Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/header.php:2) in /home/hulite/www/www/modules/Forums/includes/sessions.php on line 253
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/header.php:2) in /home/hulite/www/www/modules/Forums/includes/sessions.php on line 254
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/header.php:2) in /home/hulite/www/www/modules/Forums/includes/page_header.php on line 480
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/header.php:2) in /home/hulite/www/www/modules/Forums/includes/page_header.php on line 482
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/header.php:2) in /home/hulite/www/www/modules/Forums/includes/page_header.php on line 483 ХуЛите :: Виж тема - Връчиха Славейковите награди за поезия в Трявна
Съвършената поезия изисква в стихотворението да има идея, рими, ритъм, краткост, яркост ...
Това ми напомня рекламата на клиника за пластична хирургия, която гласи "Красотата е симетрия". Ако не знаете защо това е пълна глупост, питайте най-близкия художник.
LeChevalier ХуЛитер
Записан(а): Oct 01, 2010
Мнения: 27
Въведено на:
21 Юни 2011 18:12:26 »
Никак не намирам произведението за нестандартно, именно защото в днешно време се допуска да бъдат етиктирани като "поезия" и текстове без рима и ритъм. Колкото до смисъла, той не е бил съществена съставка на поезия в никоя епоха.
"Хамалин" е напълно стандартен съвременен текст и именно затова го атакувам -- защото е образец за идолите, пред които се прекланят днешните обожатели на разкъсаното, смърдящото и безформеното.
Предложението на krasavitsa да се гледа на произведението като на съчинение на тема "Per aspera ad astra" не може да бъде прието, защото тогава няма да е спазено едно от малкото условия за участие във въпросния конкурс -- писане по зададената тема.
BayVladun, от твоето изложение излиза, че всеки един недостатък се превръща в предимство в момента, в който го награди някакво жури. За римата, ритъма и стила ще си премълча, защото е модно да бъдат съсипвани (и "Хамалин" е просто представител на тая мода), но логическите непоследователности и плеоназмите никога не могат да бъдат източници на художественост. В поезията плеоназъмът е изгубено време, момент от стихотворението, в който читателят не научава нищо ново. Логическата непоследователност е проява на глупост от страна на автора, а глупостта не е може да е качество на произведение на духа.
krasavitsa ХуЛитер
Записан(а): Oct 08, 2007
Мнения: 888
Въведено на:
21 Юни 2011 18:50:31 »
LeChevalier написа:
Предложението на krasavitsa да се гледа на произведението като на съчинение на тема "Per aspera ad astra" не може да бъде прието, защото тогава няма да е спазено едно от малкото условия за участие във въпросния конкурс - писане по зададената тема.
Логическата непоследователност е проява на глупост от страна на автора, а глупостта не е може да е качество на произведение на духа.
Тц!
1. Всяко предложение за по-добро разчитане на един текст не бива да се отхвърля. Според мен след като две от отличените произведения не съответстват на зададената тема на конкурса, значи журито се е отказало от нея. Причината може би е в качеството на лИбовната позия, която ги е връхлетяла. Все пак по-добре е да отличиш поезия, отколкото ученически упражнения по тема.
2. Когато е умела, логическата непоследователност може да създаде толкова неочаквани връзки и асоциации, че ум да ти зайде!
(Обаждам се не в защита на избора на журито, просто не мога да не оспоря някои твърдения за поезията като такава.)
angar ХуЛитер
Записан(а): Apr 13, 2004
Мнения: 1211
Място: София
Въведено на:
21 Юни 2011 18:54:08 »
krasavitsa написа:
Уважаеми г-н Ангар,
Преводът на "per aspera ad astra" е "през трудностите - към успеха".
По повод поредните Ви размишления по темата "Що е то съвършена поезия и как трябва да изглежда тя?" Ви уведомявам най-учтиво, че летните ми чехли са с токчета. Остри.
Подпис:
Красавицата с чехъла
Красавице, различните автори различно го дават. Аз не знам латински, затова ползвах речника. А там (в "Речник на чуждите думи в българския език", в приложението му "Изрази и цитати на латински и други езици") пише, цитирам: "Per aspera ad astra, лат. През стръмнините към звездите = чрез мъка към сполука." Както се казва, така съм го купил, така го продавам.
