Календар
П |
В |
С |
Ч |
П |
С |
Н |
|
|
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
[ добави събитие ] | Кръвнина
Има една потресаваща (като повечето) македонска песен, която знам от баба, но скоро я слушах в поразително изпълнение на една бюрмска певица:
Сестра брата кани на вечеря: /Елай, елай, брато, да вечераме Вечерайте, сестро, мен не чекайте, /яз сум било, сестро, у меана.
Яз сум било, сестро, у меана, /голем золум, сестро, съм направило,
съм убило, сестро, едно сине, /едно сине, сестро, на майка.
Елай, елай, брато, да вечераме, /за кръвнина, брато, колай бива.
Сестра има, брато, девет сина, /едно сине майка ке прежали.
Прежалила сестра най-малото, /най-малото, майка, най-убавото.
Освен че ми разби сърцето и че се настани неизтриваемо в мисления концерт, който звучи непрекъснато в ума ми, тази песен ме накара да поровя из нета. Открих, че всичко страшно, което съм си помислила, е вярно.
В нашия НИМ има трицветно знаме — червена (най-отгоре), зелена и бяла хоризонтални ивици, заобиколено е от сърмени ресни. Върху зелената ивица с релефна везба е изработен коронован изправен хералдически лъв, зад който е извезан надпис: „Правдина се добива съ кръвнина." От епичните времена за освобождението на многострадална Македония, началото на ХХ век.
Над 390 ученици не посещават учебни занятия в училищата в Албания заради страх от кръвно отмъщение, съобщи македонската агенция Макфакс, цитирана от БТА. (Сега!) Става въпрос предимно за ученици от северната част на Албания, където кръвното отмъщение е често срещано явление. Ако представител на един род бъде убит, роднините му имат не просто правото, а законовото задължение да отмъстят за смъртта му, като убият член на обвинения в кръвопролитието род. Душата на убития не може да намери покой, докато не бъде отмъстена с кръв. "Кръвта никога не се губи", повелява Канунът на албанския деспот Лек III Дукагини (1410 - 1481). Петнадесети век... сега е ХХI, или аз греша?
Кръвното отмъщение е характерно за югозападните Балкани, особено сред албанците в Косово и сред славяните в Черна гора. През 2005 г. 65-годишният черногорец Драго Калуджерович уби 36-годишния Райко Маркович в Цетине, за да отмъсти за сина си, убит от Маркович преди 14 години. Калуджерович трябвало да изчака убиецът да излежи 10-годишната си присъда. Бащата на Маркович се самоубил от срам, а Калуджерович се самоубил, след като отмъстил за своя син.
Кръвното отмъщение било познато и на славяни, и на прабългари. В писмото си до папа Николай I цар Борис I го пита позволено ли му е да съди углавните провинения. Въпросът показва, че правораздавателната компетентност на българския княз не е била безспорна. А това е убедително указание, че по времето на цар Борис I частното отмъщение (кръвната мъст) е продължавало да съществува. Правото да налагат това наказание е принадлежало на мъжете, годни да носят оръжие, и на бащата или на старейшината. Кръвното право е наследствено. Цар Борис I избива 54 болярски рода за потушаване на бунта на болярите през началото на 865 г., така елиминира заплахата за себе си и престола и се предпазва от отмъщение, което според закона е задължително.
Кръвното отмъщение е древен обичай, формирал се в родово-племенния обществен строй, тъй като едно убийство тогава водело до нарушаване на численото равновесие, до обществено и икономическо разбъркване. Вярвало се, че не се ли организира отмъщението, за убития нямало покой на другия свят. «Наказателното» отмъщение невинаги приключвало веригата от причини и следствия и нерядко на свой ред давало повод да се търси ново възмездие. За да се избегне кръвопролитието, състоятелните хора започнали да се откупуват чрез преговори с рода на потърпевшия. При съгласие на страните претенцията за кръвната разплата била заменяна с откуп. Тази форма допринася да се намали броят на престъпленията, но все пак тя е преимущество на богатите. Онзи, който не можел да плати, бил наказван с кръвно отмъщение според народното обичайно право.
Песента добре знае истината. Кръв за кръв. Десет-единадесет века след цар Борис I. Нарочно ще избегна да размишлявам и за ужаса на сестрата, и за ужаса на майката, и за ужаса на брата, сложил началото на смъртоносни събития. Така ми домъчня за онова «най-малото, най-убавото»... най-невинното. Песента не казва дали братът е приел жертвата. Дано да не е.
Публикувано от alfa_c на 14.12.2009 @ 09:34:40
| Рейтинг за текстСредна оценка: 5 Оценки: 5
Отдели време и гласувай за текста.Ти си Анонимен. Регистрирай се и гласувай. |
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Дребосъци 6" | Вход | 15 коментара (43 мнения) | Търсене в дискусия | Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание. |
Re: Дребосъци 6 от ElToro на 14.12.2009 @ 10:19:08 (Профил | Изпрати бележка) | Здрасти!
Преди години, когато се заслушах в текста на тази песен, бях ужасен! Направо не ми се вярваше, че една майка ще бъде склонна да прежали рожба заради золума на своя брат!
