Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: StudioSD
Äíåñ: 1
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14144

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 485
ÕóËèòåðè: 6
Âñè÷êî: 491

Îíëàéí ñåãà:
:: Marisiema
:: pinkmousy
:: VladKo
:: Icy
:: LeoBedrosian
:: rhymefan

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàÈçãóáåíà èñòèíà 16
ðàçäåë: Ðîìàíè
àâòîð: samotnik

- Ðàçáèðàø ëè, ôðåñêèòå è ñòåíîïèñèòå îáèêíîâåíî èçîáðàçÿâàò ìèòè÷íè ñöåíè îò æèâîòà íà áîæåñòâà èëè âàæíè ìîìåíòè îò æèâîòà íà ÷îâåêà, êîéòî å ïîãðåáàí – àêî ñà ÷àñò îò ïîãðåáàëíà êàìåðà.
- Îíçè õðàì íå áåøå ãðîáíèöà – çàÿâè Ïåòúð, äîêàòî ìèíàâàøå íà òðåòà ñêîðîñò.
- Íå, íèòî ïúê èçîáðàæåíèÿòà èìàõà íÿêàêâà âðúçêà ñ ìèòîëîãèÿòà. Å, ïîíå íå â îíçè âèä, â êîéòî ÿ ïîçíàâàìå.
- Êàêâî ñà òîãàâà?
Áîðÿíà ñå çàãëåäà íàïðåä è íåñúçíàòåëíî çàâúðòÿ êè÷óð ðóñà êîñà îêîëî ïðúñòà ñè.
- Íå çíàì òî÷íî, íà ïðúâ ïîãëåä íàèñòèíà ïðèëè÷àò íà èëþñòðàöèÿ íà ðèòóàë çà ïîñâåùàâàíå â Êàáèðñêèòå ìèñòåðèè, íî...
- Íî êàêâî? – ïîïèòà Ïåòúð áåç äà îòêëàíÿ ïîãëåä îò ïúòÿ.
- Àìè, íå âèäÿ ëè, ÷å èçîáðàæåíèÿòà áÿõà áóêâàëíè? Èìàøå èçðèñóâàí ïðîõîä íàâúí è íèå ãî íàìåðèõìå.
- Äà, êàêâî òå ïðèòåñíÿâà?
- Ìåòàôîðèòå íå ñå âðúçâàò, ñèìâîëèêàòà ëèïñâà – îòãîâîðè Áîðÿíà.
Ñåäÿ íåïîäâèæíî èçâåñòíî âðåìå, äîêàòî íåñúçíàòåëíî òðèåøå áóçàòà ñè ñ ðúêà. Íàêðàÿ êàçà çàìèñëåíî:
- Ïðèëè÷àò íà... õì, èíñòðóêöèÿ. Èçðèñóâàíà, à íå íàïèñàíà.
- Çà äà íå ñòàâàò ãðåøêè – äîïúëíè Ïåòúð.

