Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 767
ХуЛитери: 6
Всичко: 773

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: Elling
:: Boryana
:: mitkoeapostolov
:: LATINKA-ZLATNA
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПисмо за мен
раздел: Разкази
автор: dimension

                                  Посвещавам на татко Георги,
                                  който на 11 май 2010-та
                                  навърши 70 години

Зевзеци са, Доне, дума няма, зевзеци са братята ти (хеле, по-малкият), ама и нашият род по-доле не пада, назад-назад - до корените чак.
И като ти думам, вервай ми, макар туй да ти се чини виц, или някакъв си joke! Абе, кой по ония тъмни времена ти е говорил на жаргон, камо ли на ингилизки…
Жива истина си е това, толкова жива, колкото е животът.
В далечната 1939 година било. Дядо ми – напет синеок хубавец, 26-27-годишен, го взели запас.
Оставил той баба ми – младата си невяста – с две дребни щерки, па заминал.
Да ти река преди туй, че големи бедняци били те двамата. Бащите им били убити в Балканската война, а дядо нямал и майка. Престарила била баба, 24-годишна вече, една едра, грубовата, че и с две години по-голяма, той – дребен, по-нисък от нея, ама сирота… взели се.
Дядо и баба и неграмотни били. Рано-рано тръгнали да работят – тя – слугиня по чуждите къщи, той – ратай, пастир… Ходили на училище току до второ-трето отделение – колкото да се научат да сричат и криво-ляво подпис да слагат.
Та - да ти думам нататък - минали се няколко месеца, откак дядо го нямало.
Един ден повикал той свой съратник – да му напише писмо до село, да проводи на невястата хабер.
И задиктувал дядо направо, късо, сурово (нямало тогава цуни-гуни, I miss you...)
„Жено, да ме чуваш, аз скоро няма да си дойда. Другата седмица да повикаш Биля и колячите – да оправите свинята. После Билю да не забрави да й опъне кожата (б.а. - за цървули).
Кога има нужда, повикай пак Биля – качете се на сайванта, покажи му да бръкне по-навътре, дето са по-сухите бали сено, да смъкне за добитъка, че знам, жено, много тежко е за тебе.
И да му речеш на Биля - длъжен няма да му остана, за доброто – двойно ще му го върна!”
Получила баба писмото, но нали и тя неграмотна, отишла у Билювица, да й го прочете. И като зачела Билювица, и като завила баба ми:
„Жено, да ме чуваш, аз скоро няма да си дойда. Другата седмица да повикаш Биля – да те оправи, ама тъй, че здраво да ти опъне кожата.
Кога има нужда, пак го повикай – на сайванта да те качи, покажи му къде да бръкне, сухо място да не остане, че знам, жено, много тежко е за тебе.
И да му речеш на Биля - длъжен няма да му остана, за доброто – двойно ще му го върна!”
Писнала баба ми, писнала Билювица, хванали се за косите, издрали си очите, едва ги разтървали.
Така, сама и затворена с децата си в къщата, изпратила баба и лятото.
Разгеле – пуснали дядо да се прибере!
Че като го погнала баба от вратнята още, че като го заблъскала по главата:
„Заравям те в дън земица, бяс с бесниците! Мискинин ниеден, чумата да те тръшне! Очите ще ти издера, дето ме такваз посрами! Досега къщата ти опазих, ама живей вече ти в почернена къща, мръснико! Само да съмне, само да съмне, папер от мен тука няма да найдеш, отивам с децата у мамини!”
И тръшнала вратата (ох, как тръшкаше баба врати!), па си събрала багажа в няколко бохчи. Само да пренощува и сутринта – през баира – с малките в нейното си село!
Ама – ей на – нещастие!
През нощта Янтра придошла много, скъсала дигата и плиснала в полето. А къщата на дядо ми – досами него. Заляла водата крайните къщи.
Събудили се сутринта баба и дядо – вода до кокалчета, мазите пълни, всичко мокро.
Запретнали двамата ръкави, камъни носили да подсилят оградата, гребали вода, дрехи мятали по двора да сушат… До вечерта – силици не им останали.
Децата – къде яли, къде не - заспали гушнати на миндера.
Седнали баба и дядо – потни и уморени - чак гласец не им останал, на две сухи възглавници в пруста, капнали и смълчани. По едно време едва промъкнал пръст дядо под дланта й, па едва го сръгала баба в ребрата, и пак, и пак (видох ги - същински Пурко и Пурковица!) и… какво още да ти хортувам – напролет се родил баща ми.
И ще ми говориш ти за зевзеци, па и ще ми говориш, че природните бедствия били беда!…
Не мож` ме убеди хич биля, не мож`! Ако тази вода не беше придошла, като какъв щеше да е този свят без таквози чудо, като мене?!

