Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: StudioSD
Днес: 1
Вчера: 0
Общо: 14144

Онлайн са:
Анонимни: 584
ХуЛитери: 4
Всичко: 588

Онлайн сега:
:: rhymefan
:: LioCasablanca
:: AGRESIVE
:: Oldman

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаМясто под слънцето
раздел: Есета, пътеписи
автор: Iszaard

Една позабравена тема. Скътана в периферията на очите. Там, където лекичко боде, но не достатъчно за да предизвика реакция.
Когато преди известен брой години, на границата между детството и ранната младост, чаках на онези носещи доста горчивина безкрайни опашки за хляб и зимата стържеше в гърлата, та чак думи не излизаха от тях, само тихи псувни, си мислех за красивото небе, което тогава доста страшно висеше над главите ни. И в онези мрачни дни то бе изпъстрено с шарки като в чергите на нашите баби и прабаби, които са държали много на традицията и рядко са изменяли на вече познатите ясни правила. Червеното, синьото, жълтото – цветове прекрасни и значещи много за сърцата ни – усмивки на дъгата, и в онази зима се бяха простряли в безкрайното небе някак напук на онова, що ставаше отдолу.
Черно-сивите хора с посинели, погнусени от тъга и безпомощност устни нервно потропваха пред една от многото, някога добре познати на всички ни хлебарници в съвсем обикновен, дори не краен квартал. Възрастни вече лели и чичовци, млади майки и бащи, деца от 5-6 до 15-16-годишни, всякакви люде имаше на тази опашка, а помежду им- много студ. И този леден полъх, който тогава навярно сме мислели, че ще отмине с идването на пролетта, още виси над челата ни, слязъл е и по-долу – там, където някога са били сърцата и бавно, тихо и неотменно стои и тихо припява за горест, завист и безлична злоба. Не такава, насочена към някого заради нещо, а злоба по предопределение сякаш, като че ли нова традиция, вече по-силна и по-добре запомнена от шарените черги на миналото, твърде цветни за нашите души.
Но това разбрах отпосле! А тогава просто гледах. И гледах повече в себе си и над себе си, отколкото в лицата на хората. Те бяха просто сенки за мен, исках да е така и така беше. Душата ми летеше сякаш над тях и тихо, пламенно и себеотдайно се докосваше до небето. Шумяха голите клони на дърветата. Красиви бяха и малките светли отблясъци по ръбовете на сградите, красив бе и мирисът на зима, защото носеше още отпечатъка на детството. Вървях и гледах, но не в краката си. И не грешах. Сипеха се дребни снежинки и красяха косите ми. И думите – ромон на далечно поточе, достигаха до мисълта и се разливаха в нея. Студено беше, но имаше светлина.
И когато премръзнала се добрах до входната врата съм припаднала. Помня как майка ми уплашена удряше бузите ми с отворена ръка. Силно или слабо не зная, но достатъчно твърдо и категорично. Тя искаше да ме върне в този свят. Дали бе права?! Все още не зная. В онези мигове на съмнение вървях по тесните хребети на синя планина, и цветовете на небето ме викаха при себе си. И нямаше страх, ни капчица тъмнина в тази пъстрота и нежност на ефирния безкрай....
Високи сини планини! Дали заради онзи ден или заради някой друг, но тези думи вече значат нещо и за мен. И те не са просто думи, а спомен за нещо прекрасно. По-натрапчиво от калните стъпки по улиците, по-голямо от безмерния страх от глада, по-нежно и от майчина прегръдка. Може би моето място под слънцето.


Публикувано от alfa_c на 25.02.2009 @ 10:31:18 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   Iszaard

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

23.04.2024 год. / 22:51:13 часа

добави твой текст
"Място под слънцето" | Вход | 4 коментара (8 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Място под слънцето
от sixaia на 28.02.2009 @ 16:35:23
(Профил | Изпрати бележка)
Разказвала си ми тази история...трагедиаята както и красотата се крие във всеки от нас като чета произведенията ти се засилват чувствата ми ...... нож с две остриета ..........до скоро Нели.


Re: Място под слънцето
от mi_me_to (mi_me_to_86@abv.bg) на 25.02.2009 @ 12:39:31
(Профил | Изпрати бележка)
Хубаво е да си намериш място под слънцето, а още по - хубаво е, че има за всички :-)))


Re: Място под слънцето
от gitchka_gramatikova на 25.02.2009 @ 13:04:31
(Профил | Изпрати бележка)
Ти вероятно говориш за времето, когато Димитър Попов беше министър-председател и магазините бяха празни?
Помня чудесно, как един ден майка ми ме накара да се върна обратно на опашката за хляб в кварталния магазин, защото ми беше писнало да чакам и се бях прибрала, без да купя хляб.
Силен текст, поздрав! :)


Re: Място под слънцето
от angar на 25.02.2009 @ 16:47:52
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Покори ме с това красиво небе!
В това есе - ще го нарека есе, не съм много изкушен в прозаичните жанрове, - безапелационно е демонстрирана дарбата ти на разказвач.
Чел бях, че талантливите писатели използват само по едно прилагателно, и че само много талантливите могат да си позволят по две прилагателни пред едно съществително. Но ти го правиш, и всичко изглежда толкова естествено и красиво!