Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 692
ХуЛитери: 2
Всичко: 694

Онлайн сега:
:: Elling
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаВестникарят Луиджи
раздел: Разкази
автор: tsveti

- Изгрей, изгрей, изгрей! Ааа, ама ще ти кажа аз на теб! - размахваше юмруци към сърдитото небе старият Луиджи. Бяха свикнали вече с безобидната му лудост и само тихо се подсмиваха, като минаваха край малката сергия за вестници.
И ето - след десетминутни закани, подсилени от размахани юмруци и постъпателно повишаване на гласа до фалцет, най-накрая твърдоглавото слънце изгря, а един немирен лъч закачливо се мушна между миглите на Луиджи.
- Ааама, ха! Ще изгрееш ти, къде ще ходиш - заканително размаха пръст на слънцето, докато пъхтеше уморено...
- Ааа, „Трета възраст“ може ли? - плах гласец прекъсна вселенските му разпоредби.
- Какво? - сърдито се тросна, тръскайки рошавата си глава.
- Едно вестниче „Трета възраст“ викам - мъничка бабка стоеше до него и крещеше с всичка сила, решила, че и той като нея недочува...
А той просто уреждаше вселената.
Вестникарят Луиджи.
***
Отвори сергията в началото на деветдесетте. От борда всеки ден следеше и контролираше задъхания свят. Сутрин рано по изгрев слънце зареждаше. Пръстите му – червени до кръв и подпухнали от студа ловко поемаха пакетите с вестници от доставчика, разопаковаха и чевръсто разпределяха на спретнати купчинки по щанда. По-четените и по-търсени слагаше отстрани - на стените на малката сергия – да се виждат отдалеч.
Привличаха като магнит абсурдните шарени картинки на първа страница, гарнирани от стряскащи заглавия с огромни черни букви - „БАБА НАРКОПЛАСЬОР НА СЪД ЗА ПОБОЙ“, „285 ЖЕРТВИ НА ВОЙНАТА ПО ПЪТИЩАТА“, „СТРЕС ТЕСТ на банките до края на годината“, „Невинни жени, залети с киселина“, „ДУХАМЕ ДЕНОНОЩНО НА КАТ ПО ВЕЛИКДЕН“; „Хемингуей любил българка на ЖП гара“.
В началото ги четеше, че и подхвърляше шегаджийски реплики на минувачите. После не ги и поглеждаше. Но бързащият народ се стряскаше. Ватмани спираха трамваите и претичваха да грабнат по някой вестник. Строги господа с костюми и лъснати обувки забавяха крачка, мятаха лев-два, изровени от джоба на панталона и жадно впиваха очи в страховитите заглавия. И все им се подхлъзваха пръстите към последната страница с голата мацка. Изискани дами свиваха гнусливо устни, докато пускаха с два пръста левчетата в загрубелите му ръце и поемаха с елегантните си ръкавици шумкащите страници, ухаещи на прясно мастило.
Лелката от отсрещната баничарница, обратно, не се гнусеше от него. Набързо прекосяваше улицата, наметнала палтото върху бялата престилка. Гъста, задушлива от печеното тесто пара се вдигаше от нея, докато стоеше срещу него – порозовяла със ситни капчици пот по големия нос. Усмивката й го замайваше. Захласнат, машинално поемаше горещата баничка, а срещу нея връчваше вестник. И все така баничка срещу вестник години наред.
Баничката разделяше с ваксаджийчето Гошко. Момчето не беше с акъла си, но Луиджи си го обичаше и го беше взел под крило. Глуповато ухилен, седнал на малка табуретка, по цял ден Гошко лъскаше обувките на важните господа. Свикнал да гледа в земята, така и ядеше половинката вряла баничка – на големи залци лакомо я поглъщаше с поглед втренчен надолу. Лъскави мазни струйки се стичаха по брадичката му. Преглъщаше със задоволство, изтриваше брадичката си с ръкав и пак си сядаше на малката табуретка – готов за поредния чифт маркови мъжки обувки за лъскане.
***
Беше пролет и любимите гостенки на Луиджи - пеперудите прииждаха на рояци - шарени и пъстри, коя от коя по-богато обагрена - в яркочервено, слънчогледово жълто, искрящо оранжево. Кацаха по вестниците, по списанията. Пърхаха с крилца плахо, кокетно поспираха за малко, а после пак - нежно, срамежливо замахваха - лекичко, колкото да уловят слънчевите лъчи и въздуха в нежна въздишка от звук и светлина. Поглъщаше багрите им с очи, пресищаше се, примижаваше от неверието, което го връхлиташе при толкова красота.
И все се чудеше - а какво ли е от опаката страна на крилата, какво ли е обратното лице на тържеството.
Отвъд да познае пеперудените крила.
Мечтаеше си.
Вестникарят Луиджи...