______________
Произведението участва в "Очи за себе си 2010".


Публикувано от Administrator на 16.06.2010 @ 23:07:30 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   dimension

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 11:45:51 часа

добави твой текст
"Писмо за мен" | Вход | 14 коментара (30 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Писмо за мен
от anonimapokrifoff на 16.06.2010 @ 23:20:34
(Профил | Изпрати бележка)
Много свежо, браво!


Re: Писмо за мен
от dimension на 19.06.2010 @ 10:56:25
(Профил | Изпрати бележка)
Вас - със сигурност, Сър!

]


Re: Писмо за мен
от kalin8 (b.kalinov578@abv.bg) на 16.06.2010 @ 23:27:52
(Профил | Изпрати бележка) http://kalin8.blog.bg/
Прекрасно разказано!!!
Поздравления!
Б.


Re: Писмо за мен
от dimension на 19.06.2010 @ 10:56:53
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, поздрави и на теб!

]


Re: Писмо за мен
от mariq-desislava на 16.06.2010 @ 23:28:37
(Профил | Изпрати бележка)
абе, имайки честта да те познавам лично, са си отбирали от работата баба ти и дядо ти:)


Re: Писмо за мен
от dimension на 19.06.2010 @ 11:04:15
(Профил | Изпрати бележка)
Ами да, ненапразно бях и ВИП-внуче - на единствения син първото дете...
Бях написала тук други изречения, но ги изтрих, а и за да не се разтройвам повече, ще кажа само - баба и дядо бяха щастливи хора, достойни, и живяха над 60 години заедно. Светла им памет!

]


Re: Писмо за мен
от ASTERI на 16.06.2010 @ 23:33:43
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрави за написаното!
Да ти е жив и здрав баща ти още много години!

( Не знам за кое село става дума, но и аз съм родена там, където Янтра като скъса дигите и залива двора на бабината къща. Аз мого обичах да легна в пруста и да гледам разцъфтялата круша от там.)
Отплеснах се, но много близко до душата ми е всичко!!!
Поздрави и за теб!


Re: Писмо за мен
от dimension на 20.06.2010 @ 12:41:17
(Профил | Изпрати бележка)
Ха сега, де!
Дълга е Янтра, дълга, но ако искаш - сподели в лични.
Благодаря за поздравите, жива и здрава и ти бъди!

]


Re: Писмо за мен
от zebaitel на 16.06.2010 @ 23:37:36
(Профил | Изпрати бележка)
За ония зевзеци,бедни, гладни, ама весели и работливи, без които нямаше да можем сега да си летим/по Барбакоа/ из сайта! Поздрави, Петя!


Re: Писмо за мен
от dimension на 20.06.2010 @ 12:42:48
(Профил | Изпрати бележка)
Даааа...
Които написаха писмата за нас.
Както и ние пишем - за идните.
Поздзрави, Зеб!

