Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 869
ХуЛитери: 6
Всичко: 875

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LATINKA-ZLATNA
:: pc_indi
:: Albatros
:: rosi45
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЛондон в мен, аз в Лондон
раздел: Есета, пътеписи
автор: krasavitsa

Исках да напиша пътепис, но не успях съвсем. Някои хора описват това, което виждат. Аз не мога така. Не мога да опиша само външното. Не успявам да се освободя от себе си, за мога да се потопя в нечия атмосфера, а и не виждам причина да го правя.
Работа, срещи, разговори и размишления - това се получи накрая.

*

- С каква цел идвате в Лондон? – ме попита служителката на граничния контрол при първото ми посещение преди няколко години, въпреки че между документите ми беше и поканата от Чатъм хаус. Все още пътувахме с визи, а наскоро пак имаше някакви атентати. Реших да се пошегувам, не знам защо.
- Лондон ме чака отдавна – отговорих. – Дори смята, че съм закъсняла.

Нищо не се промени в любезната й усмивка. Пусна ме.

*
За да приключа по-бързо с работата, ще кажа няколко думи за Чатъм хаус – седалище на една доста интересна институция, известна под това име. Съвсем накратко, това е нещо като външното министерство на правителството в сянка на Нейно Величество Кралицата.
Изключителната си популярност дължи на прочутото "правило на Чатъм хаус", а другите неща доскоро бяха само деликатно загатвани и оставяни да се подразберат. Правилото залага почти изцяло само на морала на присъстващите, така че е особена чест да бъдеш поканен.
Произнесохме се и ние компетентно и ни цитираха където трябва. Анонимно, разбира се, според морала на правилото. Спирам дотук - Chatham house rule.
У нас все още анонимността се свързва само и единствено с лоши намерения. Гордеем се с недоверчивостта и предпазливостта си? В цивилизования свят нещата стоят съвсем другояче – доверих ти се, ти ме излъга, това не означава, че аз съм глупав, а че ти си лош. И толкоз.
Преставам да бъда тежка и сериозна. Сега вече мога да обикалям скъпоценните местенца на града и да търся... още не знам какво.
*
Усърдно се подготвям за пътуванията си. Научавам или си припомням всичко, с което ми предстои да се срещна, за да намаля новите впечатления и да успея максимално да бъда себе си. Не се виждам като фотоапарат на два крака и не позволявам на нищо да ме извади от релсите на здравомислещите възприятия. И все пак, колкото и да съм се готвила, знам, че там ме очакват подробностите, които ще дооформят пейзажа на срещата. Точно те ме укрепват в убеждението, че трябва да пътувам, защото, да си призная, живея интересно и без да го правя.
Гледаме се с града, с църквата, с картината. Опипваме се, опознаваме се.
От някои срещи не ми се получава нищо, колкото и да се старая.
С Лондон обаче се оказа, че сме на една вълна и работата върви към много сериозна връзка.
Той е порядъчен, сериозен, разумен и стабилен точно по мой вкус. Изобщо не се опитва да ме съблазнява. Дружелюбен е, не се преструва и не ми излиза с евтини номера. Богат е, но не го показва демонстративно. И ме обича. Убедих се в това и при второто си посещение.
На летище Хийтроу двама тежковъоръжени полицаи с куче обикалят усмихнати, а кучето – помияр без намордник – се завира навсякъде. Усеща сродната душа в мен, хвърля се да ме ближе и аз, естествено, отвръщам на чувствата му. Те изчакват търпеливо да приключим проявите на взаимна любов и на въпроса ми дали е обучено да надушва наркотици отговарят спокойно – не наркотици, а бомби. Никой не се възмущава, че кучето е без намордник – то е там, за да ни пази.
Как да не повярвам в топлите чувства на Лондон към мен, след като продавачът на билети за Тюба ми казва, че имало доста по-евтин вариант за маршрута, който съм избрала. Пет минути бях изчислявала какви билети или карти са ми необходими. Но не си бях направила добре сметката и той я направи вместо мен. Едва ли беше трогнат от външността ми, направи го делово и рутинно.
И едно улично боби се нахвърли върху мен с подмазваческия въпрос "Can I help you?", а аз просто се опитвах да си отворя картата. С доволна усмивка ме прати по най-краткия маршрут точно там, закъдето бях тръгнала, а аз се усетих ласкаво напрегръщана.
В рамките на два дни видях поне три пъти в метрото младежи да отстъпват местата си на възрастни и на третия ден, срам не срам, започнах и аз да дебна за белокоси пътници. За два дни градът ме върна към същността ми на любвеобилно говедо, която у нас често ми се налага да крия, уви.

