Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 526
ХуЛитери: 0
Всичко: 526

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПетото дете
раздел: Разкази
автор: ina_krein

Чакаше го да се върне, а се молеше да не се прибере. Трябваше да се обади, но бе доволна, че телефонът мълчи. Парите свършваха, хората заминаваха от България, а тя не знаеше кой път да хване. Обземаше я ужас при мисълта за мъжа ú и сърцето ú се вледеняваше. Страхуваше се от това, което става, искаше да е мъртва, когато Али се завърне.
Още я боляха раменете от силните му ритници, синините още цъфтяха по бледите ú ръце от многобройните блъскания в стената.
Селцето вреше като настъпен мравуняк от седмица. Всеки тичаше на някъде и се готвеше да замине. Гюл си легна тихо при децата и се запита какво ще стане, ако Али се завърне и какво, ако Господ я пожали. Нямаше отговор. А трябваше да намери.
Сутринта пристигна милиция.Връчиха ú запечатан плик. Зачете думите, но те не стигаха до сърцето ú, а минаваха право през него, удряха се в къдриците на заспалите ú деца и се връщаха пак върху листа. Седна на пода и подпря глава с ръце. Не заплака, не закрещя. Изпита облекчение, което се опита да скрие. Не бе сигурна дали ще замине с другите от селото, но знаеше, че никога повече няма да позволи мъж да насилва тялото и душата ú.
Ставаше и си лягаше с тъпа болка в гърдите. Нямаше апетит и губеше сили, едва издържаше многото работа около децата. Когато припадна няколко пъти подред, нямаше как – отиде на лекар.
Докторчето от града, младо момче-всезнайко, бързо лепна диагнозата – рак. Гюл си тръгна с разкъсана душа и по пътя виеше без звук, оплаквайки себе си приживе. До сутринта не заспа, а децата сънуваха сладки сънища, сгушени като зайчета на ръката ú. Тя гледаше втренчено в мрака и виждаше само смъртта.
На разсъмване стана да си направи кафе и поглеждайки през прозореца, мерна преминаващата Фатме. Нещо я бодна в сърцето и тя изтича навън по шалвари.
Преди няколко дни ходи при нея на гости. Дебеланата бе далечна братовчедка на Али. Гледаше на кафе и карти и така припечелваше по някой лев към заплатата. Тогава Фатме се намръщи на нейната чаша и каза, че смърт къщата ú грози.
-Ела да те черпя кафе - подхвана я Гюл задъхана. - Трябва да ми погледнеш чашата.
Фатме се замисли за миг. Отслабнала, тъжна, самотна, Гюл искаше да сподели мъката с някого, да я излее навън след нелепата смърт на мъжа ú.
Седяха в малката кухня и Гюл през сълзи разказваше одисеята с младия доктор. Фатме се засмя весело и огромните ú гърди заподскачаха като медни камбани.
-Щом така ти е казал, ще доживееш поне до сто – избърса очите си тя.
После дръпна чашата от ръката ú и се загледа вторачено. Усмивката ú ставаше все по-широка.
-Жалко, че Али не е жив. След няколко месеца щеше да черпи.
Гюл я гледаше изумена. Колко бой бе изяла, че му раждаше дъщери. Колко мъка бе изтърпяла, че не може да го ощастливи със син. А сега беше бременна при погребан съпруг. Притисна ръце до гърдите си и заплака от мъка и гняв.
-Не го искам това дете. Не искам пак да съм бременна.
Фатме взе ръцете ú в своите и обърна лицето ú към тъмната утайка на чашата.
-Виж хубаво и не гневи Бога повече – скара се тя. - Детето ти е с ангелски криле. То ще те изнесе от мрака.
Майката потисна страха и омразата към покойния мъж и се остави в ръцете на Бога.
Раждането мина трудно, мъчително, тежко. Детето се появи рано, в седмия месец едва. В далечното село единствен помощник на Гюл се оказа Фатме. Завиха бебето с няколко пласта памук под пелените и тя го завърза под дрехите си като малък вързоп.
-Оставаш до неделя в кревата – изкомандва я дебеланата.
-А децата? – с мъка прошепна Гюл.
-Ще ги гледам заедно с моето – тросна ú се Фатме и с това разговорът приключи.
Който казва, че е лесно да бъдеш изселник, жестоко греши. Гюл скоро го изпита на гърба си. Тръгнаха всички от селото, тръгна и тя. С Фатме се оказаха в Бурса, подмамени от приказките, че там се намира работа и ще има къде да живеят. Деляха една квартира години наред, всяка в своята стая с децата, заедно плачеха и заедно се смееха, когато имаше на какво. Най-често се прибираха уморени от работа и единственото, което искаха, беше да се наспят.
Гюл дълго мисли и нарече малкия Денис, заради синьото цвете в очите му. Когато го гледаше, изтръпваше до дъното на сърцето и болка я пронизваше цялата. Детето бе пълно копие на мъжа ú, а всеки спомен за него я изпълваше с мрак. Не го галеше, не си играеше с него и синът скоро усети, че за мама е различен от другите. Жената се оправдаваше с липса на време и много работа, но знаеше, че не е така.
