Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: StudioSD
Днес: 1
Вчера: 0
Общо: 14144

Онлайн са:
Анонимни: 471
ХуЛитери: 3
Всичко: 474

Онлайн сега:
:: Mitko19
:: LioCasablanca
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСтарата къща
раздел: Разкази
автор: apostolicia

Не бях идвала в старата къща от години. Къщите, досущ като хората, се променят с времето.
Помня двора съвсем друг, градината с асмите и чемширите... Дядо имаше една розова лоза, която зрееше някак на етапи. Щом увиснеха големите гроздове и тук-там започнеха да се прошарват зрънцата, ние, децата, умирахме да си кълвем, като същински косове. Това разбира се беше много вредно, защото привличаше оси или пък водеше до загниване на целия грозд, ама ходи ни обяснявай на нас - деца. Лозата сега никаква не се виждаше, асмалъкът се беше свлякъл от едната страна и по него са се накатерили подивели саморасли грамофончета, видно от изсъхналите им стъбла. Баба имаше страст към ирисите и перуниките, но този буренак навярно ги е задушил и те са се удавили в морето от коприва, троскот и млечка. Един-единствен бухлат чемшир протяга отчаяно пухкавите си клони-ръце към небето. Другите също са станали жертва на запущението. Повече от час стоя в колата, започна да прехвърча сняг – първоначално боязливо и несмело, а сега вече се сипе, като отсято брашно и се хваща за покривите, за клоните.
Трябваше да се погрижа за някакви семейни имоти, представа нямате каква досада са тези разправии, какво чакане, какво губене на време – и за какво? За някаква съборетина на края на света, в някакво забравено от Бога село, дето и водопровод даже няма.
И след всичкия този ужас се оказва, че някакви документи били скътани там, в същата тази съборетина, а аз, като най-мобилна, трябва да отида и да ги взема, били еди къде си...
Мисълта ми вдигна отчаяно ръце към небето, но не защото вярва в Бог – заради театралното звучене на жеста. Яхнах си конете и в селото.
А къщата... къщата се сгушила навътре в градината, потънала в бръшлян и бурени. Колко ли змии се крият сред тревите...
Дървесната жаба – спомних си дървесната жаба, която напипах веднъж като дете, когато, малко извън правилника, берях малини в дядовия малинаж. Така се ужасих, че още си спомням допира до хладната й, леко влажна и съвършено гладка кожа. Повече, разумява се, не посмях да бера малини, даже и с разрешение. Малинажът също вече не съществува. За щастие змиите и жабите през декември отдавна са си намерили надеждни убежища – не като мен, дето не знам на кой свят съм. Дето съм се заровила до шията в работа, за да не мисля за провалите в личния си живот. Уж помагам на хората да оправят животите си, а моят – нескопосана работа, видяло се е! Обаче няма начин, трябва някак да се докрета до края, че току-виж ме върнали отгоре да си довърша недовършеното.
То не остана много, все някак ще го изкарам.
Когато ми поставиха диагнозата, се почувствах... Напълно в разрез с всичко, което досега бях чувала за подобни случаи. Как хората се стряскали, как се вкопчвали в живота, как оздравявали... Или пък не оздравявали... но във всички случаи се изяснявали със себе си, с близките си, обиквали, обиквали ги, ставали добри... Или пък не – озлобявали се и обвинявали целия здрав свят, задето те са болни. Аз – не! Странното е, че, когато недвусмислено стана ясно, че ще сдавам багажа преди предвиденото и не по предвидения начин, вместо да се натъжа, аз се почувствах свободна. За първи път в живота си се почувствах съвсем свободна. Не ми беше нужно да трупам пари, нито да градя кариера, нито да се харесвам на хората. Досега правеното ми се стори жалко и смешно и някак се радвах, че съм се освободила от него.
Какво има човек? Себе си! Човек има само себе си – нищо друго не остава след него. Загуби ли себе си, всичките пари, служби и симпатии на този свят са без значение. А на мен ми предстоеше именно това – да загубя себе си. И без друго не съм сигурна дали изобщо някога съм се намирала. Ако съм го правила, то е минало някак незабелязано край мен. Не съм разбрала кога и как се е случило.
И сега, пред смълчаната стара къща, обрасла гъсто с бръшлян и бурени, тук-там с поокъртена мазилка, с някоя и друга счупена керемида и подивяла ябълка до портата, изведнъж ми хрумна, че не е никак невъзможно да се намеря някъде тук, сред бурените. Някъде тук, заровена като стъклено мънисто от детско съкровище, като пътпъдъче гнездо в синора, като забравена на лозата чепка грозде, като стар ключ за някоя неизвестна врата...
Кой знае, може пък и вратата да намеря! Кой знае...


