Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 936
ХуЛитери: 6
Всичко: 942

Онлайн сега:
:: Mitko19
:: pc_indi
:: pavlinag
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy
:: Marisiema

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаДевет свещи за живите
раздел: Разкази
автор: milyovelchev

Досега не беше се срещал очи в очи с Лудата. Железният му обръч се беше изтърколил в краката и́, но и двамата не гледаха към него. В погледа на Дончо нямаше страх, дори не любопитство, а някакво възхищение и почитание, все едно се беше изправил пред Мара Гидия — сестрата на Крали Марко.
Другите момчета се спряха за малко слисани отстрани, па с весели крясъци заудряха с карачки ръждивите бъчварски обръчи и босите им крака вдигнаха облачета от прах надолу към Кална.
— Лудо-о-о, Лудо-о-о! — викаха, без да се обръщат. — Къде е Яки-и-и-им?
Лудата се наведе, взе обръча и го подаде на момчето. За първи път я виждаше отблизо. Лицето и́ изпито, сериозно — тя никога не се усмихваше. Очите нито сини, нито зелени — като Дълбокия вир, в който се удави лани дядо Радион. Долната устна — тънка, горната — по-дебела, леко вирната. И двете напукани, тревожно стиснати. Косата — някога руса, сега бяла и невчесана. Повдигна двете си вежди и с надежда запита:
— Да си виждал братчето ми?
Момчето стисна обръча, опита се да каже нещо, но гърлото му беше пресъхнало и не можа да издаде звук. Само повдигна рамене и с нацупени устни заклати глава. Все пак, когато Лудата наведи смирено рошавата си глава и тръгна към пазара, Дончо успя да изхлипа:
— Не съм, како Ирино.
Махаше с ръце и си ломотеше нещо, но го чу. Спря се, притисна с една ръка устата си, обърна се и бързо го приближи.
— Не съм го виждал – повтори тихо Дончо.
Знаеше историята на тази страдалчица от дядо си Никола. По време на Новоселското въстание се скрила в двора на Девическия манастир „Света Троица”. Видяла страшни неща. Турците посекли седемгодишното и́ братче Яким — на неговите години — и баща и́ Йосиф. Спасила се, защото я покрили до дувара с телата си. Видяла как хванали поп Георги за краката и ръцете и го разсекли надве, как се гаврили с монахините, преди да минат под ножа. Първо изгорял метохът, после — църквата ... половината село... Не беше набожен човек дядо му. Не че не вярваше. Вярваше в някаква сила, но не обичаше поповете и не ходеше на църква. Само веднаж в годината, на Девети май, влизаше в храма и запалваше девет свещи. Не долу — в сандъчето с пясък — за умрелите, а горе — в свещника — за живите. Не се кръстеше нито на влизане, нито на излизане. Само там, пред пламъчетата на деветте восъчни свещи, девет пъти се прекръстваше и излизаше с вдигната глава. „Девет дни светлина, след пет века тъма! Девет дни свобода, след пек века робство! Това чувство, Дончо — казваше му, докато го извеждаше за ръка от манастирския двор, — не може да се опише, то трябва да се изживее”. И отиваше в кръчмата да почерпи всички „по едно”.
— Не съм виждал Яким, како Ирино.
Лудата го погали с дългите си кокалести пръсти — първо по главата, после — по раменете...

* * *
Лудата го погали по раменете, опипа с дългите си кокалести пръсти копчетата на куртката, паласката с патрони, в която майка му беше намушкала малкото евангелие, посегна и към ножа, но се дръпна като опарена и го погледна ужасена:
— Не го убивай!
— Кого да не убивам, како Ирино? – усмихна се Дончо.
— Турчина – прошепна Лудата и се заозърта уплашено.
— Не отивам да убивам, а да освобождавам братя и сестри от поробителя.
Засвири тръба, строиха се в колона по четирима, развяха знамето „С нами бог” и закрачиха. Някой даде тон за песен и дружно запяха: „Сбогом, веч прощавай, роде мой...” Беше есента на 1912-та — започна Балканската война!

