Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 681
ÕóËèòåðè: 0
Âñè÷êî: 681

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàÊîáèëèöàòà
ðàçäåë: Ðàçêàçè
àâòîð: tzvetcomarinov

Ïðåäè ãîäèíè ñ êîìàíäèðîâêà, ïîïàäíàõ â êðàéäóíàâñêîòî ñåëî Ãèãåí. Ñëåä êðàÿ íà ðàáîòíèÿ äåí, åäèíñòâåíîòî ìÿñòî êúäåòî ìîæåõ äà óáèÿ âðåìåòî ñè, áåøå ñåëñêàòà êðú÷ìà.
Èçãëåæäà êðú÷ìàðÿò äà ìå ñìåòíà çà âèñîêî íà÷àëñòâî, çàùîòî ìîìåíòàëíî ñìåíè ïîêðèâêàòà íà ìàñàòà ñ äðóãà. Íå áåøå ïî-÷èñòà, íî ïîíå íÿìàøå òîëêîâà ïåòíà êîëêîòî îñòàíàëèòå.
Ñ âëèçàíåòî îãëåäàõ øèøåòàòà ïî ðàôòîâåòå è ñè ïîðú÷àõ êîíÿê "Ïëèñêà". Øåôúò íà çàâåäåíèåòî, çà äà ïîòâúðäè, ÷å ìíîãî óâàæàâà "äðóãàðèòå îò ãîðå", íåçíàéíî îò êúäå èçìúêíà è øèøå îò òîëêîâà äåôèöèòíàòà "Êîêà - êîëà".
Òàêà, ÷å íå ìè îñòàâè ìíîãî âàðèàíòè çà ïîâåäåíèå. Îñâåí äà èçâàäÿ íà áÿë ñâÿò ñâîåòî "Áëàãîäàðÿ" è ñå íàñòðîÿ çà ðîëÿòà íà ñàìîòíèê äî ìàñàòà. Íå ïîçíàâàõ íèêîãî îò ïîñåòèòåëèòå. È òå çíàåõà äîáðå ïðèíöèïà, "ïðè âúíøíè è îñîáåíî, äî ãîëåìè õîðà, íå ñå ñÿäà áåç òÿõíàòà ïîêàíà".
Íå áÿõ ïðåõâúðëèë îùå êàêòî òðÿáâà òàÿ ìèñúë â ãëàâàòà ñè è çà äà ÿ îïðîâåðãàå, êúì ìîÿòà ìàñà ïðèñòúïè âúçðàñòåí ñåëÿíèí. Çíàåõ âå÷å êàê ñå êàçâà. Äîêàòî ïîåìå îò êðú÷ìàðÿ ñâîÿòà ÷àøà, íÿêîé ãî áå íàçîâàë ïî èìå. Áàé Ïå÷î ñëåä ñâîåòî "Äîáúð âå÷åð", èçòúëêóâà ãî è êàòî "Ñâîáîäíî å". Çàùîòî òåæêî è äîâîëíî îòïóñíà òÿëî íà ïðîñêúðöàëèÿ ñòîë. Òàêà, êàêòî ãî ïðàâÿò âñè÷êè íåãîâè íàáîðè ïî çåìÿòà. Ñëåä êîåòî ìåòíà è íåäâóñìèñëåí ïîãëåä. Îò îíèÿ, îçíà÷àâàùè åäèíñòâåíî è ðàçáèðàùî ñå, ïîêàíà çà ðàçäóìêà.
Ïðèåõ ÿ, íî ñàìî äà íå ãî ðàçî÷àðîâàì.
- Äà ìó óäàðèì ïî åäíà.- êàçàõ. - Íåêà óñåòèì ìúæêèòå ñè äóøè.
- Ìúæêè, âÿòúð - èçðàçè ìîìåíòàëíî íåñúãëàñèåòî ñè áàé Ïå÷î. - Êàêâè ìúæå áÿõìå íèå åäíî âðåìå.
