Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 2
Вчера: 1
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 490
ХуЛитери: 4
Всичко: 494

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: durak
:: pinkmousy
:: mariq-desislava

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаНие не сме наследили Земята от дедите си, ние сме я взели назаем от децата си.
раздел: Есета, пътеписи
автор: sonika

       Обичам летните вечери на село,на вилата.
На люлката съм,стъмнило се е, на небето блещукат звездите...Около мен се носят летните шумове-далечен лай на куче, квакането на жабите в реката ,тихата песен на близко щурче...
       Обзема ме спокойствие и тишина.Част съм от тази красота-от майката природа и искам все така да бъде.

       След десет, петнадесет, двадесет години.....
       И внезапно идва страшната догадка : А дали ще бъде същото?
       Едва ли...

       Някога , далеч преди милиони години човекът се е боял от природата, подчинявал и се е.Но лека-полека е започнал да прониква в тайните и ,да я опознава , да се чувства победител.
       И постепенно е нарушил хармонията около себе си - станал е завоевател , който разрушава Земята..
       Всяка година се изсичат стотици дървета в джунглата и в тайгата.
       От година на година глобалното затопляне вече не е само заплаха ,а факт. Температурата на Земята се покачва с всеки изминал ден, а топенето на ледовете продължава с още по-бързи темпове.Експерти по околната среда от Световния фонд за дивата природа алармират ,че земята в северозападна Гренландия буквално изчезва с всеки следващ ден.
       Избиват се китове , делфини и всякакви животни с изключително красива кожа. Изчезват цели животински видове заради човешката суета-слонове,тигри, гепарди...
       Човекът тръгва срещу природата.
Избива животните ,за да украси къщата си .
Променя коритата на реките,за да направи язовири.
Строи заводи,които изпускат отровни вещества , разрушаващи озонния слой...
Замърсява морето-изхвърля токсични отпадъци ,които убиват морските обитатели.Стотици хиляди риби и раци сами изскачат на повърхността ,за да ’’глътнат’’ кислород , водораслите линеят и умират...
Мъртво море, най-соленият воден басейн в света , е заплашен да се превърне в обикновена локва поради влиянието на човешката дейност Морето, което се намира на най-ниската точка под морското равнище на земята, намалява с метър на година, а брегът му се е свил с над километър, са измерили специалисти...

       По мое мнение светът отива в крайно погрешна посока.
Всичко е затворен кръг и ако не днес , утре или вдруги ден , то неминуемо ще ни се върне нашето небрежие към Природата.
       Ето само част от прогнозите на учените .Доклад на изследователски център на Европейската комисия сочи ,че заради сушата земеделската продукция ще намалее с 25%, а приходите от туризма може да спаднат до 5 милиарда евро годишно. "Ако прогнозираният за 2080 г. климат стане реалност, ЕС ще бъде изправен пред годишни загуби в размер от 20 до 65 милиарда евро в зависимост от увеличаването на температурата в Европа (между 2.5 градуса и 5.4 градуса)", се казва в документа Добивът на различните видове култури ще намалява годишно с 10%. Наводненията пък ще засегнат между 150 000 и 400 000 души повече на година и ще намалят годишното благоденствие с 0.24% главно заради щетите върху сградите.
       Стряскащо звучи , нали?

       Най-страшното бреме е да се опитваме да воюваме със земята.
Да искаме да бъдем владетели на неизчерпаемите и богатства, да управляваме стихиите... А тя, Природата ,започва да ни праща сигнали , че вече и омръзва нашето безхаберие. Дали и затова не ни наказва все по-често напоследък – наводнения , урагани, земетресения, суша...?
       Къде хармонията между човека и природата?
       Мисля ,че не природата е жестока, а ние не осъзнаваме собствената си жестокост към нея. А колко малко е необходимо ,за да осъзнаем , че заедно с природата около нас сме само част от безкрайния вселенски живот....
       Не ме разбирайте погрешно-знам,че хората цял живот се стремят към прогреса. Той може да бъде както една мечта, така и опасност.
       Знам, че сам човек е невъзможно да промени нещо в начина на живот на останалите. Въпреки това вярвам, че ако има хора като мен, които мислят по този начин, е малко възможно, но не непостижимо някога да се променим....Действията на един единствен човек нямат почти никакво значение, нo умножени по седем милиарда (населението на Земята) – това е сила и тя е в нас!
       Защото не с нас е започнал животът и не с нас ще свърши.
       Защото животът ни е изпитание на човешкия ни морал!

       Така че - на ход сме...
.........................................................
       Седя на люлката и и спомням...

Разказвала ми е баба ,че ннякога селото ни се е наричако Дървена Рикса заради вековните гори около него ,заради риска/Рикса/,който поели първите преелници да се заселят до такава гора...
От някогашните дървета днес няма и помен .Отанало е само едно –при оброка ,в края на селото.сигурно за да ни напомня какво е било и какво е сега...
Няма я вековната гора ,но от няколко години млади фиданки, засадени от селяните , се полюшват на мястото на някогашните дървета.Все още са малки ,неукрепнали ,но ги има- и вятъра спират ,и прохлада носят ,и очите радват.
И сигурно след петнадесет-двадест години и моите деца ще им се радват....

       Защото хората са разбрали най-важното-ние не сме наследили Земята от дедите си , ние сме я взели назаем от децата си.

       Затова трябва да я пазим,а не да я разрушаваме.
       За да я има и след нас...


Публикувано от Administrator на 19.07.2010 @ 22:00:12 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   sonika

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 18:45:54 часа

добави твой текст
"Ние не сме наследили Земята от дедите си, ние сме я взели назаем от децата си." | Вход | 2 коментара (6 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Ние не сме наследили Земята от дедите си, ние сме я взели назаем от децата си.
от diva_voda на 20.07.2010 @ 09:26:53
(Профил | Изпрати бележка)
Мисълта в заглавието - твоя ли е, или взета назаем? Защото ако е твоя - браво! забележителна формулировка! Ако е заимствана - благодаря ти! не бях я срещала. Текстът ти бърка в необятна тема, не съм изненадана, че липсват коментари. Поздрави!


Re: Ние не сме наследили Земята от дедите си, ние сме я взели назаем от децата си.
от hesperus (smile.wink@abv.bg) на 20.07.2010 @ 10:41:34
(Профил | Изпрати бележка)
" Добрата , стара Земя-
можехме да я спасим,но ни мързеше
и бяхме ужасни простаци!"
К.Вонегът

Така че - на ход сме...

Поздрави за позицията ти!