Той растеше буен и палав. Ала никога не направи от онези бели, които удрят в сърцето. Бе обичащ, грижовен, общителен и чаровен и всички го обичаха много, освен майка му. Или поне така изглеждаше отстрани.
Денис умираше да сглобява и разглобява уреди - с часове седеше в работилницата на хазяина. Между телевизори, радиоапарати и всякакъв вид елекронна техника момчето се превръщаше в мъж и градеше характер.
Една вечер Гюл се прибра по-рано от работа. Цял ден изгаряше в треска и накрая дори студеният шеф я пусна да си иде у дома. Отвори вратата и замръзна. Детето миеше чинии, а сухото пране бе сгънато идеално на масата.
-Какво правиш? – извика гневно извън себе си тя.
Момчето изпусна чинията и тя се разби като сърце в пода.
Гюл нареди четирите сестри до него и започна „полицейски” разпит. Не знаеше сама защо помощта на детето я изпълни такъв гняв. Момчето помагаше вкъщи, работеше, внасяше пари и спокойствие в малкия дом, а тя отговаряше с упрек и студенина. Трябваше просто да го прегърне. Но всеки път, когато разтваряше нежно ръце, сърцето ú се извръщаше с писък – виждаше сините очи на Али срещу себе си и се вледеняваше като камък.
Аз съм лоша и неблагодарна майка, мислеше тя. Разбираше, че не бива да постъпва така, но не можеше иначе. Често плачеше нощем и молеше Господ да ú прости, но разбираше, че за такива майки не може да има прошка.
Денис бе петнайсетгодишен, когато се прибра един ден възбуден и заяви гордо:
-Намерих съпруг на Айше.
Всички го погледнаха изненадано. В ателието за телевизори, където ходеше всеки ден да помага, се бе запознал с подходящ мъж за сестра му и бе направил необходимото да доведе преговорите за женитба до край. Най-голямата сестра се спусна да го прегръща, щастлива, че най-после ще си тръгне от бедния дом. Гюл трябваше да направи същото, но когато пристъпи към него, я поразиха ръцете му. Петото дете имаше ръцете на баща си – силни, едри, широки, точно същите като онези, които я пребиваха без жал, защото не беше родила навремето син. Пак се отдръпна. Не го погледна в очите, знаеше, че ще види обида и разочарование. Отиде в другата стая и плака до сутринта.
Сякаш закрилян от божии ангели, Денис превземаше с лекота всяко препятствие. Печелеше турнири и стипендии, започна да получава поръчки за поправки на телевизори и ходеше по къщите с малко куфарче като лекар. Той никога не скри и лира за себе си. Работеше, без да се спира, помагаше, без да се оплаква.
Омъжи успешно трите сестри и в къщата стана тихо. Годините минаваха, а Гюл не намираше минута покой. Вината, че е необичаща майка, се сливаше с черния спомен за отдавна погребания съпруг, който сякаш се бе преродил в нейния син, да измъчва дните ú до смъртта.
Когато завърши гимназия, Денис замина да учи в България. Майката искаше да легне на пътя пред него, да целува краката му и да го моли да остане в Бурса, но нищо не каза. Нямаше право да иска от него това, щом не можеше да му даде майчина обич.
Очакваше с нетърпение първия раговор с него, но когато вдигна слушалката, гласът ú заглъхна отчаян. Сякаш Али се обаждаше от отвъдния свят, гласът на петото дете беше гласът на бащата. Тя разплакана затвори телефона и отново ви като пребита до сутринта.
Всеки път намираше измислено оправдание, когато той звънеше, и не се обаждаше. Изпращаше му поздрави по последната останала у дома дъщеря.
Постепенно Гюл престана да се усмихва, чувството за вина я изсмукваше като енергиен вампир. Спря да се храни, бързаше да свърши всичката работа сама. Ставаше прозрачна и бледа, отслабваше и се смаляваше и един ден се оказа в болница.
Мястото бе чуждо, студено, потискащо. Тя не говореше с никого и не искаше нищо. Дъщерите я дразнеха с тяхното непрестанно бърборене. Молеше отчаяно Бог да върне Денис, за да му каже най-после колко много всъщност го обича и колко жадува да го прегърне, но не можеше да отвори уста да поиска това. Страхуваше се, че пак няма да има сили да го притисне до сърцето.
Оперираха я и тя излизаше от упойката бавно. Погледна над себе си и сърцето ú се вкамени. Лицето на съпруга ú стоеше над нея - сериозно, красиво и опасно близо. Опита се инстиктивно да се дръпне назад, но тогава той се усмихна и изведнъж Гюл проумя, че това е Денис, че усмивката му не е като онази на баща му. Али имаше насмешлива усмивка, иронична към всички и всичко. Усмивката на нейния син беше красива, топла и нежна. В едното ъгълче потрепваше сладка трапчинка. Как не я бе забелязала до сега? Гледай усмивката, повтори си няколко пъти. Само усмивката! Това е душата на твоя обичан син. Отвори широко очи и усмивката на сина се оказа до сърцето ú.
-Върнах се, мамо! - прошепна ú нежно той. - И тук мога да завърша електроника. Обичам те!
Майката протегна ръце и прегърна петото дете.