Êàçàíîòî èçëåçå ïî÷òè êîëêîòî ïîêðèâêàòà âúðõó êîÿòî îñòàâè ÷àøàòà ñëåä ìàëêà ãëúäêà.
- Áèëè ñòå, - îïèòàõ äà ïðèåìà è åäíîâðåìåííî äà îòáèÿ òâúðäåíèåòî ìó ñ øåãà. - Ñåãà, êàêòî ãî ìèñëÿ. È åäíà ìåíòè÷êà ìîæå äà ãè ïîèçìú÷è.
- Íå òîâà èìàõ â ïðåäâèä - ïðîäúëæè ñòàðåöúò, íî ïîäñêàçà, ÷å äîáðå ñõâàùà íàìåöè. - Ìúæ äåòî íàòèñêà ïèåíåòî, ïî-ðÿäêî ìó ñå ñëó÷âà äà ïðàâè òîâà ñ æåíèòå. Îò ìåí äà ãî çíàåø.
Ñåòíå îòïè äðåáíà ãëúäêà îò àðîìàòíàòà çåëåíêà. Ïðåäè äà ïðîäúëæè è áåç ìîåòî ïîäêàíÿíå ñâîÿ ðàçêàç:
- Íà ìëàäèíè, îùå åðãåí, áÿõ îâ÷àð. ×îâåê çàõâàíå ëè ñå ñ äîáèòúê, îòäàëå÷àâà ñå îò õîðàòà. Çàòîâà íàñòàíåøå ëè âðåìåòî çà ïëàäíóâàíå, âèíàãè ñìúêâàõ îâöåòå âñå îêîëî âîäåíèöàòà. Òîãàâà íàøèÿò Ãèãåí èìàøå ìíîãî ãîëÿìà è äîáðà âîäåíèöà. Ñ äàðàê÷èéíèöà äî ñåáå ñè.
Èçïîëçâàõ àç òèÿ ÷àñ - äâà, äåòî ìè äàâàøå ñëúíöåòî. Òðàå ïî÷èâêàòà íà æèâîòíèòå ïîä ñÿíêà, àç ñå ïîðàçäóìàì ñ ìëèâàðèòå. Ïî-èñòèíà áåøå, ÷å äà ïîãëåäàì áóëêèòå è ìîìèòå, êîèòî èäâàõà äà áèÿò âúëíà èëè ÷åðãèòå ñè. Åðãåíñêî îêî, âñè÷êî ìè õàðåñâà.  èíòåðåñ íà èñòèíàòà, ìîìèòå è áóëêèòå íà Áðåñò áÿõà äàëå÷ ïî-õóáàâè îò íàøèòå. Òå ÷åñòî ñå äðàçíåõà è íå òîëêîâà çà òîâà, à çàùîòî îíèÿ, ÷óæäèòå, çàðàäè ÷àðà, âçèìàõà èì ðåäà ïðè âàëÿöèòå. È ìëèâàðèòå íå êðèåõà, õàðåñâàõà ïîâå÷å æåíñêàòà ÷àñò íà ñúñåäíîòî ñåëî.
Òàêà è íà ìîèòå î÷è ñå ëåïíà åäíà îò òåõíèòå. Ñïîðåä ïðèêàçêèòå íà õîðàòà ðàçáðàõ, âå÷å áèëà æåíåíà, íî êîãàòî ñëúíöåòî òå çàñëåïè â î÷èòå. Èìà ëè çíà÷åíèå. òîâà íà îáÿä èëè ìàëêî ïî-ðàíî å ñòàíàëî.
Åõ, ïúê êîãàòî óëîâèõ è ÷àñò îò òåõíèòå æåíñêè ìóðàôåòè, ðàáîòàòà ñòàíà íàïå÷åíà ñúâñåì. Çàïàðè ïîä êðàêàòà ìè, à âúðõó ñúðöåòî ìè îòíÿêúäå èçñèïàõà íà ñòî îãíèùà æàðòà. Æåíèòå, êàòî ïîîâàëÿõà ãëàâà è äðåõèòå ñ âàëìà è ïàñïàë â äàðàê÷èéíèöàòà, íåèçìåííî îòèâàõà íà ðåêàòà. Çà òàì âå÷å íÿìà êàêâî äà òè ðàçïðàâÿì, çàùîòî íå ìè ïðèëè÷à íà ãîäèíèòå.
