Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 778
ХуЛитери: 0
Всичко: 778

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаДовиждане щурци
раздел: Разкази
автор: milcho

Слънцето клони към залез. Тогава чувам първия. Щур-щур…щууур-щур.
Поглеждам първо в краката си, да не би де е около мен и да го настъпя. Нещо черничко мъничко наистина скоква и изчезва в тревите, като един спомен.

Залез на село. Вулканите ни, затихналите и угаснали вулкани се очертават на хоризонта и кратерите им са готови да приютят слънцето – завършило дневния си кръговрат. И ги чувам отново вече два-три… оттук оттам отвред заливат ме със своята дивна песен и ме подготвят за нощта. За тази безкрайна оратория, която така дълго очаквам.
Тате е седнал на пейката на тераската пред вратата. Отпуснал е надолу ръце и е навел глава. Какво ли се мисли? Леля ми Ирина се шушне в градината около божурите. Още не са цъфнали. Рано им е. Чак за 24 май ще са готови. Няма кой и тях, като нарцисите да ги обере. И този „Върви народе възродени” ще мине без тях. Но все се надявам някой гост на тате да му донесе от тъмно-червените божури, неговия любим цвят. Майка излиза от къщи с една тенджера печени чушки и присяда на малкото столче и започва мълчаливо да ги бели. Чудни са нейните чушки, със чесън, зехтин, оцет и счукани орехи. Странно, че никой от тях не обелва и дума. Само щурците усилват хоровото си пеене. Вече цялата поляна пред къщи е един ансамбъл от щурци.

Аз съм като диригент. Боже… ами да, и диригент ме натопиха да бъда, едно време в казармата. Тогава ни дирижираше капитан Николов, ЗКПЧ-то. Подготвяше ни за тържеството по случай на 24 май в Мичурин. Всеки ден пеехме за „Рада тракторискта. И „Изправи се гора от стомана” и „Велик е нашия завет” пеехме. Но ден преди представлението, ме вика капитана при себе си в кабинета. Така и така, редник, казва, Вие ще дирижирате на сцената. Няма гък, няма мък! Ама аз, ама другарю капитан, мънкам аз, предчувствайки позора. Свободен сте редник и успех. Кръъъъгом и затварям, вратата. В 16 часа има спявка. Кап. Николов, стои за последно настрана, за контрол. Батареята от около 40 музикални инвалиди са изправени до стената. Дневалните и тия които са наряд са отървали кожата. Те не се обаждат и едвам сдържат смеха си. Ох мисля си аз, що ми трябваше да нося тая китара, ама се полакомих за 4 дена отпуска. Поне да имах едно сериозно гадже тогава, а стария кокал все ме задяваше: -Заек! А Заек! Смаза пушката, аааа Заек!
За 4 дена тогава едва успях да стигна до София, да си обуя трандафорите, и да се разходя по Славейков и цюрюк в казармената действителност. Най ми тежеше не казармата тогава, а ботушите. Стария набор беше с войнишки обувки – едва после излязоха на мода кубинките. А ние зайците, маахме петала с едни допотопни ботуши. Обувки ни дадоха едва по късно. Но всички ги преболедувахме тия ботуши. Ами така като не можахме да си завиваме партенките. И на първите 100 метра от 3 км сутрешен крос предавахме фронта, а сержанта родом от Врачанско тичаше с гуменки, а ние друс, друс, друс са ботуши. И после, като ни се появиха едни плюски, и цирк! В строя един крак с ботуша, другия бинтован до над глезена!

Давам, тон за песен: „Изправиии се гораааа!” В хора се пронася лек смутителен хилеж. Капетана са прокашлюва и се въдворява тишина. На никой не му се мие сутрин помещението за непоряд. Не, че е толкова тежко, скатаваш се от физзарядката, но факта че си наказан те подтиска и прави не като другите. Запяват. Не мога да кажа, че е нестройно. Понеже са в нещо като в строй. Наш си строй! Но махам с ръка и настава тишина. Слушайте да се разберем, обръщам го на молба. Нека тоя, и тоя и тоя, моля ви да не „пеете” само си отваряйте устата. Сега пак, да повторим „Рада трактористка…”
Колкото пъти се връщам към този спомен, толкова пъти ми настръхва кожата. Целият салон пълен. Има и куп цивилни освен гарнизонния семеен контингент. Кап. Николов е заминал спешно в Бургас на някакво съвещание. Батарейния, ме потупва по рамото. Аз съм блед, и уплашен. Идва нашия ред, излизаме на сцената. Аз най-отпред и се покланям леко. На първия ред, съзирам „Татото” – командира на полка със зачервения врат, който ни сгащи в Иван Генов с метлите как прескачахме през една дупка оградата и ни наказа на кариерата в неделя, ама ние се скатахме и спахме цял ден в помещението!! Втасахме я, казвам си, сега ще ме познае и 10 дена не ми мърдат в дисципа. Обръщам се веднага гръб на залата и о,ужас не зная какво да правя с ръцете си. Камо ли да дирижирам. Държа ги пред мен като чужди! Като две непознати вдървени ръце и почвам да ги клатя нагоре надолу. Пейте бе!, тихо извиквам и сам запявам за „Рада трактористка. Окуражени от моя глас батарейния хор хора гръмва. Забраната някои да не пеят, а само да мърдат с уста като кефали е паднала. Какофонията е пълна. Но шумът е боен – все едно една българска батарея изстрелва снаряд след снаряд по омразния империалистически враг! Кой, враг бе, ще запитате вие? Ами турците, ще ви кажа! Тия с които се е бил дядо ми на Марино поле. Нееее, щур щур, щур … обажда се дядо! Аз се бих срещу други там в калта на Марино поле, и там си оставих едното ухо!

