца, каки, батковци, майки, татковци и прочие роднини…Ухае на хризантеми и здравец…
         Кака се представя на учителката си Камбурова, подарява ù букетчето цветя и се изпъчва до нея. В края на редичката е и Цура, но кака не я удостоява дори с поглед…
         Тържеството започва: команди, знаменосци, музика, речи… Аз съм ошашавена. Пулсът ми, заешки по рождение, се ускорява от вълнение, изпадам в еуфория и още три години ще си представям училището като един безкраен празник.

         Кака горе-долу знаеше да чете, но не си спомням да е хващала молив преди първи клас…Не си спомням и с кукли да е играла…И мъките ù започнаха, защото тя упорито стискаше молива в дясното си юмруче, решила, че никой няма право да я кара да го държи по друг начин.
         Мама се видя в чудо. И понеже си е Дева, която не търпи възражения, камо ли поражение, след като няколко часа и двете се надвикваха, плакаха и се сърдиха една на друга, опуха кака и я наказа до вратата. Когато татко се върна от работа, тя още беше там – набуреносена на целия свят, без нито една сълза да отрони.
         Мама и татко отидоха в другата стая да се съветват. Аз рисувах в едно блокче. Това, не знам защо, подразни кака, тя бързо ме доближи, издърпа ми ухото и ми скъса рисунката…
         Скоро татко влезе при нас, каза на кака да седне на стола до масата и ме отпрати при мама. След около час на велика тишина в апартамента, с мама бяхме извикани да видим чудото – кака държеше молива както трябва и старателно пишеше лулички, а татко (нали бе Водолей), загадъчно се усмихваше, но с лек укор погледна мама в очите.
         На другия ден и на мен бяха дадени тетрадка и молив, и седнали една срещу друга, чертаехме с кака ченгелчета… И понеже аз бях още малка и ги кривях, тя победоносно ми се присмиваше… Тогава оставях писането и отивах „да нахраня и приспя” куклите си…

         Дойде зимата с обилие от сняг. Осмоъгълната и правоъгълната маси в двора, с пейки около тях, потънаха в дълбоки бели преспи. Каките и батковците издълбаха бункери, разделиха се на две и започнаха яростни канонади със снежни топки.
         Ние, малчуганите, се спускахме с шейни по наклона до заскрежената черница и разлетявахме врабчетата и враните с радостните си викове…

         Наближаваше Осми март. С кака си бяхме събрали стотинки за подарък на мама, но татко реши да увеличи капитала ни и ние се засуетихме какво да ù подарим.

         На 5 март 1953 година Сталин, Йосиф Висарионович, бащицата на Съветския съюз и останалия социалистически свят, почина. Бях твърде малка, за да разбирам от политика и световни работи, но се чудех защо всички му викаха ТАТКО. Не можех да си обясня как така един баща може да има толкова много деца, че и по-стари от него…

         В навечерието на 8 март на мама ù хрумна гениалната идея кака да напише честитка до майката на татко – баба Гана и по този начин да обрадва свекърва си и свекъра си с благата вест, че първородната им внучка е преодоляла първата кòта в образованието си. На кака хич не ù беше до писане, но нали така щеше да се изфука пред цялото Крушево, ако не и пред цялото село, затова седна кротко да изписва думичките, които мама ù диктуваше.
         След благопожеланията за здраве, щастие и прочие, кой знае защо, мама, която не бе помирисвала партия и обществена работа, издиктува на кака да пише: „…с прискърбие ви съобщаваме, че нашият татко Сталин почина внезапно…” След това двете запечатаха плика и отидоха да го пуснат в пощата…

         След няколко дни татко се върна от работа и чувствах, че беше ядосан, но едновременно с това сякаш го напъваше нещо отвътре да се разсмее. Той седна срещу мама и кака и започна един обстоен разпит за честитката до баба, щото се оказа, че тя разплакала цялата махала, дядо и баба едва не получили удар, фелдшерът ходил да ги свестява, понеже баба, която недовиждаше, вместо „нашият татко Сталин почина внезапно”, прочела на дядо, който седял кротко до нея – „нашият татко Стоян почина внезапно”. Стоян се казваше баща ми… И милата баба надала страхотен вой, дядо се сащисал, събрали се всички Шишковци, готови да тръгнат за Русе… Но по едно време дядо Ради, най-големият брат на дядо ми Иван, който преди 9 септември бил кмет на селото, се усъмнил как тъй едно дете в честитка ще съобщава за смъртта на баща си. И рекъл на жена си – баба Ирина - да прочете отново картичката. Тя, сладкодумницата, веднага изпълнила реченото от съпруга ù, прочитайки „… нашият татко Сталин почина внезапно…” Тогава всички мъже дръпнали една хайдушка попръжня по адрес на бащицата Сталин, ако и да е покойник вече, гаврътнали по няколко люти ракии за здравето на баща ми…, жените спретнали импровизирана трапеза - пили, яли и се веселили като в приказките, щото сърцата им, притиснати от скръбта до преди миг, се отпушили за сладостта на живота.
         Татко бе научил всичко това след разговор с дядо по телефона(такъв тогава имаше само в селсъвета).