Лондон споделя съкровищата си щедро - държавните музеи и галерии са безплатни.
И входът в музея "Виктория и Албърт", доста солен преди, е вече безплатен.

Икономическа криза? Казват, че умните правителства полагат специални грижи за културата именно по време на рецесия. Така се съхранявал духът на нацията. Съхранява се, но ако го има.

*
Насърчително писмо до старото ми гадже, което не искаше да отиде в командировка в Лондон, защото било много скъпо и все щяло да се наложи да се бръкне яко, мамка му и скръндзата:

“Май се плашиш от Лондон?
Не се плаши, посегни му, но се приготви преди това.
Нищо, че е скъп. Скъп е, защото е богат – във всякакъв смисъл.
Той е богат благородник, не богат простак. Ще ти покаже, че е богат, но няма да ти каже колко, за да не те засегне.
Отвори се за него. Кажи му, че му се радваш, той не е надменен и ще го оцени. Покажи му своя background, своите знания, своята чувствителност. Покажи му какво знаеш и какво можеш, ще видиш, че той ще се зарадва.
Без излишна скромност, носиш му ума си на крака! Сигурна съм, че ще се харесате.
Докоснете се колкото можете повече. Гледай го с обич - ще ти отвърне със същото. Това е първата ви среща и тя е нещо важно в живота ти. Ще имате още срещи, всеки следващ път ти ще си се променил, а той винаги ще има какво да ти даде – неща, подбрани специално за теб. Това е първата ти възможност, съблазни го! С интелигентност, нежност и финес, както правиш с мен.
Върви, целувам те и ти вярвам.”

Баси копелето, върна се с подарък за друга. Била съм му по-сложна и от Лондон.

*

А в Лондон нищо не е сложно. Добродушен и удобен е като баба ми. Завира ми в ръцете безплатните си карти на всеки ъгъл. И да искам, не мога да се загубя, надписал е всичките си ъгли. Метрото е лесно за ползване, само трябва да вярваш на табелките – ха-ха. Често по коридорите на големите музеи ще видите чешми с питейна вода – едностилни и ненатрапчиви, за да не развалят интериора. На някои е изписано името на дарителя.
В тоалетната на галерията Тейт видях надпис: "Моля, икономисвайте тоалетната хартия. Дарителят не пожела да съобщим името му."
Естественост, скромност и щедрост едновременно.
Просто, смислено и ясно, по викториански.
Хм... кралица Виктория. Голяма тема, не е за сега.

*

Зададох си въпроса дали са ми интересни екзотичните места на Лондон и отговорът беше – не. Като помисля за заведенията, пъб-овете, дискотеките - отговорът ми пак е "не". Това не са моите места. Нито в София, нито в Лондон. Минах през "Чайна таун" – все едно, че гледах филм.
Този тип "приключения" не ме привличаше и когато бях на шестнайсет. Както и купоните – ама наистина съм голям чешит. За един-два часа танци съм се изразходвала толкова, че после един месец не ми се и помисля. Никога няма да разказвам на внуците си например колко яко е било някога си, когато в нам-коя-си кръчма или на Камен бряг или на Джулая морнинг с еди-кой-си сме слушали еди-кого-си и колко яко е било тогава, а не сега. Ще ги водя, но не по стъпките на тялото, а по стъпките на мислите си.
Продължавам да търся. Ако ме попитате какво, отговорът ми засега е – хармония.
За мен е по-важно с кого съм, не толкова къде съм. И какво мислим, не какво чувстваме. Чувствата идват при мен след мисълта. Чувствата могат да си позволят да бъдат безотговорни. Мислите – в никой случай. Чувствата са мимолетни, мислите движат света.
Моцарт и Бах. Красиви математически модели. Красиво подредена вселена. Красотата е ред, не хаос. Хаосът е проста, необработена материя. Не знам някой да е възпял красив хаос досега.
Дали пък не ходя само там, където очаквам да намеря себе си?


