За този постинг се размислих покрай един коментар на Мускетар към разказ на Джой-Ангелс. Там той прави готин анализ, но препоръчва да се смени заглавието. Самата Джой признава, че разказът е “без заглавие” и дори се изкушава да обяви конкурс – за заглавие!
Всъщност – защо не? Признавам, нищо не ми хрумва за заглавие на този разказ, но аз самата много трудно намирам заглавията и на собствените си писания...
Затова реших да ви попитам – как си измисляте заглавията?
Сами идват, или после ги измисляте, или променяте, или как? Да, понякога просто е по-въздействащо да няма заглавие – ама има толкова произведения с три звездички за заглавие. А може би е хубаво да има и “следзаглавие” – нещо като есенцията или послевкус.../не е моя идея – четох го някъде/
Та, ако ви се пише – наистина ми е интересно как “се случват” вашите заглавия?
Много интересен процес е...
То е като да видиш цялостна картина и да я опишеш с една думичка само. Например - заснежена вечер в гората, спящи борове, лунна светлина - бих нарекла Тишина, или обстановката в един супермаркет по Коледа - Хаос.
Най-често е свързано с вътрешното състояние на автора, безмълвието му отвътре или вътрешния брътвеж. От тях зависи дали творбата и "името и" ще си паснат. При мен често се разминават, а понякога и връзка нямат дори. Но си имат имена, дори били те и многоточие...
Не са ли живи? Как без име
Също като хората.
Иначе толкова думи изписваме дори в едно хайку... а да нямаме с какво да го повикаме горкото.
mariq-desislava ХуЛитер
Записан(а): Apr 11, 2008
Мнения: 556
Въведено на:
08 Яну 2011 00:10:21 »
Някои хора изпитват вътрешна потребност да кръщават всичко живо и неживо покрай себе си - животинки всякакви, цветя, дървета, предмети от всякакъв род, та и аз така. И заглавията си пристигат по този начин (понякога сами, без насилие, друг път от нещо прочетено или дочуто) - вероятно всичко се дължи на подсъзнателния стремеж човешки да назове всичко, дори и неназовимото.
joy_angels ХуЛитер
Записан(а): Feb 28, 2007
Мнения: 900
Въведено на:
08 Яну 2011 00:17:34 » И понеже
в частност поводът е свързан и с моето безсилие с определено заглавие (вижте, моля, тук http://www.hulite.net/modules.php?name=News&file=article&sid=134354), да си кажа: битува едно мнение, че специално за разказите едва ли не решението е в заглавие, което няма общо с текста. Понякога забелязвам подобен похват и при стихотворенията. Не го споделям обаче. Все някак трябва да има връзка - по-топла или по-хладновата, но връзка.
В същото време съм убедена, че доброто заглавие е решаващият "хедлайн", думата или изразът, които "продават"... Не ме възприемайте буквално, но при поток от текстове, както е в Хулите или в една книжарница, интригуващото заглавие е начин останалите да прочетат един текст, който иначе биха подминали. Ако се окажете в книжарница, в която има книги с имена: Пролет, Лято, Есен, Зима, Декември и Великден и една "Нощният живот на ръждясалата пружина", коя ще разлистите?
Аз - определено "Декември"
wingstofly ХуЛитер
Записан(а): May 13, 2009
Мнения: 19
Място: Нангилима
Въведено на:
08 Яну 2011 00:58:29 »
При мен първо са заглавията, после им пиша стихове. Даже имам десетина заглавия, дето си седят и си чакат продължението.
Заглавията на разказите обаче мисля, че трябва да са като имена на магазини - да ти подсказват, обаче да не ти разкриват всичко, което има вътре, да не изчерпват съдържанието на разказа в две думи.
_________________ “Хората четат себе си в книгите преправяйки, което им е нужно и махайки, което не им е..”
Чарлз Буковски
nellnokia ХуЛитер
Записан(а): Mar 03, 2010
Мнения: 125
Въведено на:
08 Яну 2011 12:19:27 »
Заглавието се свързва с темата на разказа. Вече е въпрос на виждане дали ще употребиш думи от самия разказ или някакво шантаво привличащо вниманието на читателя.
Все пак текстът и заглавието обаче трябва да имат връзка. Обикновено заглавието се избистря още когато пишеш. Ако все пак това не стане, има едно лесно упражнение. След като си написал разказа, написваш най-важната тема, която си засегнала в разказа си на един лист. След това си вадиш под него опорните елементи на текста - около 20 думи. Най-вероятно след този синтез в главата ти трябва да роди нещо като заглавие, Мия!
Не зная какъв е точно случаят с твоя разказ, но не се връзвай на всеки съвет: "това не е подходящо, сложи друго!" все пак ти си автора.
doktora ХуЛитер
Записан(а): Jul 08, 2008
Мнения: 2173
Място: в Библиотеката
Въведено на:
08 Яну 2011 19:16:11 » не обичам главните букви но пиша и с главни въпрос на вкус ;
и заглавията също...много са скучни...понякога и претенциозни, но все пак човешко е да се греши...и каквото ми хрумне в последния момент, сериозно.
Обикновено пиша следвайки асоциациите си ...това не ми пречи обаче да изтърсвам и нонсенси и оксиморони...
но мисля, че метафората е тази, която подсеща заглавието...останалото е свише.