***

Ñãðàäàòà íà Ðåãèîíàëíèÿ Èñòîðè÷åñêèÿ Ìóçåé â Ðóñå áåøå ñòàðà, ñ ïîðóòåíà îò ãîäèíèòå ôàñàäà, âúïðåêè ÷å ó íåÿ âñå îùå ñå òàåøå âåëè÷èåòî íà âúçðîæäåíñêàòà àðõèòåêòóðà. Îòêðèò ïðåç 1904 ãîäèíà, ìóçåÿò áå èçäúðæàë ïðîâåðêàòà íà âðåìåòî, áåç îñîáåíè ñúòðåñåíèÿ. Çà ñúæàëåíèå, îáà÷å, ãîäèíèòå íà ôèíàíñîâ êîëàïñ, â êîéòî áå ïîòúíàëà äúðæàâàòà ñëåä ïðåõîäà, ñå îòðàçÿâàõà íàé-âèäèìî âúðõó íîñèòåëèòå íà èíòåëåêòóàëíî ðàçâèòèå - îíåçè, êîèòî íå áÿõà ñðåä ÷åëíèòå ïðèîðèòåòè çà îöåëÿâàíåòî íà íàöèÿòà. Ìóçåèòå ñå èçäúðæàõà îò îáùèíèòå, à êîãàòî áþäæåòúò áå òîëêîâà íàòîâàðåí, ÷å åäâà ñòèãàøå çà ïîêðèâàíå íà ïúðâîñòåïåííè ðàçõîäè, êàòî çàïëàòè è ñìåòêè çà åëåêòðè÷åñòâî, âúíøíèÿò âèä íà ñãðàäèòå áå îñòàâåí íà çàäåí ïëàí.
Óïðàâèòåëÿò íà ìóçåÿ áå ñðàâíèòåëíî ìëàä ÷îâåê, íàâÿðíî íå ïî-âúçðàñòåí îò òðèäåñåò è ïåò – òðèäåñåò è øåñò ãîäèøåí, ìàêàð è ëèïñàòà íà âñÿêàêâà ãðèæà êúì âúíøíîñòòà ìó äà ãî ñúñòàðÿâàøå çíà÷èòåëíî. Îðåäåëè êè÷óðè êîñà ñòúð÷àõà âúâ âñè÷êè ïîñîêè, à íåêîëêîäíåâíàòà îñòðà áðàäà õâúðëÿøå ñåíêè âúðõó è áåç òîâà èçïèòèòå áóçè.
Ãåîðãè Áîæàíîâ ïîçíàâàøå Áîðÿíà îò èíñòèòóòà, êúäåòî áÿõà ðàáîòèëè çàåäíî âúðõó íÿêîëêî ïðîåêòà è ÿ öåíåøå êàòî ïðîôåñèîíàëèñò è ïðèÿòåë. Çàòîâà, êîãàòî ïî÷óêà íà âðàòàòà íà êàáèíåòà ìó, ïðèäðóæåíà îò ìúæà, êîéòî ñå ïðåäñòàâè êàòî Ïåòúð, íà ëèöåòî ìó öúôíà øèðîêà îòêðèòà óñìèâêà.
- Áîðÿíà! – ñêî÷è íà êðàêà. – Êàêâî ïðàâèø òóê? Òîëêîâà ñå ðàäâàì äà òå âèäÿ!
Çàîáèêîëè áþðîòî ñ áúðçè êðà÷êè è ãðàáíà Áîðÿíà â îáÿòèÿòà ñè. Âèñîê è ñëàá, ñ î÷èëà ñ òúíêè ðàìêè íà âúðõà íà äúëúã íîñ, òîé ÷óäåñíî ñå âïèñâàøå â îáðàçà íà ó÷åí, çàðîâåí â áóìàãè. Ðàçöåëóâà ÿ ïî áóçèòå è âúçêëèêíà:
- Àìà êàêâà èçíåíàäà! Çàùî íå ñå îáàäè, ùÿõ äà ñå ïîäãîòâÿ, äà èçìèñëÿ íåùî.
- Å, àìà íèå ñàìî íàáúðçî – îòãîâîðè Áîðÿíà è âíèìàòåëíî ñå îñâîáîäè îò ïðåãðúäêàòà ìó, äîêàòî òúðêàøå áóçàòà ñè òàì êúäåòî áðàäàòà ìó ÿ áåøå îäðàëà. – Ïðîñòî ìèíàâàõìå îòòóê è ðåøèõìå äà ñå îòáèåì.
- ×óäåñíî! Òîâà å íàèñòèíà ÷óäåñíî – îæèâåíî ãîâîðåøå Ãåîðãè. – Òè íå áåøå ëè íà ðàçêîïêè?
- Äà, íî ñè âçåõ ìàëêî ïî÷èâêà – îòêëîíè îòãîâîðà Áîðÿíà.
Ãåîðãè íå ïîïèòà íèùî ïîâå÷å, âìåñòî òîâà ãè ïîêàíè ñ æåñò êúì çàõàáåíèÿ äèâàí â êàáèíåòà ìó.
- Ìîëÿ, çàïîâÿäàéòå, ðàçïîëàãàéòå ñå.
Òîé ñàìèÿò ñåäíà íà åäèíñòâåíèÿ ôîòüîéë çàä ìàëêàòà ìàñè÷êà ïðåä äèâàíà è ñêðúñòè êðàêà.
Êàíöåëàðèÿòà áå îáçàâåäåíà áåäíî – äèâàí ñ ïðîòðèòà òàïèöåðèÿ ñ íåîïðåäåëåí öâÿò, ôîòüîéë, ãîëÿìî èçòúðêàíî áþðî è ãàðäåðîá, ÷èèòî âðàòè÷êè ñå äúðæàõà çàòâîðåíè îò ìàëêè çàêðèâåíè ïèðîí÷åòà. Íà áþðîòî ñå âèæäàøå îáåìèñò ìîíèòîð, íàâÿðíî îùå îò ìèíàëèÿ âåê.
- Êàêâî âè âîäè íàñàì?
