Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 855
ХуЛитери: 2
Всичко: 857

Онлайн сега:
:: ivliter
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаМисията
раздел: Разкази
автор: joy_angels

- Ще ме заведеш да ми го покажеш, нали?

Дядо Велко кимна, помаха за сбогом и остана пред портата си докато колата се изгуби зад завоя. Сава запали цигара и продължи пътя си към града, потънал в мисли.

Не обичаше да пише за погребения, но все така се случваше. А и това бяха собствените му мемоари. Как можеше да разкаже за всичко станало преди него без да засегне светът на сенките. Така, докато описваше колоритната си баба си даде сметка, че не знае къде е гроба й. Дядо Велко беше вероятно единственият човек наоколо, който можеше да му помогне – той беше останал паметта на долината и за живите, и за умрелите. Някога селото беше голямо, а днес в него живееха двайсетина човека. Но за разлика от селото, което с времето се бе смалявало, гробищата до църквицата само се бяха разраствали.

Отложиха го за пролетта. Старецът не можеше да ходи, но по-важното беше, че късната есен като че ли беше стоварила всичките листа от долината върху гробищата. А дъждовете бяха направили прословутата червеникава пръст наоколо в непревземаемо поле от кал. Едва ли беше най-подходящото време за търсене на стар гроб. Сава искрено се надяваше дядо Велко да изкара зимата – беше държелив старец, а и сега имаше мисия. Идеята, че може да е полезен на някого толкова го беше оживила, че ако не беше очевидната невъзможност, отдавна да бяха свършили тази работа.

Заваляха снеговете. Дядо Велко беше добре. През седмица Данчо, който наглеждаше къщата на Сава, се обаждаше по телефона. Данчо беше спасението на Сава, защото познаваше всички в долината, знаеше при кого да отиде в другото село, откъде да намери дърва, кога трябва да се окоси двора, коя ябълка е за подрязване. Носеше пресни яйца и мляко от кравата си, която често пасеше от злачната трева в двора на писателя. Беше любопитен, отворен към новото в живота. Обичаше да дойде при Сава вечер, да седнат под ореха на хлад и да пийнат по чашка-две ракия заедно. Кракът му беше осакатен при авария в мината и Данчо беше оставен на доизживяване с пенсията си по болест. Затова всяка работа, свързана с дома на писателя идваше добре и за двамата – Данчо изкарваше пари, а Сава нямаше нищо против да му плати и повече, за да го подпомогне. Но безвремието в гинещото село си казваше своето – с годините Данчо все повече пиеше, все по-малко ядеше, а цигарата висеше непрекъснато на устните му.

Един ден малко преди Коледа телефонът на Сава звънна. Беше Данчо, но от пращенето в слушалката нищо не се чуваше. Само разбра, че става дума за дядо Велко и телефонът прекъсна. “Отишъл си е старецът” – помисли си Сава, но преди да направи каквото и да е, реши да се обади отново с надеждата, че връзката ще е по-добра.

- Какво е станало с дядо Велко? – без увъртания започна Сава щом чу ясно гласа на Данчо.
- Добре си е, бе, бате Савко... Исках да ти кажа, че падна сняг, ходихме на помен и дедо Велко откри гроба. Рече да ти предам, че мисията му е изпълнена. Сега и аз го знам местото, немай грижа... Като дойдеш напролет, ще ти го покажа.

Сякаш вчера бяха празниците, а днес живият плет вече раззеленяваше. По синурите миришеше на млада коприва и пръст. Сава почука отново на портата на Данчо, но никой не се появи. Не се обади и кучето му – малкият Джони. Повече от месец не се бяха чували по телефона, но това се беше случвало и преди - нямаше причина зимата да говорят толкова често.

Сава тръгна надолу към къщата на дядо Велко. Още отдалеч видя некролога на портата. “Ех, дядо Велко!” – помисли си той и със свито сърце понечи да се обърне назад. И изведнъж видя силуета на стареца да пресича двора. За момент хладина полази по тялото на Сава, но се засрами – беше твърде стар за да се бои от света на сенките. Вгледа се по-добре – наистина старецът куцукаше из двора. Нямаше грешка. Облекчено въздъхна и тръгна отново към портата.

