Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 967
ХуЛитери: 0
Всичко: 967

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПисъкът на дървото
раздел: Разкази
автор: apostolicia

Още един от десет начина да преживееш раздялата

Дървата свирят. Докато изгарят в печката, свирят. Навярно така викат за помощ. Навярно тези звуци са техните лебедови песни. Но дървата свирят. Всяко си има свой особен звук. Отначало не ги разпознаваше. Даже не познаваше кое какво е, но после се научи. Бялото дърво на липите, които тук наричат чай, не свири много. То гори бързо, изгаря почти без следа. От него остава само бяла пепел. Но не като тази от тополите. Те също горят бързо, но пепелта им прилича на натрупана от времето прах. Пепелта от напуканите церове пък е едра, а сутрин, в студената печка изглежда като мокър пясък. Церовото дърво свири като фалдхорна – някак медено и протяжно, издълбоко. Интересен е и звукът на буковите дърва. Прилича на далечен ловджийски рог. Най-музикални обаче са акациевите дървета. Те свирят още докато ги режеш, особено ако са сухи. Най-често такива събираше в гората – изсъхнали, изпокършени клони. След някой горски пожар намираше и овъглени, почернели стволове, които вече не можеха да свирят, щом веднъж вече бяха горели. Тях избягваше. Тихи бяха и някак тъжни. Сърцата им сякаш бяха изгорели. Също като неговото.
Сърцето му отдавна беше овъглено. Има пет години вече как се премести тук в този пущинак, в това забравено село, което се гордееше с цели десет престарели жители. На фона на съседните, където бяха останали по двама-трима старци, това си беше направо оживено. Щеше му се да се свре вдън гори Тилилейски, но къщата му се оказа в най-оживеното село. Добре поне че беше на баира срещу пазар-махала, дето бяха съсредоточени кметството, опустялото училище и единствения гастроном, който не работеше. Вместо това веднъж на два-три дни идваше едно момче да докара хляб и разни други продукти, които продаваше направо от пикапчето си. Така че покрай неговата къща никой не се мяркаше. Старците не че не проявяваха любопитство, ама в тоя сняг не се наемаха да тръгнат да рушат пъртина чак до горния край на селото, само за да го уведомят за новостите в политиката или за някой футболен мач. Той отказа да се снабди с телевизор, даже старото радио не пущаше. Имаше време, когато беше много весел, обичаше музика, обичаше песни, танци. Щом се прибереше вечер, веднага пускаше телевизора да чурулика нещо. Като се прибереше вечер… в техния подреден дом, затоплен и ухаещ на току-що сготвено. Обичаше да се прибира у дома. Колегите, приятелите се събираха на по някое питие, канеха и него. Но той обичаше да се прибира у дома. Не че някаква работа имаше, не че беше чак пък толкова уморен или пък да беше въздържател – не. Харесваше му да се прибира при жена си, при нейните неповторими яхнии, при усмивката й. Докато не откри, че го лъже. Лъже го за пари. Толкова елементарно, толкова тъпо. Не можеше да разбере защо просто не го попита, защо не му поиска, вместо тайно да пребърква джобовете му. Не че щеше да й даде просто ей-така, но кой дава пари просто ей-така. Пък и за какво са й на нея пари, нали той всичко пазарува, грижи са да има каквото е нужно Почувства се пълен глупак. Напълно непотребен. Предаден. Изгуби всякакво доверие. Загризаха го хиляди въпроси - само това ли крие; за какво ли ги харчи, че да не смее открито да поиска; колко ли е „сметката” й; какъв ли глупак изглежда в очите й?
Постепенно спря да се усмихва и започна да става мрачен, да се прибира все по-късно, да говори все по-малко. Сутрин, като се събудеше, едва успяваше да се спре да не обвие ръце около топлото й, спящо тяло, да не я погали, да не я целуне. Преди не заспиваше, без да я целуне за лека нощ, сега юдината целувка му се виждаше отровна. Следеше я с очи непрестанно, дебнеше къде ще сбърка, че да я нахока. Тя пък все едно нарочно непрекъснато изпускаше предметите, забравяше да спре бойлера или да вземе пощата – къде ли й беше умът интересно? – и му даваше милион поводи за скандал. Понякога се питаше дали си е била винаги толкова непохватна и как е могъл да не го забележи по-рано. После си даваше сметка, че причината навярно е в неговото постоянно натякване, но Беше абсолютно неспособен да спре. За няколко месеца красивата му жена погрозня, състари се, косата й се прошари, а в очите й се прокраднаха страх и печал, съсухри се. Вече не му се прибираше вкъщи. Не го радваше уханието на прясно приготвената вечеря, нито му доставяше удоволствие подреденият им дом. Нищо не му носеше радост. Чувстваше удовлетворение само когато я караше да страда. Изучи се да започва скандал полека, после елегантно го засукваше, завърташе го, водеше го изкусно, докато накрая не се превърне в истински ураган от сълзи и викове.
Докато един ден не се прибра и не я намери обесена на балкона. Къщата беше лъсната до блясък. Всяко нещо си беше на мястото. Всичко беше безупречно. Масата – подредена с димящата му вечеря, топло, уютно, телевизорът – включен на любимата му програма, с дискретно намален звук. Нямаше за какво да се заяде. Изведнъж се сети да й каже, че тя е тази, която разваля цялата хармония, злорадо се огледа да види къде се е свряла този път. Надникна във всяка стая, докато раздразнението му растеше – нямаше я. Съмняваше се да си е отишла, нямаше къде да иде вече, едва преди седмица я беше накарал да продаде бащината си къща, за да му върне парите, които беше откраднала от джобовете му. Пак не беше сигурен, че са достатъчно, де. Кой знае колко са се натрупали през годините, кой знае откога го краде?! Изведнъж нещо привлече вниманието му на балкона. Първата мисъл, която му хрумна беше: „Е, тук ли намери да се обесиш?”
Никога не можа да си прости това! Можеше да я остави да си иде – беше го молила да я пусне. Но той имаше нужда от нея. Не можеше да си представи живота, без да има пред кого да доказва безпогрешността си. Усещането за значимост и власт му действаше като наркотик и не можеше да си представи как ще се откаже от него.
А ето сега беше сам и захвърлен в планината, затрупан със сняг, в това глухо село, където единствената музика, която търпеше, беше звукът на горящите дърва в печката и воя на зимната хала.
Дървата свирят. Писък жален и протяжен като потиснатия вой на изтерзана жена…