]


Re: Писмо за мен
от regina (radost.daskal@gmail.com) на 17.06.2010 @ 00:14:35
(Профил | Изпрати бележка)
разсмя ме сладкодумка такава!:)))))))))))


Re: Писмо за мен
от dimension на 20.06.2010 @ 12:43:18
(Профил | Изпрати бележка)
Усмивка и от мен, Рег!

]


Re: Писмо за мен
от diva_voda на 17.06.2010 @ 02:29:48
(Профил | Изпрати бележка)
хубаво!браво!


Re: Писмо за мен
от dimension на 20.06.2010 @ 12:43:38
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти!

]


Re: Писмо за мен
от voda на 17.06.2010 @ 02:48:03
(Профил | Изпрати бележка)
Хубаво посвещение - за достоен човек.
Да е жив и здрав!
Поздрави и на теб, Петя - за обичта и за написаното. :)))


Re: Писмо за мен
от dimension на 20.06.2010 @ 12:44:02
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Водице, поздрави и на теб!

]


Re: Писмо за мен
от pastirka (prestizh@abv.bg) на 17.06.2010 @ 06:50:07
(Профил | Изпрати бележка)
Петя, много свежо и истинско! Направо от живота си го взела,
но това, дето така леко се леят думите, си е талант!
Усмихнах се, след прочетеното, благодаря ти!


Re: Писмо за мен
от dimension на 20.06.2010 @ 12:45:02
(Профил | Изпрати бележка)
Аз ти благодаря, Мария, за хубавите думи!
Бъди усмихната, не ми се чиниш така в последно време....
:-(((((

]


Re: Писмо за мен
от tok4e на 17.06.2010 @ 08:56:35
(Профил | Изпрати бележка)
Много свежо :)
Браво!


Re: Писмо за мен
от dimension на 20.06.2010 @ 12:45:20
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря!

]


Re: Писмо за мен
от doktora на 17.06.2010 @ 10:06:00
(Профил | Изпрати бележка)
И ще ми говориш ти за зевзеци, па и ще ми говориш, че природните бедствия били беда!…
Не мож` ме убеди хич биля, не мож`! Ако тази вода не беше придошла, като какъв щеше да е този свят без таквози чудо, като мене?!

Да е жив и здрав и с името си татко ти Георги!!

Много приятно и леко за четене, с тънък привкус на стар български хумор и загриженост за бъдещето на децата...

Привети прохладни от морето за теб, Петя...и на Русчук, да се съвземе от горещините.;)

Никола


Re: Писмо за мен
от dimension на 20.06.2010 @ 12:47:03
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Док, само добро желая и на теб!
А Русчук... свикнал си е той, де ще иде...
:-))))))))))

]


Re: Писмо за мен
от milcho на 17.06.2010 @ 10:54:31
(Профил | Изпрати бележка)
Тъй, тъй Петя!
Писмо до теб!
Лудо-младо...:)
Така е Петя, като придойде водата,
няма отърване...само напред!
Харасах.
Петя


Re: Писмо за мен
от dimension на 20.06.2010 @ 12:47:56
(Профил | Изпрати бележка)
Как хубаво си го казал, Звездоброецо!...
Радвам се, че те виждам и ме посети, жив и здрав да си!

]


Re: Писмо за мен
от Omaia на 18.06.2010 @ 17:32:52
(Профил | Изпрати бележка)
Пресъздала си умело времето и атмосферата, Петя.
И нека чудото в света ви да го има, и да те радва още дълги години.


Re: Писмо за мен
от dimension на 20.06.2010 @ 12:49:12
(Профил | Изпрати бележка)
Сполай за добрата дума, Омая!
Хубав неделен ден!

]


Re: Писмо за мен
от vicont (casteelsboby@abv.bg) на 21.06.2010 @ 14:05:32
(Профил | Изпрати бележка) http://www.lionshearts.com
Чист и неподправен хумор, леко перо и щедро на описание. Видях нарисуваното с думи!


Re: Писмо за мен
от dimension на 24.06.2010 @ 23:45:45
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей пак и благодаря, Виконт!

]