Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Nela
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 2
Îáùî: 14146

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 829
ÕóËèòåðè: 5
Âñè÷êî: 834

Îíëàéí ñåãà:
:: LioCasablanca
:: pinkmousy
:: Georgina
:: AlexanderKoz
:: malovo3

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàßíêî
ðàçäåë: Ðàçêàçè
àâòîð: mirabilis

Ìàéêàòà íà ßíêî èçáÿãà ñ åäèí çèäàð îùå ïðåäè ñèíúò èì äà íàâúðøè äâå ãîäèíè. Áàùà ñè òîé íèêîãà íå áå âèæäàë, íèòî ïúê áå ÷óâàë íåùî çà íåãî. Îòðàñíà ïðè áàáà Îëè – ñàìîòíà ñòàðà æåíà, îçëîáåíà îò
âñè÷êè íåóäà÷è, êîèòî è ñå áÿõà ñòðóïàëè â æèâîòà. Âñúùíîñò òÿ íå áåøå ëîø ÷îâåê, îñîáåíî êîãàòî ñè ïèéíåøå îò åôòèíîòî âèíî, êóïåíî â áëèçêàòà êðú÷ìà.  òàêúâ ìîìåíò ßíêî ìîæåøå äà èçìúêíå îò íåÿ íÿêîÿ äðåáíà ïàðà, ñðåùó îáåùàíèåòî äà ïîñåäè è äà ïîñëóøà íåñâúðçàíèòå è ïðèêàçêè.  íà÷àëîòî òîé íàèñòèíà ñÿäàøå è ñëóøàøå, íî ïî –êúñíî ìó ñòàâàøå ïðîòèâíî, îñîáåíî êîãàòî áàáà Îëè ñòèãíåøå äî ìîìåíòà, â êîéòî áàáà Îëè çàïî÷âàøå äà ïðîêëèíà áèâøèÿ ñè ìúæ è Åâäîêèÿ, äüùåðÿ ñè. Òîãàâà ßíêî ñå èçìúêâàøå ïîëåêà íàâúí è ñå çàòè÷âàøå äî ñúùàòà êðú÷ìà çà êóòèÿ öèãàðè, ñ êîèòî èñêàøå äà îïðàâè ãîð÷èâèÿ âêóñ â óñòàòà ñè. Îáèêíîâåíî íå óñïÿâàøå – â óñòàòà ìó ñòàâàøå îùå ïî-ãîð÷èâî, íî òîé íèêîãà íå ñè ãî ïðèçíàâàøå, îñîáåíî ïðåä ìîì÷åòàòà. È áåç òîâà áåøå ïî –ìàëúê è ïî –äðåáåí îò òÿõ. Òðÿáâàøå ìíîãî äà âíèìàâà äà íå ãî èçõâúðëÿò îò òàéôàòà, çàùîòî òÿ áå âñè÷êî, êîåòî èìàøå. Ñ òàéôàòà áåøå ïî öÿë äåí – ñêèòàõà êðàé ìîðåòî ñ ïðàøêè â ðúêà, ïðåõâúðëÿëà ñå ïðåç îãðàäèòå, çà äà îáåðàò îùå çåëåíèòå çàðçàëè è áàäåìè, ìÿòàõà ïî íÿêîé è äðóã êàìúê êúì ïðîçîðöèòå íà ãîëåìèòå è êðàñèâè êúùè îò ãîðíàòà ìàõàëà. Ïîíÿêîãà óëó÷âàõà. Ïîíÿêîãà ãè ãîíåõà è ïðåäè îùå äà ñà ìåòíàëè êàìúêà è òîãàâà òå ñå ñïóñêàõà ñ âñè÷êà ñèëà ïî óëèöàòà íàäîëó, êàòî îòðîíåíè êàìú÷åòà ïîä ñòúïêèòå íà íÿêîé òåæúê ÷îâåê.
