Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 762
ХуЛитери: 0
Всичко: 762

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаМълчанието на агнетата и мълчанието на овчарите
раздел: Есета, пътеписи
автор: LadyDy

...Агнетата мълчат. Но това мълчание твърде много се различава от онова "преди промените". Мълчанието пулсира и набъбва. И само овчарите, захласнати в собственото си красноречие не забелязват това качествено ново за обществото явление, наречено "затишие пред буря". И бурята не закъснява...
От езикова гледна точка, словосъчетанията "мълчанието на агнетата" и "мълчанието на овчарите" са в някакъв смисъл оксиморон. Всеки, който има поне бегла представа за този клас бозайници (разред: чифтокопитни, семейство: кухороги), знае, че на практика не е възможно те да мълчат. Що се отнася до овчарите, тук противоречието е още по очебийно. В този ред на мисли, налице е нещо анормално, за някакво отклонение… Но ако се откъснем за миг от зоологията и животновъдството и мястото им в живота на обществото, очакват ни доста интересни паралели...
Планета - Земя, континент - Европа, държава - България...
От няколко години насам мълчанието е основната движеща, но същевременно и спираща сила в обществото. Мълчанието на агнетата е характерно предимно за времето на тъй нареченото тоталитарно управление. Тогава агнетата мълчат поради две основни причини - или от страх, или поради липсата на смисъл от блеенето им. Разбира се, погледнато най-грубо. Но овчарите… О! Овчарите не само че не мълчат. Те гръмогласно направляват послушното стадо в избраната от тях посока, като не пропускат да демонстрират пред случайните (и не до там случайни) зрители на "шествието" мъдростта и загрижеността, с които го правят. Идва краят на 80-те. Мълчаливите агнета, разтревожени от странните неща, които стават извън кошарата, почват да надигат глави. Че и да блеят. Защото и овчарите са разтревожени и за кратко време се умълчават, изгубили ориентация в новото пространство. И докато последните разсъждават, в коя посока да хвърлят гегата, блеенето на агнетата се усилва. Периодът 1989-1991 г. ще запомним с перманентното блеене. Овчарите не пречат. На фона на това шумно "свободно волеизявление", те така преподреждат редиците си, че в близките няколко години вече няма никакво значение, дали агнетата мълчат или блеят. Така се стига до януарските събития на 1997 г. Тогава, в апогея на едно отчайващо бездарно управление, агнетата отново - и този път като че ли организирано, надигат глави. Както се оказа - за последно. В резултат на този бунт отново се сменят овчарите. Но новите с нищо не показват, че са различни. От тогава до днес агнетата мълчат. Мълчат, защото, от една страна се страхуват, дали, ако пак сменят овчарите, новите ще са по добри. От друга страна, обаче, в овчите им души надеждата все пак умира последна. А тя, надеждата, обилно изригва от думите на овчарите. Защото последните говорят именно това, което агнетата искат да чуят - обещания за по-добър живот.
Агнетата мълчат. Но това мълчание твърде много се различава от онова "преди промените". Мълчанието пулсира и набъбва. И само овчарите, захласнати в собственото си красноречие не забелязват това качествено ново за обществото явление, наречено "затишие пред буря". И бурята не закъснява - идват юнските избори на 2001 г.
Бунтът този път е мълчалив - във вид на изборни резултати. Картината се променя драстично. Битката спечели мълчанието. По-точно мълчаливият овчар. Този път агнетата, наслушали се на много думи и обещания, предпочетоха да повярват на мълчанието. И пак сгрешиха. Защото мълчанието продължи твърде дълго. Зароди се подозрение, че зад мълчанието на овчаря се крият не обмислени и преценени действия, а по-скоро липсата - на мисли, на думи, а и на ясна представа за нещата.
Какво може да се каже в заключение? Кой вариант е печеливш и за едните и за другите? Има ли такъв изобщо? Трудно може да се отговори на тези въпроси. Овчарят мълчи загадъчно. Агнетата мълчат в недоумение.
Големият въпрос сега е, кой пръв ще наруши мълчанието. И как…



Публикувано от Angela на 17.08.2004 @ 17:08:52 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   LadyDy

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 4


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 04:47:07 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Мълчанието на агнетата и мълчанието на овчарите" | Вход | 3 коментара (9 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Мълчанието на агнетата и мълчанието на овчарите
от dara33 (dara33@bitex.bg) на 17.08.2004 @ 17:16:28
(Профил | Изпрати бележка) http://dara33.blog.bg/
предлагам агнетата да покажат на овчаря, че могат да блеят, не само да мълчат нека агнетата нарушат мълчанието аман от подвикващи некадърни овчари току виж някой овен се е проявил може чер да е ама умен може рогат да е ама блестящ може овца да води и смел да е те овчарите се наговориха и прекалиха с лъжите си
време е овците да кажат каквото имат да казват
само не съм убедена, че овчарите ще ги чуят нали в тях е гегата...
стига с това овче недоумение време е за овчарски скок!
нека скочим аман от мълчание!!!

...
поздрав написала си го много добре)


Re: Мълчанието на агнетата и мълчанието на овчарите
от Gerlan на 17.08.2004 @ 18:07:50
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрави! Е, като не сме от агнетата а ни водят
Овчедушни пастири...Виновни няма. Свободата на едни за останалите е бреме!


Re: Мълчанието на агнетата и мълчанието на овчарите
от mm_mm (mmm_m@mail.com) на 24.01.2005 @ 15:11:37
(Профил | Изпрати бележка) http://moldova.cc/mm_mm
:-)
Това есе "ме усмихна" - както често се изразяват тук някои...
Ако наистина всичко е разделено на агнета и овчари, то тогава логично е положението да бъде именно такова, както е описано.
От една страна се води "междувидова борба" с всички достъпни средства и следователно действа законът на джунглата, а от друга - описаната симбиоза е може би необходимост, докато...
Именно в това "докато" се крие отговорът! Но аз не съм толкова умна, че да предлагам свой вариант на този търсен от автора на есето отговор...:-)
Интересно ми беше, LadyDy!
Поздрави!:-)
М.