* * *
Стоеше приведен в окопа и чакаше сигнал за тръгване. Една патрулна група от четиринайсет човека, сред които беше и Дончо, трябваше да тръгне първа в дълга редица, а след тях и цялата рота. Заповедта беше да превземат височината на юг от чифлика и там да се окопаят.
През деня турците атакуваха на няколко пъти. Излизаха от крепостта Шейтан тарлю и се втурваха на талази. Виковете им „Алла-а-а-ах, Алла-а-а-ах!” бързо секваха. Напълниха полето с убити и ранени. Чаткаха картечници, избухваха снаряди, хвърчаха шрапнели... Привечер с турските атаки престана и дъждът. Задуха от Север, захладня, но не дотолкова, че да скове земята. Лепкавата кал се събираше на топки по подметките на ботушите и тежеше като олово. Вятърът раздуха облаците и луната се показа кръглолика и бледа.
Мислите на Дончо бягаха като трънливия храст, дето вятърът го търкаляше надолу по долчината. Мама и тате, братя и сестри, другари, Невена ... стиснала букет от здравец, топлите и́ устни... После — онази недогоряла купчина от хора и слама от българското село, през което преминаха. Турците ги редили с главите навътре, както на село кладат шума за добитъка, ред слама — ред хора. Прекръсти се три пъти. Каква е тази вяра, тази омраза, дето ги кара да убиват жени и деца и после да ги горят?!
Чу сигнала:
— Цс-с-с-ст!
Уговорката беше, като се чуе веднаж „цс-с-с-ст” — тръгват, като се чуе два пъти „цс-с-с-ст, цс-с-с-ст” — спират и залягат. Сложи ножа на манлихерата, по-скоро за да не влезе пръст в цевта, изпълзя от окопа и със ситни крачки се заспуска по склона. Погледна наляво и дясно — всички се движеха приведени в редица и току прескачаха някой труп или овраг.
Стори му се, че трупът до ярдъча помръдна. Повдигна цевта и внимателно запристъпва. От тук насетне беше като на сън. Блесна огън от пушката на турчина, оглушителен гръм, удар откъм корема (после намери оловото в паласката с евангелието на Йоан)... Дори не се стресна. Съзнанието му се избистри докрай. Учуди се, че не падна, а първо направи крачка встрани, след това скочи връз падналия... С един замах му изби пушката и опря щика си в гърдите му.
Случи се! Знаеше, че това ще се случи и се беше подготвил. На турските думи го научи Иван Маринов, докато пътуваха от Севлиево за Габрово. А той се беше учил на турски от даскал Никола Дабев.
— Яшамак истиормусун (Искаш ли да живееш)?
Луната осветяваше бледото лице на турчина като с прожектор. Големите му сини очи гледаха ужасено ту щика, ту голобрадото българче... Тресеше се и не можеше да отговори.
— Сен геледжексин Йени кьойя, Троян кааза ...(Ще дойдеш в Ново село, Троянска околия)! Манастирде докуз мум якъджаксън саа олан инсанлара (Ще запалиш в манастира девет свещи за живите)!
— Евет, евет (Да, да)! – продължаваше да се тресе, но успя да каже турчинът.
— Сойле „Йемин ет Аллаха” (Кажи „Заклевам се в Аллах!”)! – настоя Дончо.
— Йемин ет Аллаха! — повтори турчинът и заплака.
Дончо вдигна пушката и започна да забива щика около главата му. Не беше на себе си. Забиваше и крещеше:
— Девет свещи за живите, девет свещи за живите, девет свещи...

* * *
Странно нещо е животът! Как понякога се срещат Смърт и Любов! Женеха се с Невена и хорото наближаваше черквата. Тъпани, гайди, бъклици, смях и веселие... А откъм Пашовци едвам пристъпят в черно три бабички и едно детенце... Пред тях — каруца с ковчег, пред каруцата – поп Стефан размахва кандилото, до него Лудата носи кръста. Замлъкнаха всички, свалиха шапки, закръстиха се. Починала Стояна Драгановска Бакърджийка. Онази, дето спасила половин село с берданката си. Пушкала срещу башибозука и черкезите... Нямало изстрел нахалос! Задържала ги на Маринска и Попови ливади, докато народът се изтегли към Мара Гидик. Опя я поп Стефан, едни тръгнаха след нея за гробищата, други останаха за венчавката.
А Лудата като видя Дончо, захвърли кръста, затече се, падна ничком в нозете му и взе да му целува ръцете:
— Добър човек, добър човек...

* * *
На другата година, малко преди да почине, я срещнаха до гробищата. Калугерките пак я бяха пременили с нов сукман и лачени чехли. Невена беше трудна в деветия месец. Бяха ходили да прелеят и запалят свещи на Черешова Задушница. За първи път видяха Лудата да се усмихва. Бяха и́ останали само два-три зъба в устата. Очите и́ грейнаха, плесна с ръце, приклекна и се затече към Невена. Прегърна я, падна на колене, погали корема и́, пак стана и започна да скача и се радва като дете...
— Яким си дойде! Моето братче...
Цял ден и до късно по тъмно обикаляше улиците усмихната и щастлива. Казваше на всеки, когото срещне:
— Яким се намери! Братчето ми си дойде!

* * *
— Отче, една германка пита нещо, ама като не и́ разбираме... — сестра Евгения посочи с глава девойката, която беше довела, и стисна притеснено ръце в скута си.
Младият свещеник тъкмо беше попълнил с калиграфски почерк едно кръщелно свидетелство на масата под крушата, подаде го на кръщелника, прибра си писалката и книжата в чантата и важно се изправи.
В големите и́ сини очи проблясваха закачливи пламъчета и гледаха някак насмешливо. През бухналите, с цвят на узряла ръж коси прозираха лъчите на залязващото слънце и любопитните погледи на калугерките. Заговориха се на немски и влязоха в храма.

