Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 901
ХуЛитери: 1
Всичко: 902

Онлайн сега:
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаНещата, които не научих в училище
раздел: Други ...
автор: RonnieSlowhand

24 май винаги ме връща в училище. Това е ужасно. Защото най-голямото ми желание винаги е било да се измъкна оттам.

На какво ме научиха учителите ми?

Научиха ме, че е хубаво да се мрънка и хленчи. Че е лошо да имаш собствено мнение. Че човек не може да постигне нищо със собствени сили. Че сме били, или още сме, роби и онеправдани, ама иначе най-великият народ на света. Че турците са кофти. Че циганите са кофти. Че за подмазване се пишат хубави оценки. Че индивидуалността е беля работа. И че справедливост няма.

Разочарованието ми от моите учители е огромно.

Какво ми дадохте? На какво ме научихте? За какво очаквате благодарност?

Да чета?

Не. Вече можех. Казахте ми да си затварям устата в клас. После ми казахте, че чета неподходящи книги. После, че не обичам достатъчно набедените ни класици.Пишехте ми високи оценки, когато разказвах наизустени лъжи за Вазов, Йовков, Елин Пелин. Викахте родителите ми, когато кажех какво мисля.

Нещо смислено за българската култура?

Пак не. Много фрази, да. Дълъг списък неща, с които трябвало да се гордеем, неизвестно защо. Българските писатели, които обикнахме, с малки изключения дори не се преподаваха в училище.

Истината е, че българската културна традиция е трудна. Имаме история на предадени герои, убити писатели, забравени поети. Щеше да е хубаво, ако някой ни беше научил - честно, без да се крие зад високопарни призиви към патриотизъм - как да се справяме с това.

Да бъда човек?

Не. Научихте ме, че да бъдеш дете, значи автоматично да нямаш право. Или да имаш право само да се мазниш на "учителката любима". Щом си дете, значи автоматично си пакостник, или по-късно - пропаднал от пиене и твърде ранен секс тийнейджър. Който трябва да бъде научен на ред.

Никога не се опитахте да ни разберете. Никога не се опитахте да ни помогнете да пораснем.

А толкова имахме нужда от вас.

Имахме нужда от хора с естествен авторитет.

Имахме нужда от храбри хора.

Имахме нужда от справедливи хора.

Имахме нужда от хора, които знаят повече от нас.

Имахме нужда от учители.

Беше отвратително да съм в училище. Нямам хубави спомени. Помня скука и лошо преподадени уроци. Важните уроци учехме сами. Уроците по оцеляване и по математика за кандидатстване след седми клас.

Много от нас знаеха, че ще се махнат, още преди да започнат гимназия. Не само от училището. А и от страната. Най-важните ни учители бяха Толкин и Айзък Азимов. Толкин поне можеше да ти каже как работи злото. И че самозащитата е може би безуспешна, но никога безполезна.

Ето какво не научих в училище:

Гордост.

Упоритост.

Да не се предавам.

Да чета хубави книги.

Да си пазя душата.

Да се боря за нещата, които искам.

Да се защитавам.

Трудно понасям 24 май. Защото само за една учителка си спомням с благодарност. И то не тази, която ми преподаваше български. А тази, която ми преподаваше математика в течение на пет години.

Тя не обичаше да й носим цветя. Предпочитам да си пишете домашните, казваше.

Тя нямаше любимци, не правеше разлика между "добри" и "лоши" деца, нито между "деца на културни родители" и "деца на изпаднали хора". За нея имаше само деца, които трябва да научат математиката.

Никой не смееше дори да гъкне в часовете й. Не защото се страхувахме от нея. А защото я уважавахме.

Не ни делеше на "умни" и "глупави". Обясняваше така, че всички да разбираме. Беше добронамерена към нас. Не унижаваше никого. Притежаваше естествена учтивост и хаплив шопски хумор.

Научи ни на математика. Научи ни да си пишем домашните. Научи ни да се държим прилично. Научи ни, че измъкване от отговорност няма.

Тя беше пич. Колегите й не я обичаха, защото си вършеше работата. Същата онази работа, за която те твърдяха, че е невъзможна за вършене, не за тия пари, не с "тези днешни деца". Тя никога не се оплака. Оправяше се. Беше горд човек.

Научи ни да не хленчим. И да си изпълняваме задълженията.

И, не на последно място, да смятаме прилично.

Що се отнася до писмеността и културата... И тях не ги научих в училище.



Публикувано от alfa_c на 24.05.2010 @ 22:19:24 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   RonnieSlowhand

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 07:37:39 часа

добави твой текст
"Нещата, които не научих в училище" | Вход | 7 коментара (17 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Нещата, които не научих в училище
от voda на 24.05.2010 @ 22:32:46
(Профил | Изпрати бележка)
И само заради учителката по математика си струва да се връщаш...
Поздрав за смелостта!


Re: Нещата, които не научих в училище
от krasavitsa на 24.05.2010 @ 22:33:04
(Профил | Изпрати бележка)
Браво, Рони!
Това трябваше да се чуе сред надутите приказки, изпълващи винаги този ден.



Re: Нещата, които не научих в училище
от beche на 25.05.2010 @ 09:02:52
(Профил | Изпрати бележка)
Много здрав текст!:)
Поздравления!


Re: Нещата, които не научих в училище
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 25.05.2010 @ 09:23:48
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
"Той имаше правилно отношение към учебният процес" Славян Радев, Характеристика на ....
(бяха го изключвали от училището)
Виждам, че и ти имаш правилно отношение към празника


Re: Нещата, които не научих в училище
от doriana-doriana на 26.05.2010 @ 13:02:15
(Профил | Изпрати бележка) http://doriana129.wordpress.com/
Ти в кое училище си завършил?
Всъщност - не казвай - в сайта може да има някой от твоите учители...
Абе, много тъжно това, което казваш! Много тъжно!


Re: Нещата, които не научих в училище
от galina (diana610@abv.bg) на 26.05.2010 @ 13:46:35
(Профил | Изпрати бележка) http://galina10.blog.bg
Разбирам те, че училището не е най-уютното място за едно дете, но не мисля, че заслужава чак такова негативно отношение. Истината е, че всеки от нас си спомня поне за един свой учител с благодарност и уважение, а това вече е нещо.
Аз, за разлика от теб пък, имах две страхотни учителки по литература. Те не просто преподаваха литература, те ни предизвикваха да живеем с нея. Часовете на едната представляваха една безкрайна дискусия върху всичко което се учеше и всеки свободно изразяваше своето мнение и отношение към авторите и произведенията. Споделяше какво интересно е прочел или чул, извън учебната програма. Другата учителка пък се опитваше да разширява кръгозора ни, като не се ограничаваше само в преподаване на планирания материал, а ни водеше на театрални постановки, опери и балет..
Моят баща също бе учител, но по математика, а това е един труден и за много хора скучен предмет. Но той винаги отделяше последните пет минути от часа си за разговори с учениците на различини интересни за тях теми, като започнеш от секса и стигнеш до най-злободневния виц, защото знаеше, че животът е не просто числа и формули, а всичко, което се случва около нас, което ни радва и вълнува...
Има хора, родени за учители и те са тия, които са гръбнака на българското училище!


Re: Нещата, които не научих в училище
от viadolorosa на 16.06.2010 @ 16:16:26
(Профил | Изпрати бележка)
Хубаво есе! Прочетох с удоволствие!
И все пак ученическите години са хубаво време... Морето е го глезена...
Поздрави!