Áîðÿíà è Ïåòúð ñå ðàçïîëîæèõà åäèí äî äðóã è ñå ñïîãëåäàõà. Äîêàòî èäâàõà íàñàì Áîðÿíà ñïîìåíà, ÷å å â äîáðè îòíîøåíèÿ ñ óïðàâèòåëÿ íà ìóçåÿ è ðàç÷èòà íà íåãîâèòå ïîçíàíèÿ â îáëàñòòà. Âúïðåêè òîâà ñå âúçäúðæà äà ðàçêðèå èñòèíñêàòà ïðè÷èíà çà ïîñåùåíèåòî èì, òúé êàòî íå æåëàåøå íåâîëíî äà ïðè÷èíè ïðîáëåìè íà Ãåîðãè, àêî ñëó÷àéíî îíåçè èìàíÿðè íÿêàê ñå íàìåñåõà. Îñâåí òîâà èñêàøå äà ðàçïëåòå èñòîðèÿòà äîêðàé ïðåäè äà êàæå íà íÿêîãî çà òàéíèÿ õðàì – òàêà íèêîé íå áè ñïåêóëèðàë ñ îòêðèòèåòî.
- Ìèíàâàìå îòòóê – ïîâòîðè Áîðÿíà áåç äà êîíêðåòèçèðà è ñå óñìèõíà, – îáà÷å èñêàõ äà ïîêàæà ìóçåÿ íà Ïåòúð. Ñåòèõ ñå çà òåá è ðåøèõ äà òè êàæà çäðàñòè. Òîëêîâà âðåìå ìèíà, îòêàêòî ñå âèäÿõìå ïîñëåäíî.
- Äà, íàèñòèíà, ìíîãî âðåìå ìèíà... – ñúãëàñè ñå Ãåîðãè, ïîêëàùàéêè ãëàâà. - Ðàäâàì ñå, ÷å ñå îòáèõòå. Èñêàòå ëè äà íàïðàâÿ êàôå?
- Íå, íå å íåîáõîäèìî, íàèñòèíà. Ïúê è áúðçàìå ìàëêî.
- Æàëêî, ùåøå å ñòðàõîòíî äà ñè ïîáúáðèì – Ïåòúð âèäÿ êàê îñëåïèòåëíàòà óñìèâêà ïîìðúêâà. – Êàêâî âè âîäè íàñàì, âñå ïàê?
- Äîêàòî ïúòóâàõìå ñå ðàçãîâîðèõìå çà ìèíàëîòî íà ñòðàíàòà, ñòàíà äóìà è çà òðàêèòå. Îòòàì, ìîæåø äà ñå ñåòèø, çàäúëáàõìå è...
- È ðåøèõòå äà ñå îòáèåòå?
- Äà, ðåøèõìå äà ñå îòáèåì. Òè ñè åäèí îò íàé-äîáðèòå ïðîôåñèîíàëèñòè ïî äðåâíàòà èñòîðèÿ ïî íàøèòå çåìè. Çàùî äà íå ñå âúçïîëçâàìå îò óñëóãèòå íà ÷àñòåí ãèä?
Áîðÿíà ñå øåãóâàøå, íî Ïåòúð ÿñíî çàáåëÿçà ëåêàòà ðóìåíèíà, êîÿòî ïðîïúëçÿ ïî áóçèòå íà óïðàâèòåëÿ.
- Å, ìîëÿ òå... Òè íå îòñòúïâàø íà íèêîãî – îòâúðíà. – Äà íå ãîâîðèì, ÷å èìàø ïîâå÷å îïèò íà òåðåí îò ìåí.
- Âúïðåêè òîâà íå ìîãà äà ñå ìåðÿ ñ òåá. Ïúê è òóê ìîãàò äà ñå âèäÿò íåùà, çà êîèòî äóìèòå íå ñòèãàò.
Æîðî ñå óñìèõíà â îòãîâîð è ïîïèòà.
- Êàêâî âè èíòåðåñóâà? Ñ óäîâîëñòâèå ùå âè ðàçâåäà ëè÷íî.
- Àìè... ðàçáðàõ, ÷å òóê èìà íÿêàêâî ñúêðîâèùå – íàìåñè ñå Ïåòúð. Áåøå ðåøèë äà èãðàå ðîëÿòà íà ãëóïîâàò åíòóñèàñò, çàïëåíåí îò òðàêèòå è òåõíèòå ñúêðîâèùà.
- Àààà... ñúêðîâèùåòî – óñìèõíà ñå Ãåîðãè, ïîñëå äîáàâè. – Íàëè çíàåòå, ÷å å ñàìî êîïèå?
- Äà, íî òîâà íÿìà çíà÷åíèå, íàëè å èäåíòè÷íî... – îòãîâîðè Áîðÿíà. – Èñòèíñêîòî ñå ïàçè â Íàöèîíàëíèÿ Èñòîðè÷åñêè Ìóçåé, íàëè?
- Äà, íî íàøåòî å òî÷íî êîïèå. Äîðè ðàçêúñâàíèÿòà îò ìàøèíàòà, êîãàòî å íàìåðåíî ñà ñúùèòå êàòî íà îðèãèíàëà.
- ×óäåñíî – âúçêëèêíà Ïåòúð, - çíà÷è ùå ìîãà äà âèäÿ êúñ÷å èñòèíñêà èñòîðèÿ.
- Õà-õà, íå çíàì äîêîëêî å èñòèíñêà – çàñìÿ ñå ìåêî óïðàâèòåëÿ, - íî îïðåäåëåíî å èñòîðèÿ. Îòêúäå òàêúâ èíòåðåñ êúì òðàêèòå ó âàñ?
- Âèíàãè ñà ìå èíòåðåñóâàëè, ìàêàð è ÷èñòî ëþáèòåëñêè – îòâúðíà Ïåòúð è ñå óñìèõíà. – Îùå îò äåòå, êîãàòî âèäÿõ Ïàíàãþðñêîòî ñúêðîâèùå è áðîíçîâèòå ìå÷îâå è íàãðúäíèöè. Îñâåí òîâà, ñúñ ñúáåñåäíèê êàòî Áîðÿíà íå å òðóäíî äà ñå çàïàëè ÷îâåê.
- Ðàçáèðàì – áóòíà î÷èëàòà íà íîñà ñè Ãåîðãè. – Ïîïàäíàëè ñòå íà òî÷íîòî ìÿñòî òîãàâà.