Îáè÷àøå äà ãî ãîíÿò. Áåøå ìíîãî äîáúð â áÿãàíåòî – íàé-äîáúð îò âñè÷êè, ïî-äîáúð äîðè îò Áú÷âàòà, êîéòî èì áåøå íåùî êàòî ãëàâàòàð è êîéòî ìíîãî ñå ãîðäååøå ñ ïðÿêîðà ñè. Îáèêíîâåíî ïðúâ ïðèñòèãàøå â Ñâúðòàëèùåòî – åäíà ìàëêà ïîðóòåíà êúùà, êîÿòî íå ñå îáèòàâàøå âå÷å îò ãîäèíè. Ïîñëå åäèí ïî åäèí ïðèñòèãàõà è äðóãèòå, à òîé ñè äàâåøå âèä, ÷å ñå å îòåã÷èë äà ãè ÷àêà. Ìîæå áè çàòîâà ìó èçëåçå è ïðÿêîðúò – "Çàåêà".  íà÷àëîòî ãî õàðåñâàøå, íî ïîñëå, êîãàòî çàïî÷âàëà äà ìó íàìåêâàò è çà äðóãîòî êà÷åñòâî íà òîâà æèâîòíî, òîé ñå ñìðúùâàøå è çàïî÷âàøå äà ãëåäà ñ äèâ ïîãëåä.  òàêúâ ìîìåíò áåøå ãîòîâ äà íàïðàâè âñè÷êî, çà äà äîêàæå, ÷å íå å ñòðàõëèâåö. Äðóãèòå ñèãóðíî òîâà è ÷àêàõà – ïîäìàìâàõà ãî äà âúðøè íåùà, çà êîèòî ñúñ ñèãóðíîñò ìîæåøå äà çàãàçè. È òîé ãè âúðøåøå. Ïîíÿêîãà ìó ñå ðàçìèíàâàøå. Äðóã ïüò îòíàñÿøå ïî íÿêîé ðèòíèê. À êîãàòî îòêðàäíà 1000 ëâ. îò êúùàòà íà áàé Ñòåôàí ãî ïîèâèêàõà â ïîëèöèÿòà è íàé –ñåòíå è òîé ñå ñäîáè ñ äîñèå. Ñåãà âå÷å ïî íèùî íå îòñòúïâàøå íà ïðèÿòåëèòå ñè.
Êîãàòî òðúãíà íà ó÷èëèùå, áàáà Îëè ñè îòäúõíà – ìèñëåøå ñè, ÷å òàì íàé –ïîñëå ùå ìîãàò äà ãî êîíòðîëèðàò è äà ãî íàó÷àò íà íåùî. Ñêîðî îáà÷å ðàçáðà, ÷å ñå å ëúãàëà. Ìîì÷åòî ñå îòíàñÿøå âðàæäåáíî êúì âñè÷êè è òå ìó îòâðúùàõà ñúñ ñúùîòî. Òîé íå ìîæåøå äà ïîíàñÿ çàëèçàíèòå ôèçèîíîìèè íà ñúó÷åíèöèòå ñè, ÷èñòèòå èì äðåêè è âå÷íîòî èì íàòÿãàíå ïðåä ó÷èòåëèòå. Îáèêíîâåíî ãëåäàøå ïðåç ïðîçîðåöà – àêî ñå íàäèãíåøå ìàëêî, ìîæåøå äà âèäè è ìîðåòî. Òîãàâà ìó ñòàâàøå ïî –ëåêî, ïðåäñòàâÿøå ñè, ÷å ÷àñîâåòå ñà ñâúðøèëè è å âå÷å òàì, äîãëó, â Ñâúðòàëèùåòî. Ñêîðî çàïî÷íà äà áÿãà îò ÷àñ è îòêðè, ÷å ïî òîçè íà÷èí ëåñíî ìîæå äà ñå ñïàñÿâà. Îò ó÷èòåëèòå íå ñå ñòðàõóâàøå. Êúì òÿõ èçïèòâàøå áåçðàçëè÷èå è ëåêî ïðåçðåíèå. Íèêîãà íå ñå çàèíòåðåñóâà îò òîâà, êîåòî ãîâîðåõà â ÷àñ, à ñêîðî ðàçáðà, ÷å è òå íå ñå èíòåðåñóâàò îò íåãî. Ïîíÿêîãà òîâà ãî ÿäîñâàøå è òîé ïðàâåøå íåùî, ñàìî çà äà ãè ïðåäèçâèêà. Êîãàòî ãè ÷óåøå äà ìó êðåùÿò, òîé ñå óõèëâàøå çëîáíî è ñè èçëèçàøå íàâúí, äîâîëåí, ÷å å óñïÿë äà ãè èçâàäè îò ðàâíîâåñèåòî èì.