Време да мечтае имаше много. Все по-рядко хората купуваха вестници. Забòли поглед в таблети и телефони, минаваха с патешка походка покрай сергията. Само пенсионерите в трета възраст останаха верни на мастилото - тия, които успяваха все още да се доберат до сергията на собствен ход.
Кажи-речи цял живот на тая сергийка – клатеше глава Луиджи невярващо. А какво да се беше променило чак толкова. Слънцето все така си изгряваше от изток. Ако се забавеше, той все така гръмогласно му се караше. Минувачите все така се подсмиваха, като се случеше да го сварят в ролята на гръмовержец. Той не забелязваше, че му се присмиват. Вдъхновен, изправен почти на пръсти, изпружил тънката си сбръчкана шия, размахваше показалец и троснато се караше на непослушното слънце. Ако го послушаше и изгрееше, се успокояваше. Поемаше си дълбоко дъх и се настаняваше срещу вестниците. Очите му шареха подозрително за нередности.
- Гошко-о-о! Гошко бре! – викваше по навик да се разговори с ваксаджийчето.
По-точно само той говореше, а Гошко кимаше мълчаливо, все така глуповато ухилен, докато Луиджи го просвещаваше по упадъка на света с идването на Интернет, как Интернет е коварен пъклен план на Дявола, как вече хората не четат, не говорят, а даже да говорят, не те гледат в очите, а само зяпат в екраните на телефоните
– Накъде отива тоя, свят, Господиии! – възмутен вдигаше показалец към небето, хвърляйки поглед към Гошко.
И тогава се сещаше – няма го вече Гошко, няма кой да кима, докато си излива душата. Съвсем се чална след случката с леля Мария от баничарницата и го отведоха в някаква психиатрия. Много си я обичаше той леля Мария с горещите банички, големите добри бели ръце, сипещи навсякъде брашно, щедрата топла пазва, на която неведнъж почиваше изтощената му глава след поредния епилептичен пристъп.
Тя идваше винаги призори. Още по тъмно с първия трамвай пристигаше да замеси тестото за баниците, че да има време да втаса, втори път да го замеси, пак да втаса, ама така, че мехури да пукат под ръцете ѝ, и едва тогава да нагъне първите банички. И горещи и ароматни с хрупкава лъскава коричка, да напълнят те със слюнка устите на медицинските сестри, които се прибират след нощна и на тези, които застъпват след тях, да захрустят между зъбите на ватманите, да накарат да засветят с копнеж очите на циганите от „Чистотата“ и на Гошко, който идваше винаги към 6.30 заради усмивката на леля Мария, когато стоварваше на тезгяха първата тежка тава с току-що опечени банички.
И онази сутрин ухилен до ушите подтичваше по студените мокри тъмни улици. Живееше наблизо с възрастната си баба, която винаги мърмореше, винаги нещо му се караше. А леля Мария – колко беше добра! Ще го покани вътре в топлата малка баничарница, ще го погали по бузата с посипаната си с брашно ръка – и все засмяна! Ще му налее топло кафе, ще го нахрани...
Онази сутрин отначало помисли, че няма ток. Баничарницата не светеше, а уличната лампа бе изгоряла и чак като се приближи, видя, че стъклата са счупени, вратата изкъртена, а вътре уличното куче, застанало на задни лапи, виеше на умряло.
