Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 819
ХуЛитери: 3
Всичко: 822

Онлайн сега:
:: Marisiema
:: LeoBedrosian
:: ivliter

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаАвтопортрет
раздел: Разкази
автор: ivanstefanov

Чешит!
Ама голям!
За по-нежно му викахме Чешо.
После се появи и едно „дон”, та стана дон Чешо.
Съвсем естествено! Той си беше идалго.
Беше художник! И то не какъв да е, а от тези, които никой за нищо не зачита и на които всеки иска да прилича!
Още когато се мерна в изложбите, привлече очите. Странни картини. Зевзеците се заяждаха и разправяха, че тоя познава само три цвята и сигурно не може да си купи повече от три тубички. Три, ама не ония, дето им викат, че са основни и с които ония, импресионистите, цапотят. Не! Чешовите три цвята дори не бяха и три, а само два и някаква четвъртинка от трети. Няма майтап! Той рисуваше с жълто, червено и тук там вероятно за ремонт се мяркаше и бяло. Така изглеждаше…
Не картини, а огън!
А си пипнал, а си се опарил!
Виждал ли си есен, към средата на октомври, топола? От ония, много високите, ония, дето листата им първи започват да жълтеят. Привечер, когато слънцето ги перне отстрани, заприличват на огън. Огромен огън! До небето. Без никакъв дим, без никакъв пушек. Навирили се като исполини, горят и подпират небето.
И той стърчеше…

И картините му бяха като огън. Парят!
И сигурно затова не ги купуваха, да не подпалят някоя галерия. Възхищаваха се, цъкаха с езичета… и ги отминаваха.
И годините си отминаваха.
Дон Чешо едва свързваше двата края. Ако се събудеше сутрин жив, защото той все по-малко вярваше в такова нещо, ставаше, попристягаше партакешите, слагаше една картинка под мишницата и излизаше…
Имаше едно кафене… Ами! Кръчма!
Там е! В ъгъла! Столчетата са три. На едното сяда той, на другото е картината, а третото чакаше празно, дано някой приседне…
Случваше се и това. И почти винаги тоя от третото столче си отиваше с една картина. Де срещу левче, де срещу ракийка, де срещу кафенце, а по някой път и ей тъй, за бог да прости.
-Защо не? Убав човек, ама и той с празен джоб - утешаваше се дон Чешо.
Той никога не се връщаше с картина!
Беше име! И му се подиграваха, и му се възхищаваха, ама живее ли се само от възхищение?
Живееше и работеше на един таван, в една полусрутена къща.
Ех, тия пусти години! Какво ли не се променя?
Променяше се и той!
Огънят в картините затихваше. Все по-често жълтото ставаше охра, а охрата преминаваше в нещо като… кал. Изсъхнала, спечена…
Дон Чешо ослепяваше...
Виждал ли си есен, към края на октомври, топола? От ония, много високите, дето листата им първи започват да падат. Вятърът ги подмята. Падат безцветни, олющени, с изпъкнали жилки и тук-там дупки…
Пак са се навирили като исполини, но подпират небето с голи почернели клони. Привечер, когато слънцето ги перне отстрани, приличат на човек, дигнал ръце, но без крака. Паднал на колене!
И картините на дон Чешо все повече заприличваха на тополови листа от края на октомври…
Той вече почти не виждаше.
Ослепяваше.

В ъгъла, на овехтял и прокъсан диван, седи нещо като човек. Кльощав, окъсан, изцапан.
Лице…
Череп! С почерняла пресъхнала кожа. Но не това правеше първото впечатление. То се скриваше от друго. Бяла, бяла като сняг коса, обгърнала черепа като ореол...
И две ръце с разперени пръсти, стиснали колената.
И картини! Навсякъде! И по пода! И на платно, и на картон, и на велпапе…
Само на малката стена, срещу ъгъла, има само една картина… Неголяма! Парче шперплат, вероятно взет от боклука. Личат си дупките от пирони и изцапани части. Грунд няма.
Нещо като портрет! До кръста. Лице - петно с някакви дупки, наподобяващи очи, уста, нос… Не лице, не! Лист от топола! Паднал. Безцветен, изкривен, попукан… Зад тоя лист една искряща, ни бяла, ни жълта лена, извита като полумесец, обгръщаше главата…
Обръщам се…

В полутъмния ъгъл е той. Полусляп, полугол, дрипав, окъсан, полужив, полуживял, отхвърлен, забравен, разпънат…
Няма го!
От него остават само картини.
На стената срещу него виси една...
На шперплат!

Той!

Автопортрет!

Дон Чешо!

Обръщам се… пак. Не откъсвам очи.

Не!

Дон Чешо е в ъгъла!

На стената виси икона

На свети Чешо!


Публикувано от viatarna на 08.11.2011 @ 15:06:12 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   ivanstefanov

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 07:29:37 часа

добави твой текст
"Автопортрет" | Вход | 3 коментара (3 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Автопортрет
от starozagorez (peterpentchev@yandex.ru) на 08.11.2011 @ 18:17:54
(Профил | Изпрати бележка)
Трогна ме...но такива са всички истински художници.Икони!Като вземеш един Владимир Димитов-Майстора до Дечко Узунов...Автопортрети!Желая творчески успехи!!!


Re: Автопортрет
от anonimapokrifoff на 08.11.2011 @ 21:25:38
(Профил | Изпрати бележка)
Много е добър тесктът, но краят ми е прекалено патетичен.


Re: Автопортрет
от nironi (nironi@mail.bg) на 08.11.2011 @ 21:39:36
(Профил | Изпрати бележка)
Хубав тополен текст, здравей, ivanstefanov! Е, за края съм съгласен с Анинома ))) хубав е!