Публикувано от aurora на 28.01.2010 @ 11:08:17 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   apostolicia

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

Стрелката
автор: nickyqouo
317 четения | оценка няма

показвания 8379
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Писъкът на дървото" | Вход | 15 коментара (30 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Писъкът на дървото
от kristi на 28.01.2010 @ 12:06:44
(Профил | Изпрати бележка)
Четейки разказа, си помислих - как така човек, който чува как свирят дърветата, изгаряйки, е нямал сетива да чуе и усети поплака на жената?
И стигнах до финалното изречение - това е отговорът, да! Наказание е да слушаш музика на умиращи, когато си бил опустошителен огън, в който е изгоряло живо същество.

Много хубав разказ, apostolicia !!



Re: Писъкът на дървото
от sonnic на 28.01.2010 @ 12:00:29
(Профил | Изпрати бележка)
Наистина тежък разказ - с мислите, които поражда, с тревожните проблеми на ежедневието ни, с усещането за страдание... Но поднесен леко, четивно, дори песенно!
Картината в началото е зрима, реална и същевременно нова (поне за мен) като звук. Познавам пепелта от дърветата, приятно ми е когато попукват в печката, но бях изненадана, възхитена от мелодията, която долавя авторът. Тази мелодия, по-скоро този писък, пробужда, потриса...
Поздравления!


Re: Писъкът на дървото
от viatarna (viatarna@abv.bg) на 28.01.2010 @ 11:43:45
(Профил | Изпрати бележка)
А някои и звук не издават.
Изгарят си в пълно мълчание, даже не прошепват.
Страшен разказ - браво!


Re: Писъкът на дървото
от aurora (vasia@hulite.net) на 28.01.2010 @ 11:09:38
(Профил | Изпрати бележка)
Тежък разказ, навяващ куп неканени мисли...
Много ми хареса, поздрави!


Re: Писъкът на дървото
от sia на 07.02.2010 @ 10:09:34
(Профил | Изпрати бележка)
Редно е да страда...
Поздравления за творбата, за сетивата ти, apostolicia!


Re: Познание.
от regulus на 03.02.2010 @ 11:03:04
(Профил | Изпрати бележка)
Познато, твърде познато... :( Достоевски. :)


Re: Писъкът на дървото
от Ufff на 03.02.2010 @ 07:35:05
(Профил | Изпрати бележка)
Не бях чела тази творба. Пропуснала съм я. Мнозина ми я препоръчаха и виждам, че са прави.
И знаеш ли - вътре е пълно с "поезия" за несретници. Писъци на подвижните пясъци.


Re: Писъкът на дървото
от vikito_1960 (vikito_60@abv.bg) на 31.01.2010 @ 09:41:50
(Профил | Изпрати бележка) http://viktoriaivanovaa.blog.bg/
Вълнуващ, трогателен разказ !
Поздравления !


Re: Писъкът на дървото
от regina (radost.daskal@gmail.com) на 29.01.2010 @ 08:52:24
(Профил | Изпрати бележка)
страхотен разказ! - аплодисментите ми!


Re: Писъкът на дървото
от anonimapokrifoff на 28.01.2010 @ 21:27:07
(Профил | Изпрати бележка)
Браво! Това е.


Re: Писъкът на дървото
от joy_angels на 28.01.2010 @ 17:52:08
(Профил | Изпрати бележка)
Браво, Ели!


Re: Писъкът на дървото
от Silver Wolfess на 28.01.2010 @ 17:03:42
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
"Душевадка" си! Много обичам да те чета! Как пишеш, като че по души четеш.


Re: Писъкът на дървото
от Markoni55 на 28.01.2010 @ 15:16:18
(Профил | Изпрати бележка)
Страхотен разказвач си. От къде ги изравяш тези тежки драми. А психологическия образ на мъжката деградация е помитащ, смазващ.
Комплименти, всичко е толкова истинско.


Re: Писъкът на дървото
от radi_radev19441944 на 28.01.2010 @ 14:13:08
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Психологически издържан разказ. Поздравления! Сетих се за нещо от Достоевски - "Кротката", но онзи е още по-мрачен тип и разказва от първо лице.


Re: Писъкът на дървото
от vanya777 на 28.01.2010 @ 13:25:37
(Профил | Изпрати бележка)
За минути промени целия ми усет за топлото пропукване на дърветата и за онова блаженство...
Много добър разказ!!!