Публикувано от Administrator на 24.12.2009 @ 10:14:28 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   apostolicia

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

23.04.2024 год. / 17:28:54 часа

добави твой текст
"Старата къща" | Вход | 7 коментара (14 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Старата къща
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 24.12.2009 @ 10:19:11
(Профил | Изпрати бележка)
:)ще я намериш!
светли и весели празници!


Re: Старата къща
от apostolicia на 24.12.2009 @ 11:18:54
(Профил | Изпрати бележка)
Весела Коледа, Кати!:)))))))

]


Re: Старата къща
от Silver Wolfess на 24.12.2009 @ 11:48:31
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Имам особена слабост към старите къщи. Към твоите разкази - също.
Светли Коледни и Новогодишни празници! Здраве, любов и късмет да са в дома ти!


Re: Старата къща
от apostolicia на 24.12.2009 @ 13:05:15
(Профил | Изпрати бележка)
Става ми топло и уютно, когато ти ме похвалиш, Сребърна. Весела Коледа и щастлива Нова година!

]


Re: Старата къща
от sia на 25.12.2009 @ 07:43:08
(Профил | Изпрати бележка)
Четох го и вчера, какъв коментар да оставя!
Може би така - аз няма да загубя лирическата...


Re: Старата къща
от apostolicia на 25.12.2009 @ 08:58:36
(Профил | Изпрати бележка)
Дръж я здраво тази, немирната, че каквато е, всичко хубаво разваля!
Благодаря ти, Сиа! Сърдечно благодаря! И честита Коледа!

]


Re: Старата къща
от beche на 28.12.2009 @ 01:33:37
(Профил | Изпрати бележка)
Разкош!


Re: Старата къща
от apostolicia на 29.12.2009 @ 08:11:21
(Профил | Изпрати бележка)
Мммммммерсиии!:)))

]


Re: Старата къща
от Markoni55 на 28.12.2009 @ 19:35:18
(Профил | Изпрати бележка)
Знам ,че обикновено се натъжавам от разказите ти, но не мога да превъзмогна онова, което все ме тегли към тях. Ако погледнем реално този е истинска свобода, ама някъде те яде червейчето за толкова много обвързаности. Всъщност те са онези нерешителности, които ни служат за оправдание да погледнем нещата от към най-реалистичния ъгъл и си намерим ключа. поздравления и хубави празници!


Re: Старата къща
от apostolicia на 29.12.2009 @ 08:12:04
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, весело посрещане на Новата година!:)

]


Re: Старата къща
от thebigplucky (plakerov@abv.bg) на 31.12.2009 @ 09:50:56
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/plamen.lakerov
http://www.youtube.com/watch?v=bkK8pe8JKhg&feature=player_embedded#

Нали видя къде ме изпрати произведението ти.
Благодаря ти.

Щастливо посрещане на Новата година!


Re: Старата къща
от apostolicia на 31.12.2009 @ 19:13:31
(Профил | Изпрати бележка)
В Сумер? :))) Красиво е в тези стари къщи, аз също много ги обичам, а с тази песен ме разби - отдавна не я бях слушала, обаче ...обвързаности разни и асоциации - на този родителите му... абе хайде да не говорим за това точно сега.
Щастлива Нова година, Плъки!

]


Re: Старата къща
от Ida (cwetiata_na_ida@mail.bg) на 31.12.2009 @ 17:35:45
(Профил | Изпрати бележка)
Лирическата е освободена,
но на Теб ти пожелавам споделени обвързаности :)))))))
Весело посрещане
и щастлива Нова година!


Re: Старата къща
от apostolicia на 31.12.2009 @ 19:14:34
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Идичка! Щастлива да е и за теб Новата година! Наздраве!

]