Към летните ти чехли никакво отношение нямам и не искам да имам - прибери си ги където намериш за добре.
По повод размишленията ми за поезията - имаш право да ги отминеш, а също и да ги опровергаваш. Само недей по метода на Бай Владун да ми приписваш догматизъм и глупост - че уж де разбирам и признавам красотата само като съвършенство и само като симетрия. Всичко не може да се изпише, но "умный поймьот". Освен когато не иска да разбере.
ATOM ХуЛитер
Записан(а): Apr 14, 2010
Мнения: 264
Въведено на:
21 Юни 2011 21:49:34 » Re: За господата и байовците
BayVladun написа:
Уважаеми господин Владун,
Разбирам чувствителността ви към плагиатството, предвид горчивия опит на ваши колеги, но чак пък да съм ви откраднал, че и опорочил псевдонима! Ето това предизвиква смях до сълзи. Не съм виновен, че се казвам Владислав, а приятели ме наричат Бай Владун! Вероятно знаете, че "бай" е почтително обръщение (като "господин") с ориенталски произход, но наложено и у нас. Освен това припомня и за връзката на всички нас с Алековия герой, която аз признавам, а вие явно не. Затова "нелепата" титла стои пред моя, а не пред вашия псевдоним.
Уважаеми,
макар почтителната форма на обръщение "Бай" да не е особено популярна сред потребителите на интернет (а когато се среща, и тежи в допълнение към съдържанието и един подигравателен заряд), то самоокичването с подобна "титла" клони към лека психопатология.
Не заявявам това, за да поставя диагноза,
а за да се усъмня в искреността на споделеното.
В допълнение - нагледната обективизация на псевдонима в голяма степен изключва реалното идентифициране с него. Общо взето - идентичност и рационалност са две противоположни качества.
И след като стана въпрос - явно в самата тема си има нещичко, с което малко повече се идентифицирате, отколкото с избрания псевдоним.
Просто ми стана интересно, та се включих. Другото оставям на вас.
BayVladun ХуЛитер
Записан(а): Jun 18, 2011
Мнения: 15
Въведено на:
21 Юни 2011 23:27:49 »
ATOM написа:
макар почтителната форма на обръщение "Бай" да не е особено популярна сред потребителите на интернет (а когато се среща, и тежи в допълнение към съдържанието и един подигравателен заряд)...
Да, прав сте. Реших да подходя със самоирония, за да се разгранича от всички, които произнасят мнението си с идеята за вездесъщост.
ATOM написа:
нагледната обективизация на псевдонима в голяма степен изключва реалното идентифициране с него. Общо взето - идентичност и рационалност са две противоположни качества.
И след като стана въпрос - явно в самата тема си има нещичко, с което малко повече се идентифицирате, отколкото с избрания псевдоним.
И за това сте прав. Както вече признах, бях провокиран от колективното отричане на един престижен конкурс от "ощетени" дарования и от други, боравещи с аргументи, които намирам за ретроградни. Кратка среща със спечелилия автор е допълнителен елемент, приобщаващ ме към темата. Действително нямам дълбока емоционална връзка със случайно избрания псевдоним, макар че все повече си го харесвам. И макар че ми стана забавно, не мисля да се задържам наоколо. Защото вашата диагноза ме поставя в рискова група. А вашият начин на изразяване ме кара да се опасявам, че всяка лека психопатология при благоприятни условия би могла да се превърне в не толкова лека.
BayVladun ХуЛитер
Записан(а): Jun 18, 2011
Мнения: 15
Въведено на:
21 Юни 2011 23:41:07 »
angar написа:
Само недей по метода на Бай Владун да ми приписваш догматизъм и глупост - че уж де разбирам и признавам красотата само като съвършенство и само като симетрия
Моля да ме извините, ако сравнението между вашия и рекламния постулат е придобило подобен смисъл. Държа да отбележа, че "пълна глупост" се отнася единствено за рекламното послание "Красотата е симетрия". За приписването на догматизъм - не знам. Вие го казахте.