Áàáà Îëè âäèãíà ðúöå îò íåãî è ïðåñòàíà äà ñå èíòåðåñóâà îò ñúäáàòà ìó. Òÿ íå çàáåëÿçâàøå íåêîëêîäíåâíèòå ìó îòñúñòâèÿ îò êúùàòà. Áåøå èçïàäíàëà â ñòðàííî âöåïåíåíèå, êàòî ïðåêàðâàøå ïî –ãîëÿìà ÷àñò îò âðåìåòî ñè êðàé êóõíåíñêàòà ìàñà, ñ íåèçìåííàòà ÷àøêà ïðîêèñíàëî âèíî. ×åñòî ïúòè ßíêî íå íàìèðàøå íèùî çà ÿäåíå â øêàôà, íî òîâà íå ãî ó÷óäâàøå. Ïðîñòî òàêà ñè âúðâÿõà íåùàòà â òàçè êúùà è äâàìàòà îáèòàòåëè ãè ïðèåìàõà òàêèâà, êàêâèòî ñà.
Áàáà Îëè èçäúðæà îùå íÿêîëêî ãîäèíè. ßíêî áåøå âå÷å ïîðàñíàë è ñå îïðàâÿøå ñàì, êîãàòî òÿ íàé –ïîñëå íàïóñíà ñâåòà, êîéòî è áåøå îïðîòèâÿë.
Îïèòàõà ñå äà èçïðàòÿò ßíêî â èíòåðíàò, íî òîé èçáÿãà íà íÿêîëêî ïúòè. Âå÷å áåøå ñòàíàë òðèíàéñåòãîäèøåí. Îïðåäåëèõà ìó íàñòîéíèê, îòïóñíàõà ìó ñîöèàëíà ïîìîù è òîé ïðîäúëæè äà æèâåå ïî ñúùèÿ íà÷èí.
Ïîñòåïåííî îáà÷å òàéôàòà ñå ðàçïàäíà. Íÿêîè îò ïî –ãîëåìèòå ìîì÷åòà íàïóñíàõà ãðàäà. Áú÷âàòà âëåçå çà åäíà ãîäèíà â çàòâîðà. Òåçè, êîèòî îñòàíàõà, áÿõà ðåøèëè äà ïðàâÿò ïîâåäåíèå è çàïî÷íàõà âñå ïî –÷åñòî äà ñå èçìúêâàò, äîêàòî íàêðàÿ íà ßíêî ìó ïèñíà è ïðåñòàíà äà ãè òúðñè.
Íå ÷óâñòâàøå ñàìîòà – ïîíå äî ìîìåíòà, â êîéòî ñå ïîÿâè íîâàòà ó÷èòåëêà ïî ëèòåðàòóðà.
Áåøå â íà÷àëîòî íà îñìè êëàñ. ßíêî áåøå ïîâòàðÿë âå÷å äâå ãîäèíè è ñå ÷óâñòâàøå íàé –çðåëèÿ â êëàñà. Òÿ äîéäå íàïðàâî îò èíñòèòóòà – êðàñèâà, ñêðîìíà, ñ íåïîõàáåíî æåëàíèå çà ðàáñòà.
Îùå ïúðâèÿ äåí ðàçáðà, ÷å ùå èìà ïðîáëåìè ñ êëàñà. Áÿõà äèâè è íåïîêîðíè. Ìúë÷àíèåòî, ñ êîåòî ÿ ïîñðåùíàõà, òÿ èçòúëêóâà ïðàâèëíî – ïðîó÷âàõà ÿ ìúë÷àëèâî, çà äà îòêðèÿò ñëàáîòî è ìÿñòî. Ïîñëå ùÿõà äà àòàêóâàò, à ùîì ñïå÷åëÿò ïúðâàòà áèòêà, íÿìàøå êàêâî äà ãè ñïðå.
Òÿ íàïðàâè îò÷àÿí îïèò äà ãè çàèíòðèãóâà ñ íåùî. Çàïî÷íà ÷àñà ñè ñ íÿêàêâà ïðåäâàðèòåëíî ïðèãîòâåíà êíèãà çà ìîðåòà, çà ïúòåøåñòâèÿ è ïðèêëþ÷åíèÿ. Çà÷åòå ñå, óâëå÷å ñå îò ÷åòåíåòî è íå ÷ó ïúðâèòå ïîäõèëâàíèÿ. Ïîñëå ñàìà íå ðàçáðà êàê ñòàíà òàêà, ÷å âñè÷êè çàãîâîðèõà, ïîñëå ñå ðàçâèêàõà , çàïî÷íàõà äà ñå çàìåðÿò ñ ó÷åáíèöè, ñÿêàø òÿ âúîáùå íå ñúùåñòâóâàøå. Îïèòà ñå äà ãè óêðîòè, íî òå âúîáùå íå ÿ ÷óâàõà.
Áåøå ãîòîâà äà ñå ðàçïëà÷å, ãëåäàøå áåçïîìîùíî îêîëî ñåáå ñè è êîãàòî âå÷å áåøå ðåøèëà, ÷å ñå å ïðîâàëèëà, èçâåäíúæ ñå ÷ó íÿêàêúâ ñèëåí ãëàñ:
– Ñïðåòå âåäíàãà.