*
За пръв път в живота ми се прииска да мога да летя, когато бях в църквата на Уестминстърското абатство. Желанието не ме споходи веднага, стана много внезапно. Сигурно точно така се е почувствала и савската царица, когато се е изплашила, че има вода под краката си.
Докато очите ми шареха по саркофазите на строителите на великата империя, усетих неловкост и погледнах надолу. Бях стъпила върху надгробна плоча. Не се бях отклонила от пътеката, просто самата пътека между саркофазите се състоеше от надгробни плочи. Стъпвах по надгробни плочи и над урните с праха на велики. Как да не му се долети на човек?
А когато излизах, ми се доплака. Постоях сама, за да разбера защо.
Да, тук изпитах чувство за завършеност и мъдра хармония.
Уестминстър е паметник на величието на тази нация в най-буквален смисъл. Защото освен великите си държавни водачи през историята, англичаните не са забравили и водачите си в културата и науката, а накрая, или – ако искате в началото още, съвсем на входа на действащата част на църквата, се намира гробът на наистина незнаен воин, обграден от полски макове. Народът.
И един малък, уж незначителен детайл – Уестминстърското абатство не се издържа нито от държавата, нито от короната, нито от англиканската църква - само от дарения и билети за вход.
Това бяха най-удачно похарчените ми паунди.

*
- Права ли съм да мисля, или си въобразявам, че тук не само има охрана, но е и подсилена?
Наслаждавайки се на изящността, която английският език придава на тази фраза, задавам този малко неочаквано и за самата мен родил се въпрос на служител на Британския музей, който стои на входа на една от залите и има вид на пиколо.
- Да, права сте - и мила детска усмивка.
В същия момент усещам как някакви уж бегли впечатления се подреждат в главата ми.
Гледам го и се питам дали наистина е под двайсет или поддържа невинния си вид с ежедневни тренировки пред огледалото, а лъжливата си може би крехкост - с глад и източни бойни изкуства.
Преди малко видях още един подобен пиколо - с чанта като за лаптоп през рамо, а и един голям як негър там някъде в дъното, където поради бързането само смътно заподозрях, че пропускам нещо.
- И всичко това е заради онази малка червена стаичка в дъното, нали?
- Точно така.
Кратко и ясно.
- О, тогава се връщам – казвам и хуквам бързо обратно, като съм напълно сигурна, че никой друг не е чул смеха, който аз дочух зад гърба си.
Здрасти.
Колекцията, смятана за една от най-значителните, се нарича The Waddesdon Bequest и е на семейство Ротшилд. Информацията не бие на очи. Завещана е на музея преди 110 години, а изложена за пръв път преди около 25, когато музеят е успял да й осигури достатъчно надеждна охрана.
За да няма бликове, бях имала нахалството като снимам да опирам обектива на фотоапарата си в стъклата на витрините.
Охраната е разбрала и какво съм закусвала сутринта, сигурна съм.

*
Двете галерии Тейт също ме убеждават в това, че Лондон е мъдър.
Проявява толерантност към младите си по начин, който събуди възхищението ми. Накара ме да се замисля и толкова ли е оригинално да си оригинален. Стигнах до извода, че никак.
В по-старата галерия за модерно изкуство "Тейт Бритън" е пълно с картини на стари майстори чак до 15 век назад - Търнър, Рубенс, Констабл, прерафаелити. А в съседство са отредени зали за модерно изкуство.
Сравнението, доколкото изобщо е възможно да се направи такова, и от което просто не можеш да избягаш, е унищожително - сещате се за кого.
Но пък представителите на съвременното изкуство имат къде да покажат какво могат.
Арт-инсталации. Няма да споменавам името на нашумялата модернистка, чиято клада, направена от различни пластмасови отпадъци, символизира според авторката й всичко, за което можете да се сетите. Да я сложим до която и да е мраморна статуя? Смех, смех... Дали налепените по стените страници от бележника й, изписани тук-там с по някоя дума или изречение (с много дълбоко значение, но само според нея и приятелите й), или снимката й гола, клекнала в ъгъл с гръб към мен, ще ме накарат да разсъждавам върху алиенацията на човека днес? Опитах се да попрочета повече от този бележник – безумни и несвързани части от изречения, очевидно случайни и очакващи някой да ги намести някъде и да им придаде що-годе приличен смисъл. А изложбената зала съвсем не е подходящо място за четене, съгласете се.
И пак нейна арт-инсталация – два неонови надписа на стената: "Законен ли е аналният секс?" и "Аналният секс законен ли е?" Прилежно събрах всичкото си модерно мислене, на което съм способна, и заразсъждавах над разликата между двата въпроса. Не стигнах до никъде, защото се разсях – съгледах дървена къщичка на Баба Яга с малка дупчица на вратата. Изплаших се да не би творческите й търсения да са стигнали дотам, че наистина да показва анален секс, и не се качих по стълбичката, за да надникна. Със сигурност нямаше да успея да се издигна до този секс - с много специален постмодернистки смисъл - поради ограничената си закостенялост или закостеняла ограниченост (открийте разликата).
Собствената лудост винаги е значима, но моля... не се опитвайте да ми я пробутвате като изкуство. Нито се оправдавайте с Ван Гог.
До новата Тейт модърн изобщо не си направих труда да отида. Видях в нет-а най-доброто, което ми предлага и реших, че ми стига.