BayVladun ХуЛитер
Записан(а): Jun 18, 2011
Мнения: 15
Въведено на:
22 Юни 2011 00:19:40 »
LeChevalier написа:
"Хамалин" е напълно стандартен съвременен текст и именно затова го атакувам -- защото е образец за идолите, пред които се прекланят днешните обожатели на разкъсаното, смърдящото и безформеното.
Отдавна предполагах, че не намираш този текст за толкова лош, а го критикуваш заради класова омраза.
LeChevalier написа:
BayVladun, от твоето изложение излиза, че всеки един недостатък се превръща в предимство в момента, в който го награди някакво жури.
Не. Всяко предимство се превръща в недостатък, когато държим да изобличим нещо като нестойностно. Талантът, опитът от боравенето с красиви текстове и усвоените академични постулати не могат да са нито основание нито индулгенция за самочувствието, с което произнасяш твоите критерии като обективни и меродавни. Ето поредния пример:
LeChevalier написа:
В поезията плеоназъмът (сигурен ли си ,че така се пише?) е изгубено време, момент от стихотворението, в който читателят не научава нищо ново.
Не принизява ли това твърдение същността на поезията? Все едно поетичната творба е сводка от бюлетин - всяка дума трябва да съобщава нещо ново, за да не се губи време. Ако авторът иска да постигне определена емоция или да подчертае нещо, разбира се, че ще повтаря, докогато реши, една и съща дума или израз. И ще го спре единствено собственият му усет, а не твоята дефиниция.
RockAround_theC_l_ock ХуЛитер
Записан(а): Oct 03, 2010
Мнения: 493
Място: Varna, Bulgaria
Въведено на:
22 Юни 2011 00:34:48 » Per aspera ad astra
E-e-e-e...
Пролет, слънце, онанизъм,
здрав и бодър организъм –
ей, зловреден род селяшки
стягай дрипи или прашки
и на комп-а си седни
пак пиши, пиши, пиши!
Пуст останал свят – управа,
плач, одумки – хляб не дава;
бог проклел те – род глупашки,
стягай дрипи или прашки
и на комп-а си седни
пак пиши, пиши, пиши...
... да ме прощава бай Цанко, ама
Е-е-е-е-баси!...
_________________ По добре влюбен, отколкото никакъв...
borpilango ХуЛитер
Записан(а): Sep 30, 2008
Мнения: 31
Въведено на:
22 Юни 2011 03:25:36 »
Eххх... Боже, колко мъка на тоя свят и прочие, и прочие.
Малък жокер:
На руски per aspera ad astra се превежда като "через тернии к звездам". Драките, драките... Елементарно, Уотсън и правилно, krasavitsa.
Мнооого петльов бой за нищо. Е, не съвсем за нищо, а заради един текст, който гоооре долу става, и който не отговаря на зададената тема, но като гледам преставените тук изпратени текстове за участие, съм склонен и аз да разбера поне донякъде журито.
angar ХуЛитер
Записан(а): Apr 13, 2004
Мнения: 1211
Място: София
Въведено на:
22 Юни 2011 08:45:44 »
BayVladun написа:
Това ми напомня рекламата на клиника за пластична хирургия, която гласи "Красотата е симетрия". Ако не знаете защо това е пълна глупост, питайте най-близкия художник.
Много ми станаха постингите в тази тема, но и това не мога да го отмина. Бай Владун сякаш е написал: "Симетрията не е красота!" Или може би: "Красотата не е симетрия!"
Но напротив - красотата е именно в симетрията! Затова имаме по две очи, по две уши, по две ръце и два крака - и те са разположени симетрично от двете страни на тялото ни! А там, където природата ни е дарила с по един орган - един нос, една уста, един пъп и надолу - поставила ги е по средата на тялото ни, за да има симетрия.Ако я нямаше тази симетрия, щяхме да изглеждаме като уроди. Дори такава малка асиметрия - като кривогледството, загрозява. Ако природата някъде нарушава симетрията, като например това че единият тестис виси по-ниско от другия, то не е за повече красота, а за да се намали триенето им при ходене.
И красотата на фронтоните на много здания, и красотата на правилните геометрични фигури - кръга, елипсата, равнобедрения триъгълник - се дължи на симетрията!
