Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 377
ХуЛитери: 7
Всичко: 384

Онлайн сега:
:: Markoni55
:: AlexanderKoz
:: Marisiema
:: LeoBedrosian
:: Albatros
:: mariq-desislava
:: pastirka

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаДобър ден, Докторе!
раздел: Разкази
автор: IGeorgieva

На баща ми

Усмихнах му се като на стар познат и той ми отвърна по същия начин, макар че едва ли ме помнеше.
„Такъв e той. Разговаря с теб. Изслушва те. Успокоява те без да усетиш. Тръгваш си от кабинета му и ти е по-леко, а още не си купил лекарствата, които е предписал” - това споделяха мои познати и колежките, сестрите, които работеха в болницата. Бях напълно съгласна с тях. От собствен опит знаех какво е усещането да лекуват и тялото, и душата ти.
Познавах го от шестгодишна. Беше студено, зимата идеше. Първият сняг заваля и изведе нас децата навън. Скърцаше под ботушките ни. Украсяваше шапките и дрехите ни. Зачервяваше лицата ни, а ние се радвахме на дългоочаквания, любим гостенин. Най-напред си направихме снежен човек. Стана голям и хубав. Морков за нос, тенджера на главата, както му е редът. След това с часове му правихме компания и се замервахме със снежни топки. Майките ни викаха от балконите да се прибираме, а ние все отлагахме. Беше ни толкова хубаво навън, но вечерта у дома ме заболя гърлото. На сутринта беше още по-лошо, не можех да преглъщам. „Отиваме на лекар” – категорично оповести мама. Така се озовах в поликлиниката. Бялата сграда ме плашеше. Мама се разговори с една сестра, а после ми каза „Не бой се, тук е, той ще те излекува, той е баш докторът.”
Чакахме дълго пред кабинета, защото имаше много хора. Повечето разговаряха тихичко помежду си. Само един висок мъж, крачеше постоянно напред-назад, навел глава към земята сякаш търсеше нещо изгубено. Някои от децата на моята възраст ме гледаха любопитно. Едно се престраши и ме приближи. Попита ме как се казвам и аз тъкмо да му отговоря, когато майка му го извика обратно. Тогава не ми хрумна, че може да е било, защото съм болна. Стана ми мъчно и мама разбра това.
- Тоя доктор дойде у нас, когато ти се роди. – подхвана тя. - Отначало ни се скара – Не може, казва, кучето да лежи на леглото до бебето. - Щях да му река, че и брат ти така съм гледала, ама, викам си, ще си мълча, той, докторът, е по-учен от мен. Прегледа те, каза, че си здрава и че трябва да те кърмя колкото може по-дълго време. И никакви цигари тук – казва. Мъжът ти отвън да пуши. – Погали те по главичката и си отиде. Строг ми се видя, ама разбирах, че за твое добро ни ги казваше тия работи. После един път ти се разболя, у-у-у колко страшно беше. Тъкмо беше проходила, и като легна, не можеше да станеш, едвам дишаше, цялата гореше. Чудех се какво да правя. Слагах студени кърпи на челото ти, но не помагаше. Дойде си баща ти от работа и като те видя, грабна те и ми вика: „Бързо, на лекар.” Докато се качвахме в колата, гледам, чичо ти Асен насреща, а баща ти само му каза: „Детето умира, отиваме в болницата” и като стигнахме там, пред Бърза помощ дойдоха и бабите ти, и чичо ти с леля ти. Тъкмо да влезем, и отвътре излиза нашият доктор. Късмет голям имахме. Пита ни: „Какво има, какво става, защо не ни извикахте?“ А баща ти: „Спешна е работата, докторе, щерката ми, много е зле, можеш ли да я спасиш?“
Докторът те погледна, пипна челото ти, после по гърлото някъде.
- Мога, ще я спася, сложете я тук - посочи носилката той. - Майката да остане, а вие си тръгвайте. Тогава баща ти ме погледна и аз веднага разбрах. Свалих от пръста си златния си пръстен и му го дадох, а той протегна ръка към доктора.
- А, не, вземи си го, пази го за дъщеря си.
- Не може така, докторе. Детето ми е това! – но докторът се обърна и влезе след санитаря, който буташе носилката с теб. Аз заръчах да ми донесат дрехи и останах в болницата. Спаси те докторът тогава, както ни беше казал, и ръцете му целувахме.
- Значи и на нас ще помогне – обърнах глава в посока на гласа. Високият мъж бе спрял до нас.
- То се знае – каза майка ми. – А какво му е на детето Ви?
- Знам ли. Едно казват, друго казват. А то все е зле. Толкова изследвания му направиха. Всичките ги нося – каза бащата и погледна към прозореца. Отвън са в колата. И жена ми е там с малкия. Аз, аз само да питам доктора дали ще го прегледа.
- Е, как няма?
- Не сме оттук. От видинско сме.
- Аха...
- Ванга ни изпрати. „При тоя и тоя доктор, казва, ще идете във Враца. Ще го намерите. Каквото каже той, това е. Той ще помогне.” Така ни каза и ето ни право тук. Нямало да ни върне, каза.
Така, докато ни говореше човекът, една сестра ни извика да влезем в кабинета. Докторът с бяла престилка седеше зад бюрото си. Веднъж баба ми разказваше за ангелите. Имали бели крила и помагали на хората. Били невидими. Не знам защо си спомних това в онзи момент. Докторът се изправи и дойде към мен. Очите му - сиво-зелени, ми се усмихваха.
- Я, да видим сега какво става с теб.
Преглътнах и си отворих устата, но майка ми ме изпревари.
- Гърлото много я боли, не може да яде.
- Ела тук, дай да погледна гърлото. Да, да. Кажи ми, чай обичаш ли?
- Аха – смотолевих аз
- Това е добре. Сега ще можеш да пиеш много. Ще смучеш и едни таблетки. – Докторът погледна сестрата и й каза, че трябва да ми вземат нещо от гърлото, за да го изследват. – И никакви студени неща – вода, лимонада, чак когато оздравееш. Ще се оправиш, след седмица. Каква искаш да станеш, като пораснеш?
- Като теб – казах аз.
- А, много хубаво, браво. Ще лекуваме заедно. Трябва много да учиш в училище и можеш да станеш каквато си поискаш.
После мама ми се кара, че съм казала това, ама аз наистина го мислех.
Мина време. Понякога препускаше, особено когато бях навън с приятелите си, друг път се влачеше. Залягах над уроците, колкото можех, но лекар не станах. Завърших Медицинския техникум и започнах работа в Дом майка и дете. Срещнах мъжа на живота си. Оженихме се. В момента бях по майчинство. Имах син, на седем месеца, когото бях довела на детска консултация. Случи се моят доктор. Мислех си, че изминалите години са били благосклонни към него. Беше все така елегантен, лицето му гладко, косата вече прошарена.
- Да видим колко си пораснал? – каза той, докато сестрата мереше малкия. – О, много добре – четири сантиметра. И наддава точно колкото трябва. – После се обърна към мен - Няма да го прехранваш. Пълното дете не е здраво дете.
- Добре, докторе. И само да кажа, че много се радвам да Ви видя. Ваша пациентка съм. Спасили сте ме като малка.
- Е, това ми е работата – каза той, но видях, че се вълнува.
- Исках да стана лекарка… като Вас, но сега съм сестра.
- Не се ядосвай, закъде сме ние, лекарите, без сестри. Ако обичаш работата си, значи тя е най-подходящата за теб. И мен навремето ме канеха да се занимавам с научна дейност в София, да живея там. Не ми беше лесно да реша, но накрая отказах. Предпочетох да остана в моя град, да помагам на хората тук. Исках като ме срещнат на улицата, да ми кажат само „Добър ден, Докторе”!
Малкият ни гледаше и се усмихваше, сякаш разбираше. Някой ден щях да му разкажа за Доктора.