*
В лондонското Сити, наричано заради площта си най-богатата квадратна миля в света, попаднах по много странен начин и напълно неподготвена. Беше неделя и от препълнената с хора църква Сейнт Пол тръгнахме в посока, обратна на тази, в която вървяха всички. Изведнъж се озовахме в безлюден квартал. Зловещо тихо. Сградите бяха огромни, масивни, но без да бият на очи, някои залепени една за друга, улиците тесни. И тишина.
Тогава усетих топлина някъде отдолу. Имам усет за парите. Да, долу, в подземията се съхраняваха несметни богатства. Алармените инсталации не се чуваха, но ги усещах. Над скромен вход видях стара табела "Банка Ротшилд". Да-а-ам...
Девизът на лондонското Сити е "Domine dirige nos" (Господи, води ни)...

Тронът, на който от единадесети век насам седят английските монарси по време на коронацията, е направен от дърво - дъб с доста олющена позлата. И не блести с пищност, просто е солиден.

*
След време сигурно ще продължа, това са само проблясъци. Но някои неизказани мисли ме мъчат. Когато не мога повече да ги държа в себе си, ги казвам където и да е. Все едно е дали ще ги заровя в себе си или извън себе си.
Наскоро в едно скромно кафене заедно с кафето ми донесоха късметче, навито на руло. Отворих го и прочетох: "Яко на този свят са вземали от теб – значи си богат...".
Дано да е вярно, че са вземали.


Публикувано от viatarna на 25.04.2010 @ 16:34:49 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   krasavitsa

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 4


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 12:30:45 часа

добави твой текст
"Лондон в мен, аз в Лондон" | Вход | 9 коментара (20 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Лондон в мен, аз в Лондон
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 25.04.2010 @ 18:19:32
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Аз взех. И от този пътепис, който не е само пътепис и от други твои разкази.
Благодаря и поздравления за майсторството ти на разказвач, умеещ да изкарва на повърхността скритото за очите!.


Re: Лондон в мен, аз в Лондон
от apostolicia на 25.04.2010 @ 19:12:08
(Профил | Изпрати бележка)
Тук мога само да клатя глава в знак на съгласие - много харесах пътеписа, който всъщност е разказ :) Поздравления!
П.П. И за модерното изкуство - не бих могла да го кажа по-точно!


Re: Лондон в мен, аз в Лондон
от HANS на 25.04.2010 @ 21:29:47
(Профил | Изпрати бележка)
Не съм стъпвал в Лондон - усетих го. Да, не е пътепис. Стъклопис е!
Най-искрени поздравления!


Re: Лондон в мен, аз в Лондон
от tomatroev на 26.04.2010 @ 09:45:37
(Профил | Изпрати бележка)
Отначало си викам, както казваш ти: "Баси текста!" В смисъл, много е. Всъщност твоето беше "Баси копелето!". Това, че си по-сложна от Лондон, за един може да е лошо, за друг може да е хубаво и интересно. Всъщност и текстът ти е такъв. Хубава идея, да го направиш на порции, на хапки. Също така, хубав стил, вземаме от Лондон, но вземаме и от теб, така че, вярно е.
Но за хаоса не е вярно. Не е проста необработена материя, казват днешните физици. Но той, навремето, и Айнщайн не е могъл да повярва, че "Господ си играе на зарове." Така че ти е простено!

Хареса ми.