***

Âòîðèÿò åòàæ íà Ðåãèîíàëíèÿò Èñòîðè÷åñêè Ìóçåé âêëþ÷âàøå íÿêîëêî ïðîñòîðíè çàëè, êàòî Áîðîâñêîòî ñúêðîâèùå, èëè ïî-ñêîðî òî÷íîòî ìó êîïèå, ñå íàìèðàøå ñðåùó çàëà Áàòåìáåðã, íåïîñðåäñòâåíî äî çàëàòà íà Áîéíàòà ñëàâà.
Âúïðåêè ãîðåùèíàòà íàâúí, â ìóçåÿ áå ïðîõëàäíî, ìàêàð è äà ñå óñåùàøå ëåê ìèðèñ íà çàñòîÿëî. Ïåòúð ïðåäïîëîæè, ÷å òîâà å åñòåñòâåíàòà ìèðèçìà íà âåêîâåòå èñòîðèÿ, çàêëþ÷åíà çàä ñòúêëåíèòå âèòðèíè.
- Âñúùíîñò èìåòî íà ñúêðîâèùåòî å ïîäáðàíî íåòî÷íî – ãîâîðåøå óïðàâèòåëÿ. - Áèëî å ñëó÷àéíî èçðîâåíî ïðåç 1974 ãîäèíà, ïðè íîùíà îðàí â ìåñòíîñòòà „Ñèâðè Òåïå” â çåìëèùåòî íà ñåëî Âîëîâî. Òúé êàòî òîãàâà òî å áèëî ÷àñò îò Òðóäîâà Êîîïåðàöèÿ íà Çåìåäåëñêèòå Ñòîïàíè „Áîðîâî”- èëè íàêðàòêî ÒÊÇÑ „Áîðîâî”- å âçåëî èìåòî íà êîîïåðàöèÿòà. Èíòåðåñíî å, ÷å îòêðèâàòåëÿò Òðàé÷î Ñòîåâ íåçàáàâíî å ïîòúðñèë òîãàâàøíèòå âëàñòè, êàòî íå å ñêðèë íèùî îò îòêðèòîòî.
- Çàùî, íå å ëè íîðìàëíî? – ïîïèòà Ïåòúð ñ ó÷óäâàíå.
Óðåäíèêúò ñå çàñìÿ, ñêðúñòèë ðúöå.
- Íîðìàëíî å äà ñè ìèñëèì òàêà, íî îáèêíîâåíî õîðàòà, îòêðèëè àíòè÷íè ïðåäìåòè îïèòâàò äà ãè çàäúðæàò, âúïðåêè îïàñíîñòòà îò ïðåñëåäâàíå îò çàêîíà. Äîðè êîãàòî èçìàìàòà ñòàíå ÿñíà, òå ïàê îïèòâàò äà ñêðèÿò àêî íå âñè÷êî, ïîíå ÷àñòè îò íàìåðåíîòî.
Ïåòúð íàïúëíî ðàçáèðàøå êàêâî ìó êàçâà ÷îâåêúò. Íàâÿðíî õîðàòà, ïðèñòèñíàòè îò íåìîòèÿ èëè îáèêíîâåíà àë÷íîñò, çàãúðáâàõà ïðèíöèïèòå ñè è ñå íàäÿâàõà íà áúðçà ïå÷àëáà, áåç äà ðàçáèðàò âðåäèòå, êîèòî íàíàñÿò íà èñòîðèÿòà íà íàðîäà ñè. Îñâåí òîâà ñàìî äîïðåäè äåí òîé ñúùî ïðåñëåäâàøå ïðåäïîëàãàåìîòî ñúêðîâèùå íà äÿäî ñè. Óñåòè êàê ëåêà ÷åðâåíèíà ïëúçâà ïî âðàòà ìó, íàäÿâàéêè ñå íèêîé äà íå çàáåëåæè. Ïîãëåäíà áëåñòÿùèòå ïðåäìåòè çàä ñòúêëåíàòà âèòðèíà.
Áÿõà îáùî ïåò. Òðè ðèòîíà, ãîëÿìà êðúãëà êóïà è ìàëêàòà ÿéöåâèäíà àìôîðîâà êàíè÷êà.
