Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 2
Вчера: 1
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 571
ХуЛитери: 5
Всичко: 576

Онлайн сега:
:: nickyqouo
:: rosy88
:: LeoBedrosian
:: LioCasablanca
:: pastirka

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаБавни пътешествия в залива. Втора част – 11
раздел: Романи
автор: tomatroev

Първото устройство, което направих, не бе транзисторен радиоприемник. „Трябва да започнеш с нещо по-лесно – каза Братовчеда Драго – може да направиш например зумер!” Схемата на зумера е съвсем проста: един диод, няколко съпротивления и кондензатори, две намотки около феродова пръчка и готово!
След като запоих старателно всичко върху малка платка, аз я сложих в специална направена за нея картонена кутийка, свързах и прикрепих отвън с ластик батерия от волт и половина – можех да държа този миниатюрен уред в ръката си, както сега мобилния си телефон!
Разликата е тази, че с мобилните си телефони сега ние се фукаме като ги показваме и се правим на важни.
Зумерът, обратно, трябва да се крие.
И ето защо: това просто устройство бе гениално – то не можеше да приема никакъв сигнал, но затова пък можеше да заглушава всички около себе си в радиус до три-четири метра.
Повече не ми и трябваха. По улиците хората вървяха и се перчеха със своите портативни радиоприемници. Всеки втори носи такъв. Ако е голям и мощен – на рамо или на ремък като чантичка, която небрежно размахва, ако е миниатюрен го държи до ухото си. Да ви напомня нещо?
Нищо ново под слънцето! Вървиш важно с приемник до ухото и слушаш музика или новините по „Хоризонт”...
Хора с транзистори по улицата – дал господ! Аз си избирам поредната жертва – доближавам се разсеяно до някой и включвам зумера. Радиото на човека веднага започва да пищи, да пращи, да вие – колкото по-силно, толкова по-добре, значи зумерът работи. Разтревожен, човекът започва да се суети, мъчи се да „изчисти” станцията или пък да хване друг, по-чист сигнал, друга радиостанция. Напълно безуспешно, защото откъде той можеше да знае, че зумерът ми заглушава всички станции и блокирва честотите в целия обхват!
В сравнение с моя зумер, изобретението на Братовчеда Драго бе нещо като върховно постижение. Разбирайте го дори и буквално, защото то бе поставено на върха на най-високата сграда в центъра – хотел „България”.
Години по-късно аз заведох там онова момиче, което щеше да стане кръсница на „папурния бряг”. Ние си взехме стая на един от горните етажи, а после, очаровани от лукса, топлината и уюта, тръгнахме да го обхождаме, сякаш сме попаднали в рая.
Фоайето бе голямо като тронна зала. Сякаш предстои важна, тържествена церемония и всички хора тези хора са се събрали в очакване на владетеля, който ще слезе по широките стълби или пък с огромния, тапициран в жълто и синьо асансьор.
Едната част от тази зала, разделена на две нива, е по-ниска. По вити стълби се отива нагоре. В малкото барче пихме коктейли, а после вечеряхме в ресторанта. След това оставаха две възможности: нощният бар или терасата на кафе-сладкарницата най-горе на покрива на хотела.
Искахме да видим всичко. От такава височина, градът бе в краката ни, но още повече ни изуми красотата, величието на бургаския залив: син, спокоен, гладък като езеро. Тогава разбрах какво е искал да каже бургазлията, когато го попитали защо не е останал да живее в столицата: „ Кажете ми, мога ли в София, сутрин, като стана, да видя от прозореца си едновременно Поморие и Созопол?”
Точно това се откри пред нас от върха на хотел „България”.
„Какъв прекрасен изглед!” – прошепна момичето. „ Виждат се и от тук! – казах. - Знаеш ли, човекът е бил прав...” Тя не ме разбра. „Двата града, отвърнах, от двете страни в края на сушата, са като стражи на входа на залива!”
И тогава, докато гледахме как градовете разгръщат някаква невидима завеса далече пред нас, за да се отворят погледите ни към безкрая, изведнъж някъде отдолу прозвуча музика.
Да, познати, силни, мощни акорди, източникът им бе някъде съвсем наблизо. Бяха като от невидим орган. „Какво е това?” – извика момичето. Чак сега проумях откъде идва: „Електронният часовник!” – наведох се към нея и докато се надвиквах с мелодията, за да и обясня, тя, пак така, както бе започнала, изведнъж спря и настъпи тишина.
Електронният часовник, как можах да забравя за него! Голямо правоъгълно табло със светещи цифри. Часовникът свиреше на всеки кръгъл час. Сигурно сега показва десет часа. Позната мелодия се носеше над целия град от години. „Пеещият часовник” – така го наричаха бургазлии. Гордееха се с него. Бе станал нещо като емблема, символ на Бургас, какъвто впрочем бе и самият хотел „България”, на върха на който бе монтиран.
Но сигурно малцина знаеха, че „пеещият часовник” бе дело на двама ученика от клуба по електроника към тогавашния механотехникум. Братовчеда Драго бе единия и аз бях много горд с неговото творение. Изпитвах едно еуфорично усещане за щастие, когато си на гребена на вълната. Тогава ти сякаш ставаш самото време, епохата, олицетворяваш я и се сливаш с нея.
Той си беше все така скептичен, бавен и ироничен. Дори и не отиде на откриването. Имало си други хора за това. „Не се заблуждавай – каза ми после – че за тях сме много важни... Някой е трябвало да свърши тази работа. Не е кой знае какво, но те самите не могат!” Надвесен над масата, като хирург, хваща с пинсетата някакво съпротивление, разпоява го и го хвърля настрани. Поглежда ме пак: „Светът, Миткин, се състои от два вида хора: талантливи и бездарници. Аз просто правя това, което ми харесва, а пък ето, те ме търсят и дори ми плащат за това! „Кои са повече – питам го – талантливите или бездарните?” Той натиска копчето на поялника, запоява нова част, издухва леко пушека от колофона и се усмихва: „Ами талантливите, поне теоретично... светът нали все пак върви напред!”
В ония години се е случвало, макар и рядко, да говорим и за смъртта, за края. Бъдещето бе пред нас. Но щом всичко е в ръцете на талантливите, не може ли да направят нещо, за да избегнем и смъртта? „Няма страшно – уверено казваше той – когато дойде време, все ще измислим нещо!”