Белият лист хартия едрееше пред очите му.

Беше Данчо.

Сава стоеше пред дома на стареца и четеше думите наред, но нито една не стигаше до съзнанието му. Данчо беше още млад. Опита се да пресметне на колко години си е отишъл, но мозъкът му отказа да смята. Какво ли значение имаше земната възраст, изписана върху некролог. Човекът го нямаше вече. Това е.

- Сложих един и на мойта порта, че ние си бехме почти рода с него в тоя пущиняк – дядо Велко беше приближил тихомълком. – Горе може вече да го е отвело, не съм ходил. А тук вече два пъти слагам нов, че виялицата...

Сава извърна поглед към сбръчканото лице на стареца и чак сега гласът стигна до него:

- ... та беше малко в болница, но си доде. Уж здрав. На другия ден сестра му от града го намерила в плевника. Тя дошла да му сготви нещо, а той...

Гласът на дядо Велко заклокочи. Старецът се обърна настрани - да не се видят сълзите му. Мъжки сълзи бяха това, не ставаха за гледане.

Сава отмести очи от стареца, плъзна поглед по портата и се зарея към дърветата в ниското. Пролетта напираше отвсякъде. Лек ветрец погали застиналото му лице. Някъде кукувица отброи още девет години живот. Но не каза за кого.

20.02.2009


Публикувано от valka на 20.02.2009 @ 21:12:12 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   joy_angels

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 6


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Стрелката
автор: nickyqouo
318 четения | оценка няма

показвания 16445
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Мисията" | Вход | 10 коментара (22 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Мисията
от sineva на 20.02.2009 @ 21:34:55
(Профил | Изпрати бележка)
Ангелче, как може да намираш такива интересни сюжети и да пишеш толкова хубави разкази?!
Възхищавам ти се!
Това е!
Прегръдка с обич!


Re: Мисията
от apostolicia на 21.02.2009 @ 07:57:39
(Профил | Изпрати бележка)
Най-добрият разказвач, когото познавам!


Re: Мисията
от joy_angels на 21.02.2009 @ 07:58:25
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Rajsun!


Re: Мисията
от Ufff на 21.02.2009 @ 08:50:36
(Профил | Изпрати бележка)
Първата реплика в гласувателната табличка е моя. Не знам по какъв начин съм станала призрак (без ник там) и май не е само в тази табличка). Няма да ми е за пръв път, ама карай )))).
Поздрав!


Re: Мисията
от Hulia на 21.02.2009 @ 09:03:17
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Прозата ти се отдава-с много топлота пишеш:)))
Слънчев февруарски ден за теб:)))


Re: Мисията
от angellaura на 21.02.2009 @ 11:06:17
(Профил | Изпрати бележка)
С този разказ (всъщност и с другите ти разкази) ме запознаваш със свят, който е далечен за мен и наистина не познавам. И съм благодарна, че го правиш толкова лесно за разбиране и дори ставам съпричастна към героите ти.
Поздравления, Джой!
:))) следващия път като дойда в София ще звънна да пием по кафе и да ми разкажеш на живо, ок?


Re: Мисията
от CheGuevara (rujavasileva@hotmail.com) на 21.02.2009 @ 12:12:58
(Профил | Изпрати бележка) http://www.Condor46.blog.bg
Радост,великолепен разказ си написала!Грабва душата!Браво!!!Че


Re: Мисията
от dumite (malisia@mail.bg) на 21.02.2009 @ 14:00:59
(Профил | Изпрати бележка)
Някъде кукувица отброи още девет години живот. Но не каза за кого.

Да ти кажа, че си чудесна? Клише. Силата ти е в синтеза на възприятия, мислене и владеене на формата. Малко го могат. А завършващата фраза е като удар с нож. Може ли да използвам клишета?


Re: Мисията
от radi_radev19441944 на 21.02.2009 @ 17:23:18
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Знаеш ли, тази тема ми е до болка позната. Може да се каже, че съм излязъл от същото село. Там са останали само няколко старци и цигани.
Поздрав


Re: Мисията
от kusmet4e на 24.02.2009 @ 18:48:58
(Профил | Изпрати бележка)
Бях там, почувствах, плаках..... Поздрав!