Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 566
ХуЛитери: 1
Всичко: 567

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЛегенда. Разрушаването на Крупник
раздел: Разкази
автор: VOINOV

В цветущата долина, прорязвана от пълноводната Струма, обградена от четирите планини Рила, Пирин, Влахина и Малешевията съществуваше могъщата Крупнишка епископия.
В зората на инвазията османските пълчища превземаха де що могат, мирното население не закачаха, непревзимаемите малки крепости заграждаха с войници и продължаваха неотстъпно настъплението си към центъра на Европа.

В крепостта на върха “Градището” свободният дух не бе погинал. Нощем излизаха войните на воеводата Иванчо, отправяха се към пътищата под Пирин и бастисваха на най-неочаквани места османските колони. Много бяха и неспирно се точеха, и вероятно скоро нямаше да секне пътят им. Затова българите се прикриваха в гъстите лесове, прибираха храна и вода и развяваха отново на сутринта байрака пред очите на чалмалиите.
Чудеха се и се маеха верните на султана, как и по какъв необясним начин неверниците успяват да оцелеят? Отде и как все още имаха храна?
Не знаеха за заровените под земята тръби, по които от височините на “Пеливановец” и от “Иванов камик” млякото от овчарите слизаше до крепостта. Не знаеха и за водопровода. Нито пък за тайния проход.
Месеци наред кавурите им се подиграваха от зъберите на “Градището”. Населението в града долу в равното бе под пълен контрол и мушица не можеше да прехвръкне. Имаше някаква гяволия в цялата работа – но нямаше как да я уловят. А това ги ожесточаваше и неспирно разстройваше нощите им.
Времето си минаваше, докато по неведоми пътища, до ушите на пашата стигна, как воеводата Иванчо дето вършел големите поражения, живеел вътре в крепостта, нощем излизал да отмъщава и ни лук ял, ни лук мирисал, отново се прибирал в градището. Не губел вяра, надявал се българското царство да се освести и да прати войските си на помощ тук във вековния Крупни.
Но помощ нямаше да дойде.
Два дни клати глава пашата, пък на третия излезе от шатрата си и нареди: селището да бъде изличено от лицето на земята, всичките църкви разрушени, а останалите живи да влязат в правата вяра. И още не изрекъл – градът бе опожарен, а жителите му вече издигаха ръце към всевишния, навлечени в новите си одежди.
Годината си отмина, другата дойде. Гората отново се разлисти и се чу за новите набези на Иванчо.
Пашата вреше от яд, кожата му не го събираше. През тройния кордон пиле не можеше да прехвърли – а неверниците всяка нова заран отново издигаха байрака.
В един от разцъфналите слънчеви дни, османлиите усетиха грухтене откъм гората. Завардиха мястото. Придвижвайки се неусетно напред, в момента в който зърнаха прасето, то изчезна яко дим. Безкрайно бе удивлението им. Окопитили се, стесняваха кръга, докато в храсталака не се разкри входа на пещерата, дето се бе шмугнало. Ясно беше вече, откъде шейтанът Иванчо излизаше за да нанася нощем пораженията си. Сега вече щяха да му скроят капата. Сега вече щеше да е лесно да превземат и разрушат крепостта.
След този ден храбрият воевода не излезе повече от крепостта, чийто защитници бяха сломени и погубени. Нямаше го вече и “Градището”. Само руините щяха да гъделичкат съзнанието на бъдните поколения. Спомените за онези времена щяха да се предават от уста на уста и така нивга нямаше да бъдат забравени изрязаната вековна гора, опожареното селище и могъщата Крупнишка епископия с нейната триконхална епископска църква.


Публикувано от alfa_c на 20.06.2009 @ 11:14:56 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   VOINOV

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

18.04.2024 год. / 21:44:33 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Легенда. Разрушаването на Крупник" | Вход | 5 коментара (8 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Легенда. Разрушаването на Крупник
от regina на 20.06.2009 @ 13:05:44
(Профил | Изпрати бележка)
свинска му работа! - все ще се намери някое прасе да предаде героите ни...
поздрав за живописното сказание!!!


Re: Легенда. Разрушаването на Крупник
от Omaia на 20.06.2009 @ 13:53:32
(Профил | Изпрати бележка)
Войнов, пишеш за "изрязаната вековна гора"- тогава!
И си мисля, какво ни стана, толкова ли много и ние мразим земята си,
толкова ли сме оскотяли, та и днес така осакатяваме тялото на горите й.

Прекрасен е пиринският ни край!
Толкова съкровищници от памет пулсират
заровени в харамийските му гърди.
Благодаря ти, че се вслушваш в сърдечния
им ритъм и ги излагаш пред нас, за да радваш
очите на българското и родното.


Re: Легенда. Разрушаването на Крупник
от VOINOV на 20.06.2009 @ 15:37:38
(Профил | Изпрати бележка) http://voinov50.blog.bg/
Регина :):):)
Какво можеш да направиш,
като все такава ни е била орисията?!
П!


Re: Легенда. Разрушаването на Крупник
от galina (diana610@abv.bg) на 20.06.2009 @ 16:43:44
(Профил | Изпрати бележка) http://galina10.blog.bg
Да, земята ни е богата на легенди и осеяна с костите на герои.
Поздрави!!!


Re: Легенда. Разрушаването на Крупник
от radi_radev19441944 на 21.06.2009 @ 09:23:22
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Има много интересни легенди за онези времена. В една се говори за някаква крепост в Родопите, която също била непревземаема. Но някакъв ходжа се изхитрил и накарал да доведат едно магаре, което държали жадно няколко дена. Когато го пуснали, хайванът тръгнал да търси вода и на едно място започнал да рие с копита. Така бил намерен водопровода на крепостта. И изобщо историята ни е пълна с магарета, свини и царе...