Ирена Георгиева


Публикувано от anonimapokrifoff на 24.04.2016 @ 13:53:29 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   IGeorgieva

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

16.04.2024 год. / 18:34:20 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Добър ден, Докторе!" | Вход | 10 коментара (20 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Добър ден, Докторе!
от ganima60 на 24.04.2016 @ 14:51:37
(Профил | Изпрати бележка)
Добър да е и на теб денят,Ирен!Честит празник!
Прочетох с удоволствие твоят разказ.Трогателна изповед ,от която
блика благодарност към хората с бели престилки.
Светли празници!


Re: Добър ден, Докторе!
от IGeorgieva на 25.04.2016 @ 23:28:00
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за красивото усещане, Гани! Радваш ме много! Професионалистите във всяка област заслужават нашите почитания./>
Прекрасна вечер...!

]


Re: Добър ден, Докторе!
от somebody (somebody_s@abv.bg) на 25.04.2016 @ 15:20:07
(Профил | Изпрати бележка)
Има и такива хора. Отдадени и запомнящи се, за които професията е призвание. И слава Богу, че ги има - "ангелите". "Имали бели крила и помагали на хората. Били невидими....Успокоява те без да усетиш." Това си избрах, Ирена. Здравей :))))))


Re: Добър ден, Докторе!
от IGeorgieva на 25.04.2016 @ 23:47:06
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Катя...от сърце! Усетила си всичко....


