Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 787
ХуЛитери: 1
Всичко: 788

Онлайн сега:
:: Mitko19

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаБаба ми - Виелицата - част 3
раздел: Приказки
автор: rupani

Баба ми, Виелицата беше завистлива поначало и това произтичаше не от злоба, а от вроденото й чувство за красиво и непреодолимото й желание да стане художник. Един вятър трудно може да се справи с четката или туша и перото, но тя завиждаше не на човека и неговите дребни ръце, а на сезоните и ниските температури.
Мразът например бе много ловък майстор в рисуването по стъкло или украсата на клони със скреж. Баба ми все не можеше да се спре на едно място и да фиксира каквото и да било в красива форма и това много я изнервяше. Но все пак беше ненадмината майсторка във ваянето на преспи и нейни работи бяха попадали в полезрението на много художници и фотографи, които просто ги копираха и се сдобиваха със слава и пари.
Но не това беше стихията на баба ми. В крайна сметка, всяка виелица умееше да скулптира сняг. Баба ми беше новатор по душа и се хвърляше там, където другите ги мързеше да работят, а именно в малките пластики от лед. Когато паднеше лют студ например, тя се втурваше да търси красиви тревички, останали някъде над снега и започваше търпеливо да ги засипва със сняг. Снегът постепенно залепваше по тях, копираше всяка тяхна извивка и разклонение, всяко тяхно удебеление и листо. После изчакваше снегът добре да стегне, изчакваше слънцето малко да се покаже и разтопи повърхността на ледената обвивка и когато облаците отново покриеха небето, баба ми духваше с всичка сила и отлепяше тревичките от вече готовите малки пластики.
Цялата работа беше много трудна, защото трябваше непрекъснато да внимаваш за посоката от която атакуваш тревичката – едно невнимателно движение и цялата скулптура можеше да отиде по дяволите.
После минаваха хора покрай тревичките, виждаха техните ледени сенки, стърчащи над снега, цъкаха с език и се усмихваха. Някои дори си отчупваха малките пластики за да ги занесат на приятели и роднини и да ги удивят, но тези пластики обикновено не траеха дълго, защото човек си мисли, че само собствените си произведения трябва да пази като зеницата на окото си, а другата красота е вечна.
........
Аз не можах да наследя този талант на баба. Мен все ме влечеше скулптирането в хорските поселища и най-вече в градовете със стърчащите грозни сгради и накацалите между тях коли. Там имаше богат материал върху който да изливам творческата си енергия, но така и не успях да копирам нито котка, нито врана, защото те все мърдаха и не искаха да ми позират.
А навяванията ми по коли, балкони и антени така и останаха неразбрани, най-вероятно поради грозотата на подложката.
Имах едно наистина новаторско хрумване, да обледенявам електропреносната мрежа, но след няколко инцидента със скъсани кабели баба ми ми забрани да новаторсвам за сметка на хорското отопление през зимата.
Може би не можах да постигна финеса на баба си, поради това, че съм наследил качествата си на художник от майка си – тайфуницата, която правеше наистина забележителни композиции от преобърнати яхти и изскубнати палми по крайбрежните зони, но артистизмът й никога не остана подобаващо оценен от хората, макар и да бе ясно доловим на някои от случайно направените снимки на опустошенията следващи нейните творчески визити.
………
От баща си, морският бриз, съм наследил пък музикален талант, който също се опитвах да проявя в градовете, не само защото там публиката е по-многобройна, но и поради богатството от инструменти, които ми се предлагаха. Не след дълго обаче аз отказах да се задоволявам с обикновените комини и листата на хилавите насаждения, които растат в междублоковите пространства и се впуснах в търсене на нови, неизползвани досега музикални инструменти.
Много се гордея например с незакрепените тенекии по покривите и балконите, на които се опитвах да свиря в краткото време през което те летяха към земята, но баба ми пак ми забрани категорично да се занимавам с това, защото съществуваше голяма опасност да убия някого. Разреши ми, ако все пак искам да свиря на тенекия, да използвам само добре закрепени такива, но моите сола не добиха никаква популярност сред изнервените жители в панелните блокове.
От отчаяние се насочих към незакрепени, но безопасни тенекии и понякога можете да ме видите как гоня някоя консервена кутия по улиците или пък тенекия от сирене. Аз лично много харесвам музиката, която изкарвам от тях и слушайки понякога това, което обичате да слушате вие, се чудя защо не ме оценявате, но може и да е просто защото не сте дорасли до моето ниво.
.........
А колкото до жалките музикални инструменти, които напоследък ми окачвате по балконите, снабдени с тръбички, махало и някаква плоска фигурка, която да го клати, не се учудвайте, че мелодиите, които свиря на тях са пълни с тъга. До тях се докосвам само в моменти на творческа депресия, пък и вие ако хванете махалцето, каква мелодия можете да изкарате от тези тръбички? Не особено интересна, нали?
И още една забележка – не ме бъркайте с теченията, които свирят на вашите недобре уплътнени прозорци през зимата. Един вятър никога няма да слезе до нивото на просто течение в стая.
.........
Така се провалих аз и в опитите си да стана музикант. Може би попрището ми на изява е другаде, може би талантът ми е да приказвам.
А, може би приказвам много защото баба ми, Виелицата, наскоро умря и това ми действа успокояващо. Лошото е, че сега тя няма да е до мен, за да ви предпазва от творческите ми изяви....
Но от приказки на вятъра още не съм чул някой да е пострадал. Хехе..


Публикувано от BlackCat на 09.05.2007 @ 13:14:50 



Сродни връзки

» Повече за
   Приказки

» Материали от
   rupani

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 5


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 02:23:55 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Баба ми - Виелицата - част 3" | Вход | 3 коментара (3 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Баба ми - Виелицата - част 3
от Tiranozavar (s_tomova@mail.bg) на 09.05.2007 @ 13:44:19
(Профил | Изпрати бележка)
Много увлекателно пишеш, ама много. И тази приказка и разказите ти ми харесаха.


Re: Баба ми - Виелицата - част 3
от rupani (rumen_p_nikolov@abv.bg) на 09.05.2007 @ 16:00:51
(Профил | Изпрати бележка) http://4eti.free.bg
Благодаря!
Баба ми - Виелицата - част 2: http://hulite.net/modules.php?name=News&file=article&sid=64805&mode=&order=0&thold=0


Re: Баба ми - Виелицата - част 3
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 09.05.2007 @ 19:52:49
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
я духни за помен.