Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 965
ХуЛитери: 0
Всичко: 965

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЛегенда за построяването на църквата “Св. Неделя”
раздел: Разкази
автор: VOINOV

Разрастнал и уголемил се родът на Стоймир Терзийски.
В Лещанската планина вече нямало как да се прехранват. Малки и келяви били нивиците му, овцете се нароили, а турчинът не давал и дума да се издума – да им продаде и парченце от златните си имоти.
Умувал Стоймир, мъдрувал година време, пък забрал жената и децата, натоварили в каруцата оскъдната си покъщнина и се отправили един ден на към Тросковското землище.
Купил бил от Дедеагачкия¹ Осман ага една малка стръмна нива, преди месец време. Ще вкопаят землянка в баира, та да не студуват през зимата, а за година време, със синовете и нова къща ще вдигнат.
Здрави били синовете му, работливи. Щом единият тръгнел към нивата, другият се отправял овчарин, а третият поставял самара на коня и се отправял в гората дърва да бере.
Тогава , една нощ на Никола – най-големият син му се присънило да държи голяма златна икона в ръце, и то застанал насред съседната Османова нива, с лице на изток.
Рано на следващата заран, още преди изгрев слънце, още преди аргатите да са дошли, Стоймир и тримата му синове отишли и застанали на подсказаното място. Изгледът бил прекрасен. Погледът се реел на изток чак до синеещите се в далечината Качевски чукари под Пирин. Поразговорили се, поумували, помъдрували, и накрая решили на това място храм на съградят. Ехото на камбаната щяло да се разнася по всичката тази земя нататък. А денят бил 7 юли, неделя, а това означавало, че “Св. Неделя” ще бъде техен ангел хранител и покровител.
Старият Стоймир и синовете Никола и Анто се върнали обратно у дома, а най-малкият и най-здрав Петре останал да изчака агата и аргатите6 му.
Осман ага се задал по пътя, когато първите слънчеви лъчи иззад Пирин озарили младежкото му лице. Видял го агата в неговата нива и свъртял коня нататък.
- Добър ден, аго! – свалил капата си младият мъж.
- Добър да е. Що чиниш тука? Да не си се решил сам да овършееш овеса ми?
- Не аго, не, за друго съм дощъл. Искаме да купиме нивата ти, занататък ние с братята ми да я сеем. Колко гроша ще и искаш?
- Тя нивата ми не е за продан. А и не грошове, а лири, лири струва. Бедняци като вас не биха събрали толкоз пари. Затова, върви си по живо и по здраво – и друг път да не съм те видял тук по моята бахча.
- Аго, молим те! Кажи каква цена и искаш на нивата. То е ясно, като бел ден, че на есен ние ще я сееме – поне добър пазар да и направиш.
- Ей, момко, махай се от пътя ми, защото не ми знаеш нито пофатоко², нито побароко!
- То ако е за пофатоко и побароко и ти моите не ги знаеш, – повдигнал мустаките си младият мъж – ама не затова съм дошъл. Требе да знаеш, дека не мърдам от тука, докато не ми продадеш нивата.
- Пръждосвай се от нивата ми, измикяр! – разярил се агата. Очите му взели да пръскат искри. Като видял, че момъкът още повече изправил снага, извил крак и скочил чевръсто от коня. Завтекъл се и хванал младия човек за гърлото, но додето крачка направил, се намерил върху остриците на непожъната ръж. Сега вече момъкът го бил хванал за гърлото, а току пред очите му блестяло острието на дългия му нож.
- Аго, продаваш ли нивата – или да те порязвам?
Много дълго му се видяло това време на Осман, докато успял да вземе дъх, да размисли за целия си греховен живот и за ползата от цялото му имане. Мисълта – да бъде в близост до такива аирсъз³ хора, вече не го блазнела особено.
В следващият понеделник, старият Стоймир донесъл документа подписан от Симитлишкия кадия. Броил беше на Осман парите за деветта декара и се бяха разделили по живо и по здраво, след шикерлия кафе и петмез приказки. Никой дума не беше обелил за случилото се на беговите ниви.
След три дни изпратили Петре като таксидар, таксиидиот4 – да обикаля по всичките села в нахията5 и да изпросва парични помощи за градежа. Парите носил на съхранение в Рилския манастир, а когато станали достатъчно, отишъл и пазарил Беровските майстори да отпочнат градежа.
Хората от съседните махали се стекли да помагат, кой с каквото може. Едни превозвали с каруци шуплест камък от Лещанската планина, други месили калтас плява от жито и я подавали на майсторите, а жените носели вода и се занимавали с готвежите.
Храмът “Св. Неделя” е вдигнат за три години и е осветен на 7 юни, Петковден, 1862 година.

¹ Дедегач – старото име на с. Тросково
² пофаток – захват
³ хаирсъзин – (тур.) – зъл човек, проклетник, нехранимайко, човек който не носи щастие.
4 таксиидиот – пътник или монах, който събира помощи за манастир
5 нахия – (тур.) – малка административна единица в Осм. империя
6 аргати – наемни, земеделски работници, ратаи

От цикъла "Легенди от Пиринско"


Публикувано от viatarna на 02.10.2009 @ 17:06:17 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   VOINOV

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Лопата218
автор: nickyqouo
384 четения | оценка 5

показвания 6785
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Легенда за построяването на църквата “Св. Неделя”" | Вход | 7 коментара (7 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Легенда за построяването на църквата “Св. Неделя”
от galina (diana610@abv.bg) на 02.10.2009 @ 18:43:45
(Профил | Изпрати бележка) http://galina10.blog.bg
Увлекателно разказана легенда!
Поздрави!


Re: Легенда за построяването на църквата “Св. Неделя”
от VOINOV на 02.10.2009 @ 18:57:03
(Профил | Изпрати бележка) http://voinov50.blog.bg/
Благодаря, Галина!
Поздрави!


Re: Легенда за построяването на църквата “Св. Неделя”
от VOINOV на 02.10.2009 @ 21:33:23
(Профил | Изпрати бележка) http://voinov50.blog.bg/
Да, да, Дениса :):):)
За църквата в с. Докатичево, до гр. Симитли, става въпрос...
Поздрави!


Re: Легенда за построяването на църквата “Св. Неделя”
от radi_radev19441944 на 02.10.2009 @ 23:13:49
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Велики времена са били. Вярата ги е крепяла тези хора


Re: Легенда за построяването на църквата “Св. Неделя”
от VOINOV на 03.10.2009 @ 08:38:32
(Профил | Изпрати бележка) http://voinov50.blog.bg/
Да, Ради.
Времето е налагало,
да се прави от нищо - нещо,
както казва един известен готвач
от едно телевизионно предаване :):):)
Не им е било лесно - но са се справяли предците ни.
Поздрав!


Re: Легенда за построяването на църквата “Св. Неделя”
от Pobeditel на 03.10.2009 @ 23:40:45
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрави за интересния разказ! И тази легенда е още едно доказателство за силния български дух.


Re: Легенда за построяването на църквата “Св. Неделя”
от VOINOV на 04.10.2009 @ 06:00:39
(Профил | Изпрати бележка) http://voinov50.blog.bg/
Благодаря, Васко!
Опитвам се да събера тези историй
и да ги запазя за бъдните поколения.
Поздрав!