Áåøå ßíêî. Ñòîåøå èçïðàâåí âúðõó ÷èíà è ãëåäàøå çàïëàøèòåëíî îêîëî ñåáå ñè.
Øóìúò âåäíàãà ñïðÿ.
– Àç èñêàì äà ñëóøàì – òèõî êàçà òîé, êàòî îò÷åòëèâî èçðè÷àøå âñÿêà äóìà.
Íèêîé ïîâå÷å íå ñå îáàäè. ßíêî ñëåçå îò ÷èíà, ïîãëåäíà êúì ó÷èòåëêàòà è ñïîêîéíî êàçà:
– Ìîëÿ Âè, ïðîäúëæåòå.
Òÿ ïðîäúëæè äà ÷åòå è òàêà ìèíà ÷àñúò. Ñëåä êàòî çâúíåöúò óäàðè, òîé áúðçî èçëåçå îò ñòàÿòà è ñå âìúêíà â òîàëåòíàòà. Çàòâîðè ñå, çàïàëè öèãàðà, çàòâîðè î÷è è ñå ïîìú÷è äà ñè ñïîìíè êàê çâó÷åøå ãëàñúò è.
Ðåíè èçëåçå çàìèñëåíà îò êëàñíàòà ñòàÿ.
– Êîëåæêå Àëåêñàíäðîâà – ÷ó òÿ çàä ãúðáà ñè ãëàñà íà äèðåêòîðà è âåäíàãà ñå èçâúðíà. – Êàê ìèíà ïúðâèÿò ÷àñ?
– Äîáðå, ñòðóâà ìè ñå – îòãîâîðè òÿ íÿêàê íåóâåðåíî è áåç äà èñêà óñêîðè êðà÷êà, çà äà íå èçîñòàâà îò íåãî.
– Êàê ñå äúðæà ìîåòî ïðèÿòåë÷å, ßíêî? – ïðîäúëæàâàøå äà ðàçïèòâà äèðåêòîðúò, äîêàòî âëèçàõà â ó÷èòåëñêàòà ñòàÿ.
– Êîé áåøå ßíêî? – îïèòà ñå äà ñè ñïîìíè òÿ.
– Åäèí äúëúã, ñëàá, ñ æúëòà êîñà è ëèöå, íàäóï÷åíî îò ìëàäåæêè ïúïêè.
– Î, òîé ëè? – óñìèõíà ñå Ðåíè. – Ñòðóâà ìè ñå, ÷å òîé ìè ñïàñè ÷àñà.
È òÿ ðàçêàçà íàêðàòêî êàêâî ñå áåøå ñëó÷èëî.
– Ñòðàííî – çà÷óäè ñå äèðåêòîðúò. – Òîâà âúîáùå íå å â íåãîâèÿ ñòèë. Îáèêíîâåíî òîé å èíèöèàòîðúò íà âñè÷êè íåðàçáîðèè.
Ñëåä ÷àñîâåòå ßíêî ñå ïîìîòà èç ó÷èëèùíèÿ äâîð ñ íàäåæäàòà äà ÿ âèäè.
Íàé –ïîñëå òÿ èçëåçå îò ñãðàäàòà è òðúãíà íàäîëó ïî óëèöàòà. Áåøå òîëêîâà äðåáíè÷êà, ñ ÷åðíà, êúñî ïîäñòðèãàíà íà ÷åðòà êîñà, îáëå÷åíà â áÿëà áëóçà è ÷åðâåíà ïîëà, ñòèãàùà äî êîëåíåòå. Ïðèëè÷àøå ïîâå÷å íà ó÷åíè÷êà îò ãîðíèòå êëàñîâå.
Òîé âúðâÿ îêîëî ïåò ìèíóòè ñëåä íåÿ, ïîñëå ñâúðíà â åäíà óëè÷êà è ñëåçå êúì ìîðåòî. Èçòåãíà ñå íà òîïëèÿ ïÿñúê è ñå çàãëåäà â õîðèçîíòà.
Îò òîçè äåí íàòàòúê òîé íå èçïóñíà íèòî åäèí îò ÷àñîâåòå è. Òÿ âå÷å íå ÷åòåøå îò ñâîèòå êíèãè, íî òîâà, êîåòî ãîâîðåøå, áåøå âèíàãè óâëåêàòåëíî.
Åäèí äåí ßíêî ñå ïðåñòðàøè è ñëåä êðàÿ íà ÷àñà ñå ïðèáëèæè äî êàòåäðàòà.