_________________ ...аз идвам, а ти?
radi_radev19441944 ХуЛитер
Записан(а): Mar 04, 2006
Мнения: 351
Място: Пловдив
Въведено на:
08 Яну 2011 20:04:17 » вярно
Ми прочети един разказ на Здравко Попов "Изкуство на заглавието" от книгата му "Кон на втория етаж". Там проблемът е разгледан обстойно.
ulianka ХуЛитер
Записан(а): Feb 17, 2010
Мнения: 116
Въведено на:
08 Яну 2011 21:03:51 »
Заковаващо - такова мисля, че трябва да бъде заглавието, но не винаги успявам при мен. Винаги на първо място е текста, заглавието идва после, а някой път...въобще не идва
Musketar ХуЛитер
Записан(а): Apr 14, 2010
Мнения: 118
Въведено на:
09 Яну 2011 12:38:32 »
Да си кажа, най-близко ми е казаното от Джой по темата. Ивет ме уби с това, че първо разполага със заглавията си - подобна подредба ми е непосилна. Заглавията при мен са винаги последни - и не мисля, че съм добър в тях. Имам само едно сполучливо - нежна революция. Там се получава онова, което, струва ми се е най-добро при едно заглавие - то по някакъв начин "да дописва", да "окръгля" текста, да отваря някакъв допълнителен смисъл. Темата е интересна, но дълга и нямам време. Все пак някаква типологизация на заглавия може да се направи. Например заглавието може да звучи трактатно, като изследване - такива са "Война и мир", "Престъпление и наказание", "Врява и безумство". По времето, когато очевидно още е изследвана човешката индивидуалност, преобладаващата част от заглавията е портретна - Дядо Горио, Ана Каренина, Дейвид Копърфилд и т.н. Заглавието може да заиграва с формата на писаното - Балада за Георг Хених, Малък разказ с орли, Балада за неизвестния живот. Много често то е някакъв обект, предметно обобщаващ текста - Триумфалната арка, Лунната долина и т.н. Аз лично си падам по раздвижени загравия /но не ги умея/ като Ручеи, дето играят пъстърви /Паустовски/, Уморени от чудото /Г. Рупчев/ И изгрява слънце /Хемингуей - заглавието му е цитат/, както е цитат и Нежна е нощта на Фицджералд.
Бе колкото автори - сигурно толкова и начини за озаглавяване, но Джой е права - заглавието "продава". И макар че тя се бъзика, от предложените от нея заглавия, действително бих си избрал "Декември" - по-конкретно и по-интригуващо от прекалената абстрактност на сезоните и не чак толкова шантаво като другото предложено...
flowerpeace_21 ХуЛитер
Записан(а): Jul 06, 2006
Мнения: 1
Място: Горна Оряховица
Въведено на:
10 Яну 2011 18:11:45 »
Лично на мен ми е много трудно да си измислям заглавия. Всъщност, когато се породи идея, тя рядко има заглавие.В повечето случаи дори, крайния продукт излиза съвсем различен от първоначалния замисъл.Така че заглавието идва после някак от само себе си
LeoBedrosian ХуЛитер
Записан(а): Aug 09, 2004
Мнения: 839
Въведено на:
10 Яну 2011 18:39:59 » .. ето как
Няма точна формула, няма и готов отговор на въпроса ти, който е интересен. При мен идват спонтанно, дори понякога предшестват произведението, ако мога така да се изразя. Нещо като да пришиеш балтон към случайно намерено копче. Разбира се балтонът е протрит, окъсан и отдавна излязъл от мода, но си е твой балтон и ти с удоволствие си го носиш. Е, винаги има възможност да те вземат за клошар, но какво по-достойно от неволно подадената ръка. Нима да откраднеш е по-справедливо )
Инак, сериозно... заглавието е есенцията, или онова, което те кара да продължиш с четенето, точката ма многоточията, които винаги си искал да напишеш след нещо чуждо, защото ти се струва недовършено и не можеш да овладееш порива си да го довършиш.
Признавам си, често се боря с него, но.. остави го да се изплъзне измежду устните. Нещо като космически "ОМ"
Е, дерзай М...
breg Гост
Въведено на:
10 Яну 2011 19:33:51 »
Никога не съм дефинирал за себе си какво е заглавие. Действам съвсем интуитивно. Трябва да се загнезди в съзнанието ми, докато не съм завършил с писането. Не стане ли до тогава, става ми много трудно. Все пак поставям нещо, но оставам неудовлетворен.
Agaq ХуЛитер
Записан(а): Feb 16, 2008
Мнения: 30
Въведено на:
10 Яну 2011 21:22:10 » много са ми трудни заглавията
първо текста, после заглавието, а често се случва и без такова или просто, защото трябва да има някакво
Заглавието подсказва текста и затова при мен си е практика да чета текста, после заглавието и така не губя елемента на изненадата
Имам си фаворит между авторите тук в "Хулите" с едни от най-щуравите и готини заглавия
ATOM ХуЛитер
Записан(а): Apr 14, 2010
Мнения: 264
Въведено на:
11 Яну 2011 11:06:15 »
За мен заглавието си е мъчение.
Най-често бутвам там една допълнителна асоциация с написаното, която да подсеща за състоянието, което съм изразил.
Но понякога, след като съм написал вече редовете си, със задължението да им сложа заглавие имам чувството, че почти напълно ще ги от~пиша.
Иначе, обективно погледнато, отношението на списващите към заглавието им е общоизява на начина им на списване. Стихийните драскачи, като мен, едва ли разполагат със заглавия - те са им извън концепцията на творбата.
За онези, които например си шлифоват до последно формите, заглавието задължително се отронва с някоя стружка и те го имат готово за забождане, а дори и по няколко, върху които трябва да се поумува и т.н.
Не можеш да пускаш нови теми Не можеш да отговаряш във форума Не можеш да редактираш мненията си Не можеш да триеш свои мнения Не можеш да гласуваш във форума