Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 858
ХуЛитери: 3
Всичко: 861

Онлайн сега:
:: Mitko19
:: pinkmousy
:: pastirka

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаБланка Форт
раздел: Разкази
автор: kasiana

(Из „Преди да ме клъвне петелът”)

Наближава полунощ.
Кукнала съм пред лаптопа и сърфирам в интернет. Неочаквано прозорчето на скайпа грейва портокалено. Методи ми пише на латиница, че с Любо от нашия 7 б са много щастливи, щото следващата година щели да учат с внучката ми в профилираната паралелка.
Аз обаче им пресичам мераците с ледена водица, заявявайки, че Даниелка ще учи в друго училище. Методи написва набързо едно ау, а след това чао (с четворка, а и о) и навярно вече се свързва с Любо да му съобщи новината…
В това време гледам в скайпа, че Даниелка е „на линия”. Ми тя нали е с майка си, баща си и Боби в Русе? А утре ще пътуват за морето…
- О, аз вече имам безжичен интернет! - изчуруликва малката тийнейджърка и разменяме набързо актуална фамилна информация…
Томина от моя клас ни прекъсва, за да ми се похвали: „Госпожо, вече съм балкански шампион по джудо!” – Поздравявам я еуфорично и в това време чувам шляп-шляп чехлите на съпруга ми, който все още си общува с хората очи в очи и очаква с нетърпение миговете общение с благоверната си…

След час, изпила един валериан, се опитвам да заспя… Но не би…Да броя овце, както ме съветва майка ми, не става – алергична съм към вълната и мразя овчо, дори агнешко да е… Не се опитвам да осъществя и друг неин съвет – да си представям море, защото предварително знам, че ще стане по-зле – ще си вържа навярно люлка на островърхия месец и ще пея със сирените…И така мисълта ми ще сърфира до зори…

Както някога – в детството ми. Само че без лаптоп, а на село, при баба и дядо… Сред злака и пещерите на Черни Лом, със сините водни кончета край бента и черните като дяволи биволи на Шайкови, които колчем зърнех, ме обливаше студена пот…
И онази седянка у бабини преди Коледа, година преди да се преместим с татко, мама и кака да живеем в Русе…Май от онази нощ намразих всичко, що е на Шайкови…
Варосаният джамàл* в ъгъла на сòбата** разлива приятна топлина. Кака отдавна спи под юргана, жените предат, а мъжете в съседната стая се черпят с «люта ракия» (каквото и да значи това). А мен ме не свърта, защото баба Щайкуйца, комшийката оттатък махленския геран – се опитва да захлюпи с думи баба. Моята баба, любимата ми баба Гана, която нито една приказка не ми е разказвала с едни и същи думи…Моята баба, която на Петровден (12 юли по старому), за Именния ми ден черпи цялата долна, средна и горна махала Крушево със саморъчно приготвени от нея бухти…
Не изтърпявам хвалбите на Шайкуйца и решавам да ù направя тест за интелигентност (тогава още не знаех, че препитването може да се нарече и така). Мисля си как да я затрудня, та баба да се усмихне. Ха, сещам се – ще я питам знае ли приказката за Бланка Форт… Надигам главица изпод юргана. Куражлия съм, щото татко е седнал до леглото и знам, че мога да разчитам на подкрепата му…
- Бабо Шайкуйце, знаеш ли…
Въпросът увисва някъде между сенките от газената лампа по тавана (тогава селото още не беше еликтрифицирано), защото татко ме натиква под юргана… Но аз, неразбирайки причината за това негово действие, се подавам отново като птиче изпод дебелата завивка и повтарям питането си…
Че като скокна оная ми ти Шайкуйца, като размаха хурката, като се разкрещя, а татко ме дèрна с опакото на дланта си по бузата и отново ме натика под юргана…
Тогава нито думата вулкан, нито пък лава още се търкаляха в устата ми, но това, което изригна от обидената ми детска душа, беше бясна ерупция от: „баба Шайкуйца, баба Шайкуйца, баба Шайкуйца…”
Майка ми, която се имаше за по-интелигентна, щото баща ù, дядо ми Пеньо бил седем години по гурбет в Америка, взе да се извинява на онова тънко, дълго, дългоносо бабище…

Едва след години щях да науча причината за татковата първа и последна плесница… Името на проклетата бабичка било Неда, а Шайкуйца идвало от прякора на мъжа ù, дядо Шайко(Крадливия), който често обичал да си приватизира чужда собственост… Ама отде да ти знае това едно тригодишно хлапе, което живееше в света на бабините си приказки и тия прозаични подробности му бяха неизвестни…

Пропяват втори петли… Притварям клепачи и се унасям в кратък сън… След малко няколко глътки кафе, като панацея ще прогонят съня от очите ми и денят ще ме врътне в ценрофугата си… До полунощ, когато спомените отново ще ме върнат там, където Бог отвори очите ми за света…

15.07.2010г.