– Îíàçè êíèãà – çàïî÷íà òîé è ïðèñòúïè ïðèòåñíåíî îò êðàê íà êðàê. – Çà ïèðàòèòå....
– Èñêàø äà òè ÿ äàì? – îòãàòíà òÿ.
– Äà – èç÷åðâè ñå òîé öåëèÿò, êàòî ñå ïðîêëèíàøå íàóì.
Íà ñëåäâàùèÿ äåí òÿ ÿ äîíåñå.
ßíêî ëåæà öÿë ñëåäîáåä íà ïëàæà è ÿ ïðî÷åòå öÿëàòà. Ïîñëå ñå ðàçõîäè ïî áðåãà, îáõâàíàò çà ïúðâè ïúò îò åäíà ìå÷òà. ×óâñòâîòî, êîåòî èçïèòâàøå, ìó áåøå íåïîçíàòî – íÿêàêâî ñìåñåíî ÷óåñòâî íà âúçòîðã, ñïîêîéñòâèå, ñâîáîäà è ëþáîâ. Òîé èçâåäíúæ áå âèäÿë ñåáå ñè êàòî ìîðÿê íà åäèí îò îíåçè ãîëåìè êîðàáè, êîèòî òîëêîâà ÷åñòî áåøå íàáëþäàâàë íà ïðèñòàíèùåòî. Òàçè èäåÿ èçâåäíúæ ãî çàâëàäÿ è èçïúëíè ñúùåñòâîòî ìó ñ åäèí íîâ êîïíåæ, ñúâñåì íåïîçíàò äîñåãà.
Íà ñëåäâàùèÿ äåí âúðíà êíèãàòà è âçå íîâà, ñúùî òîëêîâà óâëåêàòåëíà. Ïðî÷åòå ÿ è ïîèñêà íîâà.
– Ìîæåø è ñàì äà ñè ãè èçáèðàø îò áèáëèîòåêàòà – ïðåäëîæè ìó Ðåíè.
– Ïðåäïî÷èòàì Âèå äà ìè ãè èçáèðàòå – ïðîìúðìîðè òîé, çàãëåäàí ïðåç ïðîçîðåöà.
Òÿ ñå óñìèõíà è ñå ñúãëàñè.
À òîé âå÷å çíàåøå, ÷å ùîì çàâúðøè îñìè êëàñ, ùå ïúòóâà ïî ìîðåòàòà.
Ãîäèíàòà èçìèíà íåî÷àêâàíî áúðçî. Ïðåç þíè ßíêî íàâúðøè 18 ã., êà÷è ñå íà åäèí ðèáàðñêè êîðàá è îòïëóâà.
 ãðàäà ñå âúðíà ÷àê ñëåä òðè ãîäèíè. Áåøå ñå ïðîìåíèë òîëêîâà, ÷å â ó÷èëèùå òðóäíî ãî ïîçíàõà. Ëèöåòî ìó áåøå ãëàäêî, êîñàòà – êúñî ïîäñòðèãàíà. Ïîõîäêàòà ìó áåøå ñïîêîéíà è óâåðåíà, êàòî íà ìúæ, êîéòî çíàå êàêâî èñêà îò æèâîòà.
Ñòàðèòå ìó ó÷èòåëè íå ìîæåõà äà ïîâÿðâàò íà î÷èòå ñè. Îò îíîâà ìîì÷å, êîåòî ãè ÿäîñâàøå â ÷àñ ñúñ ñâîÿòà ãðóáîñò è çëîáà, íèùî íå áåøå îñòàíàëî. Ñÿêàø ìîðåòî áå èçìèëî îò äóøàòà ìó âñè÷êàòà ìúòèëêà, íàñëîåíà ïðåç äåòñòâîòî.
Ðåíè ñå áåøå îìúæèëà è áå èçëÿçëà â îòïóñê ïî ìàé÷èíñòâî.
ßíêî ñå óñìèõíà è ñè òðúãíà. Âëåçå â ïúðâàòà êðú÷ìà, êîÿòî ñå èçïðå÷è ïðåä íåãî, íàïè ñå è êúñíî ïðåç íîùòà ñå ïîâëå÷å êúì êúùàòà, êîÿòî ìó áå îñòàíàëà â íàñëåäñòâî îò áàáà Îëè.
Íà äðóãèÿ äåí ÿ ïðîäàäå, âçå ïàðèòå è èç÷åçíà îò ãðàäà.