Ðèòîíèòå âåäíàãà ñå íàáèâàõà íà î÷è. Âñåêè îò òðèòå çàâúðøâàøå ñ ðàçëè÷íî ïðîòîìå - ãëàâà íà êîí, áèê è æåíñêè ñôèíêñ, êàòî ðîãîâåòå çà ïèåíå âàðèðàõà â óêðàñàòà ñè. Ïðåöèçíî èçðàáîòåí, îíçè, ñ ìîùíàòà ïðåäíà ÷àñò íà áèê, èìàøå íàïðå÷íè êàíåëþðè è êàòî öÿëî ïî-áåäíà îðíàìåíòèêà. Ðîãúò ìó áå ïî-êúñ îò òåçè íà äðóãèòå äâà. Ðèòîíúò ñ ïðîòîìå íà êîí ñå îòëè÷àâàøå êàòî íàé-áîãàòî óêðàñåí, äåêîðèðàí ñúñ ñòèëèçèðàíè îðíàìåíòè. Êðèëàòà è êîñàòà íà ôèãóðàòà íà ñôèíêñà áÿõà ïîçëàòåíè.
Êóïàòà áå ðàçêúñàíà îò ìàøèíèòå è â ïîñëåäñòâèå âúçñòàíîâåíà, íî âúïðåêè òîâà â öåíòúðà è ÿñíî ñå ðàçëè÷àâàøå ïîçëàòåíîòî ðåëåôíî èçîáðàæåíèå íà íÿêàêâî ìèòè÷íî æèâîòíî, íàâÿðíî ãðèôîí, ðàçêúñâàù ñúðíà.  äâà ïðîòèâîïîëîæíè êðàÿ áÿõà ïðèêðåïåíè ïîäâèæíè äðúæêè, ïðèêðåïåíè ñ àïëèêàöèè íà ãëàâè íà ñàòèðè, ñúùî ïîçëàòåíè.
Ïîñëåäíèÿò ïðåäìåò êîéòî ïðèâëè÷àøå âíèìàíèåòî, ìàêàð è ïîëîæåí â ñðåäàòà íà êîìïîçèöèÿòà, áå àìôîðîâàòà êàíè÷êà. ßéöåâèäíà, äåëèêàòíà, áåç äà ïðèòåæàâà àòðàêòèâííèÿ âèä íà ðèòîíèòå, òÿ ñòîåøå èçïðàâåíà, õâàíàòà çà òÿñíîòî ãúðëî îò åëåãàíòíà ïîäïîðà. Çà ðàçëèêà îò íàìåðåíàòà â ïåùåðàòà, òàçè áå ñðåáúðíà, ïðè òîâà áåç äðúæêà. Ïåòúð íå ìîæåøå äà îïðåäåëè îò ïðúâ ïîãëåä, íî ñöåíèòå, èçîáðàçåíè ðåëåôíî âúðõó íåÿ íàïîìíÿõà îíåçè âúðõó çëàòíèÿ è áëèçíàê.
Âúïðåêè, ÷å ïðåäìåòèòå áÿõà êîïèå, òå ïàçåõà èçëú÷âàíåòî íà äðåâíèòå îðèãèíàëè. Âñúùíîñò, àêî íå ìó áÿõà êàçàëè, ÷å ñà ñàìî êîïèå íèêîãà íå áè ñå óñúìíèë â ïðîèçõîäà èì - èçãëåæäàõà äðåâíè è èñòèíñêè.
- Çà êàêâî ñà ñëóæåëè, çíàå ëè ñå? – âäèãíà ãëàâà êúì óïðàâèòåëÿ Ïåòúð.
Ãåîðãè ñòîåøå îòñòðàíè, ãîðäî ñêðúñòèë ðúöå íà ãúðäèòå ñè è ãè íàáëþäàâàøå ñ ëåêà óñìèâêà.
- Ïðåäïîëàãà ñå, ÷å ñà ðèòóàëåí íàáîð, êîéòî å áèë ïîäàðåí íà òðàêèéñêè âîæä íà ãåòèòå îò Êîòèñ ².
- Êàê ìîæå äà ñòå ñèãóðíè â òîâà? – çàèíòåðåñóâà ñå Ïåòúð.
- Îò íàäïèñà – íàìåñè ñå Áîðÿíà. – Åòî òóê, âèæäàø ëè?
Òîé ñå íàâåäå è âèäÿ ìàëêèÿ íàäïèñ Kotyos eg Beo âúðõó êàíè÷êàòà, êúäåòî ñî÷åøå Áîðÿíà. Òÿ ñå áå íàâåëà ñúâñåì áëèçî äî âèòðèíàòà è ñúñðåäåîòî÷åíî èçó÷àâàøå ïðåäìåòèòå.