         Токът спря. Мама запали бяла парафинова свещ. По тавана и стените се гонеха отблясъци от нейния пламък и огънчетата в печката. Въпреки сумрака, очите ми различаваха очертанията на лицата на мама, татко и кака. Мама гледаше сконфузено, татко я гледаше присмехулно влюбено, а кака ходеше насам-натам като пуяк - горда, че цялата махала е чела осмомартенската ù картичка до баба.

         Феите докоснаха клепачите ми и аз потънах в дебрите на приказното царство на сънищата, забравила за фамилните вълнения около татко Сталин… Детското ми подсъзнание рисуваше невероятни словесни и музикални картини – летях в синевата на небето, говорех си с рибите в морето, укротявах зверове и се учех да чета, с надеждата да открия в някоя книжка… моята Бланка Форт…

02.09.2010 г.


Публикувано от alfa_c на 06.09.2010 @ 18:14:42 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   kasiana

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 10


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 15:15:03 часа

добави твой текст
"Татко Сталин" | Вход | 8 коментара (19 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Татко Сталин
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 06.09.2010 @ 18:24:54
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Ох, Кас! С такова удоволствие чета! Така ми е близко. И аз имам по-голяма сестра и като че се пренасям у дома от време на време.
Благодаря ти!


Re: Татко Сталин
от kasiana на 06.09.2010 @ 22:31:40
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се, че събуждам мили спомени у теб, Silver Wolfess:)))

Поздрави и щастлива нова седмица:)))

]


Re: Татко Сталин
от Danielita на 06.09.2010 @ 19:12:22
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрави, Кас, за хубавия разказ. Върна ме в моето детство. И аз смътно помня как баща ми плака, когато Сталин умря. Какво нещо е пропагандата... По-късно синът ми плака когато Людмила Живкова почина, бяха му внушили, че му е майка.


Re: Татко Сталин
от kasiana на 06.09.2010 @ 22:46:29
(Профил | Изпрати бележка)
Да, ама нашите роднини на село не са плакали за Сталин, а за баща ми Стоян поради грешката в четенето, допусната от баба ми...

Поздрави, Даниелита:)))

]


Re: Татко Сталин
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 06.09.2010 @ 20:08:43
(Профил | Изпрати бележка)
Много увлекателно разказваш, Каси. Страхотно е, че си съхранила тези спомени!
Поздрави!:)))


Re: Татко Сталин
от kasiana на 06.09.2010 @ 22:49:16
(Профил | Изпрати бележка)
Влади, това са съкровени спомени, които се опитвам да "видят бял свят" чрез словото...Дано да успявам...

Поздрави и от мен!:)))

]


Re: Татко Сталин
от ASTERI на 06.09.2010 @ 20:09:17
(Профил | Изпрати бележка)
Много хубаво разказваш, Каси!
Чета ти разказите с огромно удоволствие!
Поздрави!


Re: Татко Сталин
от kasiana на 06.09.2010 @ 22:51:54
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, ASTERI:)))
Ще се постарая и другите разказчета
да ти доставят удоволствие...

Щастлива нова седмица!:)))

]


Re: Татко Сталин
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 06.09.2010 @ 21:13:10
(Профил | Изпрати бележка)
Като започна да чета и потъвам в един свят,който омагьосва и забравям за всичко останало :)))
Прегръдка Кас с много обич!


Re: Татко Сталин
от kasiana на 06.09.2010 @ 22:53:59
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Кати!:)))

Прегръдка с обич и от мен!:)))

]


Re: Татко Сталин
от na_de на 06.09.2010 @ 23:35:18
(Профил | Изпрати бележка)
Четох в захлас, Каси!!!
Много увлекателно си предала твоите вълнения....
И в интерес на истината....някак си ми прозвуча като,,Партията майка мила"....., Ех, времена...:)/ нали/?...
Иначе всичко е толкова трогателно...., и като на длан, ...няма как да не е:)))
Ехе, не говоря за Сталин, де:):)
Вечерен поздрав!!!