Âúðíà ñå îòíîâî ñëåä äåñåò ãîäèíè. Áåøå îáèêîëèë öåëèÿ ñâÿò, íî êîé çíàå çàùî ñè áåøå îñòàíàë ñàìîòíèê. Ñïå÷åëåíèòå ïàðè ïðîèãðàâàøå è ïðîëèâàøå ñ êîëåãèòå ñè èç ïðèñòàíèùàòà. Íå ïîæåëà äà ñè èçãðàäè ñâîé ñîáñòâåí äîì. Íà áðåãà íèêîé íå ãî ÷àêàøå, íèòî ïúê èìàøå êúäå äà îòèäå.
Ïúðâî îáèêîëè ãðàäà è óñòàíîâè, ÷å õîðàòà ãî áÿõà çàáðàâèëè. Âñè÷êî ñå áåøå ïðîìåíèëî. Êúùàòà íà áàáà Îëè ÿ íÿìàøå. Íà ìÿñòîòî è ñå èçäèãàøå ëóêñîçíà áÿëà ñãðàäà íà äâà åòàæà, îãðàäåíà îòâñÿêúäå ñ ìåòàëíà îãðàäà. Íà ìÿñòîòî íà Ñâúðòàëèùåòî ñúùî èìàøå íîâà êúùà. Ñúâñåì íîâ èçãëåæäàøå öåëèÿò ãðàä.
Ñãðàäàòà íà ó÷èëèùåòî ìó ñå ñòîðè ñìàëåíà è îâåõòÿëà. Ñàìî òóê êàòî ÷å ëè âñè÷êî ñè áåøå ñúùîòî. Ó÷èòåëñêàòà ñòàÿ ñè áåøå íà ñúùîòî ìÿñòî, íÿêîè îò ó÷èòåëèòå ñè áÿõà ñúùèòå. Íÿêîè ãî ïîçíàõà. Ðàçïèòâàõà ãî êàêâî ïðàâè.
– Êúäå å ãîñïîæà Àëåêñàíäðîâà? – ïîïèòà íàé –ïîñëå è òîé.
– Ïîãëåäíàõà å ãî âòðåí÷åíî, ïîñëå ìó îáÿñíèõà, ÷å ñè å â êúùè, íî å ìíîãî áàëíà.
– Áîëíà?– ó÷óäè ñå òîé – Îò êàêâî?
– Ïîëó÷è ïðåäè åäíà ãîäèíà èíñóëò – îòãîâîðè ìó ó÷èòåëêàòà ïî ìàòåìàòèêà.
– Íå ìîæå äà áúäå ! – ïîäñêî÷è òîé. – Òà òÿ å òîëêîâà ìëàäà.
Íåùî çàïî÷íàõà äà ìó îáÿñíÿâàò, íî òîé íå ãè ÷óâàøå. Èçëåçå íàáúðçî îò ó÷èëèùåòî è ñå çàïúòè êúì äîìà è.
Îòêðè ÿ íåî÷àêâàíî ëåñíî. Ñòîåøå íà äâîðà, îòïóñíàòà â ïëåòåí øåçëîíã.
Áåøå íàïúëíÿëà, êîñàòà è áå ëåêî îìàçíåíà è ñúâñåì áåçöâåòíà è áåçôîðìåíà. Ïðúñòèòå íà ðúöåòå è áÿõà èçêðèâåíè, à î÷èòå è ãëåäàëà áåçöåëíî íàïðåä, êàòî ÷å ëè íå ãî âèæäàõà.
– Ãîñïîæî Àëåêñàíäðîâà ... – åäâà ïðîãîâîðè òîé, çàäàâåí îò áîëêà è èçíåíàäà.
Òÿ ñå ðàçìúðäà, î÷èòå è ñå îòïðàâèõà ïî ïîñîêà íà çâóêà è ãî çàãëåäàõà ñ áëóæäàåù ïîãëåä.
Òîé ïðèñòúïè êúì íåÿ ðàçïëàêàí – òàêà, êàêòî íèêîãà â æèâàòà ñè íå áå ïëàêàë, äîêîñíà ñãúð÷åíàòà è ðúêà è çàìðÿ íåïîäâèæíî ïðåä íåÿ, çàäàâåí îò íåïîñèëíà áîëêà.
Òÿ ñå îïèòà äà êàæå íåùî, íî óñòíèòå è ñàìî ìúðäàõà, íåñïîñîáíè äà èçäàäàò íÿêàêúâ çâóê.
– Àç ñúì ßíêî – ïðîãîâîðè íàé-ïîñëå òîé. Âàøèÿò ó÷åíèê, ìîðÿêà.