Ñàìî çà ìîÿòà êðàñàâèöà íÿìà êàê äà ïðîïóñíà. Èñòèíñêà ñàìîäèâà, êàçâàì ãî. Èçðè÷àì äóìèòå ñè, åäâà íà íÿêîëêî ãëúäêè ìåíòà. È íàé-õóáàâàòà ïîãà÷à, êîëêîòî äà ÿ ãëåäàø, ãëàäåí ùå ñè îñòàíåø. Òðÿáâà çàëöè äà îò÷óïèø îò íåÿ, òàêà ùå çàñèòèø ãúðëîòî.
Ãëåäàíåòî ïðîäúëæè, äîêàòî åäèí äåí ñúáðàõ òîëêîâà ñìåëîñò, êîëêîòî ìè òðÿáâà, çà äà áðàíÿ ñòàäîòî îò öÿëà ãëóòíèöà âúëöè. Òðúãíàõ êúì âúðáàëàêà. Øìóãíàõ ñå ìàëêî ïðåäè õóáàâèöàòà îò Áðåñò äà ñå ïîÿâè íà îíîâà ìÿñòî, êúäåòî âñåêè ïúò ñå êúïåøå. Çíàåõ âå÷å è êàêâî ùå äà âèäÿ ïî-íàòàòúê. Íàëè âå÷å òè ãî êàçàõ, çàëöè ìè òðÿáâàõà. Åäâàì èçòðàÿõ äà ñìúêíå ïðåñòèëêàòà è êàòî âúëê ïðåç ïëåò, ñêî÷èõ îòãîðå é. Òîãàâà æåíèòå îò ñúñåäíîòî ñåëî íå áÿõà íèêàê îò ïëàøëèâèòå. Òàêàâà ñå îêàçà è ìîÿòà. Èçðå÷å ïî-ðÿçêî "Õåé! ß ñå ìàõàé îò òóê!" è ïîìèñëè, ÷å ñ òîâà ùå ñâúðøèì.
Íå ñòàíà. Ñãðàá÷èõ ÿ ïðåç êðúñòà è êàòî àãíå ïî Ãåðãüîâäåí, òðúøíàõ íà çåìÿòà. Çàïî÷íà ñå åäíî áîðåíå, äåòî ðàçïðàâÿíåòî ìó ñ ìàëêî äóìè íÿìà êàê äà ñòàíå. Áóëêàòà îñâåí õóáàâà, èçëåçå è äîñòà ÿêà. Èçìîðè ìå çäðàâàòà ñ âúðãàëÿíåòî. Ëúñíàõà êúëêèòå é ïîä ìèøíèöèòå ìè è òîâà óäâîè ñèëèòå çà ïî-íàòàòúê. Èçãëåæäà è ñúáëàçúíòà ìè ãî ðàçáðà. Óæ äàäå âèä, ÷å ùå ñå îòïóñíå, à áèëî äà ìå ïîäâåäå. Äà ñâàëÿ äëàí îò óñòàòà é.
Íàïðàâèõ ãî è ñáúðêàõ îò ãëóïîñò. Æåíèùåòî âèêíà ñ öÿëî ãúðëî "Õîðà! Ïîìîù!". Êðåùè ìèëàòà, íî âíèìàíèåòî ìè å öÿëîòî âúðõó êîëàíà è êîï÷åòàòà íà ïàíòàëîíà. Íàé-ìíîãî ïî îíîâà, äåòî çàðàäè êîåòî, îâöåòå äíè íàðåä ïëàäíóâàõà ïîâå÷å îòêîëêîòî òðÿáâà. È ñå âðúùàõà îò ïàøà â ñåëîòî, íàïðàâî ãëàäíè.