И значи не е глупост рекламата в клиниката за пластична хирургия: "Красотата е симетрия!" Те сигурно са я написали не случайно, а след обмисляне, а нали красотата е тяхната професия!
"Красотата е симетрия" - това е правилото! Това е основното - и не само в пластичната хирургия, но и в изкуството, и в частност в поезията! Че какъв по-нагледен пример за симетрия може да има от един куплет например - самите рими са симетрия. Кръстосаното римуване, или съседното римуване, самите стихотворни стъпки - ямб, хорей, дактил и пр. - всичко е симетрия. Ако няма някаква симетрия - няма поезия! Има стихотворения, в които симетрията нито в една област не е нарушена нито на йота - и те са съвършена, въздействаща поезия.
Друг е въпросът, че в изкуството идеалното, да я наречем "съвършената симетрия" - не е абсолютно задължителна. Нещо повече - съвършенството ни настройва подозрително. "Хайде де! - казва си читателят. - Ако ти беше толкова влюбен, ако беше толкова развълнуван, ако беше толкова потресен или толкова те болеше, щеше ли да можеш да го направиш толкова съвършено?"
За изкуството е валидно правилото:"Нужно е и малко несъвършенство - за по-голяма достоверност!"
Професор Александър Бешков, като спрял пред един от ескизите на ученика си Христо Явашев (днешния световно известен модернист Кристò), който тогава рисувал с абсолютното око на натуралист, казал: "Нарисувал си го много точно. Сега трябва да сбъркаш някъде малко - и ще се получи изкуство!"
Да, трябва да се сбърка, но забележете - малко! Основата, симетрията, истината, реалността - трябва да си я има! А от това колко точно творецът ще уцели това "малко", ще зависи истинско произведение на изкуството ли ще се получи или нещо посредствено.
krasavitsa ХуЛитер
Записан(а): Oct 08, 2007
Мнения: 888
Въведено на:
22 Юни 2011 09:53:26 »
Когато прочетох публикувания тук текст на награденото с първа награда произведение, първото нещо, което ме бодна, беше правописът му. И когато разбрах, че думата “понесени” е сменена с “донесени”, потърсих и намерих оригинала. Ето го:
Хамалин
Обичам звездите, понесени на гърба ми,
намерени в драките, с раздърпани краища,
с вълмо, оставено от бодлите и по тръните
и с някаква светлина, дето само аз виждам.
Даже не съм ги и търсил с иманярски тояги,
даже не съм и разпитвал как и къде да ги диря,
изведнъж ги усетих блестящи на раменете си
и поех по нагорното, натоварен с тежко звездило.
Те се хващаха здраво - забили лъчи във гърба ми,
гъделичкаха ме и ме ръчкаха - запалиха и огън отвътре,
от смях и от святост ме караха да тичам със зайците,
а те ми цирикаха: - "Ваша светлост! Ваша светлост!"
И ако някой попита: "Какво е това на гърба ти?"
- ще му кажа: "Закачалка, на която изсъхва човешкото,
или пък нещо, от което блестиш и белееш." -
и ще скрия, че нося звезди на гърба си.
nellnokia, недопустимо е! Когато човек не знае как да копира, а преписва, е длъжен да провери поне три пъти верността на преписа си, а не да представя чужд текст чрез собствените си представи за правописа. Защото Вашите знания в тази област очевидно са повече от недостатъчни! В този кратък текст да бъдат пропуснати пет знака и да е сменена една дума с друга – това прилича на нарочна манипулация!
BayVladun ХуЛитер
Записан(а): Jun 18, 2011
Мнения: 15
Въведено на:
22 Юни 2011 11:50:46 »
angar написа:
Бай Владун сякаш е написал: "Симетрията не е красота!" Или може би: "Красотата не е симетрия!"
Особено второто. В изложението си по-нататък представяте техническата и привидна симетрия. Добре известно е, че няма човек с напълно симетрични пропорции. И тъй като сме създадени от Бог, а "той никак не е лош поет"*, съм склонен да приема по-скоро неговата идея за красота, отколкото тази на пластичния хирург.