Òÿ íàé –ïîñëå ãî ïîçíà. Íàäèãíà è äâåòå ñè ðúöå, ïîñëå áåçñèëíî ãè îòïóñíà.
Òîé çàïî÷íà äà è ðàçêàçâà çà ñåáå ñè, çà êîðàáèòå, çà äàëå÷íèòå ìîðåòà è íåïîçíàòèòå ñòðàíè, êîèòî áåøå îáèêîëèë.
Ñúëçèòå è êàïåõà ïî ëèöåòî, êîåòî ñÿêàø ñå ïðîÿñíè è îòíîâî äîáè ïðåäèøíèòå ñè íåæíè î÷åðòàíèÿ. Òÿ èçãëåæäàøå òîëêîâà ñàìîòíà è èçîñòàâåíà òóê, íà òîçè ñòîë, â òàçè ìàëêà ãðàäèíà, äàëå÷ îò ó÷åíèöèòå ñè, ñúâñåì çàáðàâåíà îò âñè÷êè, êîèòî íÿêîãà ìîæå áè ñà ÿ îáè÷àëè.
ßíêî ñòîÿ êðàé íåÿ äúëãî, êàòî íå ñïèðàøå äà è ãîâîðè. Ðàçêàçâàøå è çà âñè÷êèòå ñè ñàìîòíè ãîäèíè, çà äåòñòâîòî ñè, çà òîâà, êàê òÿ ñå ïîÿâè âíåçàïíî â æèâîòà ìó è êàê áåç äà ñúçíàâà, ïðåîáúðíà âñè÷êî â íåãî.
Ïîñëå òîé ñè òðúãíà ñúâñåì èçòîùåí, êàòî ñëåä äúëãà, ìú÷èòåëíà áîëåñò.
Äúëãî îáèêàëÿ ãðàäà, áåç äà ñúçíàâà êàêâî òî÷íî âúðøè. Ðàçìèíàâàøå ñå ñ õîðàòà, áåç äà âèæäà ëèöàòà èì, ñëåäâàéêè ñàìî ñèâèÿ ïúò ïðåä ñåáå ñè. Ïî åäíî âðåìå ÷ó, ÷å íÿêîé ãî âèêà, íî íå ñå îáúðíà. Ïîñëå íÿêàêâè ñòúïêè ãî íàñòèãíàõà è åäíà ðúêà ãî çàäúðïà.
– Òè ëè ñè áå, Çàåê? – ïîïèòà íå÷èé ãëàñ è òîé òðåïíà îò òîçè ïðÿêîð, êîéòî íå áå ÷óâàë îò äåòèíñòâî.
Ïðåä íåãî ñòîåøå îãðîìåí ìúæ. ßíêî ãî ãëåäà äâå –òðè ñåêóíäè, ïîñëå èçâåäíúæ ãî ïîçíà.
– ß ãëåäàé òè, Áú÷âàòà! – âúçêëèêíà òàé ñ íåî÷àêâàíà ðàäîñò. – Êàêâî ïðàâèø áå, ïðèÿòåë ?
– Êàêâî ïðàâÿ, ìîòàÿ ñå íàîêîëî – îòãîâîðè Áú÷âàòà óõèëåí.
ßíêî èçâåäíúæ áå îáõâàíàò îò ñòðàøíà âåñåëîñò. Òîé çàãîâîðè îæèâåíî è ïðèïðÿíî çàäúðïà ñâîÿ íÿêîãàøåí ïðèÿòåë êúì êðú÷ìàòà. Çàòðóïà ãî ñ õèëÿäè âúïðîñè, êàòî íå ñïèðàøå äà ãîâîðè çà ñåáå ñè. Øåãóâàøå ñå, ñìååøå ñå ñ öÿëî ãúðëî è ñå íàëèâàøå ñ ðàêèÿ ïî ñëó÷àé äîáðàòà ñðåùà.
Íÿêúäå êúñíî âå÷åðòà äâàìàòà áÿõà ñúâñåì ïèÿíè.
– Ãëóïîñòè – ìúðìîðåøå Áú÷âàòà. – Ñàìî ñå õâàëèø.
– Âèæ êâî áðàò, – òåæêî èçðå÷å ßíêî, êàòî ñå ìú÷åøå äà èçãîâàðÿ äóìèòå ïðàâèëíî. – Àç íèêîãà íå ëúæà. Íèêîãà! – íàòúðòè òîé .
– Íå ëúæåø – çàõèëè ñå Áú÷âàòà. – Äà, àìà öÿëî øèøå ...
