Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 787
ХуЛитери: 1
Всичко: 788

Онлайн сега:
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПотопеното село
раздел: Есета, пътеписи
автор: apostolicia

Вали. Яростно чука по покрива. Яко ме беше стегнала шапката, та сигурно това е причината да се озова със старата си бричка на този пуст бряг в това полупотопено гробище.
Веднъж имах среща с мъж, когото дълбоко уважавах. Преминал беше стотици километри, за да дойде да си поговорим. Поиска да го заведа на някое интересно място и аз го поведох към най-интересното (според мен) място в региона – потопеното село. Обаче така се бях разтреперала, че забравих къде точно беше отбивката – отдавна са махнати пътните знаци за несъществуващото вече село - и той вероятно си е помислил, че имам ..хм! намерения. Вечерта чистосърдечно си признах гафа, а мъжът ми заяви, че ако някоя патица го заведе на токова скучно място, в знак на презрение даже няма да си поиска... разбирате. Очевидно мъжете са еднакви в това отношение, защото аз също бях презряна, макар че вероятно си е помислил, че...
Въпреки фала обаче, продължавам да смятам, че това е най-интересното място в целия регион.
Язовир „Огоста” се намира югозападно от Монтана. Мегасъоръжение, което в момента нито се използва, нито може да бъде използвано, както трябва. Без да робувам на цифрите, трябва да спомена поне, че максималният му обем е 506 милиона кубически метра вода (обикновено не надхвърля 250-280 милиона от съображения за сигурност), а залятата площ е 23 000 декара. Строителството му продължава от 1958 до 1986 година, когато е пуснат в експлоатация, въпреки че не е напълно завършена инжекционната завеса по левия му скат. Предвиден е за напояване, но не е предвидено раздробяването на селскостопанските земи, запустяването, липсата на адекватно земеделие и сега огромните мощности са практически неизползваеми. Пък и дънните отлагания са с потресаващи концентрации на тежки метали, довлечени от хвостохранилището на Чипровските мини от една от трите реки, които го пълнят – Огоста. Интересното в случая обаче не е техническата характеристика на язовира. Нито хилядите легенди, които се разказват от знайни и незнайни местни и не съвсем местни благолажи за риби-мутанти и изядени от тях деца. Според мен – пълни глупости!
Под водите на язовир „Огоста” са погребани две села – Калиманица и Живовци. Хората са изселени и обезпечени, а бившите им къщи дори не са разрушени, преди водата да ги залее. Ведно с тях са залети даже машините, които са ползвани при строежа, дърветата, нивите – всичко. Гробището на несъществуващото село Живовци също е наполовина под водата. Именно то е моето любимо място в тази част на България. Като всички гробища, е било на хълм. Така част от него е под водата, друга част – на брега в зависимост от нивото на язовира. Зловещо място, свидетел за преходността на нещата. В черквичката дори може да се влезе, когато сезонът е по-сух. Някога тук е сниман един от последните филми на Григор Вачков. Но днес от водата се показва само част от нея и кръстът грозно стърчи от кубето й. А дъждът яростно забива капки и пръска малки фонтанчета около него. Смразяващ кръвта кадър. Потъналата сред разлютените от поройния дъжд води черквица. Злачните, буйно обрасли в зелено брегове. Дървета, прилични на зловещи призраци, чиито корони величествено изплуват от водата, за да търсят възмездие...Тишината тук е потресаваща. Никакъв човешки звук. Може да се чуе полетът на муха, свистенето на птичи крилца, движението на трепетликовите листенца, ударите на дъждовните капки. Цветовете са толкова наситени, че чак очите започват да болят. Ако пък ги наблюдаваш прекалено дълго, всичко започва да се слива в хармония от зелено. В този сезон всичко е болезнено зелено.
Винаги, когато ме стегне шапката, идвам тук. Понякога идваме за риба, потопените гробища са истинска рибарска мечта. Но вече не водя никого, ще ви трябва друг екскурзовод. Ако дойдете, непременно посетете потопеното село, струва си.


Публикувано от valka на 13.04.2009 @ 19:34:42 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   apostolicia

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 17:04:48 часа

добави твой текст
"Потопеното село" | Вход | 7 коментара (16 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Потопеното село
от HANS на 13.04.2009 @ 22:09:41
(Профил | Изпрати бележка)
Хубав разказ, защото е истина. И се питам - дали е възможно
човек /?/, пленен от мегаломания, да нареди да се потопи род-
ното му село? В Русе една нощ преди години срутиха цяла
църква! .... Поздрави!


Re: Потопеното село
от joy_angels на 13.04.2009 @ 22:05:48
(Профил | Изпрати бележка)
Обичаш твоя(?) край, Ели. Втори пътепис напоследък показва това. А разказването (още;)) си го можеш :)))
Поздрави!


Re: Потопеното село
от La_ik на 13.04.2009 @ 20:06:07
(Профил | Изпрати бележка)
Достоверно призрачно описание :))) Чета те с интерес!


Re: Потопеното село
от Silver Wolfess на 13.04.2009 @ 20:01:15
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Наистина е страшно. Някой ден все си мисля, че човечеството ще плаща за тези си безумия, макар сътворени с най-добри намерения, защото и язовирът също е жизнено необходим. Потопена църква и гробище. Нямам думи.
Поздрав!


Re: Потопеното село
от Tiranozavar (s_tomova@mail.bg) на 14.04.2009 @ 10:15:55
(Профил | Изпрати бележка)
Много красиво разказано. Била съм на този язовир, но е нямало кой да ми покаже точно това място. Съмнявам се, че бих ловила риба покрай кръста, тръпки ме побиха. Но бих отишла. Благодаря, че сподели)


Re: Потопеното село
от anelim на 14.04.2009 @ 13:01:35
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за невероятното усещане. Бих искала да видя потопените села. Невероятно тайно място, за когато те стегне шапката.
Поздрави!


Re: Потопеното село
от Ufff на 14.04.2009 @ 19:59:38
(Профил | Изпрати бележка)
И на мен не ми трябва екскурзовод, когато се разпишеш така.