Тома


Re: Лондон в мен, аз в Лондон
от RonnieSlowhand на 14.05.2010 @ 15:06:54
(Профил | Изпрати бележка) http://ronnieslowhand.wordpress.com/
Красиво пишеш за Лондон. Знаеш ли, аз пък обичам и грозотата му, самотността му. Брик Лейн, Барбикан, Кемдън. Безкрайното търпение към уродите на този свят. Много точно е описанието ти на фундаменталната учтивост на този град.
Страшно ми беше приятно да чета това. Само за Тейт Модърн няма да се съглася :)


Re: Лондон в мен, аз в Лондон
от doriana-doriana на 17.05.2010 @ 14:39:20
(Профил | Изпрати бележка) http://doriana129.wordpress.com/
Лондон надписал всичките си ъгли...Ммммммммм, това звучи примамливо. Не знам какво да кажа, пътеписът си го бива. Ако някога ми се наложи и аз да харча паундите си там, ще имам предвид Уестминстърското...Хубаво си сторила, Красавице!
Айде!
:)


Re: Лондон в мен, аз в Лондон
от zebaitel на 05.06.2010 @ 09:00:38
(Профил | Изпрати бележка)
Адски ми хареса този пътепис /ако може да се нарече така, защото за мен е нещо много повече/! Може би, защото наистина имаш какво да кажеш и как да го направиш! Смятам, че само човек с вродена философска мисъл може да пише така! Не правя комплименти, просто така го чувствам.Абсолютно съм съгласна с теб за желанието да полетиш и да не оскверняваш със стъпките си душите на тези, които са погребани под краката ти-не съм сигурна, но май в източното православие не съществува подобен обичай. И още нещо, за Тейт Модърн, заслужава си да се види-не всичко е абсолютно изчанчено! Като прибавим и факта, че това е била една стара електроцентрала, която вместо да съборят/както би станало в една мила родна картинка!/,англичаните са превърнали в страхотна галерия, може би ще преодолееш нежеланието си следващия път! И, забеляза ли, че в галериите и музеите, кафенетата и ресторантите са доста по-скъпи от тези по улиците? Знаят англичаните, как се правят пари и го вършат по най-елегантния начин! Поздрави! Чакам с нетърпение да напишеш още!


Re: Лондон в мен, аз в Лондон
от barona_36 (dendi38abv.bg) на 07.06.2010 @ 21:42:42
(Профил | Изпрати бележка)
В Лондон съм от 2 години, но останах очарован от написаното с майсторство...Поздравления, Красавице!


Re: Лондон в мен, аз в Лондон
от Markoni55 на 27.01.2011 @ 17:41:23
(Профил | Изпрати бележка)
С Лондон обаче се оказа, че сме на една вълна и работата върви към много сериозна връзка.
Той е порядъчен, сериозен, разумен и стабилен точно по мой вкус. Изобщо не се опитва да ме съблазнява. Дружелюбен е, не се преструва и не ми излиза с евтини номера. Богат е, но не го показва демонстративно. И ме обича.
А в Лондон нищо не е сложно. Добродушен и удобен е като баба ми. Завира ми в ръцете безплатните си карти на всеки ъгъл. И да искам, не мога да се загубя, надписал е всичките си ъгли.

Стъпвах по надгробни плочи и над урните с праха на велики. Как да не му се долети на човек?
А когато излизах, ми се доплака. Постоях сама, за да разбера защо.
Да, тук изпитах чувство за завършеност и мъдра хармония.

Двете галерии Тейт също ме убеждават в това, че Лондон е мъдър.
Проявява толерантност към младите си по начин, който събуди възхищението ми. Накара ме да се замисля и толкова ли е оригинално да си оригинален. Стигнах до извода, че никак.
Собствената лудост винаги е значима, но моля... не се опитвайте да ми я пробутвате като изкуство. Нито се оправдавайте с Ван Гог.

Тронът, на който от единадесети век насам седят английските монарси по време на коронацията, е направен от дърво - дъб с доста олющена позлата. И не блести с пищност, просто е солиден.

Малки бижута...Истински попадения, които ти се иска да си препрочетеш няколко пъти. Сигурно ще ги цитирам при подходящ случай, толкова ми допаднаха! Както няколко запомнящи се фрази на любимият ми Джерълд Даръл. По повод изследване на някакви жаби и провеждан експеримент с една от тях установява че се държали като: " Лондонски кмет по погрешка заключен в обществена тоалетна..." и т.н.
Много обичен е разказът ти, всяко место е отвърнало на прегръдката ти.
Препратих го на дъщеря ни, която учи и живее от известно време там. Любопитна съм за нейната реакция.