Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 577
ХуЛитери: 0
Всичко: 577

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
раздел: Разкази
автор: Markoni55

Никога не съм се смятала за добър кулинар.
Първо, защото и двете ми момчета се родиха едно след друго и, слава Богу, бяха ящни деца; нямахме баби, а работата на съпруга ми беше свързана с пътуване и едва смогвах да се справя с приготвянето на храната. По-скоро готвех, за да ги нахраня. Постоянно пресмятах продуктите и за колко хранения ще стигнат.
По-късно работата на Краси премина на друг режим, който му осигуряваше много свободно време. По традиция всички мъже в неговия род готвят добре и със самочувствие. Така той пое тази част от моите задължения до такава степен, че когато се наложеше да отсъства, момчетата предпочитаха да не се изявявам в кухнята.
Инстинктивно и нелогично на пръв поглед, когато Краси внезапно се отиде от този свят, аз се вкопчих в готвенето. Вероятно по някакъв начин исках да заместя липсата му и момчетата, макар и големи, да преодолеят по-лесно загубата. За мен това бе някакво осмисляне на времето. Не че имах свободно време, напротив, връщах се късно и започвах да готвя в 22-23 часа. Оправдавах се с това, че на следващия ден, когато синовете ни се върнат от работа, само ще претоплят храната и ще хапнат нещо сготвено, преди да излязат. И друго... имах оправдание, когато се връщаха и ме заварваха да дремя още пред телевизора или компютъра – изчаквах яденето. Изхитрявах се да започвам максимално късно... така или иначе нямаше да мога да заспя.
Трябваше да минат няколко години, да срещна някого, с когото искам да остареем заедно, за да усетя удоволствието от приготвянето на храната. Първите три години живяхме на квартира – исках да се убедя, че имам сили да приема нов човек до себе си и да променя живота си. Нямахме никакви условия за готвене, но тъкмо по тази причина изпитвах желание да приготвя нещо за двама. Идея ми даде една млада колежка, разказвайки свои находки от студенския живот – различни кулинарни постижения с обикновен парти грил. Беше ерата на запеканките...
С Жоро се получи, нещо повече: с много обич си построихме малка сглобяема къща недалеч от града. Когато положихме основите, отецът ни предложи да си напишем някакво послание, което да освети, преди да го затворим в бутилка и заровим под прага. Пожелахме си да остареем заедно в обич - в този дом, да посрещаме всичките си деца (моите две и неговите три), внуците си, нашите и техните приятели.
Първото шеметно лято в къщичката бе изпълнено с много хора. Понякога изпитвах същото притеснение, че няма да успея да ги нахраня. Господи, нали това си пожелах...
Цялата тази лента ми минава в забавен кадър, докато завивам сарми от лозов лист. Отглеждам си няколко саморасли лози, които имат прекрасни листа за случая. Избирам най нежните, почти кадифени листчета от върховете; те са естествено съвсем малки: сармичка-хапка. Чудят ми се на търпението... и аз си се чудя. Най-вече на желанието да загубя цял предиобяд за една тенджерка, която свършва мигновено. Защото стават много вкусни с гъбки, оризче, копърче, може и тиквичка, и чесънче, и любимата ми подправка.
И усетих отговора... Събота е, нямам уговорка с никого за обяд, а съм напрегната. Провизиите и готовността ми за гости са доникъде – иначе щях веднага да свирна сбор, а така ми се иска някой да дойде. Но не уговорено, а просто така. Мисля си, че предишното ни гостоприемство се претопи и заетостта ни заимства западния модел: да се каним специално, в определени дни. Спомням си времето, в което нямахме самостоятелни жилища, нямахме коли, телефони. За да видиш някого просто трябваше да отидеш до дома му. Беше простичко - ако има кафе, ще предложи, ако няма – нищо фатално, но със сигурност знае, че си имал нужда да го видиш... Сега това не може да се случи. Седмица преди събитието се уведомяваме, подготовката е повече натоварваща, отколкото празнично приповдигната: дали този ордьовър ще се получи, дали пържолите ще са се опекли добре, а десертът... , ще стигне ли виното (не че няма денонощни магазини, но в джоба ти са се свили мизерно само пет лева)...
А толкова искам някой да ми звънне десет минути, преди да потропа пред вратата. Да попита: „Там ли сте? След минути съм при вас”. Тогава ще се огледам без притеснения, все един билков чай от моята градина ще мога да предложа, малко орехи или кафе, но ще знам, че много сме липсвали на този "някой" и че той е имал нужда да ни види, да постои с нас без да се щураме около масата и да демонстрираме ВИП сървис.
Завивам унесено сърмички. Всяка е като едно малко писмо-послание, само най-същественото ... С обич, Маркони