*откъс по памет от Г. Господинов
_ _ _ _ _ _ _ _ _ Редактирано от: BayVladun на 22 Юни 2011 13:33:55 - общо 1 път.
LeChevalier ХуЛитер
Записан(а): Oct 01, 2010
Мнения: 27
Въведено на:
22 Юни 2011 13:08:53 »
krasavitsa написа:
Според мен след като две от отличените произведения не съответстват на зададената тема на конкурса, значи журито се е отказало от нея. Причината може би е в качеството на лИбовната позия, която ги е връхлетяла. Все пак по-добре е да отличиш поезия, отколкото ученически упражнения по тема.
Това е върхът на логиката! Нима някой ги е карал да поставят тема? В такива случаи единственият смислен подход е дисквалификация на всичко, което не е по темата, и след това избор измежду каквото остане. Ако остане.
А някой замисля ли се защо общото качество на поезията е толкова ниско? Моята хипотеза е, че причината се крие именно в занижените критерии.
BayVladun написа:
LeChevalier написа:
BayVladun, от твоето изложение излиза, че всеки един недостатък се превръща в предимство в момента, в който го награди някакво жури.
Не. Всяко предимство се превръща в недостатък, когато държим да изобличим нещо като нестойностно. Талантът, опитът от боравенето с красиви текстове и усвоените академични постулати не могат да са нито основание нито индулгенция за самочувствието, с което произнасяш твоите критерии като обективни и меродавни.
Как тогава да се изказвам? Имам мнение, подкрепям го с аргументи. Какво да направя като мнението ми не е нито като твоето, нито като на журито? Да съм казал, че мога да напиша по-добър текст? Толкова ли е трудно просто да гледаме текста, без да намесваме разни лични елементи?
BayVladun написа:
Ето поредния пример:
LeChevalier написа:
В поезията плеоназъмът (сигурен ли си ,че така се пише?) е изгубено време, момент от стихотворението, в който читателят не научава нищо ново.
Не принизява ли това твърдение същността на поезията? Все едно поетичната творба е сводка от бюлетин - всяка дума трябва да съобщава нещо ново, за да не се губи време. Ако авторът иска да постигне определена емоция или да подчертае нещо, разбира се, че ще повтаря, докогато реши, една и съща дума или израз. И ще го спре единствено собственият му усет, а не твоята дефиниция.
Има разлика между плеоназма (да, грешно съм го бил изписал) и повторението. "Прости ме и веч прощавай" не е плеоназъм, а точно повторение и постига художествен ефект. Но "драките и тръните" не постига нищо. Избягването на плеоназмите не принизява поезията, я тъкмо напротив -- извисява я. Тя не е "сводка от бюлетин", но всяка думичка в нея трябва да е била старателно подбрана и наситена със съдържание.
И последно -- няма "мои" дефиниции. Поезията не съществува от вчера. Хората не са били идиоти хиляди години наред, че да дойде някой си днес и да каже "Всичко това не е така, аз сега съм решил да постигна определена емоция и ще го направя иначе".
krasavitsa ХуЛитер
Записан(а): Oct 08, 2007
Мнения: 888
Въведено на:
22 Юни 2011 13:58:18 »
LeChevalier написа:
krasavitsa написа:
Според мен след като две от отличените произведения не съответстват на зададената тема на конкурса, значи журито се е отказало от нея. Причината може би е в качеството на лИбовната позия, която ги е връхлетяла. Все пак по-добре е да отличиш поезия, отколкото ученически упражнения по тема.
Това е върхът на логиката! Нима някой ги е карал да поставят тема? В такива случаи единственият смислен подход е дисквалификация на всичко, което не е по темата, и след това избор измежду каквото остане. Ако остане.
Защо да не е логично?
Съвсем логично е да очакваш едно, а реалността да ти поднесе друго. Обикновено при обявяването на наградите журито казва нещо за работата си по журирането и пренебрегване на първоначално зададената тема задължително би трябвало да се спомене. Някой да има информация?
Не можеш да пускаш нови теми Не можеш да отговаряш във форума Не можеш да редактираш мненията си Не можеш да триеш свои мнения Не можеш да гласуваш във форума