- Èìà è îùå åäèí, íà ðèòîíà, ñàìî ÷å íå ìîæå äà ñå âèäè îòòóê – îòíåñåíî äîïúëíè òÿ.
- Îñâåí òîâà, ñúêðîâèùåòî å íàìåðåíî â çåìèòå íà òîãàâàøíîòî òðàêèéñêî ïëåìå ãåòè. Äàòèðîâêàòà íà ïðåäìåòèòå ñúîòâåòñòâà íà ïåðèîäà, â êîéòî òå ñà îáèòàâàëè Ñåâåðîèçòî÷íà Áúëãàðèÿ – çàâúðøè Ãåîðãè. – Íåñúìíåíî Áîðÿíà òè å îáÿñíèëà çà òîâà.
- Àõà, åäèí öàð äàðÿâà äðóã ïî íÿêàêâà ïðè÷èíà – ïðîïóñíà ïîäìÿòàíåòî Ïåòúð.
- Òî÷íî òàêà. Òàçè ïðàêòèêà å áèëà øèðîêî ðàçïðîñòðàíåíà, êàòî äàðîâåòå ñà áèëè íàèñòèíà âíóøèòåëíè.
Ïåòúð ñå çàìèñëè çà ìîìåíò è ïîïèòà:
- Êàçàõòå, ÷å ñúäîâåòå ñà ðèòóàëíè. Çíàå ëè ñå çà êàêúâ ðèòóàë ñà èçïîëçâàíè?
Óïðàâèòåëÿò ñå ïî÷åñà ïî âúðõà íà íîñà, âïåðèë ïîãëåä â ñðåáúðíèòå ïðåäìåòè.
- Íå ñúâñåì, èìà ðàçëè÷íè òúëêóâàíèÿ. Íÿêîè ñìÿòàò, ÷å ñà íàáîð çà ïèðøåñòâà, äðóãè ãè ñâúðçâàò ñ ìèñòåðèèòå íà Êàáèðèòå. Íèêîé íå çíàå ñúñ ñèãóðíîñò.
- Íà êîè? - çàèíòðèãóâàí ïîïèòà Ïåòúð, ñÿêàø çà ïðúâ ïúò ÷óâàøå äóìèòå.
- Íà Êàáèðèòå – ïîâòîðè Ãåîðãè. – Òîâà å åäèíñòâåíîòî ñúêðîâèùå ó íàñ, â êîåòî ìîãàò äà ñå ðàçëè÷àò ñèìâîëè, çà êîèòî ñå ñìÿòà, ÷å èìàò âðúçêà ñ òÿõ. Ñöåíè îò èçîáðàçåíèòå âúðõó êàíè÷êàòà íàïîìíÿò åëåìåíòè îò Òèâàíñêèÿ Êàáèðèîí.
- Çàùî ìèñòåðèè? – íàñòîÿ Ïåòúð.
Ãåîðãè ñå óñìèõíà.
- Çàùîòî ïðåäñòàâëÿâàò ìèñòè÷íîòî ñëèâàíå íà ÷îâåêà ñ Áîã. Êàòî êóëìèíàöèîííèÿò ìîìåíò å áèëà õèåðîãàìèÿòà – áðàêúò ìåæäó áîãèíÿòà è âëàäåòåëÿ.
Ïåòúð îòíîâî íàâåäå ïîãëåä êúì áîãàòàòà óêðàñà íà êàíè÷êàòà.
Òðè ôðèçà îáðàì÷âàõà ñúäà, êàòî ñúçäàâàõà ïîñëåäîâàòåëíè êàðòèíè. Ãîðíèÿò ôðèç, òîçè áëèçî äî ãúðëîòî, áå ñ ïî-äðåáíè ôèãóðè, êîèòî ñÿêàø îôîðìÿõà ïðàçíè÷íî øåñòâèå, äîêàòî â äîëíèÿ, èçîáðàçåíèòå õîðà ñåäÿõà, êàòî íÿêîè äúðæàõà â ðúöå ðèòîíè. ßñíî ñå çàáåëÿçâàõà æåíñêè ôèãóðè â íåïðèíóäåíè ïîçè. Êàòî öÿëî ñúçäàâàõà âïå÷àòëåíèå çà ïèðøåñòâî è âåñåëèå.
Áëèçî äî äúíîòî, ïî÷òè íåçàáåëåæèìè, áÿõà èçîáðàçåíè ðåëåôíè ôèãóðè íà íÿêàêâè ïòèöè, ïîãëúùàùè ðèáà.
