Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 801
ХуЛитери: 4
Всичко: 805

Онлайн сега:
:: Mitko19
:: AlexanderKoz
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаБоклучави размишления
раздел: Други ...
автор: kolebin

Схватките по политическата арена – боклучави, животът ни е сред боклук, е, и размишленията ми са оцветени с подходящия цвят и мирис.
Седя на автобусна спирка. Бързам, та вадя цигара – всеки пушач знае, че à си палнал и превозното средство тутакси се мярка на хоризонта. С божията и моя помощ, ей го!
В струпването пред една от вратите деликатно пускам фаса. Какъв ти фас, половин цигара, от тия с новите цени! Какво да се прави, и най-дребните заклинания искат жертви. Но съседът ми, благообразен старец с мустачки, юнашки кривнато кепе и око на орел свежда глава надолу, сетне забива в мен поглед-свредел и изрича тежките думи, дето са ми тровили живота от най-крехка възраст.
- Момче, изглеждаш ми интелигентен, а вършиш безобразия.
Поглеждам и аз надолу. Я, какво е туй – в компанията на петдесетина събратя моята полуцигара предателски извива пушек помежду ни. Преглъщам просташките отговори, с които всеки уважаващ се тъпанар ще насмете старчето, отпускам ръцете – ако бяха на мутра..., но не!
- Да, прав сте! – изричам неохотно, навеждам се, с два пръста хващам боклучето си и поемам към кошче. Човекът разперил ръце задържа рейса и ми сочи вратата.
Качваме се, слава богу без нравоучения, и забит в един ъгъл се умислям над въпроса: колко години бяха нужни убеден пазител на чистотата като мен да се зарази от другите – хвърлящите боклук под път и над път? Дотам, че да му правят забележки. Отговорът си е моя работа, а като човек с асоциативна мисъл – сетих се за Ню Йорк от осемдесетте години.
Общото – и Ню Йорк като нас наброява около осемте милиона, и той има многомилионен метрополис (за нас попиляните ни по цял свят деца)... А за тъмния период на града, до 90-та – по 5-6 убийства дневно, по около 1650 тежки престъпления, също дневно – що ли ми се струва, че не му отстъпваме твърде? Но сетне, сетне – внимавайте много – в рамките на няколко месеца епидемията от насилие и престъпност в града рязко намалява.
Новоназначеният шеф на ню-йоркското метро, където цари пълен хаос, където се извършват между 15 и 20 000 дребни престъпления – човекът си няма друга работа, а се захваща да осигури чисти вагони (от надрасканите графити и от боклука по подовете) и да спре повсеместното гратисчийство (смехотворно, нали?). Дори наема автобуси и товари на тях дребните джебчии и гратисчиите, закъм полицейските участъци. Броят на изхвърлените от станциите на метрото за пиянство и непристойно поведение се утроява... С една дума – шефът на метрото, въпреки яростните критики, се занимава с дребните, малките неща от живота под земята. И доказва, че дребните, наглед незначителни нарушения срещу качеството на живота имат критично значение за разпространението на сериозни престъпления.
Много бързо новият кмет на града, Джулиани, прилага същите хватки из целия град – за хвърлена бутилка на улицата, за сравнително дребни увреждания на собственост – прилагане на закона и затвор. Резултатът? Убийствата – примерно – намаляват с 75%! Впечатляващо, нали? И странно, но на пръв поглед!
Теориите, на американците дай да правят анализи, никнат като гъби след дъжд. Теорията за счупените прозорци (ама че име!) гласи, че престъпността е неизбежна последица от общото безредие; че ако някой прозорец на къща остане счупен, скоро ще бъдат счупени още прозорци и чувството за анархия ще се разпростре от къщата по цялата улица. Като символ за срива на системата. Защото всеки малък символ на безредие подканя към по-сериозни нарушения. Защото и престъпността е заразна, може да започне с счупен прозорец и да обхване цяла една общност. (Майкъл Гладуел, „Повратната точка”).
Май ще решите, че се оправдавах заради пустия му фас; или че правя смущаваща аналогия с туй, което виждаме на всяка крачка у нас. Не, по-скоро споделям изненадата си от прочетена умна книга. Която твърди убедително, че малките неща могат да доведат до големи промени – в една световна столица. Или в малка страна. Че има надежда и че промяна е възможна при тласък в правилната посока и с малки средства.
Въпроси? Знам първия: „Кой ще започне?” Знам и отговор, но помислете и вие!


Публикувано от alfa_c на 04.05.2009 @ 13:39:56 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   kolebin

Рейтинг за текст

Средна оценка: 0
Оценки: 0

Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 10:03:16 часа

добави твой текст
"Боклучави размишления" | Вход | 2 коментара (5 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Боклучави размишления
от abcddcba (abcddcb@abv.bg) на 08.05.2009 @ 09:39:59
(Профил | Изпрати бележка)
И мен ме размисли,въпреки че мислех да не мисля днес...Поздрави!!!


Re: Боклучави размишления
от mechopuh на 04.05.2009 @ 14:05:20
(Профил | Изпрати бележка)
Моите поздрави! Четох с удоволствие, размислих се и прогоних песимизма!