Публикувано от Valka на 19.10.2009 @ 17:09:19 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   Markoni55

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

Рими с ..ив
автор: LeoBedrosian
539 четения | оценка 5

показвания 21122
от 50000 заявени

[ виж текста ]

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист" | Вход | 12 коментара (24 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от Marta на 20.10.2009 @ 14:15:05
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
Винаги съм била добър кулинар. То и от пръв поглед си личи. От трети клас съм почнала да готвя, защото майка в един момент беше много заета и се е случвало да остава на работа от тъмно до тъмно, а съм най-голяма от три деца и естествено като кака отговарях и за тях, изобщо не са ме питали искам или не, мога ли и как се чувствам, то си идва с позицията първородно. Правех баница и мусака в трети клас, сега разправям на дъщеря си, на нея не и прави особено впечатление... Обаче сърмите с лозов лист ги завивам едва от година - преди съм обичала и правела само със зеле, открих преди две -три години тези пикантните и си измислих допълнителната мотивация покрай честото ходене по лозята, накършвам си листа и вече им хванах цаката...

Много ми беше приятно да прочета и споделя, Маркони.


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от Markoni55 на 20.10.2009 @ 17:45:34
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се, че прочете и сподели Марта. От известно време насам приготвянето на храна стана нещо специално. Влагам емоцията на споделянето...Странно е това усещане, но се чувствам страхотно.

]


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от anelim на 20.10.2009 @ 11:08:03
(Профил | Изпрати бележка)
Много близък ми стана този разказ -"За да видиш някого просто трябваше да отидеш до дома му. Беше простичко - ако има кафе, ще предложи, ако няма – нищо фатално, но със сигурност знае, че си имал нужда да го видиш... " Как искам това време да е настояще...
Поздрави!


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от Markoni55 на 20.10.2009 @ 13:34:52
(Профил | Изпрати бележка)
Малко носталгично ми е, но се случва. Има и такива дни и такива приятели за наша радост. Но условностите са станали по-силти от нас.

]


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от voda на 19.10.2009 @ 21:12:15
(Профил | Изпрати бележка)
Малко тъжно. И много забавно...
Поздрави!


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от Markoni55 на 20.10.2009 @ 13:37:38
(Профил | Изпрати бележка)
Всъщност исках да е оптимистично пожелателно. Нещо, като напомняне на хората, които смятам за приятели и на които държа. Не мога да наричам нещата със собствените им имена в прав текст. Все някак гледам да е по завоалирано

]


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от joy_angels на 19.10.2009 @ 19:35:11
(Профил | Изпрати бележка)
Писмото под прага - послание до Бога.
Писмото в сърмичките - послание към хората.
Хубав разказ си завила, Маркони. И ще ти призная - капнаха сълзи в чинията ми.
Поздравления!


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от Markoni55 на 19.10.2009 @ 21:05:49
(Профил | Изпрати бележка)
Споко! Не исках никой да реве, но всъщност го написах така както го чувствам. Предполагам, че и ти понякога усещаш това отчуждение и излишно суетене, леката показност, която ни притиска в сърцето. Най ме боли за две приятелки, с които сега разтоянията ни пораздалечиха, но не чак толкова - 20, 30 км. Аз всеки божи ден ги минавам в едната посока. Та те не пожелаха да дойдат докато не ги поканих офиициално. Е, направих го веднъж, миналата година, току що бяхме се нанесли...но сърце да е широко. Сега ми е доста по комфортно и уютно...но те недвусмислено чакат покана...Не ги разбирам. Когато усетя, че някой има нужда от мен съм като линейка...Няма значение. Не мога да спра да ги обичам. Какво да се прави? За това пък вторият разказ си е направо смешен - иди да си оправиш настроението!

]


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от Valka на 19.10.2009 @ 17:58:21
(Профил | Изпрати бележка)
Хей, сладкодумник, ще ти се ръсна някой ден с цялото домочадие и и пълна тенджерата сладки приказки :-))))
Топло ми стана и ме пипна носталгия по ония времена...