В тази връзка искам да направя корекция на публикувания от теб текст. След -Яз сум било, сестро, у меана,- следва :
Яло, пило, сестро,
сум се напило.
Голем золум, сестро,
сум направило...
Каквото ще да е, ама да оправдаваш убийство поради пиянство, това не мога да го проумея!
|
Re: Дребосъци 6 от beche на 14.12.2009 @ 10:19:23 (Профил | Изпрати бележка) | Интересно...
Отивам да прочета назад "Дребосъци"-те ти.:) |
Re: Дребосъци 6 от Lisica на 14.12.2009 @ 11:16:17 (Профил | Изпрати бележка) http://bntruse.tv/licata.php?id=12 | Този мрачен на пръв поглед дребосък-6 е много стойностно човръкване в балканската ни народопсихология...
Нищо, че е извън контекста на жизнерадостно-саркастичния хумор на останалите дребосъци....
Харесах, за пореден път!
Лиса |
Re: Дребосъци 6 от Silver Wolfess на 14.12.2009 @ 11:20:18 (Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver | Ей, на! Утрепи ме, обичам да те чета.
Копие, дори не ми се коментира - кръв за кръв. Тъмен, врящ котел сме тук на Балканите, а и не само тук. Човечеството не е изживяло още тъмните си времена -око за око, зъб за зъб, кръв за кръв.
http://vbox7.com/play:8128478e&al=1&vid=
Пазя у дома една автентична македонска носия от Солунска Македония. Тя май започва да се разпада вече и се чудя какво да я правя, а трябва да остане спомен и памет.
Прегръдки, Копие! |
Re: Дребосъци 6 от joy_angels на 14.12.2009 @ 19:11:55 (Профил | Изпрати бележка) | Мисля си, че съвременният човек е много по-чувствителен... по-страхлив дори.
Ох... как да ги намеря тези думи. Някак си смъртта е била по-неразделна част от ежедневието на хората - войни, болести, стари хора, които умират в съседната стая или дори в тази, деца, които умират едно след друго от треска или "уроки". Далеч съм от мисълта, че хората са били по-беразлични или по-коравосърдечни... по-земни са били някак, знам ли и аз. Искам някак да оправдая майката, иначе не ми го побира главата.
Поздравления за сетивността, а и за research-а, Копие!
|
Re: Дребосъци 6 от pc_indi (pc_indi@abv.bg) на 15.12.2009 @ 19:38:07 (Профил | Изпрати бележка) http://indi.blog.bg/ | Може и да има някъде по- потресаваща песен, но аз поне не съм я чувала! Когато за първи път я чух цялата, наистина се ужасих! Много добре и правилно си го обяснила. Явно така е било и може би и сега продължава да се търси кръвнина... Може би дори самото небе понякога да я осъществява и мъсти някак... Но тази песен винаги ще ме ужасява колчем докосне слуха ми! И аз се надявам братът да не е приел жертвата!
Другото, което не по- малко ме ужасява, свързано с тази песен, е че много хора люлеят едва ли не ритуално хоро на нея по време на различни празнични поводи, по заведения и сбирки!Вижда ми се някакъв абсолютен абсурд! Закачени един за друг, едни нахилени, позачервили бузи от алкохол, или не, люлеят се там... Понякога и в съпровод на разни реплики междусъседнохороводни от рода на: " Ей, от кога не сме се виждали! Как е Тинчето(примерно) , бе? " , или " Офф трябваше да си сложа по- ниски обувки..." и прочие.. :)) Като че не стига ужасът от самата песен! Ама стига и аз съм с моите мормодорене..:))
Поздрави за текста, Копи! |
Re: Дребосъци 6 от anonimapokrifoff на 15.12.2009 @ 23:38:54 (Профил | Изпрати бележка) | Харесвам текстовете ти! В момента се опитвам да си спомня дали песента е хороводна: ако е, значи е създадена, за да се играе на нея /колкото и безумно да ни се струва/; ако не е, тогава онези с хорцето са за линч. |
Re: Дребосъци 6 от angar на 19.12.2009 @ 11:20:37 (Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg | Много силно! И постингът, и текстът на песента. И много размисли пораждът и текстът, и коментарите.
Първо за това кой е по-ценен - рожбата или братът? В "Рамаяна" има един куплет, който синовете ми, макар на шега, понякога си повтарят:
"...
И как ще кажа, че без брат
останал съм зарад жена?
Човек, ако загуби дом,
дори и син или съпруга,
съпруга ще намери друга,
и втори дом ще построи,
и втори син ще си роди,
но втори брат не ще си найде!"
И мене много ме дразни "ремонта" на песните. С това най-често се променя смисъла, изопачава се, отнема се "жилото" на песента. А също това, че често не изпълняват песента до края - а нали в края й е заключена мъдростта!
И третото, което не проумявам: текстът на песента, (а и случката, по която е създадена странджанската песен, защото те всички са създадени по истински случаи), трагични, тъжни, кръв капе, а под текста забележка: "Пее се на хоро." |
Re: Дребосъци 6 от atanasKoc на 25.01.2010 @ 00:30:11 (Профил | Изпрати бележка) | и да си спомним за хроника на една предизвестена смърт. |
| |