]


Re: Добър ден, Докторе!
от doktora на 25.04.2016 @ 17:05:25
(Профил | Изпрати бележка)
Добър ден, Ирен! Здравей, как си приятелко, как я караш...:)
Знаеш ли, пишеш леко, казвал съм ти го, и винаги темата е за благородството, за добротата, за човещината. Днес рядко се срещат разказвачи, които държат на старите морално-етични стойности. темата за добрия човек сякаш заглъхна...груб живот като аба, наоколо битовизми, агресия и простащина, жълтевини ни заливат, и от екран и от вестници, чалга култура за изродени... изкуството - в ъгъла, вегетиращо и обвито в паяжини, науката - остаряла безвъзвратно, и линее без необходимите стимули. Навсякъде парвенющина и грандоманщина...
Ти, с творчеството си...един светъл лъч... в прашна стая без електричество...с изпочупени мебели и изтърбушени пружини на дивани...
Сайта любим може да се радва в днешните смутни времена на добри разказвачи...Ганка Филиповска, Иван Вакрилов, Кирил Николов... спирам, защото ще пропусна приятели, но те си знаят. ;)
Светли дни пред теб, Ирен!
Док ()


Re: Добър ден, Докторе!
от IGeorgieva на 26.04.2016 @ 20:44:38
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей, Док!
Удоволствие са коментарите ти. Радвам се, че разказът ми е породил тези твои мисли. Почитания за разказвачите в сайта, които толкова ценим.

Много вдъхновение ти желая!
:)

]


Re: Добър ден, Докторе!
от Markoni55 на 25.04.2016 @ 17:59:56
(Профил | Изпрати бележка)
Да Ирен, има такива хора, които много си обичат работата. И аз съм от тази категория и се смятам за щастлив човек. И си мисля за твоя доктор, че годините са били благосклонни към него тъкмо поради това...


Re: Добър ден, Докторе!
от IGeorgieva на 26.04.2016 @ 20:47:10
(Профил | Изпрати бележка)
Напълно съм съгласна, Маркони! Благодаря ти за проникновения прочит! :)


]


Re: Добър ден, Докторе!
от zaltia на 26.04.2016 @ 00:55:30
(Профил | Изпрати бележка)
Ирен!!!
Пак вълнуващ разказ си споделила с нас...читателите!!!
Поздравления най- приятелски, мило момиче!!!


Re: Добър ден, Докторе!
от IGeorgieva на 26.04.2016 @ 20:48:16
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Краси!
И аз се вълнувах...радвам се, че си почувствал!
:)

]


Re: Добър ден, Докторе!
от PLACEBO (placebo@abv.bg) на 26.04.2016 @ 17:09:48
(Профил | Изпрати бележка)
Затрогващ разказ!
Има и такива доктори, да! И добре, че ги има, защото иначе съвсем ще изгубим вяра в Доброто!
Поздрави за хубавото произведение, Ирена!
:-)


Re: Добър ден, Докторе!
от IGeorgieva на 26.04.2016 @ 20:50:33
(Профил | Изпрати бележка)
Добре дошла на страничката ми!
Наистина....вярата в Доброто. Трябва да я съхраним!
Поздрави!

]


Re: Добър ден, Докторе!
от rady на 26.04.2016 @ 21:30:05
(Профил | Изпрати бележка)
Иренка, разказвай, разказвай за такива благородни и отдадени лекари, защото те съществуват! И защото доверието на хората в белите престилки се е сринало, а не трябва...Вярно, всяко стадо си има мърша, но в общност повечето от нас / защото и аз съм в кюпа/ са с добри и повече от добри намерения!:)


Re: Добър ден, Докторе!
от IGeorgieva на 29.04.2016 @ 10:59:13
(Профил | Изпрати бележка)
Обещавам...радвам се, че прочете.
Хубави празници, Ради!

]


Re: Добър ден, Докторе!
от anelia79 на 03.05.2016 @ 19:29:54
(Профил | Изпрати бележка)
Стана ми едно топло и приятно на душата...
Поздрави за прекрасния разказ. чете се на един дъх.


Re: Добър ден, Докторе!
от IGeorgieva на 06.05.2016 @ 00:20:37
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за хубавите думи, Анелия!
С топлина в сърцето го писах!
Поздрави! :)

]


Re: Добър ден, Докторе!
от Hulia на 12.05.2016 @ 19:15:49
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Здравей, Иренче, много топлина, непринуденост и уют има в разказа ти...радвам се, че мога да чета текстовете ти. :)


Re: Добър ден, Докторе!
от IGeorgieva на 13.05.2016 @ 21:48:44
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря от сърце за хубавите думи, Юле! Винаги си добре дошла!
:)))

]


Re: Добър ден, Докторе!
от mariniki на 14.05.2016 @ 23:37:09
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
искам и тук да те поздравя, мила Иренче...
вълнуващ разказ... не може да останеш безучастен..
радвам се на постиженията ти, от сърце...


Re: Добър ден, Докторе!
от IGeorgieva на 15.05.2016 @ 16:02:59
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се, че съпреживя, Маги!
Благодаря от сърце!

]