Щур, щур щур ..щур щур щур ….Цялата поляна вече е като един звезден ансамбъл, а на първия ред е пълната луна, която ръкопляска! Оглеждам се, но хорът е вече друг, нови са тия бойци. Нищо, че куцукат, но затова път как пеят…Боже, как пеят! Вглеждам се в тях - единият свети, боже, ама той не е плешив, той има ореол над главата си затова така се откроява сред другите и какво ли пее. Този път май, аз съм в хора и той дирижира и се провиква: Слушайте сега това, не е мое, сещате се от от кой е, от Иван Николов е …
Последни есенни щурци! Първи пролетни, подсказвам му аз, а той се усмихва благо и започва:

Сега да угасим свещта и да приседнем на перваза,
и нека щърбав месец плава след облаците-бегълци…
Това е в други времена, но спомням си, че ти ми каза:
Нощта не спи, нощта е пълна с последни есенни щурци!

Последни есенни щурци – непоправими трубадури,
подели свойта старомодна мелодия от сън и мрак!
Една невидима пила изтрива тънките контури
на онова, което беше и няма да се върне пак.

Сега над черните бразди златиста паяжина скита,
овчарите завръщат само забравен в синорите звън,
тютюнът в пазвите е сух, жарта в огнището – разрита,
и зърното – до друго зърно – сънува благ сеитбен сън.

Последни есенни щурци – не им разбирам от езика,
но как сиротно отзвучава, с какви догадки ме диви!
И вече знам, че някой ден един от тях ще ме повика
в невидимата си държава под сухи листи и треви.

И аз ще тръгна като сляп: в преливането на боите
кафяв – от есенната шума, и от здрачаването – син…
Ако си спомните за мен, спокойно може да броите
човеците – с един по-малко, щурците – повече с един!

Довиждане щурци!
Щур-щур-щур….

Милчо КИ

Пред път, 2009-05-22 9:10 ЕЕТ


Публикувано от alfa_c на 22.05.2009 @ 11:09:09 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   milcho

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 5


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 05:08:05 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Довиждане щурци" | Вход | 9 коментара (19 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Довиждане щурци
от nichija на 22.05.2009 @ 11:42:54
(Профил | Изпрати бележка)
...
"Нощта не спи, нощта е пълна с последни есенни щурци!"

Поздравления Милчо КИ, за песента и за човешкото искрено интро!!!

nichija,


Re: Довиждане щурци
от Silver Wolfess на 22.05.2009 @ 11:47:57
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Браво, Милчо! Напълни ми душата, капЕтане! :-))))))))))))))))))


Re: Довиждане щурци
от Omaia на 22.05.2009 @ 13:42:47
(Профил | Изпрати бележка)
С тази щурчова цигулка, с която днес си засвирил,
ни вкарваш загадъчно и с финес в различни
светове и събития. Поздравления!


Re: Довиждане щурци
от zinka на 22.05.2009 @ 14:44:41
(Профил | Изпрати бележка)
Аплодисменти, Милчо!!!!
Най-много за диригента и човека с ореола!
И поклон пред паметта на Иван Николов!!!


Лек да ти е пътя и пълно с обич и музика сърцето !!!


Re: Довиждане щурци
от rajsun на 22.05.2009 @ 15:19:12
(Профил | Изпрати бележка)
!:)))
До Маджарово, близо до моето село, бреговете на Арда са много високи - непристъпни скали. Там гнездят гологлавите орли.
В горния край на една отвесна скала - 40-50 метра! - имаше големи дупки и в тях... пчели, пчелни семейства.
Лятно време от жегата медът се топи и е имало случаи капки и тънки струйки да стигнат до долу.
Ние пасем овцете и по обяд, когато запладнят, тръгнем да оглеждаме и да търсим медени капки - да близнем.
И сега, Милчо, поглеждам небето, чета, което си писал с надежда да стигне до мен капчица от това, което знаеш и носиш в себе си!

Бъди!


Re: Довиждане щурци
от kasiana на 22.05.2009 @ 16:46:12
(Профил | Изпрати бележка)
* ЧОВЕЧНОТО у теб : "Поглеждам първо в краката си, да не би де е около мен и да го настъпя. "

* ПОЕТЪТ Милчо: "Залез на село. Вулканите ни, затихналите и угаснали вулкани се очертават на хоризонта и кратерите им са готови да приютят слънцето – завършило дневния си кръговрат. И ги чувам отново вече два-три… оттук оттам отвред заливат ме със своята дивна песен и ме подготвят за нощта. За тази безкрайна оратория, която така дълго очаквам. "

* Всичко останало говори за ИЗКЛЮЧИТЕЛНИЯ ти интелект, емоционален заряд , житейски познания и бляскав самороден талант.

Великолепно!!!
Това е най-хубавото словесно творение, което съм чела от теб досега!!!
В него има страхотна хармонична полифония!!!

Бъди благословен!!!

Касиана



Re: Довиждане щурци
от mamasha на 22.05.2009 @ 18:09:39
(Профил | Изпрати бележка)
Не знам как си дирижирал хора на батареята, но хорът на думите под твоята палка звучи прекрасно.

Напълни ми душата тази великолепна хармония от песен на щурци, от красиви пейзажи, от весели спомени.

Природата щедро те е дарила с тарант, Звездоброецо!!! Благодаря ти, че ни позволяваш да се докоснем до него!!!

Поздрави!!!


Re: Довиждане щурци
от anonimapokrifoff на 22.05.2009 @ 19:40:49
(Профил | Изпрати бележка)
Умееш го това писане, дето хваща за сърцето! Продължавай!


Re: Довиждане щурци
от Virgo99 на 18.06.2009 @ 11:52:57
(Профил | Изпрати бележка)
Невероятен словесен бисер!Аплодисментите са за тебе,Милчо!