– Íå âÿðâàø – ñúñ ñúæàëåíèå èçðå÷å ßíêî. – È ùå ñúæàëÿâàø çà ãëóïîñòòà ñè.
È äâàìàòà áÿõà ñúâñåì ïèÿíè è ïðîâëè÷àõà äóìèòå ñè.
– Êåëíåð! – èçâèêà âàæíî ßíêî.– Åäíà áóòèëêà îò íàé-õóáàâîòî òè óèñêè!
È òîé èçâàäè îò äæîáà ñè äâå áàíêíîòè îò ïî 50 ëâ.
– Ïî-äîáðå ñå îòêàæè – èçõèëè ñå Áú÷âàòà.
– Òè ãëåé ñåãà êâî ñòàâà – çàêàíè ñå ßíêî, âçå øèøåòî ñ äâåòå ñè ðúöå è ãî íàäèãíà êúì óñòàòà ñè.
Îòïè ãëúòêà, äâå, òðè è ïðîäúëæè äà ïèå âñå ïî-áúðçî è ïî-áúðçî îò ïðîçðà÷íàòà òå÷íîñò. ×óâñòâàøå, ÷å å âñè÷êèòå ìó âúòðåøíîñòè èçãàðÿò è ÷å íå ìîæå ïîâå÷å, íî ïàê ïðîäúëæàâàøå äà ñå íàëèâà, îáõâàíàò îò íÿêàêúâ áÿñ, îùå è îùå, äîêàòî ïðåñòàíà äà óñåùà âêóñà íà òå÷íîñòòà. Íèùî äðóãî â òîçè æèâîò âå÷å íÿìàøå çíà÷åíèå, âàæíîòî áåøå ñàìî òîâà – äà èçïðàçíè áóòèëêàòà äî êàïêà, ñÿêàø îò òîâà çàâèñåøå æèâîòúò ìó, ñÿêàø îò òîâà çàâèñåøå æèâîòúò â öåëèÿ ñâÿò. Ñ âñÿêà ãëúòêà ãî îáçåìàøå âñå ïî –ãîëÿìî îçëîáëåíèå êúì îíÿ Áîã, êîéòî òàêà ñè íàðåæäàøå íåùàòà â òîçè ñâÿò, áåç äà ñå çàìèñëÿ, áåç äà òúðñè íÿêàêâà ñïðàâåäëèâîñò, ñÿêàø íàðî÷íî îáçåò îò æåëàíèåòî äà ñå çàáàâëÿâà. Íî òîçè ïúò íå áåøå ïîçíàë. Òîçè ïúò òîé, ßíêî å ïî –ñèëíèÿò, çàùîòî íÿìàøå äà ÷àêà îïðåäåëåíèÿò ìó ÷àñ, à îùå ñåãà, â òàçè ìèíóòà ùå ñå êà÷è òàì, ãîðå, çà äà ìó ïîòúðñè ñìåòêà çà âñè÷êî.
Áú÷âàòà ãëåäàøå èçóìåí è íå ìîæåøå äà ïîìðúäíå îò ìÿñòîòî ñè. Âñè÷êî ñòàâàøå òîëêîâà áúðçî, ÷å òîé íå ìîæåøå äà ðåàãèðà – ñúâñåì êàòî õèïíîòèçèðàí.
ßíêî äîïèâàøå ïîñëåäíèòå ãëúòêè îò áóòèëêàòà, èçïðàâåí íà êðàêà, íàñòðúõíàë, ñ èçöúêëåíè î÷è, ñúâñåì ïîäèâÿë, íåïðèëè÷àù íà ñåáå ñè, íåïðèëè÷àù; íà ÷îâåê.
Ïîñëå èçâåäíúæ ñå ñðóòè íà ìàñàòà, èçïóñíà øèøåòî è ñàìî ëåêî èçõúðêà, êîãàòî ñúðöåòî ìó ñå ïðúñíà.


Ïóáëèêóâàíî îò valka íà 10.02.2009 @ 21:24:33 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðàçêàçè

» Ìàòåðèàëè îò
   mirabilis

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 1


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

Ëîïàòà218
àâòîð: nickyqouo
392 ÷åòåíèÿ | îöåíêà 5

ïîêàçâàíèÿ 47539
îò 125000 çàÿâåíè

[ âèæ òåêñòà ]
"ßíêî" | Âõîä | 1 êîìåíòàð | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: ßíêî
îò Hely íà 11.02.2009 @ 09:16:55
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://hel.blog.bg/
Èìàø î÷è çà äðàìèòå â æèâîòà, MIRABILIS!
Ïîçäðàâè!