Публикувано от viatarna на 25.04.2010 @ 21:41:12 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   ina_krein

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Стрелката
автор: nickyqouo
318 четения | оценка няма

показвания 14503
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Петото дете" | Вход | 6 коментара (12 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Петото дете
от suleimo на 28.11.2014 @ 16:52:03
(Профил | Изпрати бележка)
Бях си решила по един твой разказ на ден, но не можах да се удържа.
За мен е необяснимо такава неприязън от майка към син, дори при подобен тормоз от съпруга. Но те имат малко по-различна родова култура и памет. Работила съм за турци, изселени по него време. Само хубави неща мога да кажа.
Комплименти! Развълнува ме!


Re: Петото дете
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 29.11.2014 @ 23:02:40
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Много, много благодаря и аз! Хората сме различни, просто животът ни е непредвидим!

]


Re: Петото дете
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 25.04.2010 @ 22:13:52
(Профил | Изпрати бележка)
невероятен разказ!
поздрав от мен:)


Re: Петото дете
от ASTERI на 26.04.2010 @ 10:52:56
(Профил | Изпрати бележка)
Разказваш увлекателно!
Поздрави!


Re: Петото дете
от NikolRus на 26.04.2010 @ 12:29:56
(Профил | Изпрати бележка)
Много хубав разказ, но да си призная, очаквах друг край. Може би, че синът и ще реши да остане в Родината си България и майка му ще иде при него, където да му поиска прошка. Или, че доктора който я оперирал, без тя да знае това, ще е петото и дете. Въпреки това разказа много ми хареса. Показахте и мъките на нашите изселници подмамени от турската пропаганда. Аз имам приятелка която се изсели със семейството си в Турция, но след 3 месеца се върнаха, осъзнали голямата си грешка. Тя ми каза не веднъж" " Ние не сме турци, ние сме българи и европейци. Там никога няма да ни приемат като турци, все гяури ще ни наричат. Не искам да си спомням тези 3 месеца."


Re: Петото дете
от krasavitsa на 26.04.2010 @ 14:04:02
(Профил | Изпрати бележка)
"мъките на нашите изселници, подмамени от турската пропаганда"???
"подмамени от турската пропаганда"???
А на мен една баба - стара комунистка ми сподели, че много я гризе съвестта, задето е ЗАПЛАШВАЛА турците какво ще им се случи, ако не заминат за Турция. Партийно поръчение изпълнявала жената.
Като попрочете човек насам-натам, никъде няма сведения за турска пропаганда, бабо хакерке. :)))
И не може и да има. Как се приемат половин милион души без работа и подслон в рамките на два месеца? Коя е тая държава, дето ще може да го направи, та да ги подмамва? Ха поспри се малко, а?




]


Re: Петото дете
от NikolRus на 26.04.2010 @ 14:24:55
(Профил | Изпрати бележка)
Не си правете друг път труда да коментирате моите коментари, красави(е)це(о), защото няма да получите отговор. Идете лекувайте душата си с друго занимание, заедно с тая ваша позната стара комунистка (може би баба ви) която има душевни терзания.

]


Re: Петото дете
от krasavitsa на 26.04.2010 @ 15:22:50
(Профил | Изпрати бележка)
Правя си труд винаги, когато пожелая - а никак не съм мързелива. :))
Историческите лъжи трябва да бъдат оборвани веднага и на място.
Въпросите ми са реторични, естествено.
А "баба-хакерка", както се представяте сама, означава "баба-престъпник".
Поздрави! :)))))))

]


Re: Петото дете
от ketinko на 09.05.2010 @ 17:57:43
(Профил | Изпрати бележка)
много хубаво разказано, топло и истинско. хареса ми много. поздравления!


Re: Петото дете
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 09.05.2010 @ 19:40:52
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря ви, че допускате моите малки разкази до душата си!
Поздрави!

]


Re: Петото дете
от agripina на 25.10.2012 @ 23:15:45
(Профил | Изпрати бележка)
Много ми хареса, поздрави, браво!


Re: Петото дете
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 27.10.2012 @ 20:20:19
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря! Топли ме, когато някой хареса моите малки разкази. Поздрав!

]