Пристъпи навътре с подкосени крака. Беше тъмно като в рог, но кучето го усети и се нахвърли нетърпеливо върху него. Като че ли искаше да го заведе някъде – побутваше ръцете и краката му с муцуна, настървено ближеше ръцете му. Сърцето му думкаше толкова силно, че го усети в тъпанчетата си. Прилоша му. Трябваше да седне, но пустото му куче го буташе ли буташе нанякъде. Неохотно се подчини и бавно го последва. Вървеше едва-едва в тъмнината, направляван от кучешката муцуна, докато изведнъж се спъна в нещо меко и топло, ухаещо на брашно. Падна право върху пазвата на леля Мария, но странно защо тя беше на земята, неестествено разкрачена и без дрехи. Гошко отскочи стреснат и в дрезгавината на утрото видя любимата си леля Мария с усукана на врата рокля, грозно разкрачена, с множество синини и драскотини по краката, гърдите, корема. Той изкрещя като диво животно и хукна навън, където се натъкна на полицейска патрулка. Метна се върху колата, докато мучеше, крещеше и сочеше ужасен към баничарницата. Полицаите го изблъскаха и се втурнаха вътре. Извикаха веднага „Бърза помощ“, но за съжаление беше късно. Сякаш глутница озверели животни я бяха драли, били, изнасилвали – сърцето й беше спряло, а в очите й беше застинало мъченическо примирение. Смъртта явно бе дошла като избавителка – желана и жадувана. Но за Гошко тя дойде като гъба, която завинаги избърса глуповатата усмивка от добродушната му физиономия. Дойде като мъчител с кучешка муцуна в една черна безлунна нощ, който му отне с един замах топлата пазва, горещите банички, гласа, радостта. Беше напълно безполезен – не говореше, а само мучеше, тресеше се от ужас, като видеше кучето, напикаваше се, докато седеше на ваксаджийското столче. От време на време се втурваше срещу Луиджи, хвърляше се на гърдите му и плачеше като дете, докато издаваше нечленоразделни звуци и тъжно сочеше към порутената баничарница. Месеци наред никой не посмя да я наеме и си стоеше така – зееща с разбити прозорци и врата – стряха за клошари и наркомани.
Луиджи много пъти бе звънял в психиатрията с молби да се погрижат за Гошко, но те си го знаеха, даваха му някое лекарство и го пускаха пак. Обаче веднъж направи много тежък епилептичен пристъп, който за малко да завърши фатално, защото припадна направо на улицата пред трамвая. Тогава го прибраха. И повече не го видя. Ходи няколко пъти на свиждане. После престана. Това, което виждаше там не беше неговият Гошко – тоя с глуповатата безметежна усмивка, който лакомо нагъваше банички и гледаше с любов леля Мария. Това бе едно същество с пяна на устата и празен поглед в очите. Нямаше сили да го посещава. При всяка среща с тоя празен поглед му идваше да вика не само по Човеците и Дявола, по Слънцето и Господа, а по всяка заблудена прашинка брашно на тая побъркана земя.
Отиде си леля Мария. Отиде си Гошко. Отиде си „доброто утро“ на онова спокойно време, когато хората четяха вестници и се гледаха в очите.
И слънцето вече не го слушаше. Присмиваше му се. Криеше се зад облаци, показваше се, застиваше полудяло на небето да му изпържи мозъка през април, а през май се скитореше през девет небета в десето и хората умираха от студ.
Очевидно светът се беше побъркал. А той? Вехта чернобяла кръпка върху огромна, озъбена, истерично-шарена вестникарска страница.
А пеперудите? Те все така идваха и кацаха по вече ненужните вестници и списания. Пърхаха с криле – бързи, леки, крехки. Невярващо сумтеше. Очите му все така се препълваха от красотата на техните неописуеми багри.
Обаче. Той вече не вярваше в красотата. Вестникарят Луиджи. Все трябваше да има някакво обяснение за нея. Отвъд. От опаката страна на крилата. Обратното лице на тържеството.
Намериха го една сутрин паднал възнак на сергията. Ръцете му стискаха смачкани пеперуди. По пръстите му бяха залепнали размазани крилца и разноцветен прашец.
Лицето му бе оплескано като палитра на художник и блещукаше на слънцето. Очите му бяха втренчени жадно в небето. Устата му беше пълна с крехки телца на пеперуди.