- Æîðî, èìàø ëè ïðåäñòàâà äàëè íÿêúäå íå å îòêðèòî êîïèå íà êóïàòà? – ïîïèòà Áîðÿíà, áåç äà îòìåñòâà ïîãëåä.
Ãåîðãè ÿ ïîãëåäíà îçàäà÷åíî.
- Ïîíå áëèçêî ñõîäñòâî? – âäèãíà î÷è òÿ. - Ïîäîáíà êóïà, ìîæå áè çëàòíà, ìîæå è äà íå å â Áúëãàðèÿ.
- Íå, ïîíå àç íå çíàì äà å íàìèðàíî íåùî. Îò äðóãà ñòðàíà, àç çíàì êîëêîòî òåá – ñàìî îíîâà, êîåòî å èçâåñòíî è ïóáëèêóâàíî. Çàùî ïèòàø?
- Î, íèùî îñîáåíî, ïðîñòî ïîïàäíàõ íà ôðàãìåíò, êîéòî ìíîãî ïðèëè÷à íà ÷àñò îò êàíè÷êàòà è ñå ÷óäåõ äàëè íÿìà ïîäîáíè ðèòóàëíè íàáîðè è íà äðóãè ìåñòà.
- Ôðàãìåíò? – âäèãíà âåæäè Ãåîðãè. – Òîâà íà òðàñåòî íà ìàãèñòðàëàòà ëè?
Áîðÿíà ñå ïîêîëåáà.
- Äà, íî... âñå îùå íå ñúì íàÿñíî äàëè å ñëó÷àéíî èëè å ÷àñò îò íåùî ïî-ãîëÿìî. Ìîæå è äà å ñúâñåì ðàçëè÷åí ïðåäìåò. Äîðè íå ñúì ãî îïðåäåëèëà îùå.
- Êàêúâ, çëàòåí ëè å? – î÷èòå íà Ãåîðãè áëåñòÿõà.
- Äà, çëàòåí.
- Ëåëå, òîâà å ñòðàõîòíî! Â íåêðîïîë?
- Íå. Ïðîñòî ôðàãìåíò, èçëåçå èçíåíàäâàùî.
- Áåç ïîãðåáàëåí ðèòóàë?
- Áåç. Íî íå çíàì íèùî îùå, ïðîäúëæàâàìå äà ðàáîòèì.
Æîðî çàìúë÷à è çàìèñëåíî ñå ïî÷åñà îòíîâî ïî íîñà. Ïîíå÷è äà äîáàâè íåùî, íî Áîðÿíà ãî ïðåêúñíà.
- Ìîëÿ òå, íå ãî ðàçïðîñòðàíÿâàé çàñåãà – óñìèõíà ìó ñå îñëåïèòåëíî òÿ. - Êàòî ìó äîéäå âðåìåòî ùå òå ïîòúðñÿ çà êîíñóëòàöèè.
Ïåòúð íàáëþäàâàøå âíèìàòåëíî ðåàêöèÿòà íà óïðàâèòåëÿ êúì ëúæàòà. Ïî ëèöåòî ìó ñå ÷åòåøå ÿâíî ëþáîïèòñòâî, íî óñïÿ äà ñè íàëîæè äà íå ïèòà ïîâå÷å. Ïåòúð íå ìîæåøå äà çíàå êàêâî ìó ìèíàâà ïðåç ãëàâàòà, íî èçãëåæäà Æîðî è ïîâÿðâà.
Áîðÿíà ìúë÷åøå, íàâåëà ãëàâà êúì âèòðèíàòà è âíèìàòåëíî îãëåæäàøå åêñïîíàòèòå. Ïåòúð ïðåäïîëîæè, ÷å ùå ïîèñêà äà âçåìå ñúäîâåòå â ðúöå è ñ èíòåðåñ î÷àêâàøå äà ÷óå êàêâî îïðàâäàíèå å èçìèñëèëà ñåãà. Âìåñòî òîâà òÿ ñå èçïðàâè è êàçà:
- Ñòðàõîòíî å, ÷å ñå âèäÿõìå, Æîðî, íî å âðåìå äà âúðâèì. Áëàãîäàðÿ òè çà âíèìàíèåòî è âðåìåòî, êîåòî íè îòäåëè. Îáåùàâàì äà ñå îòáèåì ïàê íà âðúùàíå.

