Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 856
ХуЛитери: 1
Всичко: 857

Онлайн сега:
:: Boryana

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаДребосъци
раздел: Други ...
автор: copie

Онождане

Трябва да споделя с уважаемия читател изключителния глагол "онодя" (ударение на второто «о»). Биха го превели като "чукам" или "забременявам някого", най-вече като класическото оплождам. И да, така е в речниците.
Но моите баба и дядо (Ботевградско) го използваха универсално във всекидневния си живот, без да влагат и най-малък оттенък на сексуалност. Както и съселяните им. Днес онодееме (западно бълг. изговор на онодихме, с ударение на първото «е») царевицата - т.е. прекопахме я, поляхме я, обрахме я... Днес онодееме лозето – рязахме го, пръскахме го, плевихме го, копахме го... Онодееме черешите – варосахме ги, брахме ги... и т. н.
Но, забележете - с къщата например онодееме не върви! Ако сме я боядисвали – това си е боядисване, а не онождане. И с никой предмет не върви. Само с природата. Какъв усет, подсъзнателен, за живото! И за движещите му сили 


Банка

Веднъж имах един влог, към 680 долара в наша банка, която после стана италианска. Знаех си, че си ги имам тия пари на едномесечен срочен влог и си виках – ми те се умножават, сега не ми трябват... Така минаха 5-6 години, остро ми дотрябваха пари и аз отидох да си ги изтегля. С приятно предчувствие, че се е понатрупали още от лихвите.
Девойката на гишето обаче след голямо ровене из компютъра ми каза: нямате спестовен влог. Как да нямам, викам аз – ето ви документа! Договор с банката! Момент! – отвърна тя и се пъхна зад стъклена матирана врата, явно при шефката. Доста се забави, но накрая излязоха и двете, а началничката ми заяви: имате разплащателна сметка! Каква??? Никога не съм искала да имам разплащателна сметка, още по-малко в долари, и аз по принцип ненавиждам този вид сметки още от времето, когато имах такава в една банка, която после стана унгарска и която задължително плащаше първо парното (дето няма да ми го спрат), а после тока (ако има пари, но няма, и тока ми го спират).
Началничката ме просветли. Преди няколко години ръководството на банката взело решение (!) всички влогове под 1000 долара да се преобразуват в разплащателни сметки! Трябваше да уведомите клиентите си! – вече наистина се развиках аз. Сигурно сте уведомена, предположи тя. Покажете ми писмото, което сте изпратили до клиентите си! Не мога, аз съм отскоро... И колко пари има в сметката? – Има 550 долара. Само дето не припаднах. Те са ме крали систематично от няколко години. Не само, че не са начислявали лихви, но и 130 от моите лични долари ми бяха откраднали. За „обслужване” на разплащателна сметка във валута са си удържали всеки Божи месец от моите пари! Нито едно движение не е имало по тази сметка години! Но „обслужването” се е състояло.
Тогава прекратих всякакви отношения с тази институция. Бях ядосана до хистерия и си наложих да не мисля за тях. Отписах ги. Закрих и дебитната си карта, всичко, което ме свързваше с тях.
Но сега кръгът се затвори. Пак ще ми превеждат заплатата чрез тая банка.
Дали не крадат и от заплати?


Некролози

Един от автентично новите вицове: Внукът вижда дядо си, че чете некролози във вестника и му подхвърля: - О, дядо! Ти пак във фейсбук!...

След като се похилих с глас, се сетих за нещо. Ами само преди няма и двайсет години в никой вестник не се публикуваха некролози! Във вестниците преди девети септември – задължително! (имам два взети изпита по „История на българската журналистика”). След това – няма! Освен понякога две-три изречения за някой партиен функционер. Още по-рядко – траурни първи страници, предполагам, че много хора са им се кефили.
В българската традиция е да се поменават починалите с некролози, жалейки, помени – опело, третини, деветини, четиридесет дни, 6 месеца, година... Но през социализма тази традиция беше натискана към земята. Когато опяваха дядо, татко не влезе в черквата. Член на БКП, ще го „докладва” някой...
Размишлявах, защо наистина нямаше вестник с некролози? Все едно хората не умират при социализма. Едното светло бъдеще ги очаква.
Затова.


Публикувано от viatarna на 04.12.2009 @ 07:24:13 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   copie

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 02:25:05 часа

добави твой текст
"Дребосъци" | Вход | 7 коментара (16 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Дребосъци
от diva_voda на 04.12.2009 @ 07:44:40
(Профил | Изпрати бележка)
На теб пак са ти останали пари,мен в тази банка ме накараха да платя, за да закрия разплащателната сметка:)))
И със заплатата е така - нима те попитаха как и къде искаш да си я получаваш?
Както и да е, друго освен да се държиш настрана, не можеш да сториш, ако си сам.
А мислиш ли,че медиите формират гражданско съзнание - аз не!
Поздрав!
Дива вода


Re: Дребосъци
от Silver Wolfess на 04.12.2009 @ 09:44:51
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
С голям кеф те чета, Копие. Описваш колективната ни памет. Дори намирам неща, които по някакъв начин съм изтласкала от съзнанието си, но бяха точно така.
За мен е удоволствие. Благодаря ти!


Re: Дребосъци
от PLACEBO (placebo@abv.bg) на 04.12.2009 @ 12:54:38
(Профил | Изпрати бележка)
Копи, има ли още твои "дребосъци"?
Много ми се четат...
:-)
цунк


Re: Дребосъци
от radi_radev19441944 на 04.12.2009 @ 20:31:20
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Онодя е нещо като обслужвам и наистина има универсално значение. И аз съм се чудил с тия разплащателни сметки в банка Хеброс


Re: Дребосъци
от Usmiv4ica (willy_willy@abv.bg) на 05.12.2009 @ 15:35:33
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/usmiv4ica
посмях се (то на чужд гръб - лесно ... но за мое оправдание ще спомена, че също си имам историйка с банка ... изгубих си и личната и дебитната карта и сладурите по никакъв начин не ми позволиха да си изтегля пари с межд. паспорт ;))))) наложи се да обера джобните на хлапето ;-))))


Re: Дребосъци
от joy_angels на 06.12.2009 @ 17:57:37
(Профил | Изпрати бележка)
Онождане - езикът ни е уникален! За съжаление това богатство се губи. Добре, че си го написала...
Банка - да, крадат от всичко. От 1 млн да вземат по 1 ст на ден са си 1000 лева.
Некролози - аз пък хич не го харесвам този навик. Естествено, че всички умират. Но ми е доста призрачно...
Поздравления и за тези миниатюри, Копие!
Чакам следващите :))) Поздрав!


Re: Дребосъци
от Ufff на 12.12.2009 @ 23:21:57
(Профил | Изпрати бележка)
Мдааа, "весело" е при теб!
;)-;)