Публикувано от BlackCat на 07.06.2016 @ 06:35:51 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   tsveti

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 5


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Рими с ..ив
автор: LeoBedrosian
543 четения | оценка 5

показвания 35985
от 50000 заявени

[ виж текста ]

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Вестникарят Луиджи" | Вход | 3 коментара (15 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Вестникарят Луиджи
от lubara на 07.06.2016 @ 07:40:52
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Разказът е написан като по учебник. Тримата главни герои не са обитатели по високите етажи, където се боричкат политици, медийни звезди и явни проститутки, от мъжки и женски род, и така вече двадесет и пет години. Това са едни отрудени, малко странни, дори наивни душици, които обаче са запазили най-важното в себе си, човечността. А на такива хора никога не им е било лесно. Поетичният език не ни се натрапва като евтина и безвкусна палитра, с която да се цапа между трагичните премеждията на героите. А чистотата на правоговора и правописа ни убеждават, че авторката освен, че пише, много и чете.
Поздравления, Цвети, цветно и пеперудено лято ти желая!


Re: Вестникарят Луиджи
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 07.06.2016 @ 08:58:01
(Профил | Изпрати бележка)
Любо, благодаря ти, зарадва ми душата! Този разказ го писах с голямо желание и страст и се радвам, че човек като теб го оценява толкова високо. След думи като тези, няма как да не ми е пеперудено... Още веднъж благодаря!

]


Re: Вестникарят Луиджи
от lubara на 07.06.2016 @ 09:17:48
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Хубав ден, лятото идва, няма страшно, Цвети!

]


Re: Вестникарят Луиджи
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 07.06.2016 @ 09:59:44
(Профил | Изпрати бележка)
Е, разбира се, Любо, кой говори за страшно! :) Поздрави!

]


Re: Вестникарят Луиджи
от gringo на 07.06.2016 @ 21:30:40
(Профил | Изпрати бележка)
Цвети, няма да правя анализ на разказа.
Присъединявам се към изразените мнения в предишните
два коментара.
Още ще споделя само, че докато го четох, постепенно добивах усещането, че всеки ред е писан с кръвта от сърцето на автора, чиято болка и протест (въпреки абсолютното му скриване зад персонажите) се предава по завладяващ начин на читателя и го прави съпричастен към трагедията на героите. Класика!
И... сетих се за света на Достоевски, за "унижените и оскърбените"...

Поздрави!

]


Re: Вестникарят Луиджи
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 07.06.2016 @ 23:04:13
(Профил | Изпрати бележка)
Гринго, благодаря ти! Това че си се сетил за Достоевски, ей! Ще взема да се възгордея. Признавам, руската литература ми е слабост, а Достоевски ми е Бога. А иначе това, което е жалко е, че персонажите имат реални прототипи, все още се срещат и унижени и оскърбени по нашите улици. Нарочно не слагам кавички. Едно такова ваксаджийче като Гошко се появява всяка пролет по Витошка. Всъщност дали социалните драми са най-големият ни проблем, или все повече нарастващата девалвация на духовността? Не знам. Явно и Луиджи не знае.
Поздрави, Гринго! И пак благодаря, че съпреживя моя текст!