Публикувано от viatarna на 05.04.2010 @ 19:43:12 



Сродни връзки

» Повече за
   Романи

» Материали от
   tomatroev

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Стрелката
автор: nickyqouo
316 четения | оценка няма

показвания 3314
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Бавни пътешествия в залива. Втора част – 11" | Вход | 4 коментара (9 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Бавни пътешествия в залива. Втора част – 11
от kasiana на 05.04.2010 @ 22:34:41
(Профил | Изпрати бележка)
„Двата града, отвърнах, от двете страни в края на сушата, са като стражи на входа на залива!”
.....
Хареса ми целият текст, но ме впечатли тази мисъл!!!

Великденски поздрав, Тома:)))


Re: Бавни пътешествия в залива. Втора част – 11
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 05.04.2010 @ 22:48:19
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
С удоволствие чета твоите пътешевствия в залива и ми става мило, родно...
Поздрави!


Re: Бавни пътешествия в залива. Втора част – 11
от na_de на 06.04.2010 @ 10:05:45
(Профил | Изпрати бележка)
Красиви пътешествия, присъединявам се и аз винаги , когато ги видя! Много докосваща е поредицата ти, интересна и вълнуваща! А няма да ти казвам какъв емоционален заряд получавам след прочита!))
Поздрави на всички вас , и на моренцето също!!!)))


Re: Бавни пътешествия в залива. Втора част – 11
от Danielita на 06.04.2010 @ 21:26:30
(Профил | Изпрати бележка)
Тома, развълнува ме отново - като че ли сме израсли заедно. Брат ми с поялника и техническите си джажи, аз с книжките и големите мечти, зареяна в отсрещните хълмове (нали си нямахме море). А от Бургаския хотел "България" имам страхотни спомени, но от по-късна възраст.
Пиши, пиши, гали душата с перце! Благодаря ти! Дани