Re: Татко Сталин
от kasiana на 07.09.2010 @ 00:15:24
(Профил | Изпрати бележка)
О, няма нищо общо с ,,Партията майка мила"... По -скоро е ироничен поглед към онова време, в което са се опитвали да зомбират хората,
но обикновеният народ си е намирал отдушници по свой си начин...

Поздрави, Наде:)))
И щастлива нова седмица:)))

]


Re: Татко Сталин
от Narwal на 10.09.2010 @ 23:17:06
(Профил | Изпрати бележка)
Страхотен разказ. Трогна ме до смях и сълзи едновременно. Имала си забележително детство. Поздравления за хубавата творба!


Re: Татко Сталин
от kasiana на 12.09.2010 @ 17:59:36
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Капитане:)))

Що смехории имам още да разказвам, ако е рекъл Господ...

Вечерен поздрав на морето:)))

]


Re: Татко Сталин
от ringo на 19.07.2011 @ 23:01:40
(Профил | Изпрати бележка)
Каси, при случаен избор, най-вече заради заглавието!, попаднах на разказа ти и с голямо удоволствие го прочетох! Умееш и да разказваш великолепно, не само да подреждаш думите в мерена реч!
Но аз си спомних много ясно и деня след смъртта на "вожда и учителя на народите" - 6 март 1953 г. В този ден всички вестници в България излязоха с черни глави, обрамчени в дебели черни рамки, със съобщения на ТАСС, портрети на Сталин...Приличаха на огромни некролози, както бяха и в голям формат - по подобие на "Правда". Имаше нещо апокалиптично, над света като че бе надвиснала смъртна опасност.А и нямаше как да бъде другояче след като години наред ни набиваха в главите, че Сталин значи мир, Сталин е слънце, без Сталин едва ли не животът ще приключи. И ето, сега бе дошъл този момент... Сталин вече го нямаше...значи идваше свършекът на света! Ужасни дни, особено за нас,децата - страх, неистово напрежение и неизвестност за бъдещето!
Та такива спомени ми навя този твой разказ, за който те поздравявам!
Ринго.


Re: Татко Сталин
от kasiana на 20.07.2011 @ 01:37:14
(Профил | Изпрати бележка)
На 6 март 1953 г. бях на 5 години и 6 дни(родена съм на 29 февруари) и всичко това, за което ми пишеш не е достигнало до съзнанието ми в пълнотата си... Аз си разказвам действителни случки от детството ми с лека ирония... Сега съм замислила две случки, но се опитвам първо максимално достоверно да си възстановя спомена за тях и да намеря най-точния ъгъл, от който да ги разкажа, и най-подходящите думи, в които да ги въплътя...

Едната случка е свързана с принудителна ваканция заради детския паралич... Аз тогава още не ходех на училище, но си спомням много добре, че ни въдвориха в домовете ни за 1 или два месеца...
Мама, която скоро ще навърши 87 години(дай и Боже здраве) ми казва, че това е било през есента на 1953 или 1954 година... Интересно защо други мои познати не помнят този факт... Но аз имам ясни спомени за щуротиите, които вършехме и изобретателността ни как-как да общуваме с другите деца в блока, без да излизаме от апартаментите си...нямахме и телефони...

Та бих искала да те попитам имаш ли спомен за годината на тази принудителна ваканция...

Шастливо и ведро утро, Ринго:)))))))

Каси

]


Re: Татко Сталин
от ringo на 20.07.2011 @ 10:07:21
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрав, Каси!
По онова време не помня да е имало принудителна ваканция заради детски паралич, а пък и толкова дълга...Не, нямаше, а пък и тази болест не беше още популярна. В един момент през 1952 г. имаше епидемия от скарлатина. Наложиха карантина и децата, които ходехме на целодневна детска градина, ни задържаха там около седмица, без да напускаме дома, та близките ни идваха на свиждане. Много е вероятно това да е била причината и за карантината при вас.
Използвам случая да ти кажа, че не съм имал друг никнейм. Аз всъщност просъществувах в сайта активно само около 2 месеца - ноември 2009 - януари 2010 г.
Лек ден!
Ринго.

]


Re: Татко Сталин
от kasiana на 20.07.2011 @ 19:58:45
(Профил | Изпрати бележка)
Заради детския паралич беше. И мама казва така. Но е възможно да не е било в цяла България. Дори викаха майките ни в кварталните клубове на ОФ и ги бяха накарали да ни направят нещо като муски с чесън в малки торбички, които носехме като герданчета на врата...

А от скарлатина съм боледувала в трети клас, бях и в болница, защото в началото лекарят помисли, че е шарка и се получи усложнение... В карантина беше само семейството ми, но не и целият блок...

Щастлива вечер:))))))))))))))))(

]