Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 681
ХуЛитери: 0
Всичко: 681

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСтрастите и странностите на известни хора и отражението им върху историята ни-11
раздел: Други ...
автор: galina

Сянката на Гешев

С кодовото название "Овен", Българските разузнавателни служби след девети септември 1944г., разработват специална агентурна операция за издирване съдбата на избягалия висш полицай Гешев.
Тези издирвания продължават до 1962 година, но безрезултат.
Какво може да означава това: мъртъв или дълбоко законспириран?
Дали Гешев е бил само един много ловък и хитър полицай и Началник на отделение "А" от царската държавна сигурност? А може би е играел двойна игра, като агент на нечие политическо разузнаване, чийто цел е да внедрява агентура в партии и движения, на която може да се разчита след десетилетия за стратегическа работа във върховете и ръководните органи на една държава? Тогава мракът и неизвестността не се вдигат за много дълъг период от 50, 100 и повече години, не проговарят нито хора, нито архиви.
Тогава и създателят на тези агентури трябва да мълчи, да остане в пълна сянка, като чрез него силни външни фактори дърпат конците на неговата изплетена мрежа.
Определено, сянката на Гешев доста дълго е плашила много хора в България, включително и лидери на Комунистическата партия и държава след 9.09.1944г.
Но кой е Гешев?
Съществуват две версии за съществени подробности от биографията на този човек.
Едната, според твърдения на близки на цар Борис е, че Гешев започва своята кариера, като пламенен младежки комунистически деятел. Като такъв той заминава да учи в Москва, в младежката секция на Коминтерна. Тук бива вербуван от сътрудници на Съветското разузнаване и се обучава за своята бъдеща работа, като разузнавач. Може би затова, години по-късно, той подхвърля:"Ех, какви големи надежди и аз възлагах на болшевишката революция."
Завърнал се в България, неизвестно по какви причини, не е потърсен до 1925 година. По някой данни, тогава той е поискал среща с царя, разказал му е за своя живот и е поискал служба в полицията. Такъв завой не е непознат в историята, подобен е примерът с Мусолини, който в младежките си години е бил социалист.
Другата версия е, че Никола Христов Гешев, след завършване на средното си образование учи един семестър право в Софийския университет, след което заминава за Италия - Рим. Там продължава юридическото си образование и завършва още два семестъра, но не достига до диплома.
Говори италиански и френски.
Участва в Балканската война, като доброволец санитар, участва в Първата световна война. Завършва ШЗО и преминава в запаса в чин подпоручик.
От август 1925г. Гешев започва работа в полицията, като преминава през цялата йерархическа стълбица там и накрая е назначен на длъжността началник - отделение "А", отдел ДС при Дирекция на полицията. Това отделение "А" се занимава с борбата срещу БКП, а освен това се занимава и с разузнаване против СССР и неговата легация в България.
Най-голяма роля за реализиране на тази дейност са играели секретните сътрудници на отделение "А", които Гешев лично вербува сред по-изтъкнати хора в БКП, които имат допир до ЦК. Обикновено това става след жестоки инквизиции, прилагани спрямо арестуваните. Самият Тодор Живков, споделя за срещата си с Гешев следното:"...След това нареди да ме бият. Биха ме три пъти и то по половите органи..."
Много от хората не са издържали на мъченията, никой не знае колко и кои са те. Истинската полицейска дейност на Гешев остава скрита дори за най-близките му помощници.
Хитър, затворен в себе си и саможив, той страстно и фанатично изгражда мащабна собствена агентура в средите на комунистическата партия. Разгромът на няколко състава на нейния централен комитет, на групите на парашутистите и на подводничарите, прехвърлени в България от Съветския съьз през 1941г., носят неговия почерк.
Близки съветници на цар Борис твърдят, че Гешев е бил доверено лице на двореца. Когато е трябвало да се назначи висш чиновник, царят е нареждал да се вземе лично от Гешев, директно проучване за него.
Въпреки промяната на много правителства и началници на ДС, Гешев е оставал несменяем.

/ следва продължение /


Публикувано от alfa_c на 06.09.2009 @ 14:49:45 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   galina

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Стрелката
автор: nickyqouo
317 четения | оценка няма

показвания 6527
от 125000 заявени

[ виж текста ]
Авторът не желае да се коментира това произведение.