* * *
— Здравей дядо! Какво правиш? — усмихнато запита младият свещеник, а след него вървеше германката.
На този глупав въпрос дядо Дончо отговаряше винаги по един и същи начин:
— Изпращам белия свят.
Седеше на пейката под асмата, кръстосал две ръце върху бастунчето и с премрежен поглед погледна внука си и гостенката.
— Тази госпожица е германка — обясни отчето. — Задява се нещо с мене. Толкова млад и хубав казва, а се обрекъл на Бога. Обясних и́, че нашите канони не ни задължават безбрачие.
Старецът нищо не каза, стисна и́ ръката, каза си името, но нейното даже не го и чу.
— Дошла да запали свещи в нашия храм. Представяш ли си!? Дошла специално за това — да запали девет свещи за живите.

Старецът трепна. Мътните му очи широко се отвориха, извърна глава към момичето и се вторачи в нея.
— Отивам да донеса нещо за почерпка — каза отчето и се запъти към лятната кухничка.
Когато се върна с големия поднос, на който беше подредил три купички със сладко от боровинки и три чаши с вода, видя момичето да държи с две ръце пръстите на стареца, челото и́ опряно в опакото на дланите му, а по съсухрената кожа се стичат сълзите и́.
— Сен геледжексин Йени кьойя, Троян кааза! — бавно говореше дядо Дончо с вдигната глава и поглед, вперен в Балкана. — Манастирде докус мум якъджаксън саа олан инсанлара!
— Какво ти става, дядо?! — учуди се свещеникът. — Какви ги говориш?!
— Не е германка девойката, чедо. Туркиня е.
Пусна с една ръка бастунчето, погали с нея момичето по главата и пак изрече:
— За живите!!!
— Защо за живите, дядо? — седна до него младото попче. — Все се каня да те питам. Поменуваме мъртвите, а ти палиш за живите!
Дядо Дончо се изправи и погледна отвисоко внука си:
— Уж си свещеник, а не знаеш! На онзи свят е топло, светло, блажено! Тези огънчета са нужни нам. Да сгряват заблудените ни души и да ни показват Пътя.
Дори не се сбогува. Стисна бастунчето, бутна портичката и затропа надолу към кръчмата на Иван Габровчето — да почерпи всички „по едно”.

П.П. Някои имена и събития са действителни, други — художествена измислица. Вероятно знаеш, драги Читателю, че истината е по-страшна и грозна. Дано тези няколко странички накарат и теб да я съпреживееш, за да не изгаснат пламъчетата, които предците ни запалиха за нас, живите — да сгряват заблудените ни души и да ни показват Пътя.


Публикувано от anonimapokrifoff на 31.08.2016 @ 10:26:55 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   milyovelchev

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 4


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 09:47:46 часа

добави твой текст
"Девет свещи за живите" | Вход | 5 коментара (7 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Девет свещи за живите
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 01.09.2016 @ 09:12:55
(Профил | Изпрати бележка)
За живите!


Re: Девет свещи за живите
от Stargazer на 09.09.2016 @ 15:16:56
(Профил | Изпрати бележка)
Пусти Новоселски манастир! Оживя ми на сърцето. А го познавам добре от преди- там кръстихме дъщеричката.

Поздравления за умелия начин, по който описвате тези трагични събития. На мен не ми се захваща с тази тема. Като се замисля за Априлското въстание, пък и за цялото петвековно робство, и ми иде да скърцам със зъби, не да пея.


Re: Девет свещи за живите
от milyovelchev на 09.09.2016 @ 22:20:15
(Профил | Изпрати бележка)
Живях в този Новоселски девически манастир ... не помня колко години. В онази малка къщичка на снимката. Бях му пазач, плащах тока, вечер галех с арпежи струните на китарата. Сега той живее в мен. И свири на най-нежните струни в душата ми.
Започнах да пиша проза в началото на 2016 г. Една приказка. После ме накараха /Мария Марковска – Господ да и дава здраве и дълъг живот/ да напиша нещо за Новоселското въстание. Започнах да чета, да пиша – потопих се в онзи въртоп ... и няма измъкване!

]


Re: Девет свещи за живите
от Elling (mizzzantrop@abv.bg) на 09.09.2016 @ 22:45:23
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, че сподели тази история. За мен беше чест да се докосна до таланта ти.


Re: Девет свещи за живите
от somebody (somebody_s@abv.bg) на 10.09.2016 @ 17:33:47
(Профил | Изпрати бележка)
Държиш читателя от първата до последната дума. Майсторски наслагваш образи на герои, картини, събития, история, човешки съдби. Силен текст, Мильо! Уникално пишеш, уникален разказвач си. Мисля да изчета всичко, което си публикувал. Поздравявам те.


Re: Девет свещи за живите
от milyovelchev на 10.09.2016 @ 19:42:18
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Катя! Не, не ... не съм се изчервил! От времето е - горещо и задушно! Ще стана да отворя прозореца.

]


Re: Девет свещи за живите
от zika на 19.03.2017 @ 22:54:03
(Профил | Изпрати бележка)
Да..истината понякога е по-страшна и грозна. Хареса ми! Силен и завладяващ разказ. Ще прочета и другите ти разкази.