Òðÿáâà äà ñúì áèë äîñòà óâëå÷åí îò äåòî âúðøåõ èëè èñêàõ äà íàïðàâÿ. Ùîì íå ñúì çàáåëÿçúë, êîãà äâå ñåíêè ñà áèëè íàäâèñíàëè íàä íàñ. Ìîåòî æåëàíèå è ñúêðîâèùå, íàëè å ñ ëèöåòî íàãîðå, ëåñíî âèäÿëî äðóãèòå æåíè. ×àêàøå ñïàñåíèå, à è òå îò íåéíîòî ñåëî. Âå÷å òîëêîâà ãîäèíè îò òîãàâà, âñå ìå ãëîæäè ñúìíåíèå. Äàëè æåíàòà òîëêîâà íå èñêàøå èëè íàïðàâè âèêàíåòî çàðàäè î÷èòå íà îíèÿ, êîèòî íè âèäÿõà. Íå çíàì. Âçå òÿ, ÷å èçâèñè ãëàñ. Âúðáàëàêúò ÷àê ñå ðàçìåñòè îò íåéíîòî "Óäðåòå!Áèéòå, ÷å ùå ñòàíå áåëÿòà!"
Íàèñòèíà òúêìî äîêîïàõ ìîåòî è ñå êàíåõ äà ëèòíà íàãîðå êúì íåáåñàòà, êîãàòî îíèÿ ñå ðàçáúðçàõà äà ìå ñâàëÿò êîëêîòî ìîæå ïî-ñêîðî íà çåìÿòà. Åäíàòà îò òÿõ âå÷å áèëà âäèãíàëà îòãîðå ìè ñâîÿòà êîáèëèöà Ìèã ñëåä êàòî çàïî÷íà ñëàäîñòòà, çàñòèãíà ìå äðóã îãúí. Äúðâîòî ìå ðúôíà êàòî âúëê ïî çàäíèòå ÷àñòè. Õàïíå ìå îòçàä, òèêíà ñå íàïðåä...
Âå÷å ïîìèñëèõ, ÷å áàé Ïå÷î, óíåñåí â ñïîìåíà å çàáðàâèë çà ìàñòè÷êàòà ïðåä ñåáå ñè, íî òîé îòíîâî ïîñåãíà êúì ÷àøàòà. Îòïè åäíà ïî-çäðàâà ãëúäêà è ïðèãîòâè äà äîâúðøè ñâîÿ ðàçêàç:
- Êàêâè ìúæå ñòå âèå, äíåøíèòå. Æåíèòå äà âè äîêàíÿò è ïîäìàìâàò ñ ìèíèïîëè. Çàáðàâÿò äîðè êîï÷åòà îò áëóçèòå ñè è êàêâî ëè îùå íå èçìèñëÿò, ñàìî äàíî òðúãíå íÿêàê.
Ìúæúò òàêà ãî ðàçáèðàì. È ñ êîáèëèöà äà áèÿò çàäíèêà ìó, äà íå èçîñòàâÿ ìúæêàòà ðàáîòà. Ùîì ÿ çàõâàíå âåäíúæ, íåêà ñè ÿ ñâúðøè.
Òîâà å. Õà ñåãà, íàçäðàâå.
Öâåòêî Ìàðèíîâ


Ïóáëèêóâàíî îò alfa_c íà 19.04.2010 @ 17:37:03 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðàçêàçè

» Ìàòåðèàëè îò
   tzvetcomarinov

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 0
Îöåíêè: 0

Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

19.04.2024 ãîä. / 01:23:37 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Êîáèëèöàòà" | Âõîä | 0 êîìåíòàðà (0 ìíåíèÿ)
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.