* Зидана стенна печка
** Стая


Публикувано от alfa_c на 17.07.2010 @ 16:04:33 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   kasiana

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 9


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 21:23:21 часа

добави твой текст
"Бланка Форт" | Вход | 8 коментара (20 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Бланка Форт
от florans (florans_x@mail.bg) на 18.07.2010 @ 04:52:04
(Профил | Изпрати бележка)
Размисли ме, Каси... Какви ли спомени ще имат днешните 3-5-10год. от бабините къщи, от бабите?!

Хареса ми този спомен-приказка!

Флоранс


Re: Бланка Форт
от kasiana на 18.07.2010 @ 08:48:37
(Профил | Изпрати бележка)
Затова ги разказвам тези мои спомени, Фло, защото детството на синовете ми, пък и на внучетата ми сега е лишено от прякото общуване със заобикалящия го свят... Дори и аз се улавям в увлечението да общувам по интернет, което има своите предимства, но и мнооого недостатъци...

Слънчева и ведра неделя:)))

]


Re: Бланка Форт
от doktora на 17.07.2010 @ 17:16:58
(Профил | Изпрати бележка)
!!!
И с удоволствие прочетох, Каси...и ми стана, мило мило...

наистина трябва да се"върна" в онези детски години...при баба ми в Славяново, Плевенско...;)

Прекрасно, чисто и майсторски си го написала. () Доки


Re: Бланка Форт
от kasiana на 17.07.2010 @ 18:27:35
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Док:)))

Възкресявам в кратки разказчета детството си,
което е пълно с неочаквани и вълнуващи случки...

Дано и останалите да ти харесат:)))

]


Re: Бланка Форт
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 17.07.2010 @ 17:36:47
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Хареса ми, Кас! Поздрав!


Re: Бланка Форт
от kasiana на 17.07.2010 @ 18:28:35
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Силвер:)))

Поздрави и на теб:)))

]


Re: Бланка Форт
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 18.07.2010 @ 19:00:55
(Профил | Изпрати бележка)
Много хубаво разказваш Кас!!!Очаквам продължението на тази вълшебна приказка!


Re: Бланка Форт
от kasiana на 18.07.2010 @ 19:35:20
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Кати:)))
Радвам се, че ти хареса...
Щастлива, ведра и ползотворна нова седмица:)))

]


Re: Бланка Форт
от angar на 19.07.2010 @ 17:05:09
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Браво, чудесно разказваш!
Не че е необходимо за разказа, но това Бланка Форт откъде ти хрумна? Какво е то, знаела ли си го като наименование на нещо или тогава си го измислила? Последното ми се струва малко вероятно!


Re: Бланка Форт
от kasiana на 19.07.2010 @ 18:46:15
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Ангар:)))

Бланка Форт е героиня от приказка (или разказ), която ми беше любима... но книжката изчезна и не знам, кой е авторът и как точно е заглавието, защото бях малко дете...Но за това и други неща от живота ми до пуберитета ще научиш в следващите разказчета, които пиша за сборник със заглавие "Преди да ме клъвне петелът"

Щастлива и ведра вечер:)))

]


Re: Бланка Форт
от Narwal на 20.07.2010 @ 22:36:53
(Профил | Изпрати бележка)
Замисли ме за детските години.....Благодаря ти, Касияна! Много ми беше приятно да го прочета!


Re: Бланка Форт
от kasiana на 20.07.2010 @ 23:00:21
(Профил | Изпрати бележка)
Навярно имаш много вълнуващи спомени:)))

Ведра творческа вечер:)))

]


Re: Бланка Форт
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 22.07.2010 @ 09:44:40
(Профил | Изпрати бележка)
Браво, Каси!
И проза пишеш хубаво:)))
Поздрави!


Re: Бланка Форт
от kasiana на 22.07.2010 @ 11:39:43
(Профил | Изпрати бележка)
Че аз отдавна пиша проза, но ти не си надникнал - имам и фентъзи в Хулите...

Благодаря за поздрава:)))

Щастлив и ведър ден:)))

]


Re: Бланка Форт
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 22.07.2010 @ 14:38:21
(Профил | Изпрати бележка)
Още тая седмица ще се върна по-назад, за да видя...За съжаление физически е невъзмжоно да се изчете всичко стойностно, а така бих искал...
Хубав ден и на теб!

]


Re: Бланка Форт
от kasiana на 22.07.2010 @ 18:23:27
(Профил | Изпрати бележка)
Знаеш ли, когато Narval се появи в Хулите, за една нощ му изчетох на един дъх разказа за Ирина Палеолог...

А на сутринта отидох на работа свежа като кокиче - така добре ми подейства неговата проза...

:)))))

]


Re: Бланка Форт
от chergligan на 17.10.2010 @ 13:59:47
(Профил | Изпрати бележка) http://chergligan.blog.bg
Благодаря за удоволствието да се "срещна" с разказвач,
който ми допада!
Поздрав най-сърдечен! :-)))


Re: Бланка Форт
от kasiana на 17.10.2010 @ 14:17:25
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря:))))

Щастлива неделя и нова седмица:)))))

]