]


Re: Вестникарят Луиджи
от gringo на 07.06.2016 @ 23:43:57
(Профил | Изпрати бележка)
Израснал съм с руската класическа литература и съм влюбен в нея.
Няма да ти досаждам с разсъждения за "социалното" и "духовното", защото и аз, също като Гошко и Луиджи, тоя живот не го разбирам.
Но може би има някакъв смисъл в това, че се раждаме, страдаме и умираме, без да да сме прозрели "същината на нещата". За мен писането е някаква необходимост, отдушник, възможност да се освободя от нещо, което напира в мен, измъчва ме. То е потребност - като чашата вино, като... много други неща, които е излишно да споменавам, но без които не мога. Малко дълго, разхвърляно и объркано стана, но няма да го редактирам.
Благодаря ти за отговора на написаното от мен и... може би не му е тук мястото, но искам да ти се извиня за един мой нескопосан и груб отговор на твой коментар преди време.

Поздрави и... слушай сърцето си:

"Да бъдеш или да не бъдеш..."
"Хамлет", У. Шекспир

Да разкъсваш или да бъдеш разкъсан -
въпросът в това е -
лута се разумът, безплодно навъсен,
сърцето - то знае...

]


Re: Вестникарят Луиджи
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 07.06.2016 @ 23:57:50
(Профил | Изпрати бележка)
Така е, Гринго! Сърцето винаги знае ;)
Но човешки стремеж е да искаме да удовлетворим и разума.
Изобщо не си спомням за какъв груб отговор говориш, не се притеснявай. Аз се радвам когато има обсъждане и диалог.
Хубава вечер, Гринго! И благодаря за класическия поздрав! :)

]


Re: Вестникарят Луиджи
от gringo на 07.06.2016 @ 21:31:27
(Профил | Изпрати бележка)
Цвети, няма да правя анализ на разказа.
Присъединявам се към изразените мнения в предишните
два коментара.
Още ще споделя само, че докато го четох, постепенно добивах усещането, че всеки ред е писан с кръвта от сърцето на автора, чиято болка и протест (въпреки абсолютното му скриване зад персонажите) се предава по завладяващ начин на читателя и го прави съпричастен към трагедията на героите. Класика!
И... сетих се за света на Достоевски, за "унижените и оскърбените"...

Поздрави!

]


Re: Вестникарят Луиджи
от doktora на 07.06.2016 @ 16:49:47
(Профил | Изпрати бележка)
Цвети...() Много мноого силен разказ приказка, все едно четях Родари.
Браво ти!
бати Док :)


Re: Вестникарят Луиджи
от lubara на 07.06.2016 @ 18:50:37
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Най-хубавото на тези литературни споделяния е, че срещаш станали ти близки хора, с които дори може никога да не се видиш. Но това е без значение. Поздрави, Док! Поздрави, Цвети!

]


Re: Вестникарят Луиджи
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 07.06.2016 @ 23:07:51
(Профил | Изпрати бележка)
Всъщност най-много ме радва диалогът. Все пак - човек пише именно, за да го четат, за да дари своето знание и да получи ответното.
А днес за мен имаше много и ценен диалог.
Благодаря ви, приятели!

]


Re: Вестникарят Луиджи
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 07.06.2016 @ 23:06:02
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Док!
Радвам се да те видя тук и се радвам, че текстът ми ти харесва.
А за сравнението с Родари също благодаря!
Поздрави, Док!

]


Re: Вестникарят Луиджи
от sonnic на 10.06.2016 @ 12:30:42
(Профил | Изпрати бележка)
Разпадащият се около нас свят, пресъздаден така реално и същевременно така леко, като приказка! Умело подбрани, думите водят ефект, предизвикващ размисли, ефект, който стиска яко за гърлото и... ражда усещане за безсилие! Светът на пеперудите е така...крехък! Поздравления, Цвети!


Re: Вестникарят Луиджи
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 10.06.2016 @ 16:13:07
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Соник!

]