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от Markoni55 на 19.10.2009 @ 18:01:48
(Профил | Изпрати бележка)
Ти поне си идвала и знаеш за какво става въпрос нали! Жоро два дни вари ракия със съседа и се надявам нещо да изкарат!

]


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от apostolicia на 19.10.2009 @ 17:42:28
(Профил | Изпрати бележка)
Ох, сестричке, ако завия цял казан лозови сърмички, дали ще полипсвам някому?
Поздравления за разказа!


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от Markoni55 на 19.10.2009 @ 17:48:37
(Профил | Изпрати бележка)
Всичко е в мисълта. Можеш да ми вярваш, че понякакъв начин го усетих. Имах чувството че наистина изпратих на всички по едно кратичко писъмце, нищо че си ги изядохме сами с Жоро. Има една книга, която много ми хареса и затрих някъде - "П.С. Обичам те, мама"
Това са, както казва авторът послеслови на писмата, които майка му му е изпращала в различни години от живота. В тях удивително се съдържа най-същественото, нещо като обобщение. Жалко че я дадох на някого, който не я върна, а дори не беше моя. Но усещането ми бе същото! Благодаря!

]


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от alfa_c (alfa_c@hulite.net) на 19.10.2009 @ 17:39:19
(Профил | Изпрати бележка)
Прииска ми се да ти се изтърся ненадейно и ще го направя някой ден...
Уютни думи, Ванюша, благодаря ти.


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от Markoni55 на 19.10.2009 @ 17:43:30
(Профил | Изпрати бележка)
не се кани ами си бий камшика. От кога ти разправям клко е хубаво. И сега дори, запалихме си печката с дръвцата - чудничко. Беше ми мъчно като си отиде лятото, но пак е прекрасно и ще се радвам да го споделя с вас. Мъ няма да мъ стрисрваш придварителну, нъл тъй!

]


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от rosi45 на 19.10.2009 @ 17:35:35
(Профил | Изпрати бележка)
Създала си неподражаема атмосфера,изпълнена с топлота!Чудесно!


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от Markoni55 на 19.10.2009 @ 17:40:58
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се че ти допадна. Исках да е истинско! Благодаря!

]


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от ANG на 19.10.2009 @ 17:26:18
(Профил | Изпрати бележка) http://angelangelov.wordpress.com/
радвам се на топлината в писанието ти


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от Markoni55 на 20.10.2009 @ 18:20:27
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се на топлината в гласа ти. Странно, вчера ти написах отговор, но сега виждам, че го няма. Радвам се и на това, че си забелязал първата ми прозаична творба. За мен беше много важно.

]


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от galina (diana610@abv.bg) на 19.10.2009 @ 17:23:14
(Профил | Изпрати бележка) http://galina10.blog.bg
Ех, Markoni55, разказваш за толкова обикновени неща, а защо ли ми потекоха сълзите...
Поздрави!


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от Markoni55 на 19.10.2009 @ 17:28:33
(Профил | Изпрати бележка)
Ти си втората дето се разрева. Нямах такава нагласа, като го пишех. Исках да е ведро, оптимистично и осъзнаващо. Искам да престанем да играем роли, да бъдем това, което сме. Искам си живота! Благодаря за отзива. Това е първия ми разказ и не вярвах, че мога да разкажа нещо в проза само в страница и половина.

]


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от copie на 22.10.2009 @ 23:17:57
(Профил | Изпрати бележка)
Вкусно за четене! :) Поздравления, Ванче!


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от Markoni55 на 25.10.2009 @ 19:36:37
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се, че го забеляза. Още се вълнувам ка то новобранец в прозата и всяко мнение е важно за мен!

]


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от Mia2442 (mia2442@gmail.com) на 21.01.2010 @ 17:38:40
(Профил | Изпрати бележка) http://www.youtube.com/watch?v=NxBTchwLQ3g
Хубаво и носталгично и ...топло!:)
Беше удоволствие!:)


Re: Кулинария до шия 1 - Сарми с лозов лист
от Markoni55 на 21.01.2010 @ 17:54:26
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря! Изненадах се като видях, че някой се е върнал към този текст. Опитвам да продължа серията, но нещо не се получава. Този най си го обичам.

]