***

Êîãàòî Êèðåòî ñå ñâåñòè, ïúðâîòî íåùî, êîåòî ïîèñêà áå òåëåôîí. Ñåñòðèòå, êîèòî ãî íàáëþäàâàõà îñòàíàõà èçóìåíè, ÷å å âúçìîæíî âúîáùå äà êîìóíèêèðà, íî èçïúëíèõà ìîëáàòà è ìó âúðíàõà ìîáèëíèÿ òåëåôîí - âñå ïàê íå áÿõà îòêðèëè íåãîâè ðîäíèíè, íà êîèòî äà ñúîáùÿò çà èíöèäåíòà.
Î÷èòå ìó ãëåäàõà ðàçôîêóñèðàíî ïîðàäè îáåçáîëÿâàùèòå, êîèòî âëèâàõà ïðåç ñèñòåìèòå. Íå âëàäååøå ïðúñòèòå ñè äîêðàé. Âñÿêî äâèæåíèå èçèñêâàøå öÿëàòà êîíöåíòðàöèÿ, íà êîÿòî áå ñïîñîáåí. Îñâåí òîâà ãî áîëåøå, ìíîãî ãî áîëåøå. Áîðåøå ñå äà îñòàíå â ñúçíàíèå ñ öÿëàòà ñè âîëÿ.
Íàòèñíà çåëåíàòà ñëóøàëêà è íàáðà ïúðâèÿ íîìåð â ñïèñúêà. Îíçè íà Ñëàâåÿ.


Ïóáëèêóâàíî îò viatarna íà 26.03.2013 @ 19:39:08 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðîìàíè

» Ìàòåðèàëè îò
   samotnik

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 4


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

23.04.2024 ãîä. / 16:24:56 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"Èçãóáåíà èñòèíà 16" | Âõîä | 3 êîìåíòàðà (6 ìíåíèÿ) | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: Èçãóáåíà èñòèíà 16
îò secret_rose íà 26.03.2013 @ 19:56:38
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Óäîâîëñòâèå ìè å òàçè êíèãà...


Re: Èçãóáåíà èñòèíà 16
îò zebaitel íà 26.03.2013 @ 19:59:47
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Õì, èçðèñóâàíà èíñòðóêöèÿ! Òîâà çâó÷è ìíîãî ñòðàííî è èíòðèãóâàùî!
Ðàäâàì ñå, ÷å òîëêîâà áúðçî ïóñíà ïîðåäíàòà ÷àñò! Äàíî è ñëåäâàùàòà äà äîéäå òàêà áúðçî! Ïîçäðàâ!


Re: Èçãóáåíà èñòèíà 16
îò anonimapokrifoff íà 26.03.2013 @ 21:27:34
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
È àç ñ óäîâîëñòâèå ÷åòà ðîìàíà.